Permalänk
Medlem

VESA fäste och Spånskivor

Hejsan

Sitter med den nya skärmen nu och tror inte jag pallar ha kvar foten på den. Asus Pg348q.
Foten är inte ful eller något men tar upp jävligt mycket plats.
Sitter på ett skrivbord med 60cm i djup och skärmen kommer fram lite över häften av bordet.
Känns som att skärmen ska äta upp mig :/

Hur som helst är jag ute efter ett fint VESA fäste, men undrar hur det är gällande spånskivor. Bordet är en "BEKANT" från Ikea och tillverkad av spån så inge träskiva. Kommer den hålla?

Skärmen väger 11.1 kg, detta med foten antar jag så utan fot kanske runt 8?

Vad tror ni?
Och jag har bordet mot en väg, några fina VESA fäster o rekommendera?

Kollar just nu på Loctek D7H men lite väl dyr..

Permalänk
Medlem

@Hagge: Det borde inte vara några problem. Osäker på om det är IKEA-bord på jobbet men alla är spånskivor och några har klämfästen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Hagge: Det borde inte vara några problem. Osäker på om det är IKEA-bord på jobbet men alla är spånskivor och några har klämfästen.

Så risken är liten för bordet o spricka Aja, synd bara att det inte finns många VESA fästen o välja mellan i Sverige iaf.

Permalänk
Medlem

Har denna till min Asus PG348Q
https://www.dustinhome.se/product/5010755071
Funkar finfint, skärmen kommer mycket närmre väggen och jag kan dra ut den hela vägen över skrivbordet när jag vill kolla på film/serie från sängen

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan även sätta ett fäste i en extra skiva som du limmat under den bordsskiva som syns, tex en plywoodbit limmad på undersidan bordet, du kan nog även låta skärmens undersida vila mot bordet på nått sätt om du vill sprida lasten. du kan också hänga skärmen på väggen, men en stång som går rätt upp från bordet bygger inte ut särskilt mycket, vrider du det till "grundaste läge" så borde tex ett https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fas... inte bygga mer än 5-6cm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har denna till min Asus PG348Q
https://www.dustinhome.se/product/5010755071
Funkar finfint, skärmen kommer mycket närmre väggen och jag kan dra ut den hela vägen över skrivbordet när jag vill kolla på film/serie från sängen

Den såg nice ut, dock så kanske det inte är så säkert? Hur funkar det egentligen? Står max 7.5kg? Skärmen väger 7.7 utan fot, att passera gränsen på en sån arm verkar inte så säkert

Skrivet av mrqaffe:

Du kan även sätta ett fäste i en extra skiva som du limmat under den bordsskiva som syns, tex en plywoodbit limmad på undersidan bordet, du kan nog även låta skärmens undersida vila mot bordet på nått sätt om du vill sprida lasten. du kan också hänga skärmen på väggen, men en stång som går rätt upp från bordet bygger inte ut särskilt mycket, vrider du det till "grundaste läge" så borde tex ett https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fas... inte bygga mer än 5-6cm.

Nja, men en bit trä under bordet lär inte göra så himla mycket om den ska bryta sönder bordet
Det skiftar lite mot ett nytt skrivbord på 120x80 istället.
Backar jag med stolen o sitter med utsträckta armar känns skärmen riktigt bra, men sitter jag vid bordet så är det för nära och blir bara obehagligt :/

Permalänk
Medlem

Ikeas spån brukar ju vara ihålig med lite papp i mitten. Problemet med det är att skivan sjunker ihop om man pressar. En skiva på undersidan gör så detta inte händer. Det fördelar trycket över skivan istället för punkten på fästet, gör jättemycket skillnad. Då klarar det sig bättre. Vad fästena klarar av är alltid unerdimensionerat mot vad det klarar egentligen. Toleransregler och lite för säkerhets skull. En hissvajer brakar av den anledningen inte när man överbelastar. Den vägrar gå bara.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Den såg nice ut, dock så kanske det inte är så säkert? Hur funkar det egentligen? Står max 7.5kg? Skärmen väger 7.7 utan fot, att passera gränsen på en sån arm verkar inte så säkert

Står fel, den "ska" klara 10 kilo. Och det känns inte som att den skulle ha några problem att gå en bra bit över även det. Skärmen känns inte som att den är på väg någonstans oavsett position. Kan putta på skärmen med armen fullt utsträckt och känner mig inte orolig alls över att den ska ramla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Står fel, den "ska" klara 10 kilo. Och det känns inte som att den skulle ha några problem att gå en bra bit över även det. Skärmen känns inte som att den är på väg någonstans oavsett position. Kan putta på skärmen med armen fullt utsträckt och känner mig inte orolig alls över att den ska ramla.

Funderar faktiskt på den. Skulle vilja ha skärmen alltså själva panelens position där mitten av foten är just nu.
Frågan är då, kan man ha skrivbordet mot en vägg och ändå leka fritt? Eller åker armen mot väggen vid vissa vinklar?

Permalänk
Medlem

Det är inte lättare att helt enkelt montera skärmen på väggen? Alla fördelar du söker, men slipper förlita dig på en IKEA-skiva?

Annars kandu ju alltid hänga dem från taket, snyggt och snorbilligt, även om det kräver lite jobb. http://i.imgur.com/qOAeXJj.jpg

Permalänk
Medlem

Du kan höja/sänka skärmen och flytta den framåt/bakåt helt utan problem. Men för att flytta den i sidleds så kan man inte ha en vägg bakom, eftersom att "armbågen" på armen i så fall måste sticka ut bakåt. Asus-loggan i botten på skärmen är för mig cirka en decimeter off-center jämfört med armens fot pga vägg precis bakom, jag har bara nog mellanrum för att kablar ska kunna komma mellan bordsskivan och väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Det är inte lättare att helt enkelt montera skärmen på väggen? Alla fördelar du söker, men slipper förlita dig på en IKEA-skiva?

Annars kandu ju alltid hänga dem från taket, snyggt och snorbilligt, även om det kräver lite jobb. http://i.imgur.com/qOAeXJj.jpg

Hur hänger allt det där från taket? Och shit va nära han satt skärmarna. Tänkte göra som andra sagt o lägga en träbit eller något på undersidan av bordet så bordet inte kläms.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Du kan höja/sänka skärmen och flytta den framåt/bakåt helt utan problem. Men för att flytta den i sidleds så kan man inte ha en vägg bakom, eftersom att "armbågen" på armen i så fall måste sticka ut bakåt. Asus-loggan i botten på skärmen är för mig cirka en decimeter off-center jämfört med armens fot pga vägg precis bakom, jag har bara nog mellanrum för att kablar ska kunna komma mellan bordsskivan och väggen.

Låter trevligt. Tror inte mitt "perfektionist" beteende nappar på det. Så länge skärmens Asus logga är i mitten och jag sitter i mitten av loggan Har exakt samma design. 1-1.5 cm mellanrum för kablar

Permalänk
Medlem

@Hagge: De hänger i fiskelina(kanske inte ens kallas det vid den grovleken men motsvarande iaf), pinhål i taket och sen fästa i takbjälkarna ovanför innertaket.

Permalänk
Medlem

Har själv ett ikea bord http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70214192/ och det gick åt helvete när jag monterade på en arm och satte på 3st skärmar. Tippade frammåt och gjorde ett hål i bordet, bara en tunn träskiva överst och sedan vikt papp emellan. Så spreymålade två små träbitar svarta (som bordet) och satte en på ovansidan och en på undersidan och tvingade sedan dit mittenstolpen. Sitter nu som berget.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

@Hagge: De hänger i fiskelina(kanske inte ens kallas det vid den grovleken men motsvarande iaf), pinhål i taket och sen fästa i takbjälkarna ovanför innertaket.

Shit nice juh men tror inte det kommer funka för min del då jag bor i lägenhet o göra hål i tak o sånt är inte möjligt :/

Skrivet av Extremaz:

Har själv ett ikea bord http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70214192/ och det gick åt helvete när jag monterade på en arm och satte på 3st skärmar. Tippade frammåt och gjorde ett hål i bordet, bara en tunn träskiva överst och sedan vikt papp emellan. Så spreymålade två små träbitar svarta (som bordet) och satte en på ovansidan och en på undersidan och tvingade sedan dit mittenstolpen. Sitter nu som berget.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39006355/ Sån sitter jag på. Fyfan din var ju tjockare, men vet inte om det är starkare än denna. Denna är rätt så hård men du hade ändå 3 skärmar Fyfan får tänka över saken. Antingen ett nytt bord med 80 i djup eller en arm.

Permalänk
Medlem

@Hagge

Hade förresten samma problem som dig innan med 60cm bordsskiva. Tyckte skärmen var alldeles för nära med den medföljande foten, har för mig att skärmen var 30-32 cm ut från väggen? Skulle aldrig kunna ha vant mig vid och gillat det.

Med gas-armen så är det bara 16 cm. Tyckte först att jag kom för nära skärmen även nu, men blev van med det och har inga problem alls med hur det känns nu. Vilket jag tror jag aldrig skulle ha blivit med original-foten. Skulle inte skada att komma ännu en decimeter eller två längre bort though, men känner noll behov av det nu.
http://i.imgur.com/JDqksrr.jpg

Permalänk
Medlem

@Hagge

Dock tror jag att din är starkare då det är en solid träskiva. Om man läser produktbeskrivningen på min på ikea så står det "Produktbeskrivning
Spånskiva, Träfiberskiva, Bikakemönstrad fyllning av återvunnet papper, Akrylfärg, Akrylfärg, Plast"

Men när jag byter bord nästa gång så lär det bli ett custom bygge med solid trä. Vill även ha lite djupare än de 65 som jag har nu. Tror 70 hade varit perfekt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@Hagge

Hade förresten samma problem som dig innan med 60cm bordsskiva. Tyckte skärmen var alldeles för nära med den medföljande foten, har för mig att skärmen var 30-32 cm ut från väggen? Skulle aldrig kunna ha vant mig vid och gillat det.

Med gas-armen så är det bara 16 cm. Tyckte först att jag kom för nära skärmen även nu, men blev van med det och har inga problem alls med hur det känns nu. Vilket jag tror jag aldrig skulle ha blivit med original-foten. Skulle inte skada att komma ännu en decimeter eller två längre bort though, men känner noll behov av det nu.
http://i.imgur.com/JDqksrr.jpg

Tack för bilden, sitter som sagt exakt på samma dilemma. Du har gett mig bra med fördelar Tusen tack!

Skrivet av Extremaz:

@Hagge

Dock tror jag att din är starkare då det är en solid träskiva. Om man läser produktbeskrivningen på min på ikea så står det "Produktbeskrivning
Spånskiva, Träfiberskiva, Bikakemönstrad fyllning av återvunnet papper, Akrylfärg, Akrylfärg, Plast"

Men när jag byter bord nästa gång så lär det bli ett custom bygge med solid trä. Vill även ha lite djupare än de 65 som jag har nu. Tror 70 hade varit perfekt.

Jo, tänkte t.o.m. köra custom skiva nu på mitt nuvarande bords fötter, men skulle nog bli mer än att bara köpa ett helt sett igen.
Min nuvarande är ju 140x60 och foten till den är ju då designad för 140 skivorna. Jag kollade om det fanns 140x80 men nope, 120x80 finns och då behöver man fötterna som är gjorda för 120. Hade jag kört custom skiva här på dessa fötter hade det blivit så mycket mätande och så, så ett litet fel o allt hade vart fucked Försöker nog komma undan så smidigt som möjligt så antigen blir det som sagt 120x80 för 1.3ish eller foten som länkats för ca 1.1k

Permalänk
Medlem

@Hagge: hej ja sitter i samma sits som du gjorde bak när denna tråden blev skapad och jag är nyfiken på hur det gick för dig? Jag har samma bord i också en 34" skärm och jag undrar om ett vesa fäste kan hålla upp skärmen på ytterkanten eller om den bryts av? Isf om det skulle vara fallet och det skulle bli läge att beställa bordsskiva i helträ vilket djup på skivan ska man ha för att försäkra sig på att skivan inte knäcks? Är 27mm djup nog eller ska man gå på mer?

Hade tänkt ha både min Asus 34" tog skärm samt en benq24" skärm monterad på ett fäste.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ziggy_:

@Hagge: hej ja sitter i samma sits som du gjorde bak när denna tråden blev skapad och jag är nyfiken på hur det gick för dig? Jag har samma bord i också en 34" skärm och jag undrar om ett vesa fäste kan hålla upp skärmen på ytterkanten eller om den bryts av? Isf om det skulle vara fallet och det skulle bli läge att beställa bordsskiva i helträ vilket djup på skivan ska man ha för att försäkra sig på att skivan inte knäcks? Är 27mm djup nog eller ska man gå på mer?

Hade tänkt ha både min Asus 34" tog skärm samt en benq24" skärm monterad på ett fäste.

Du lär inte knäcka en 27 mm träskiva men den kan ju böja sig beroende på var stödpunkterna finn så vill du öka vridstyvheten så sätter du en regel på undersidan för det gör stor skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: okej tack för svar

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci