Permalänk

100hz tv via HDMI till dator

Hej, jag har precis köpt en ny TV som har stöd för att visa 100hz. När jag kopplar in den till datorn via en vanlig hdmi kabel så visar inställingarna på datorn att den kör i 60hz. Hur kan jag gå 100hz? Har hört att jag eventuellt behöver en HDMI 2.0 kabel. Jag har ett ett nvidia geforce 1060 och tror att det stödjer hdmi 2.0?
Tack på förhand.

Permalänk
99:e percentilen

Specs är som vanligt A och O i supporttrådar. Vilken TV är det?

När du tillhandahållit den informationen kan @Laxpudding hjälpa dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

TV:n klarar med väldigt stor sannolikhet inte att ta emot mer än 60Hz via HDMI oavsett version. Att den säljs som 100Hz är mest marknadsföring, se Sweclockers introduktion till TV-apparater.

Permalänk
Medlem

Förmodligen 60 Hz som gäller från dator.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Permalänk

Mycket möjligt att det är en falsk 100Hz, Thomas har förklarat det ganska bra här på SweClockers/tuben.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Permalänk

Det står ju 100hz i specifikationen här ovan från prisjakt men hur får jag det via datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns 100hz naitive-apparater där ute, men svårt att hitta info om vilka som faktiskt har det å inte.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

Har ännu inte sett någon TV som officiellt i en specifikation eller marknadsföring på något sätt säljs under premisserna att man kan köra en 100 Hz-signal till den. Ej heller någon TV som inofficiellt tar emot 100 eller 120 Hz i 1080p och meddelar det via EDID. 60 Hz är gränsen och alla andra siffror är i första hand bondfångeri.

Däremot kan man skapa en custom timing till en del apparater och få det att fungera i högre frekvenser likt 120 Hz. Dock är det inte säkert det fungerar problemfritt utan det kan förekomma störningar i bilden, hack, ryck etc.

Permalänk

Så på vilket sätt kan jag få skärmen att visa någonting i 100hz, det går aldrig enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Redhawk12: Nej, din TV är öht inte kapabel till att återge en 100 Hz-källa på något sätt.

Permalänk

Hur kan man då i alla specifikationer läsa 100hz, jag förstår inte det, det är ju falsk marknadsföring isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Redhawk12:

Hur kan man då i alla specifikationer läsa 100hz, jag förstår inte det, det är ju falsk marknadsföring isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Att panelen kan uppdatera med 100Hz är inte det samma som att den kan ta emot en källa som sänder i 100Hz. Det handlar mest troligt om interna bildförbättringstekniker som ska "ge" 100Hz. Och ja, bondfångeri håller jag med om att det är.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Okej, tack så mycket för all hjälp.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tror faktiskt inte panelen ens är kapabel till 100/120 Hz utan kör 60 Hz. Produkten med samma modellbeteckning i Nordamerika specificeras som "Trumotion 120 (Refresh rate 60 Hz)" på LG:s amerikanska sida. Modellen som sådan är mellan/budgetklass och det är enkla paneler och enkel elektronik i dessa. Det brukar inte vara möjligt med så mycket mer än 60 Hz.

http://www.lg.com/us/tvs/lg-55UH615A-4k-uhd-tv

”100 Hz” kommer antagligen av att LG:s marknadsavdelning hävdar att effekten av interpoleringen "...upplevs som att du körde 100 Hz..." eller något liknande.

Men, men – jag har försökt förklara allt detta i guiden till TV-apparater. Synd att det är så många som trillar dit på lögnen.

Permalänk

Sjukt fult att marknadsföra på det sättet. Men jag kommer inte hänga läpp över det så det är lugnt, TV:n är riktigt bra ändå, behovet av över 60hz är ju egentligen inte jättestort såvida man inte ska spela spel och dylikt och det har jag inte tänkt göra.
Den var ju inte speciellt dyr heller så.