AMD Ryzen Threadripper med upp till 16 kärnor kan lanseras den 10 augusti

Permalänk
Medlem

@ThreadRipper: Sant, glömt kvar ett Youtubeklipp i paus i telefonen någon gång? Skärmen slocknar men telefonen blir väldigt varm i fickan av någon anledning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@flodisar: Sant, glömt kvar ett Youtubeklipp i paus i telefonen någon gång? Skärmen slocknar men telefonen blir väldigt varm i fickan av någon anledning.


Hos mig stannar musiken om jag sätter igång youtubeklipp och vill släcka skärmen men lyssna vidare dock...men det kanske går att ställa in någonstans i Android att låta youtube köras i bakgrunden? Annars ska väl Android pausa processer som den tror inte behövs när tex skärmen stängs ned (såsom att rendera innehåll på webbsidor etc) var min uppfattning.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:


Hos mig stannar musiken om jag sätter igång youtubeklipp och vill släcka skärmen men lyssna vidare dock...men det kanske går att ställa in någonstans i Android att låta youtube köras i bakgrunden? Annars ska väl Android pausa processer som den tror inte behövs när tex skärmen stängs ned (såsom att rendera innehåll på webbsidor etc) var min uppfattning.

Tror YouTube gjorde det till en feature på YouTube red. Att fortsätta lyssna med skärmen släckt. Har fungerat tidigare för mig. Opx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Min nya iPad Pro har en A10X i sig, som har 3 kärnor. Geekbench 4.0 Multicore resultat: 9802

Vilken Android-telefon eller platta med 8 kärnor har ens hälften av denna score?

Skickades från m.sweclockers.com

Den nya Ipad-serien får som nämnt A10x, detta är ett chip med 6 kärnor totalt. 3 hög presterande kärnor, samt 3 energieffektiva kärnor! Inte så konstigt att en Ipad pro får så mycket bättre prestanda än en mobil, finns mycket mer yta på en surfplatta att kräma på kraftfullare prcoessorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Den nya Ipad-serien får som nämnt A10x, detta är ett chip med 6 kärnor totalt. 3 hög presterande kärnor, samt 3 energieffektiva kärnor! Inte så konstigt att en Ipad pro får så mycket bättre prestanda än en mobil, finns mycket mer yta på en surfplatta att kräma på kraftfullare prcoessorer.

Du har helt missförstått hur det där fungerar. Endast 3 kärnor är aktiva samtidigt. De 3 energieffektiva kärnorna arbetar vid låg last, vid högre laster används de 3 högpresterande.

https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_big.LITTLE
"Typically, only one "side" or the other will be active at once, but since all the cores have access to the same memory regions, workloads can be swapped between Big and Little cores on the fly."

Poängen med detta är att denna design med 3 högpresterande kärnor har med _mycket_ god marginal bättre multicore-prestanda än de med fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Du har helt missförstått hur det där fungerar. Endast 3 kärnor är aktiva samtidigt. De 3 energieffektiva kärnorna arbetar vid låg last, vid högre laster används de 3 högpresterande.

https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_big.LITTLE
"Typically, only one "side" or the other will be active at once, but since all the cores have access to the same memory regions, workloads can be swapped between Big and Little cores on the fly."

Poängen med detta är att denna design med 3 högpresterande kärnor har med _mycket_ god marginal bättre multicore-prestanda än de med fler kärnor.

Då är jag med, my bad. Tack för rättelsen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas det fungerar bra med fyra kanaler på minnet och högre hastigheter, om dom kan hålla 3,5-4,0GHz på alla kärnor så är Threadripper sanslöst snabb.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Du har helt missförstått hur det där fungerar. Endast 3 kärnor är aktiva samtidigt. De 3 energieffektiva kärnorna arbetar vid låg last, vid högre laster används de 3 högpresterande.

https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_big.LITTLE
"Typically, only one "side" or the other will be active at once, but since all the cores have access to the same memory regions, workloads can be swapped between Big and Little cores on the fly."

Poängen med detta är att denna design med 3 högpresterande kärnor har med _mycket_ god marginal bättre multicore-prestanda än de med fler kärnor.

Jag får väl säga "nja" på det. I teorin är det så, men i praktiken så är det inte alltid som att de små processorerna avaktieras bara för att de stora aktiveras.

Permalänk
Skrivet av skippy_pewpew:

Tror YouTube gjorde det till en feature på YouTube red. Att fortsätta lyssna med skärmen släckt. Har fungerat tidigare för mig. Opx.

Skickades från m.sweclockers.com

Aaah, det hade jag ingen aning om, där ser man!

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|