Permalänk
Avstängd

HDMI2.0 och DisplayPort

Hej.

Någon som vet om det går köra HDMI2.0/1.4 på 120-144Hz?

Ska byta ut mina DVI-D och DVI-I kablar då jag ska dra en sleeve över dator sladdarna men dessa stora portar gör att det inte gå få på skyddet.

Om så, vilken DisplayPort och HDMI sladd ska jag köpa? Behöver minst 200mm längd.

Permalänk

Vet inte exakt vart gränserna går men vilken fps du kan få ut hänger ihop med vilken upplösning du har. Displayport har högre överföringshastighet och behöver du inte ljudet som HDMI erbjuder skulle jag säga kör på det.

Permalänk
Medlem

Undrar också om hdmi 2 / 4 096 x 2 160 / 60 Hz klarar & passar ihop 1920x1080/ 120Hz med asus 780 directcu ii oc
och Asus VG278H ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WPM-P36:

Hej.

Någon som vet om det går köra HDMI2.0/1.4 på 120-144Hz?

Ska byta ut mina DVI-D och DVI-I kablar då jag ska dra en sleeve över dator sladdarna men dessa stora portar gör att det inte gå få på skyddet.

Om så, vilken DisplayPort och HDMI sladd ska jag köpa? Behöver minst 200mm längd.

Det här beror på vilken skärm du tänker köpa. Vissa skärmar klarar 144Hz över HDMI, men det är långt ifrån alla. Det finns skärmar som har HDMI-ingång och som klarar 144Hz, men inte via just HDMI. Du behöver också ett nyare grafikkort.

Du ska inte köra med konverter mellan HDMI/DP/DVI. Det funkar sällan med bara en sladd, utan kräver i vissa fall aktiv konvertering. Så säkraste setupen är att köra samma kontakt i båda ändar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

@WPM-P36: Vilka signaler som fungerar eller inte över HDMI handlar om de kretsar som sitter i din skärm respektive grafikkort. Vanligaste är att begränsningen sitter i skärmen. Konvertering mellan DVI till och från HDMI eller DP är normalt sett endast rimlig och praktisk genomförbar ifall vi talar om single link/165 MHz med maximalt 1920x1200 i 60 Hz.

Gäller alltså att din skärm klarar önskad signal genom HDMI och DP för att det ska fungera. Annars måste du byta skärm, eller fortsätta dra DVI-kabeln utanför.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Det här beror på vilken skärm du tänker köpa. Vissa skärmar klarar 144Hz över HDMI, men det är långt ifrån alla. Det finns skärmar som har HDMI-ingång och som klarar 144Hz, men inte via just HDMI. Du behöver också ett nyare grafikkort.

Du ska inte köra med konverter mellan HDMI/DP/DVI. Det funkar sällan med bara en sladd, utan kräver i vissa fall aktiv konvertering. Så säkraste setupen är att köra samma kontakt i båda ändar.

Har en 144 27" skärm redan nu, men jag använder DVI-D på den, och ska snart hämta ut en kabel 'sleeve' för att göra att kablarna därbak i datorn ser lite bättre ut, undrar bara om en HDMI1.4 kan köra 144hz på 1920x1080. Vilket är den upplösning jag kommer köra på ett tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@WPM-P36: Vilka signaler som fungerar eller inte över HDMI handlar om de kretsar som sitter i din skärm respektive grafikkort. Vanligaste är att begränsningen sitter i skärmen. Konvertering mellan DVI till och från HDMI eller DP är normalt sett endast rimlig och praktisk genomförbar ifall vi talar om single link/165 MHz med maximalt 1920x1200 i 60 Hz.

Gäller alltså att din skärm klarar önskad signal genom HDMI och DP för att det ska fungera. Annars måste du byta skärm, eller fortsätta dra DVI-kabeln utanför.

Kör just nu 144 DVI-I så jag tror nog att det borde gå 144 med en HDMI 2.0 eller 1.4 kabel också i så fall, ville bara vara helt säker så jag inte låser mig i 60hz när jag kan köra 144

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av WPM-P36:

Har en 144 27" skärm redan nu, men jag använder DVI-D på den, och ska snart hämta ut en kabel 'sleeve' för att göra att kablarna därbak i datorn ser lite bättre ut, undrar bara om en HDMI1.4 kan köra 144hz på 1920x1080. Vilket är den upplösning jag kommer köra på ett tag.

Det går inte att avgöra utan att veta vilken skärm du har. Så utförliga specs som möjligt är A och O i supporttrådar som denna.

Skrivet av WPM-P36:

Kör just nu 144 DVI-I så jag tror nog att det borde gå 144 med en HDMI 2.0 eller 1.4 kabel också i så fall, ville bara vara helt säker så jag inte låser mig i 60hz när jag kan köra 144

Hur har du dragit den slutsatsen? Har du ens läst alla inlägg hittills i tråden?

DVI‑I betyder bara DVI‑D (digitalt) och DVI‑A (analogt) i samma kabel/kontaktdon. Det du har kört hittills är DVI‑D Dual Link (eller DVI‑I Dual Link, men det spelar ingen roll). Det finns även DVI‑D Single Link; "D" står inte för Dual Link, som många tror.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WPM-P36:

Kör just nu 144 DVI-I så jag tror nog att det borde gå 144 med en HDMI 2.0 eller 1.4 kabel också i så fall, ville bara vara helt säker så jag inte låser mig i 60hz när jag kan köra 144

"...tror nog att det borde gå...". Du får förstås väldigt gärna testa och återkomma med att berätta hur väl det hela spelar ut. Det är ju så en annan har lärt sig saker en gång i tiden.

Finns en bunt artiklar som förklarar hur det fungerar i min signatur. Lång läsning men också läsning som sparar tid och besvär. Sedan kan du förstås snabba upp den här processen genom att berätta vilken skärm du har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WPM-P36:

Kör just nu 144 DVI-I så jag tror nog att det borde gå 144 med en HDMI 2.0 eller 1.4 kabel också i så fall, ville bara vara helt säker så jag inte låser mig i 60hz när jag kan köra 144

Min erfarenhet av detta är att HDMI ganska ofta inte är up to par med de andra kontakterna på skärmar som har flera olika att välja på. Så jag skulle inte räkna med någonting här.

Är det svårt för dig att skriva ut exakt vilken skärm du har så kan vi kolla om den fixar det istället för att sitta här och gissa?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!