Karolinska institutet visar att drönare är snabbare än ambulanser för att nå ut med hjärtstartare

Permalänk
Medlem

Karolinska institutet visar att drönare är snabbare än ambulanser för att nå ut med hjärtstartare

https://www.newscientist.com/article/2134473-defibrillator-dr...

"Jacob Hollenberg at the Karolinska Institute in Sweden and colleagues wondered if drones could be used to get a defibrillator to the emergency scene more quickly than an ambulance. They attached a defibrillator to a drone stationed at a fire station in Norrtälje, a rural location near Stockholm, and dispatched it to locations within 10 kilometres where actual cardiac arrests had taken place in the past eight years.

Over 18 flights, the median time from the drone’s dispatch to its arrival at the emergency location was 5 minutes 21 seconds. During the real emergencies, the median dispatch time for the ambulance was 22 minutes."

Spännande tider vi lever i! Visserligen krävs någon som handhar själva hjärtstartaren, men någon måste ju anmäla in det också, så det blir väl den personen då.

Permalänk
Medlem

@KplSteiner: Frågan är om färre personer kommer anmäla om de ser en person som faller ihop utomhus i så fall.
Stressade personer eller personer som inte vågar/vill använda defibrillatorn kanske inte ringer in då för att slippa skämmas?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det finns moderna startare som bara är att typ "klistra" på som sedan sköter själva startandet själv m.m. och kan hålla en person vid liv

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@KplSteiner: Frågan är om färre personer kommer anmäla om de ser en person som faller ihop utomhus i så fall.
Stressade personer eller personer som inte vågar/vill använda defibrillatorn kanske inte ringer in då för att slippa skämmas?

Såna personer kan ju finnas, absolut. Men dom finns ju redan idag och vägrar göra hjärta-lungräddning när de ser en person som kollapsat, så ytterligare ett verktyg skadar ju inte så länge ambulansen kommer hack i häl med proffs som kan ta hand om patienten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

I framtiden kommer vi nog få stå i telefonkö när vi ringer 112 men drönare är alltid roliga

Permalänk
Inaktiv

I framtiden. Borde det inte fixa så att även hjärtstartaren kan göra allt själv?
Jag ser även andra ändamål, som att vår kära poliskår kan skicka ut en beväpnad drönare istället. (elpistol plus kamera)
Annars expressleveranser som utförs av cyklister i andra länder, ja drönare har en ljus framtid. Även om de nu går använda till dåliga saker, jag ser redan Henrik Ponten framför mig när han klagar på att piratkopierade filmer flyger med drönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

I framtiden. Borde det inte fixa så att även hjärtstartaren kan göra allt själv?
Jag ser även andra ändamål, som att vår kära poliskår kan skicka ut en beväpnad drönare istället. (elpistol plus kamera)
Annars expressleveranser som utförs av cyklister i andra länder, ja drönare har en ljus framtid. Även om de nu går använda till dåliga saker, jag ser redan Henrik Ponten framför mig när han klagar på att piratkopierade filmer flyger med drönare.

Pessimistisk som jag är så skulle jag tro att kriminella bygger beväpnade drönare innan polisen... Som i övrigt ger mig flashbacks till RoboCop och Minority Report.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Hört flera exempel på multikoptrar som levererar mobiler och droger till fängelsens rastplatser.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Hjärtstartare är förvånansvärt användarvänliga i dagens läge. Bilder och i vissa fall en röst som talar om för dig vad och hur du ska göra. Tycker alla borde gå en kurs i hjärt-lungräddning, samt ladda ner appen Rädda Hjärtat, som har information och visar var närmsta hjärtstartare finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att de svarta hål som finns inom den svenska offentliga sektorn borde täppas igen och istället ha flera patrullerande ambulanser.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ett universitet har mixtrade med just det har nere for nagra ar sedan.
Skulle anta att Karolinska blev inpirerade av eller fortsatter arbetet dar.
https://www.tudelft.nl/en/ide/research/research-labs/applied-...

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tycker att de svarta hål som finns inom den svenska offentliga sektorn borde täppas igen och istället ha flera patrullerande ambulanser.

Oss veterligen patrullerar inte ambulanser. De kan ha uppdrag på annan ort, vilket utifrån kan ses som patrullerande.

Drönare däremot skulle kunna patrullera. Polis och sjukvård kan ha drönare som patrullerande första respondent. Överblick, övervakning och respons.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Oss veterligen patrullerar inte ambulanser. De kan ha uppdrag på annan ort, vilket utifrån kan ses som patrullerande.

Just det menar jag, att man skall ha patrullerande ambulanser med kompetent personal, som bara kör runt i staden och inväntar larm. Ett det inte finns idag ser jag som en brist. En stad som Malmö hade behövt 3-5 stycken beroende på tid på dygnet(färre på nätterna p.g.a. trafiken).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Just det menar jag, att man skall ha patrullerande ambulanser med kompetent personal, som bara kör runt i staden och inväntar larm. Ett det inte finns idag ser jag som en brist. En stad som Malmö hade behövt 3-5 stycken beroende på tid på dygnet(färre på nätterna p.g.a. trafiken).

Ambulanserna är redan fram och tillbaka på uppdrag, till garage och ibland på omvägar. Sjukhus är ofta tillgängligt belägna och en bit ifrån de allra mest trafikerade vägarna, vilket gör att körtiden till uppdrag i genomsnitt blir lågt och responsen snabbast möjligast. Med patrullerande ambulanser från man extra körtid från och till passbyte samt en något svårare organisation, för att inte tala om den extra rullande kostnaden.

Vad du vill ha är bättre responstid och täckning med bibehållen kvalité. Vi får bättre genomsnittlig responstid med fler ambulanser och mer personal, till lägre lön eller högre kostnad. Vi får bättre täckning med fler stationer.

"Jamen man kan ju se patrullerande ambulanser som stationer i sig, alltså bättre täckning utan att behöva öka antalat ambulanser."
Som sagt så vill vi ibland ta oss in till akuten, sjukhuset eller garaget. En ambulans har mycket men den är inte komplett.
"Jamen det är viktigt att vara där på plats tidigt samt ett samhällsskydd nära till hands. För att inte tala om de enklare uppdragen som kan skötas med hjälp av ambulans, det är ju lixom inte alla som behöver åka in till sjukhuset bara för att ambulans är kallad."
Ja, därför drönare. Billigt, tidseffektivt. Därefter ambulans. Därefter sjukhuset. Drönare tar en liten del av jobbet, till lägre kostnad. Drönare avlastar arbetstimmar som kan läggas på fler ambulanser.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ett problem som du kan uppstå är att folk ringer in falska händelser för att sedan ta drönaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Ett problem som du kan uppstå är att folk ringer in falska händelser för att sedan ta drönaren?

Man får sätta fast en luftpistol på den som skjuter om man blir för nårgången x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ambulanserna är redan fram och tillbaka på uppdrag, till garage och ibland på omvägar.

Jag utesluter inte ambulanser som rycker ut från stationen.....
Det ena utesluter inte det andra.
Min idé är att komplettera, inte ersätta.

Och ja, det får kosta med tanke på hur höga skatter vi har. Det är bara att strypa socialbidragen här i Malmö så skall Du se att vi har råd med både det ena och det andra, d.v.s. 3-5 patrullerande ambulanser hade inte varit något ekonomiskt problem. Problemet hade varit att skaffa personal i närområdet med rätt kompetens som vill jobba med detta.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Min idé är att komplettera, inte ersätta.
Problemet hade varit att skaffa personal i närområdet med rätt kompetens som vill jobba med detta.

Din idé är att patrullerande ambulanser på något sätt kompletterar vad sjukhus skulle sakna, täckning och respons.
Min poäng är att detta är ett kostsamt samt något felaktigt antagande att patrullerande ambulanser är värd resurserna och vidare att drönare har möjlighet att stå för samma låga behov av respons och täckning för en bråkdel av kostnaden samt lägre behov av högutbildad personal.
Som bonus på det kan drönare ha en multifunktion i sammarbete med polis, samhällsskydd och beredskap. Något som ambulanser, patrullerande eller ej, saknar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Din idé är att patrullerande ambulanser på något sätt kompletterar vad sjukhus skulle sakna, täckning och respons.
Min poäng är att detta är ett kostsamt samt något felaktigt antagande att patrullerande ambulanser är värd resurserna och vidare att drönare har möjlighet att stå för samma låga behov av respons och täckning för en bråkdel av kostnaden samt lägre behov av högutbildad personal.
Som bonus på det kan drönare ha en multifunktion i sammarbete med polis, samhällsskydd och beredskap. Något som ambulanser, patrullerande eller ej, saknar.

Drönare med multifunktion kan aldrig utföra allt det en läkare på plats kan göra. Lösningen blir dyrare med din drönare om inte den själv kan göra jobbet, eftersom då har Du bara en drönare som inte kan göra något själv. Räkna inte med att folk frivilligt utan avtal gällande ansvarsbegränsning börjar utföra ingrepp på människor.

Pengar har vi. Det är fördelningen som behöver tittas närmare på.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Du missar poängen, en person dör innan ambulansen är där. Inget hindrar någon från att skicka ut en ambulans OCH en drone

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Drönare med multifunktion kan aldrig utföra allt det en läkare på plats kan göra. Lösningen blir dyrare med din drönare om inte den själv kan göra jobbet, eftersom då har Du bara en drönare som inte kan göra något själv. Räkna inte med att folk frivilligt utan avtal gällande ansvarsbegränsning börjar utföra ingrepp på människor.

Pengar har vi. Det är fördelningen som behöver tittas närmare på.

Du har ett helt annat utgångsläge, ungefär vad Krillezz pekar på. Ingen här menar att drönare ska ersätta befintlig tillgång.
Vi går naturligtvis in med detta i åtanke när vi beaktar lösningen på problemen täckning och responstid, något drönare troligen är överlägsna kandidater till.

Vidare, för att svara på första stycket så är vi återigen ifrån helt olika utgångslägen. Emedan du ser en passiv leverans av verktyg ser jag och möjligtvis andra här hur man kan nyttja drönare till fullo, komplett med kunnig personal. Fortfarande till en lägre kostnad. Tänk dig två ambulanspersonal som frisätts till två drönare och som bonus på det är tillgängliga från sjukhuset eller ambulans. Att ha tre personal per ambulans kan blötsligt bli billigare än två. Tänk dig en ambulans som skickar en drönare från ambulanstaket för att komma fram fem minuter tidigare med den allra första responsen. Tänk dig.

Angående resursfrågan så är problemet närmast trådens ämne inte fördelningen på läns/kommunal nivå, utan en fråga om bättre responstid och täckning för samma resurser. Resurser som kan läggas på t.ex. extra personal, utbildning eller satan förbjude högre löner.
Resursfrågan i de stora dragen som ligger utanför trådens ämne är för stora och komplexa för Akademiska. Men visst, det är lätt att säga att man ska strypa onödiga utgifter och omfördela till dit de behövs.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om pris är ett problem jämfört med en drönare som jag inte riktigt vet vad den själv kan göra, sätt patrullerande akutläkare på motorcykel med grundutrustning så lär denna göra mer än någon drönare med lekmän i närheten som skall agera räddare och kanske inte ens har gått någon HLR-kurs.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Veni:

akutläkare på motorcykel

Så kan de åka runt och rädda varandra när de kraschar om vartannat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.