Behöver hjälp med att bygga enkel filserver

Permalänk
Avstängd

Behöver hjälp med att bygga enkel filserver

Tänkte först köpa en liten NAS men eftersom jag har grejor liggandes tänkte jag att försöka bygga en själv, och jag hittade freeNAS och försöker nu lära mig den.

Hårdvaran jag har är dock för närvarande rätt snål med minne, bara 4Gb och på websidan står det minst 8. Men behöver jag verkligen 8Gb? Alltså, den skall bara agera som media-server och då bara tillfälligt, ingen som helst säkerhet behövs, ingen redundancy och ingen spegling, bara ett gäng med diskar och på dom, en massa media som skall servas ut till nätverket.

Tips och trick emottages, det är hundra år sedan jag sysslade med nätverk och min CNE-licens duger knappast. Så här långt har jag kommit;

Permalänk
Avstängd

Fastnat på att jag inte får skrivaccess på en share. Jag har åtkomst men jag får ett meddelande om att "You need permission to perform this action" när jag försöker flytta filer till NAS'en.

Jag har väl glömt av någon permission, user group eller någon policy någonstans, men var. Hjälp :/

Permalänk
Medlem

Måste nog veta hur du confat din share i FreeNAS samt hur du accessar den - nfs, smb?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha en enklare filserver så "ska" du inte köra med freenas.
OMV (open media vault) eller unRaid är ett mycket enklare alternativ som är snällare mot hårdvaran.

Jag själv kör freenas på min filserver, så jag har lite erfarenhet från det.

Permalänk
Medlem

Freenas utan redundans är en vääldigt osäker maskin (läs på om ZFS), ont om minne kommer påverka prestandan märkbart.

Freenas kräver sin hemläxa och hårdvara, så är det disk by disk maskin du är ute efter titta på någon av linux varianterna av NASar istället, som redan nämnts

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Hårdvaran jag har är dock för närvarande rätt snål med minne, bara 4Gb och på websidan står det minst 8. Men behöver jag verkligen 8Gb? Alltså, den skall bara agera som media-server och då bara tillfälligt, ingen som helst säkerhet behövs, ingen redundancy och ingen spegling, bara ett gäng med diskar och på dom, en massa media som skall servas ut till nätverket.

Testa unRaid, licensen kostar lite men om det bara är tillfälligt kanske prövoperioden på 30 dagar räcker? Du kan blanda diskar av olika storlekar men den största blir paritetsdisk (för att kunna återskapa data, vet ej om det går att köra utan sådan).

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

@VresiBerba:

Undvik FreeNAS om du inte har rätt hårdvara är mitt råd.

Kan du inte bara köra Linux med SFTP?

Eller kör med denna https://owncloud.org/.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Okej, jag testar Open Media Vault istället.

Edit; Software failure - press left mousebutton to continue... Ha! Humor.

Permalänk
Avstängd

Gick ju jättebra ända tills jag fick för mig att byta lösenordet till webguin, och nu kan jag inte logga in igen

Permalänk
Medlem

Kanske Xpenology vore lite trevligare ?
Har installerat det på rätt udda maskiner och det har bara funkat.

Permalänk
Avstängd

Kör nu med Open Media Vault och allt fungerar klockrent, tack för tipset. Fick installera om, det var ingen på supporten som kunde hjälpa mig att återställa lösenordet, de fattade inte vad jag hade gjort.

Jag kör på ett AsRock G31M-GS (soprumsfynd) med en Core 2 Duo E6400 (soprumsfynd) i en gammal låda (soprumsfynd) med 4GB minne (55 kronor på Tradera) och testar för närvarande prestanda och inställningar med två stycken, 12 år gamla 250GB Hitachi Deskstar i raid 0 (japp, dom diskarna, click of death-asen), varav den ena har 76000 timmar under bältet) och allt funkade fint i några dagar, tills nätagget (soprumsfynd) pajade. Köpte ett nytt för 50 spänn och har för en hundring en fullt fungerande NAS med riktigt bra prestanda. 113MB/s både läs och skriv. Helt okej med tanke på åldern på diskarna.

Permalänk
Medlem

Vad bra att du blev nöjd med OMV.
Det är som sagt ett mycket bättre alternativ för dig som inte kör med Enterprise nivå på delarna.

Sedan är det inte så många i vanlig hemmamiljö som har behovet av parity som skapas direkt vid filskapandet. Då de flesta hemma sparar mest mediafiler som man generellt bara skriver en gång för att sedan läsa flera gånger.

Använder du snapraid pluginet i OMV?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

Använder du snapraid pluginet i OMV?

Nej, jag bara parade ihop diskarna i 'Raid Managment', klickade 'Create' och valde de båda diskarna, tog 10 sekunder.