Bästa mobilabonnemangen för EU-resan

Permalänk
Melding Plague

Bästa mobilabonnemangen för EU-resan

Att resa med telefonen i Europa är tack vare nya villkor enklare än någonsin. Tekniknördarna hos 99mac jämför operatörerernas mobilabonnemang och dataplaner i samband med att roamingavgifterna slopas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Tror jag fortfarande föredrar att ha lokalt SIM kort. Billigare och ingen risk alls. 99,99% av min kommunikation är IM baserad så exakt telefonnummer spelar ingen roll hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Varför är bara de 4 stora nötbolagen med för o,o

Permalänk
Medlem

Ytterligare en bra grej EU har gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha? Men Hallon, Vimla och Halebop då?

Permalänk
Medlem

@kirigoe @nakphud @biorrith
Håller med om att dem borde ha varit med men det är däremot dotterbolag till dem listade bolagen.
Halebop -> Telia
Comviq -> Tele2
Hallon -> Tre
Vimla -> Telenor

Ivf, hoppas starkt att Telia avskaffar sin "Sociala Medier" fri-surf kampanj då det är imo ett brott mot nätneutralitet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror jag fortfarande föredrar att ha lokalt SIM kort. Billigare och ingen risk alls. 99,99% av min kommunikation är IM baserad så exakt telefonnummer spelar ingen roll hursomhelst.

Billigare? Nja, jag får använda 30GB/mån inom hela EU varje månad, om man köper ett lokalt SIM-kort så betalar man ju för 2 st "abonnemang"/sim-kort, onödigt ju när man kan använda mycket av sin surf från sin Svenska operatör inom hela EU/EES länderna ju. Just nu förstår jag inte varför man skulle köpa ett lokalt SIM-kort i ett EU/EES land

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Får allt sitta kvar på mitt gamla abonnemang, 59kr/månad obegränsad. Abonnemanget finns tyvärr inte kvar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@kirigoe @nakphud @biorrith
Håller med om att dem borde ha varit med men det är däremot dotterbolag till dem listade bolagen.
Halebop -> Telia
Comviq -> Tele2
Hallon -> Tre
Vimla -> Telenor

Ivf, hoppas starkt att Telia avskaffar sin "Sociala Medier" fri-surf kampanj då det är imo ett brott mot nätneutralitet.

Glöm inte Fello som jag själv har. Använder Telias nät och tillåter också som de flesta andra att använda hela surfpotten utomlands. 245 kr/mån för fria samtal & SMS samt 7 GB surf.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Synd att de inte jämför t ex Vimla, tycker de är överlägset bäst. Varför betala flera hundra i månaden för samma sak?

Vad är haken med dessa mindre kända? Sämre täckning (använder de Telias?), dålig kundsupport eller sämre tillförlitlighet?
Bara nyfiken, finns det någon hake? Oftast får man ju det man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Glöm inte Fello som jag själv har. Använder Telias nät och tillåter också som de flesta andra att använda hela surfpotten utomlands. 245 kr/mån för fria samtal & SMS samt 7 GB surf.

Glömde det inte, hade aldrig hört talas om det.

Skrivet av xcluzive:

Vad är haken med dessa mindre kända? Sämre täckning (använder de Telias?), dålig kundsupport eller sämre tillförlitlighet?
Bara nyfiken, finns det någon hake? Oftast får man ju det man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är som Quadro/FirePro/Xeon vs GeForce/Rx/iCore, för att jag inte kunde låta bli med jämförelsen. Moderbolagen riktar sig mer mot företag och fleranvändares avtal så som familjer. Dessa dotterbolag riktar sig mer mot ungdomar, pensionärer och ensamstående. (Givetvis inte bara de som använder det däremot.) Exempelvis har de ungdoms och pensionärs rabatter. Det reflekteras bland annat på telefon öppettider där moderbolagen ofta har mycket längre tider eller 24/7. Moderbolagen har även mycket mer flexibla och varierande avtal med möjlighet till skräddarsydda lösningar. Deras täckning är samma som respektives moderbolag, att göra ett separat nät för dem hade varit på tok för dyrt och framför allt onödigt.

Kundsupporten anlitar såvitt jag vet alla tredjepart och har få som arbetar direkt för företag. Egentligen bäst att antingen @tangoxx eller @cfundin svarar som har arbetat på dotterbolagens kundsupport.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Ingen kund support typ...
Vilka nät dom använder.

Halebop -> Telia
Comviq -> Tele2
Hallon -> Tre
Vimla -> Telenor

själv har jag hallon med 3 gb surf för 100kr men ska nog byta till vimla och få 7gb för 150

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@xcluzive: Ingen kund support typ...
Vilka nät dom använder.

Halebop -> Telia
Comviq -> Tele2
Hallon -> Tre
Vimla -> Telenor

själv har jag hallon med 3 gb surf för 100kr men ska nog byta till vimla och få 7gb för 150

Ingen kundsupport?
Halebop - Chatt o e-post
Comviq - Chatt, e-post eller telefon
Hallon - Chatt o e-post
Vimla - Chatt o e-post

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

The sweet fealing av att ha 50% av på allt Tele2. Tänkte nästan tänka mig skippa bredband hemma och köra unlimited helavägen. Man kan komma upp i över 100mbit \ s . vid rätt ställen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jnsson: typ ingen, haft kompisar som har haft några konstiga problem och det tog lång tid för supporten att svara. Svaren gav goddag yxskaft varning, typ: har du testat starta om mobilen. I och för sig tycker jag inte någon mobiloperatör har vidare bra kundsupport.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad är haken med dessa mindre kända? Sämre täckning (använder de Telias?), dålig kundsupport eller sämre tillförlitlighet?
Bara nyfiken, finns det någon hake? Oftast får man ju det man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Vimla använder samma nät som Telenor eftersom det är ett dotterbolag, övriga lågprisbolag funkar nog likadant. Haken är kanske som sagts nedan att supporten är begränsad, de har inga fysiska butiker, säljer inte telefoner, har endast ett fåtal alternativ. Min gissning är att moderbolagen vill locka dom som inte behöver allt "lull lull" och vill ha ett lågt pris.

Permalänk
Medlem

Jag "surfar" nog en timme per (arbets)dag på mobilen - rasterna på jobbet och till/från jobbet. (Hemma har man ju WiFi och datorer). Jag gör av med långt under 1GB per månad, tro't eller ej. Ser sällan på videoklipp kan jag ju säga. Eftersom jag aldrig ringer >50 samtal per månad eller skickar ohemult mycket SMS så klarar jag mig gott på Halebops 99kr/mån-abb. Har haft Telia förut men för mig är de i dagsläget inte priseffektiva.

Tror för många sitter på för dyra abb egentligen.

(Måste ha Telia-nätet pga täckning på landet och kusten, har genom åren haft alla olika nätägare och Telia är fortfarande bäst pga 2G-nätet antar jag)

*Kör iofs Opera Mini som webläsare med databesparing och adblock påslaget. Det minskar ju datamängden klart. (kör även databesparing i Chrome för det mesta)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag "surfar" nog en timme per (arbets)dag på mobilen - rasterna på jobbet och till/från jobbet. (Hemma har man ju WiFi och datorer). Jag gör av med långt under 1GB per månad, tro't eller ej. Ser sällan på videoklipp kan jag ju säga. Eftersom jag aldrig ringer >50 samtal per månad eller skickar ohemult mycket SMS så klarar jag mig gott på Halebops 99kr/mån-abb. Har haft Telia förut men för mig är de i dagsläget inte priseffektiva.

Tror för många sitter på för dyra abb egentligen.

(Måste ha Telia-nätet pga täckning på landet och kusten, har genom åren haft alla olika nätägare och Telia är fortfarande bäst pga 2G-nätet antar jag)

*Kör iofs Opera Mini som webläsare med databesparing och adblock påslaget. Det minskar ju datamängden klart. (kör även databesparing i Chrome för det mesta)

Visst är det så. Många låter sig också luras till att skaffa ett dyrt abonnemang för att få en ny mobil lite billigare. Vilket egentligen bara är en dyr och onödig affär. Utnyttjar man surf och samtal/sms till max då är det klart ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Bra lag men tyvärr så gjorde den i samma veva kontantkorten obrukbara för surf 100mb per dag för 15kr om man inte köper till surfpott. Innan var det rikigt bra 15kr per dag för obegänsat när det väl behövdes nu blir det att leta upp öppna wifi nätverk om man inte är hemma.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@jnsson: typ ingen, haft kompisar som har haft några konstiga problem och det tog lång tid för supporten att svara. Svaren gav goddag yxskaft varning, typ: har du testat starta om mobilen. I och för sig tycker jag inte någon mobiloperatör har vidare bra kundsupport.

Inte haft problem med Tele2 eller Comviq kundtjänst iallafall

Skrivet av Pirum:

(Måste ha Telia-nätet pga täckning på landet och kusten, har genom åren haft alla olika nätägare och Telia är fortfarande bäst pga 2G-nätet antar jag)

Beror på vart. Tele2 och Telenor har byggt ut sitt 2G o 4G nät så att de nu har en yttäckning på 90% av Sverige, vilket är nästan lika mycket som Telia, så har du inte testat Tele2 eller Telenor de senaste året, så kolla igen om de kanske byggt ut täckning. Vart ligger landet, samt vilken kust pratar du om?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte haft problem med Tele2 eller Comviq kundtjänst iallafall
Beror på vart. Tele2 och Telenor har byggt ut sitt 2G o 4G nät så att de nu har en yttäckning på 90% av Sverige, vilket är nästan lika mycket som Telia, så har du inte testat Tele2 eller Telenor de senaste året, så kolla igen om de kanske byggt ut täckning. Vart ligger landet, samt vilken kust pratar du om?

Körde en roadtrip runt halva sverige förra sommaren och hade täckning nästan hela vägen med tele2, enda stället jag inte hade täckning var fjällstationen vid Keb: Sombon som hade Hallon hade mycket sämre täckning. Vi åkte Sthlm, Umeå, Arjeplog, Kiruna, Naarvik, Trondheim. Med lite olika stop längt vägen med tältande m.m.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Körde en roadtrip runt halva sverige förra sommaren och hade täckning nästan hela vägen med tele2, enda stället jag inte hade täckning var fjällstationen vid Keb: Sombon som hade Hallon hade mycket sämre täckning. Vi åkte Sthlm, Umeå, Arjeplog, Kiruna, Naarvik, Trondheim. Med lite olika stop längt vägen med tältande m.m.

Ja, Hallon (eller 3 som är det nätet dem går under) har inte alls någon bra täckning i Norrland. Typ bara på större vägar o inne i typ städer. Jag har också Tele2 och har haft dem i nu typ 11 år, o det har varit väldigt få ställen jag inte haft täckning med Tele2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte haft problem med Tele2 eller Comviq kundtjänst iallafall
Beror på vart. Tele2 och Telenor har byggt ut sitt 2G o 4G nät så att de nu har en yttäckning på 90% av Sverige, vilket är nästan lika mycket som Telia, så har du inte testat Tele2 eller Telenor de senaste året, så kolla igen om de kanske byggt ut täckning. Vart ligger landet, samt vilken kust pratar du om?

Jag brukar ha med en extra kontantkortstelefon när jag är i ytterskärgården (Stockholm), då inte ens Telia har täckning överallt. Ibland (men sällan) har någon av de övriga operatörerna då täckning, så det kan vara bra med en extra telefon. Jag tror övriga operatörer blivit bättre, men jag har inget behov av att byta, för 99kr/månad är jag nöjd med Halebop/Telia. Brukar även vandra i fjällen. I södra Sverige är det dock överlag ofta "tur" vilken operatör som funkar bäst, jag är övertygad om att de flesta klarar sig bra med vilket som helst av de 4 stora operatörerna i dagsläget.

Informationen jag fick från Halebop gällande EU-samtal var dock ganska vag, https://www.halebop.se/EU-roaming , där står det att "Ringa/messa från EU/EES till länder utanför EU/EES" ingår inte i min tjänst. Kan jag inte ringa till USA med mitt abb alltså? Rimligen borde jag det, fast då med minutkostnad och inte fria samtal.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kirigoe:

Vimla använder samma nät som Telenor eftersom det är ett dotterbolag, övriga lågprisbolag funkar nog likadant. Haken är kanske som sagts nedan att supporten är begränsad, de har inga fysiska butiker, säljer inte telefoner, har endast ett fåtal alternativ. Min gissning är att moderbolagen vill locka dom som inte behöver allt "lull lull" och vill ha ett lågt pris.

Jag kunde i alla fall gå in i en Telia-butik och få ett simkort för Halebop när jag skaffade ny telefon där mitt simkort var för stort. Det kapade av rätt många dagar av väntan! Supporten för just Halebop är faktiskt riktigt trevlig även om jag ibland saknar en riktig kundtjänst på telefon som när jag hade Telenor.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Får allt sitta kvar på mitt gamla abonnemang, 59kr/månad obegränsad. Abonnemanget finns tyvärr inte kvar.

Universal lr?
Blev klart sämre efter Allteles (hostile?) takeover.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Informationen jag fick från Halebop gällande EU-samtal var dock ganska vag, https://www.halebop.se/EU-roaming , där står det att "Ringa/messa från EU/EES till länder utanför EU/EES" ingår inte i min tjänst. Kan jag inte ringa till USA med mitt abb alltså? Rimligen borde jag det, fast då med minutkostnad och inte fria samtal.

Nej, det betyder bara att det inte är gratis, alltså "fri roaming", utan att där gäller det som det var innan, dvs minut avgift o så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Jarl: Ja det stämmer. Dom nya abonnemangen är sämre än det jag har. Dom har inte obegränsad surf längre. Funderade på kontantkort ett tag men vet inte om jag orkar med att ladda.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@biorrith:

Fick ett mejl från Hallon att mitt simkort enbart fungerar i Sverige efter att denna förändringen skedde.

Vet inte hur det är på deras andra abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

@biorrith:

Fick ett mejl från Hallon att mitt simkort enbart fungerar i Sverige efter att denna förändringen skedde.

Vet inte hur det är på deras andra abonnemang.

Vad jag förstått så gäller det bara det billigaste abonnemanget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag får 22gb för 250kr hos comviq student. Sjukt värt. Tydligen så får jag 7gb i eu

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4