Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Någon annan som har problem med att PS4 Pro låter som ett jetplan ibland? Händer när jag pushar hårdvaran i Horizon Zero Dawn på "4K" inställningen

Jepp! Min låter som en dammsugare till och från när jag lirar horizon i 4K/HDR

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som är sjukt taggad på Detroit: Become Human? Lätt det spel jag längtar mest efter att få spela just nu.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Bara jag som är sjukt taggad på Detroit: Become Human? Lätt det spel jag längtar mest efter att få spela just nu.

Samma här. Heavy Rain är ett så djävla bra spel och Fahrenheit lika så. Beyond: Two Souls var jag inte så tillfreds med. Så väldigt strömlinjeformat och ganska tråkigt koncept med anden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av ZooN:

Jepp! Min låter som en dammsugare till och från när jag lirar horizon i 4K/HDR

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Då är jag inte ensam med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Bara jag som är sjukt taggad på Detroit: Become Human? Lätt det spel jag längtar mest efter att få spela just nu.

Hade i princip glömt bort spelet från E3 förra året, tills att jag såg den nya trailern för två dagar sedan.
Det kan bli ett riktigt härligt lir med tanke på utvecklarnas tidigare meriter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Någon annan som har problem med att PS4 Pro låter som ett jetplan ibland? Händer när jag pushar hårdvaran i Horizon Zero Dawn på "4K" inställningen

Jag tror att det beror på att den blir varm.
Men det är bara min teori

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag tror att det beror på att den blir varm.
Men det är bara min teori

Bristande kylkapacitet och kyllösning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Bristande kylkapacitet och kyllösning.

Inte ens vanliga PS4 är bra här. Kan väsnas en hel del i krävande titlar.

Synd att PS4 Pro inte uppdaterades bara. Även om det inte blev mer prestanda så hade ny design (jag ogillar designen på Pro, PS4 såg faktiskt riktigt bra ut), bättre kylning och gärna en UHD-BD läsare varit bra nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte ens vanliga PS4 är bra här. Kan väsnas en hel del i krävande titlar.

Synd att PS4 Pro inte uppdaterades bara. Även om det inte blev mer prestanda så hade ny design (jag ogillar designen på Pro, PS4 såg faktiskt riktigt bra ut), bättre kylning och gärna en UHD-BD läsare varit bra nyheter.

Håller med om både designen, kyllösningen UHD-BD-läsare som hade kunnat vara en bra uppdatering av Pro.

Gillar formgivningen på PS4 klart bättre än både Slim och Pro.

När det gäller utseendet på konsoler så är det PS2 och PS4 som är mina personliga favoriter hos Sony. Rkitigt snygga, stilrena och välomponerade geometriska förhållanden.

När det gäller Microsoft så är det faktiskt nuvarande XB1 S som är snyggast (gillade inte alls gamla XB1). Nog allra snyggast konsol hittils för mig (även om XB1 X påminner om både PS2 och XB1 S).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte ens vanliga PS4 är bra här. Kan väsnas en hel del i krävande titlar.

Synd att PS4 Pro inte uppdaterades bara. Även om det inte blev mer prestanda så hade ny design (jag ogillar designen på Pro, PS4 såg faktiskt riktigt bra ut), bättre kylning och gärna en UHD-BD läsare varit bra nyheter.

Skrivet av martinot:

Håller med om både designen, kyllösningen UHD-BD-läsare som hade kunnat vara en bra uppdatering av Pro.

Gillar formgivningen på PS4 klart bättre än både Slim och Pro.

När det gäller utseendet på konsoler så är det PS2 och PS4 som är mina personliga favoriter hos Sony. Rkitigt snygga, stilrena och välomponerade geometriska förhållanden.

När det gäller Microsoft så är det faktiskt nuvarande XB1 S som är snyggast (gillade inte alls gamla XB1). Nog allra snyggast konsol hittils för mig (även om XB1 X påminner om både PS2 och XB1 S).

När det kommer till Microsoft och Sony så föredrar jag Microsofts design val på senaste tiden mera än Sonys. Sen vad det gäller PS4s ljudnivå var det horribel och man undrar vad deras ingenjörs team tänkte på eller om det var faktumet att design triumferade över funktion, det vart väl bättre med PSs PRO men inte bra. Har ingen erfarenhet av just Xbox ONE S men tycker att min Xbox ONE går tystare än vad PS4an gjorde iaf, ska bli intressant att se hur ljudnivån på XBOX ONE X blir men det ser ju iaf lovande ut.

Håller med om att ONE S är en snyggt designad konsol förutom ventilations hålen på ovansidan, förstår de måste vara där pga hur konsolen kyls men tycker inte det är snyggt för det, där i min meningen är ONE X snyggare och troligen en av de snyggaste designade konsolerna på väldigt länge. Oavsett så måste man säga att Microsoft har verkligen hittat rätt när de kommer till sitt nya design språk och jag hoppas det är en fortsättande trend över kommande generationer av konsoler för dem.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Ett försök att ge mitt pro lite mer luft

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har dessvärre inte spelat så mycket på min PS4a på senare tid, senast vart det några timmar med Until Dawn som även sambon tyckte var spännande. Hon gillar att titta på när jag spelar skräck (gärna några med bra story), så tar gärna emot tips.

En spelserie som jag verkligen nött igenom är God of War (mitt nick borde ringa en klocka hos de flesta).

Sitter lite och funderar på om jag ska ställa konsolen på skrivbordet och köra via datorskärmen, det som tar emot är väl att den sociala biten i soffan försvinner lite mer dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Kylare: be quiet! Pure Rock
CPU: i7 6700K@4.0Ghz | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 8GB SC2 Gaming ICX
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming | Minne: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133Mhz | Hårddisk: Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 840 EVO 120GB | Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0stofsparta:

Har dessvärre inte spelat så mycket på min PS4a på senare tid, senast vart det några timmar med Until Dawn som även sambon tyckte var spännande. Hon gillar att titta på när jag spelar skräck (gärna några med bra story), så tar gärna emot tips.

En spelserie som jag verkligen nött igenom är God of War (mitt nick borde ringa en klocka hos de flesta).

Sitter lite och funderar på om jag ska ställa konsolen på skrivbordet och köra via datorskärmen, det som tar emot är väl att den sociala biten i soffan försvinner lite mer dock.

Behålla konsol i TV-rum och spela remote från datorn vid skrivbordet (om det inte blir för mycket lagg)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Håller med om både designen, kyllösningen UHD-BD-läsare som hade kunnat vara en bra uppdatering av Pro.

Gillar formgivningen på PS4 klart bättre än både Slim och Pro.

När det gäller utseendet på konsoler så är det PS2 och PS4 som är mina personliga favoriter hos Sony. Rkitigt snygga, stilrena och välomponerade geometriska förhållanden.

När det gäller Microsoft så är det faktiskt nuvarande XB1 S som är snyggast (gillade inte alls gamla XB1). Nog allra snyggast konsol hittils för mig (även om XB1 X påminner om både PS2 och XB1 S).

Jo, känns som det finns mer att göra. Lär det nog finnas med XOX också förvisso, men så här långt ser det bra ut även om jag föredragit Ryzen-baserad CPU. Men Jaguaren lär få spinna vidare många år framöver, trots att det är en minst sagt daterat SoC.

Har fortfarande min PS2 kvar, även det där blå vertikala stället. Inte haft den framme eller ikopplad sedan 2008 men skönt att veta att man har en med "rätt" utseende kvar när jag börjar sakna PS2 för spel igen.

Lätt snyggaste Playstation i mitt tycke, även om första Playstation-versionen också har sin charm fortfarande. Metal Gear Solid-PS4'an tilltalar mig mycket också, även om jag själv bara har en simpel svart första generationare.

Skrivet av AKA_Rappen:

När det kommer till Microsoft och Sony så föredrar jag Microsofts design val på senaste tiden mera än Sonys. Sen vad det gäller PS4s ljudnivå var det horribel och man undrar vad deras ingenjörs team tänkte på eller om det var faktumet att design triumferade över funktion, det vart väl bättre med PSs PRO men inte bra. Har ingen erfarenhet av just Xbox ONE S men tycker att min Xbox ONE går tystare än vad PS4an gjorde iaf, ska bli intressant att se hur ljudnivån på XBOX ONE X blir men det ser ju iaf lovande ut.

Håller med om att ONE S är en snyggt designad konsol förutom ventilations hålen på ovansidan, förstår de måste vara där pga hur konsolen kyls men tycker inte det är snyggt för det, där i min meningen är ONE X snyggare och troligen en av de snyggaste designade konsolerna på väldigt länge. Oavsett så måste man säga att Microsoft har verkligen hittat rätt när de kommer till sitt nya design språk och jag hoppas det är en fortsättande trend över kommande generationer av konsoler för dem.

Instämmer, sedan Xbox 360 har det blivit ombytta positioner designmässigt. Min Xbox One är ljudlös om inte optiska läsaren används. Väldigt härlig att strömma Plex till eller för den delen spela. Min Xbox 360 lät som en dammsugare sista åren, men det gjorde min PS3 med.. eller ja en något mindre högljud dammsugare.

Skrivet av gh0stofsparta:

Har dessvärre inte spelat så mycket på min PS4a på senare tid, senast vart det några timmar med Until Dawn som även sambon tyckte var spännande. Hon gillar att titta på när jag spelar skräck (gärna några med bra story), så tar gärna emot tips.

En spelserie som jag verkligen nött igenom är God of War (mitt nick borde ringa en klocka hos de flesta).

Sitter lite och funderar på om jag ska ställa konsolen på skrivbordet och köra via datorskärmen, det som tar emot är väl att den sociala biten i soffan försvinner lite mer dock.

Det enda spelet som varit värt att spela i år till PS4: Horizon: Zero Dawn?

Permalänk

Hur är Horizon Zero Dawn ?
Kul att spela ? Bra gameplay ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Hur är Horizon Zero Dawn ?
Kul att spela ? Bra gameplay ?

Har inte kommit jättelångt, men är inte lika uppslukad av det som andra verkar (just därför jag inte tagit mig så långt...). Långt från samma inlevelse som jag får i Witcher. Röstskådespelet och dialogen tycker jag inte håller jättehög nivå, så om du gillar bra story kanske det inte tillfredställer.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Har inte kommit jättelångt, men är inte lika uppslukad av det som andra verkar (just därför jag inte tagit mig så långt...). Långt från samma inlevelse som jag får i Witcher. Röstskådespelet och dialogen tycker jag inte håller jättehög nivå, så om du gillar bra story kanske det inte tillfredställer.

Okay tack för svaret , avvaktar nog då .Tycker det verkar påminna en hel del om Assasins Creed och Far Cry, har aldrig fastnat för de riktigt .

Permalänk
Medlem

Jag lirar horizon nu, har spelat 19h än så länge men fortfarande inte fastnat i storyn. Dock är det ett väldigt bra spel ändå med bra gameplay osv.

Kanske har att göra med att jag har så korta tillfällen att spela på som gör att man inte riktigt hinner sätta sig in i storyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som plockat upp Final Fantasy XII-remastern? Spelade igenom det på PS2-tiden, sålde mitt exemplar för tio år sedan men saknat spelet till och från, storyn var värdelös men själva världen, hunts och striderna har jag saknat mycket. Knep ett exemplar från Dustin när de sålde spelet för 345kr eller något sådant för några veckor sedan. Ska bli kul att återvända till ett bra Final Fantasy efter XV som var något av det sämsta i serien jag spelat.

Ska bara sova igenom och hamra Triangle tills Game of Thrones är klar. Kommer aldrig återvända till det spelet igen men vill gärna ha Platinum Trophyn från spelet. Synd att det inte går att skippa framåt dialogen, oavsett val så blir resultatet detsamma med skillnaden vem som skäller ut en.

Permalänk

@Naxos: ser bra ut

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jo, känns som det finns mer att göra. Lär det nog finnas med XOX också förvisso, men så här långt ser det bra ut även om jag föredragit Ryzen-baserad CPU. Men Jaguaren lär få spinna vidare många år framöver, trots att det är en minst sagt daterat SoC.

Har fortfarande min PS2 kvar, även det där blå vertikala stället. Inte haft den framme eller ikopplad sedan 2008 men skönt att veta att man har en med "rätt" utseende kvar när jag börjar sakna PS2 för spel igen.

Lätt snyggaste Playstation i mitt tycke, även om första Playstation-versionen också har sin charm fortfarande.

Har också den PS2 versionen. Haft min i tv bänken tills för någon vecka sen när jag gjorde hedersplats i hyllan till den och ställde den med vertikalt ställ. Får väl bli att ta sig en funderare på om man ska skaffa sig en PS4 istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

@Johnnymann: min blir varm med

Permalänk
Medlem

Finns det någon Ryktestråd gällande PS5?

Annars tänker jag nu när AMD levererat Ryzen och nu Polaris på GPU sidan, Skulle gärna se 2 varianter av PS5 direkt en vanlig och en Pro säg med liknande Hårdvara en R3 1200 och ett RX 560 kort, 1080p Gaming på Hög grafik och garanterat 60FPS i alla titlar, och en fläskig pro med typ R5 1600 och nån variant av VEGA grafik :), det skulle jag vara bered och pröjsa för

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nyberabb:

Finns det någon Ryktestråd gällande PS5?

Annars tänker jag nu när AMD levererat Ryzen och nu Polaris på GPU sidan, Skulle gärna se 2 varianter av PS5 direkt en vanlig och en Pro säg med liknande Hårdvara en R3 1200 och ett RX 560 kort, 1080p Gaming på Hög grafik och garanterat 60FPS i alla titlar, och en fläskig pro med typ R5 1600 och nån variant av VEGA grafik :), det skulle jag vara bered och pröjsa för

Nej, inte än.

Angående hårdvaru-förslagen så är ju i alla fall det förstnämnda helt ute ur bilden. Detta då nuvarande Playstation 4 Pro i grund och botten använder sig av en skräddarsydd GPU baserad på GCN med en snarlik prestanda som RX 480/580. Sony skulle aldrig släppa en konsol med sämre GPU-del än föregående generation.

Andra förslaget är väl inte helt åt helskotta men å andra sidan lär det ju dröja till 2019/2020 innan Platstation 5 lanseras och då är nog både första generationens Ryzen samt Vega utdaterade. Dessutom är en APU förmodligen att föredra i en konsol på grund av energieffektiviteten, i sådana fall skulle nog kommande "Raven Ridge" ha en chans beroende på prestandan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vilken extern hårddisk rekommenderas?

Jag har nu äntligen tröttnat på att behöva ominstallera spel om och om igen beroende på vilket av mina över +100 titlar jag vill spela på PS4:an - så jag tänkte köpa en hårddisk.

Vad använder ni för hårddisk? Vill gärna att hårddisken ska fungera för såväl min nuvarande "ordinare" PS4 som en framtida PS4 Pro (60 fps i många spel gör det oundvikligt för mig att skaffa en). Vill helst inte lägga ut enorma belopp, men en extern hårddisk som fungerar och inte är skit

Tips på vad ni använder?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Jag har nu äntligen tröttnat på att behöva ominstallera spel om och om igen beroende på vilket av mina över +100 titlar jag vill spela på PS4:an - så jag tänkte köpa en hårddisk.

Vad använder ni för hårddisk? Vill gärna att hårddisken ska fungera för såväl min nuvarande "ordinare" PS4 som en framtida PS4 Pro (60 fps i många spel gör det oundvikligt för mig att skaffa en). Vill helst inte lägga ut enorma belopp, men en extern hårddisk som fungerar och inte är skit

Tips på vad ni använder?

Jag har denna
Seagate 4tb

Bara haft den tre mån men än så länge fungerar den bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Jag har denna
Seagate 4tb

Bara haft den tre mån men än så länge fungerar den bra.

Tack för tipset!
Är det så att i princip vilken extern hårddisk som helst fungerar till PS4:an?
Funderar på att köpa en lite mindre, alltså fysiskt sett, hårddisk än den du länkade. Då kanske jag också kan spara en 200-300 kr

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Tack för tipset!
Är det så att i princip vilken extern hårddisk som helst fungerar till PS4:an?
Funderar på att köpa en lite mindre, alltså fysiskt sett, hårddisk än den du länkade. Då kanske jag också kan spara en 200-300 kr

Vad jag vet, av egen erfarenhet, så måste den externa hårddisken få sin strömförsörjning direkt via USB-bussen från PS4 (Slim)/PS4 Pro:n. En extern hårddisk med en extern strömkälla fungerar tyvärr inte. :/

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

Vad jag vet, av egen erfarenhet, så måste den externa hårddisken få sin strömförsörjning direkt via USB-bussen från PS4 (Slim)/PS4 Pro:n. En extern hårddisk med en extern strömkälla fungerar tyvärr inte. :/

Med tanke på att Sony säger upp till 8TB är kompatibel så lär det definitivt fungera med 3,5-tums diskar som har extern strömtillförsel.
Det finns nämligen ingen 2,5-tums disk som är på 8TB.

Citat:

External Hard Disk Drive*
USB 3.0 or later
250 GB minimum, 8 TB maximum capacity
*Proper operation is not guaranteed for all external hard disc drive models.

https://www.playstation.com/en-gb/get-help/help-library/syste...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Med tanke på att Sony säger upp till 8TB är kompatibel så lär det definitivt fungera med 3,5-tums diskar som har extern strömtillförsel.
Det finns nämligen ingen 2,5-tums disk som är på 8TB.

https://www.playstation.com/en-gb/get-help/help-library/syste...

Konstigt, för mig har ingen extern hårddisk med egen strömkälla velat fungera - och då har jag testat 3-4 olika modeller.

Kanske jag som bara hade en sjukt dålig otur, eller så är jag ämnad till att endast få använda externa hårddiskar med "intern" strömkälla direkt via USB-bussen.

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB