Köpt beg. "nyare" bil med fel - bilfirmans ansvar?

Permalänk
Medlem

Köpt beg. "nyare" bil med fel - bilfirmans ansvar?

Köpt en Volvo från 2011, summan överstiger 100 000:-.
Bilen är sedan någon månad i min ägo och vibrerar sedan någon
vecka tillbaka i motorvägsfart.

Jag har mejlat bilfirman och bett dem om råd hur jag ska göra.
De vill att jag lämnar in bilen på en verkstad på en felsökning, visar
det sig vara en slitagedel (?) som orsakar vibrationerna får jag stå för hela kakan själv.
Skulle det vara något annat, betalar dom för allt.

Frågan jag ställer mig då, vad på en bil är INTE en slitagedel? Allt på bilen åldras ju, just pga
ålder (slitage)? Jag vill såklart inte betala en krona, bilen är inte som den ska vara.

Otroligt störande att lägga så mycket pengar på en bil och åka med vibrationer till jobbet.

Vem har rätt? Vad ska jag göra?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil...

Vibrerar det hela tiden eller bara vid vissa hastigheter?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Slitagedel är bussningar, styrleder,spindeleder.

Inte slitagedel: Böjda stag, bla styrstag är vanligt. Ev skev caster eller inåtpekande camber.

Permalänk
Medlem

Inte bara så att däcken är obalanserade?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Inte bara så att däcken är obalanserade?

Däcken är nya ink. fälgarna (precis balanserade). Däcken/hjulen innan vibrerade också.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Nu skriver du inte vad du köpt för Volvo, men t.ex. V70 har ju ett ganska känt problem med styrlederna.
Har du möjlighet att lyfta upp bilen med en domkraft, så kan du ju kolla själv.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu skriver du inte vad du köpt för Volvo, men t.ex. V70 har ju ett ganska känt problem med styrlederna.
Har du möjlighet att lyfta upp bilen med en domkraft, så kan du ju kolla själv.

https://www.youtube.com/watch?v=bUby0PJeUog

Bilen i videon är av årsmodell -01, gäller det även senare modeller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Haiwa:

Du kan behöva göra en Hjulinställning

Permalänk

Bilfirmor brukar ju ha åtminstone 3 månaders "garanti", så lämna in den där, och lägg inte energi på att felsöka själv.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Du har 3 års reklamationsrätt.
http://www.arn.se/referat--vanliga-fall/vanliga-fall-hos-arn/...

Om felet dessutom uppstår inom 6 månader så är det inga konstigheter. Bara åka tillbaka och be dom fixa problemet.

Edit: observera att normalt slitage inte ingår i reklamationsrätten. Men köper du en bil som påstås fungera felfritt och den endast håller i en månad så skulle inte jag säga att det är normalt slitage.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

6 år gammal bil. Så klart att det är dags att börja byta slitagedelar. Bilfirman var tydlig med vad som gäller. Slitagedelar - du, övrigt - dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Däcken är nya ink. fälgarna (precis balanserade). Däcken/hjulen innan vibrerade också.

Finns ju inget som säger att någon balanseringsvikt har lossat.

Men om vibrationen fanns där innan så kolla som sagt med en verkstad så det kan göra en felsökning så de kan avgöra vad felet är.

Skrivet av DilluTioN:

Edit: observera att normalt slitage inte ingår i reklamationsrätten. Men köper du en bil som påstås fungera felfritt och den endast håller i en månad så skulle inte jag säga att det är normalt slitage.

Det ju på hur slitdelen går sönder, en del som slits "normalt" kan ju när den kommer till en viss punkt tappa ett hörn eller liknande och då blir ju övergången rätt snabb mellan OK och trasig.

Permalänk
Medlem

När vibrerar det?
Alltid heller enbart när du gör en viss manöver/etc?
Hur vibrerar det?
Känns det hellerenbart låter?
Var (dvs fram/bak/v/h/skallrande tänder på passagerare ) i bilen vibrerar det om det går att lokalisera vilket kan vara svårt ibland och ibland lätt.

Tex
1, accelererar/motorbromsar heller när du ligger i jämn fart på planväg/lätt nedför dvs så du inte accar/motorbromsar och motorn varken drar helle bromsar.
2, Låg/hög fart bromsning.
3, Svänger/rakt fram heller enbart sväng åt ett håll.
4, Framåt/bakåt.

Och ja olika delar kan ge missljud vid enbart en heller flera av dom övre punkterna.
Samt att det går att utesluta en hel del delar beroende på när/hur det låter, det är dock inte 100% säkert att det går att peka på en enda del.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!