Surface Laptop eller MacBook Air (studiedator)?

Permalänk
Medlem

Surface Laptop eller MacBook Air (studiedator)?

Hej!

Jag kommer troligtvis börja läsa på universitet i höst och är då i behov av en ny laptop.
Min förhoppning är att jag kommer in på något samhällsrelaterat program, varför jag utgår från att datorn inte kommer behöva användas för särskilt mycket annat än ordbehandling och internetsurfande. På fritiden vill jag kunna streama Netflix och liknande i HD-kvalitet utan problem. MacBook Air verkar vara standarddatorn bland många studenter, men själv är jag så van vid Windowsmiljö att jag gärna håller mig till det. När jag i dag letade runt på nätet fick jag nys om Surface Laptop, en ny dator från Microsoft som ska vara framtagen för just studenter och som börjar säljas i morgon.

Vad tror ni, är de bägge datorerna likvärdiga och fyller de mina ovan nämnda behov?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Shooba: Titta på surface pro istället för surface. Den är mer surfplattelik (men med datorprestanda). Surface-laptopen kommer väl landa runt 20k i pris?

Jag själv har kört en surface pro 4 och har varit mycket nöjd.

Permalänk
Avstängd

Macbook Air har negligerats i några år nu så skärmen är verkligen inte i nivå med dagens skärmar, i övrigt är den helt ok dock. Surface Laptop är något av ett osäkert kort då den är så ny, men samtidigt har ju MS generellt väldigt bra kvalitet på sin hårdvara i Surface-serien. Hade jag börjat plugga idag så hade jag nog tittat på "vanliga" Surface Pro 4. Ska man anteckna, rita figurer och liknande så är det väldigt trevligt med pennan och OneNote samtidigt som den funkar riktigt bra som en laptop med tangentbordet (som dock måste köpas till ganska dyrt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av felleton:

@Shooba: Titta på surface pro istället för surface. Den är mer surfplattelik (men med datorprestanda). Surface-laptopen kommer väl landa runt 20k i pris?

Jag själv har kört en surface pro 4 och har varit mycket nöjd.

Den kommer ju med olika processorer och minnen, men den enklaste varianten startar på 11 499,00 kr
(se mer på microsoftstore.com).

Skrivet av snajk:

Macbook Air har negligerats i några år nu så skärmen är verkligen inte i nivå med dagens skärmar, i övrigt är den helt ok dock. Surface Laptop är något av ett osäkert kort då den är så ny, men samtidigt har ju MS generellt väldigt bra kvalitet på sin hårdvara i Surface-serien. Hade jag börjat plugga idag så hade jag nog tittat på "vanliga" Surface Pro 4. Ska man anteckna, rita figurer och liknande så är det väldigt trevligt med pennan och OneNote samtidigt som den funkar riktigt bra som en laptop med tangentbordet (som dock måste köpas till ganska dyrt).

Jag kan tänka mig att Surface Pro lämpar sig för program där man använder pennan mycket, men om det främst rör sig om traditionell ordbehandling i exempelvis Word så känns det som en laptop är att föredra framför en tabletliknande variant.

Permalänk
Medlem

@Shooba: Aha, då är det inte den "laptopen" jag tänkte på. Microsoft har ju en Surface Book i andra länder, där man kan haka på och av skärmen från ett riktigt laptoptangentbord, jag fick för mig att det var den som kom till sverige nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shooba:

Jag kan tänka mig att Surface Pro lämpar sig för program där man använder pennan mycket, men om det främst rör sig om traditionell ordbehandling i exempelvis Word så känns det som en laptop är att föredra framför en tabletliknande variant.

Jo, om det främst rör sig om traditionell ordbehandling så är nog en traditionell laptop att föredra. Men för studerande så handlar det ofta lika mycket om att föra anteckningar som att skriva långa texter och för anteckningar så är Surface väldigt bra. Men ska du främst skriva långa texter så borde du kolla på en laptop med riktigt bra tangentbord, exempelvis en Thinkpad (inte E-serien). Letar man lite så finns de med riktigt bra studentrabatter. Men underskatta inte Surface Pro-tangentbordet, det fungerar utmärkt att skriva på och musplattan är väldigt bra trots sin lilla storlek. Jag hade en kollega som kodade en väldig massa på en Surface Pro 4 utan några som helst problem.