AMD återvänder till servermarknaden med Epyc 7000-serien

Permalänk
Medlem

Kunde kanske lika gärna döpt denna till Phoenix

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oj!

Spontant känns det ju som AMD tvålar till Intel rejält här. Det skall bli mycket spännande att se hur intel reagerar. Jag hoppas att de svarar med en produkt istället för smutskastning.

Njae, de har redan börjat försöka smutskasta AMD's lösningar

Skrivet av bsk!:

Intel ger svar på tal:

"We take all competitors seriously, and while AMD is trying to re-enter the server market segment, Intel continues to deliver 20+ years of uninterrupted data center innovations while maintaining broad ecosystem investments. Our Xeon CPU architecture is proven and battle tested, delivering outstanding performance on a wide range of workloads and specifically designed to maximize data center performance, capabilities, reliability, and manageability. With our next-generation Xeon Scalable processors, we expect to continue offering the highest core and system performance versus AMD. AMD’s approach of stitching together 4 desktop die in a processor is expected to lead to inconsistent performance and other deployment complexities in the data center."

http://www.barrons.com/articles/amd-reveals-epyc-details-inte...

I fixed it for them

"We take all competitors seriously, and while AMD is trying to re-enter the server market segment, Intel hopes to continue the last years of an uninterrupted dominance which have enabled the company to charge a lot for very little work. Our Xeon CPU architecture is proven, since we haven't done very much to it for many years, and battle tested. Delivering what we have chosen to be adequate performance on a range of workloads and specifically designed to maximize our hold on data centers. With our next-generation Xeon Scalable processors, we hope to continue pushing low innovation tech into the hands of system admins for huge piles of cash. We truley hope that AMD’s approach of stitching together multiple cores in a single package processor leads to inconsistent performance and other deployment complexities in the data center. Otherwise, we are in real trouble."

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Njae, de har redan börjat försöka smutskasta AMD's lösningar

I fixed it for them

"We take all competitors seriously, and while AMD is trying to re-enter the server market segment, Intel hopes to continue the last years of an uninterrupted dominance which have enabled the company to charge a lot for very little work. Our Xeon CPU architecture is proven, since we haven't done very much to it for many years, and battle tested. Delivering what we have chosen to be adequate performance on a range of workloads and specifically designed to maximize our hold on data centers. With our next-generation Xeon Scalable processors, we hope to continue pushing low innovation tech into the hands of system admins for huge piles of cash. We truley hope that AMD’s approach of stitching together multiple cores in a single package processor leads to inconsistent performance and other deployment complexities in the data center. Otherwise, we are in real trouble."

Det var ju rena tramset från Intels sida får jag säga. Dessutom har väl mycket av "kritiken" mot Ryzen handlat just om att den är mer optimerad för server workloads än desktop workloads, så att de använder samma grundprincip borde ju snarare gynna dem på serversidan?

Det tog alltså inte lång tid alls för Intel att dra fram smutskortet. Jag hade verkligen hoppats att intel kunde bete sig mer moget men det är bara konstatera att jag hoppades för mycket. Det är ju rent av barnsligt av intel att agera såhär!

Jag syftar alltså på det de sa, inte din "tillfixade" version, även om den drar ut mycket av det som annars var "mellan raderna"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ju rena tramset från Intels sida får jag säga. Dessutom har väl mycket av "kritiken" mot Ryzen handlat just om att den är mer optimerad för server workloads än desktop workloads, så att de använder samma grundprincip borde ju snarare gynna dem på serversidan?

Det tog alltså inte lång tid alls för Intel att dra fram smutskortet. Jag hade verkligen hoppats att intel kunde bete sig mer moget men det är bara konstatera att jag hoppades för mycket. Det är ju rent av barnsligt av intel att agera såhär!

Jag syftar alltså på det de sa, inte din "tillfixade" version, även om den drar ut mycket av det som annars var "mellan raderna"

Vi snackar om ett bolag som tvingat och betalat folk till att endast köra Intel i sina maskiner... Njae... jag blir tyvärr inte förvänad att de beter sig som barn i en sandlåda.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vi snackar om ett bolag som tvingat och betalat folk till att endast köra Intel i sina maskiner... Njae... jag blir tyvärr inte förvänad att de beter sig som barn i en sandlåda.

Jag vet, det är därför jag lovar mig själv att inte ens överväga intel förrens marknadsandelarna är mer jämna och det är ungefär 50/50 där.

Men å andra sidan... Intel har fortfarande total dominans, ligger fortfarande föra IPC-mässihgt, och har kapital nog att kunna gå med förlust i många många år utan att det blir kris. Med andra ord har de alla förutsättningar att bara "sitta still" istället för att hålla på och tramsa såhär. Jag tror de skjuter sig själva i foten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Oj!

Spontant känns det ju som AMD tvålar till Intel rejält här. Det skall bli mycket spännande att se hur intel reagerar. Jag hoppas att de svarar med en produkt istället för smutskastning.

Din förhoppning kom tyvärr på skam.

Skrivet av Gappa:

Vi kan ju slå vad om hur vi tror Intel kommer svara?
Jag satsar en njure på det sistnämnda.

Grattis du får behålla din njure.

Skrivet av bsk!:

Intel ger svar på tal:

"We take all competitors seriously, and while AMD is trying to re-enter the server market segment, Intel continues to deliver 20+ years of uninterrupted data center innovations while maintaining broad ecosystem investments. Our Xeon CPU architecture is proven and battle tested, delivering outstanding performance on a wide range of workloads and specifically designed to maximize data center performance, capabilities, reliability, and manageability. With our next-generation Xeon Scalable processors, we expect to continue offering the highest core and system performance versus AMD. AMD’s approach of stitching together 4 desktop die in a processor is expected to lead to inconsistent performance and other deployment complexities in the data center."

http://www.barrons.com/articles/amd-reveals-epyc-details-inte...

Smutskastning, ett verkligt kraftfullt agerande från Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bsk!:

Intel ger svar på tal:

"We take all competitors seriously, and while AMD is trying to re-enter the server market segment, Intel continues to deliver 20+ years of uninterrupted data center innovations while maintaining broad ecosystem investments. Our Xeon CPU architecture is proven and battle tested, delivering outstanding performance on a wide range of workloads and specifically designed to maximize data center performance, capabilities, reliability, and manageability. With our next-generation Xeon Scalable processors, we expect to continue offering the highest core and system performance versus AMD. AMD’s approach of stitching together 4 desktop die in a processor is expected to lead to inconsistent performance and other deployment complexities in the data center."

http://www.barrons.com/articles/amd-reveals-epyc-details-inte...

Vad man i detta lägen alltid kan lägga i AMDs pluskorg är: givet Intels marknadsandel finns inget annat utfall än att AMD kommer öka sin andel och Intel minska sin andel på servermarknaden. Är ju uppenbart att AMDs nuvarande CPU-arkitektur absolut är med i racet.

Men visst kan man göra lite utfall mot AMDs jämförelser. Både jämförelsens i minnesbandbredd och SPECInt_2006_rate består ju av att man kör lika många totalt oberoende enkeltrådade program som det finns CPU-trådar. Att det fallet skalar perfekt över kretsarna och CPU-sockets visar egentligen ingenting då det knappat är någon kommunikation alls mellan CPU-kärnor.

Även dagens Intel servers (och egentligen vilken multi-socket server som helst med NUMA-stöd) skalar ~95 % i SPECInt_2006_rate över sockets.

Och om det du länkar från Intel inte vore ett reellt problem så går det faktiskt att boosta både RAM-bandbredd och minska latens i dagens MCC/HCC modeller (de med två ringbussar per krets, från 12 kärnor och uppåt) genom något som kallas "Cluster-on-Die architecture".

Epyc består av 4 NUMA-noder per sockel medan Intels modeller normalt har 1 NUMA-nod per sockel. CoD delar upp kretsen i 2 NUMA-noder, anledning att detta ger något beror på att MCC/HCC kretsarna har två minneskontroller och de sitter på en varsin ring. Med CoD är varje NUMA-nod bunden till en egen ring -> lägre latens för lokala operationer och högre bandbredd för lokala minnesaccesser (samma teoretiska max men högre effektivitet, dock har Epyc totalt dubbelt så många minneskanaler så är bara effektiviteten Intel kan matcha med Broadwell, inte total kapaciteten).

I praktiken används CoD väldigt sällan (det är normalt en enkel BIOS-inställning) då de flesta applikationer får sämre prestanda, och framförallt mer inkonsekvent prestanda, p.g.a. kostnaden för att korsa NUMA-noder. Finns dock viss programvara som är NUMA-optimerad och där problemet man ska lösa nästan alltid kan klara sig med lokala minnesaccesser. Skylake SP har inte CoD, finns ingen anledning då man bytt ringbussen mot en mesh.

Så man kan vifta bort det Intel skriver ovan som dynga, men verkliga resultat håller inte riktigt med. Däremot möjligt att AMD gjort något vi ännu inte känner till som eventuellt minskar denna problematik, det lär vi se när det börjar trilla in mer tester och jämförelser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

---Tex---
Så man kan vifta bort det Intel skriver ovan som dynga, men verkliga resultat håller inte riktigt med. Däremot möjligt att AMD gjort något vi ännu inte känner till som eventuellt minskar denna problematik, det lär vi se när det börjar trilla in mer tester och jämförelser.

Japp det är dynga, AMD:s IF tillåter 42GB/s i dubbelriktad trafik mellan CCX kluster och 152 GB/s mellan två CPU-socklar.
http://www.sweclockers.com/artikel/23998-amd-atervander-till-...

Däremot kommer en del tidiga tester hitta initiala problem med Epyc, det är jag övertygad om, så är det med något som är helt nytt, jag är lika övertygad om att dessa problem kommer att vara lösta om några månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet, det är därför jag lovar mig själv att inte ens överväga intel förrens marknadsandelarna är mer jämna och det är ungefär 50/50 där.

Men å andra sidan... Intel har fortfarande total dominans, ligger fortfarande föra IPC-mässihgt, och har kapital nog att kunna gå med förlust i många många år utan att det blir kris. Med andra ord har de alla förutsättningar att bara "sitta still" istället för att hålla på och tramsa såhär. Jag tror de skjuter sig själva i foten.

Sant, men sammtidigt är detta gen 1 av AMD's arkitektur som går upp emot typ gen 7 av Intels. Så blir väldigt spännande att se hur detta utvecklar sig. Zen 2 är i princip färdigdesignad och Zen 3 jobbas det också på.

Det känns som att konsumenter börjar bli mer medvetna. Vi som varit med länge vet vad som är "ok beteende" ur konsumentsynpunkt. Men yngre som varit med om detta hela tiden nästan föresvarar företag som kör över kunder. Men det börjar vakna mer och mer röster som är kritiska mot Intel och Nvidia och hur de låser in kunder och skapar stängda ekosystemn istället för öppna standarder.
INGET hindrar exempelvis Nvidia ifrån att supporta den öppna standarden Adaptive Sync vid sidan om sitt eget låsta Freesync. Kunder hade tjänat på det och haft mer valmöjligheter. Men Nvidia vet att om någon lägger en massa pengar på en dyr Gsync skärm så kommer de sannolikt byta till ett nytt Nvidia kort för att kunna fortsätta nyttja sin skärm sedan. Hade de kunnat köpa en billigare Freesync skärm så hade de kunnat byta tillvekrare på grafikkortet mycket lättare. Så det väljer att inte stödja en öppen standard för att låsa in kunderna.
Det är inget beteende som kunderna bör anstränga sig för att försvara. De som har den inställningen borde i så fall jubla om matpriserna ökade med 1000% för alla företag hade tjänat så mycket pengar. Men då hade de nog kunnat se det absurda i konsumenter som applåderar företag som försämrar för konsumenterna... Om inget annat så hade de känt det i magen

Fortsätter dessa kristiska röster att öka i volym så tvingas snart företagen att lyssna och ändra sitt sätt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Japp det är dynga, AMD:s IF tillåter 42GB/s i dubbelriktad trafik mellan CCX kluster och 152 GB/s mellan två CPU-socklar.
http://www.sweclockers.com/artikel/23998-amd-atervander-till-...

Däremot kommer en del tidiga tester hitta initiala problem med Epyc, det är jag övertygad om, så är det med något som är helt nytt, jag är lika övertygad om att dessa problem kommer att vara lösta om några månader.

Fast flaskhalsen är sällan enbart bandbredd, Oracle har ju en CPU som lanserades 2015 som har ~1 TB/s "bisect bandwidth" (den motsvarar i praktiken 42 GB/s siffran ovan) men den kan/kunde ändå inte hantera en rad fall speciellt väl.

Men som sagt, blir spännande att se tester på denna plattform!

Edit: var visst POWER8 som har ~230 GB/s
Och just jämförelsen x86 vs POWER/SPARC visar att bandbredd må vara en viktig komponent, men den är långt ifrån den enda (och i väldigt många fall långt ifrån den viktigaste).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant.

Då jag jobbar med servrar inom bank/finans så tilltalar dom nya säkerhetsfunktionerna väldigt mycket.
Specielt kryptering av minne.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Till detta har hela cache-systemet byggts om sedan Bulldozer. Här har AMD bland annat ökat antalet LD Q och ST Q till 72 respektive 44 stycken. Dessutom har AMD infört en Micro-op cache på 2 KB. L1-cacheminnet är fördelat på I- och D-cache är totalt 96 KB, L2-cachen på 512 KB och L3-cachen på 2 MB per kärna. Samtidigt har AMD lyckats minska fördröjningen för samtliga nivåer med uppemot 250 procent.

Är det bara jag som reagerade på hur man kan minska något med 250%?

Permalänk
Skrivet av Noxxer:

Intressant.

Då jag jobbar med servrar inom bank/finans så tilltalar dom nya säkerhetsfunktionerna väldigt mycket.
Specielt kryptering av minne.

Får man bestämma vad som skall köras på ARM-delen? Eller är det top-secret CIA firmware 8-)

Permalänk

Jag läste att AMD typ först testade kompilera med gcc nåt test och körde det på "nån" Intel Xeon och kom fram till att det var 46% långsammare än det som Intel visat upp genom att kompilera med sin egen kompilator.

Ok, fint, men;
Sen så drog de helt enkelt bort 46% av Intels resultat på samtliga tester och jämför sedan sina resultat med de värdena istället för de som är officiellt publicerade på siter som Specint och liknande. Om det stämmer vill jag bara säga EPYC FAIL.

Så kan man inte göra, utveckla en egen kompilator istället, eller kör standardiserade likadana program för bägge plattformarna (som de gjorde med cinebench för Ryzen ex vis) Visst, nu är ju de flesta programmen optimerade för Intel, men though shit, så kommer det nog vara tills AMD har större marknadsandel och för en kund som köper nåt för att köra ex vis nåt ekonomisystem osv osv, så kommer det OCKSÅ vara optimerat för Intel troligen. Så... det LJUGER med sina siffror, så otroligt ohederligt.

(om ovanstående stämmer vill säga...)

Edit: Verkar som det stämmer. Citat från AMDs egna "fine-print";
"Slide 77;
"All 2P E5 scores other than E5-2699v4 were derived from the following ICC compiler-based test results per spec.org multiplied by 0.575 to convert it to..."
/Edit

När det gäller "smutskastning" så är det väldigt väldigt klart för mig iaf vilket företag som pratar mest om sina EGNA produkter och vilket företag som pratar mest om konkurrentens produkter. Det är också rätt självklart om man har 2-5% av marknaden att man måste eller tom bör agera på det sättet (våra produkter är lika bra som [insert marknadsledande konkurrent med högt förtroende här] men kostar x% mindre, så där så är jag varken förvånad eller sur.

Permalänk
Hjälpsam

@Laglorden: Går inte att försvara trots att jag helst vill.
Nu skall sägas att ingen köper Epic pga av ett enda benchmark utfört av tillverkaren.
Vi får invänta tester, lite lustigt (och besvärligt) är att de bästa kommer från oss ganska okända källor, nämligen de saiter som koncentrerar sig på servrar.

Verkar trots allt mycket lovande.
#16871669

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lustigt att det är mindre än ett år sedan halva Swecs bandbredd gick åt till dem som spådde AMDs undergång här på forumet.

Bulldozer var undantaget och inte regeln.

Permalänk
Medlem

AMD aktien gör ett jätteskutt uppåt idag igen +8,39% för tillfället https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-m...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oj!

Spontant känns det ju som AMD tvålar till Intel rejält här. Det skall bli mycket spännande att se hur intel reagerar. Jag hoppas att de svarar med en produkt istället för smutskastning.

Skrivet av Gappa:

Vi kan ju slå vad om hur vi tror Intel kommer svara?
Jag satsar en njure på det sistnämnda.

Skrivet av Ozzed:

Jag är inte fullt lika övertygad. Smutskastningen mot Ryzen bet ju inte alls och var ett riktigt magplask och lågvattenmärke från Intels sida, så det skulle förvåna mig om de gör om samma grej igen.

Det som talar för det är väl därimot att det är mer deg på spel för intel den här gången så de kan ju bli nervösa och försöka med smutskastning en gång till, även om det självklart inte kommer funka och är något som genomskådas av de allra flesta.

Jag är inte heller övertygad. Intel må smutskasta, det fick vi ju se lite senare i tråden, men jag tror inte de kan gå lika långt som i början av 00-talet. Eftersom de blivit dömda för grovt mutbrott och konkurrensbrott i ett ärende som fortfarande inte är helt utagerat, dvs det kommer fortfarande en nyhet om det någon gång om året, vilket håller ämnet fortsatt aktuellt, så är både gammalt folk och myndigheter medvetna om detta och vaksamma på tendenser till "återfall". Detta gör att Intel inte utan kritik kan köra massmutor, och definitivt inte i åratal.

Dessutom har mig veterligen Global foundries idag långt större tillverkningskapacitet än AMD någonsin haft tidigare, vilket gör att AMD kan leverera till alla tillverkare som vill ha. Det var ju ett stort problem i början på 00-talet och (d)en viktig(aste?) anledning(en) till att Intel kunde köra med sina allt eller inget-rabatter.

Även om AMD gick bet på försäljningen då så lyckades de så småningom bryta alla handelsbarriärer. T ex var Dell notoriska som inte ville ta i AMD med tång ens, de tackade nej till en miljon processorer gratis för att de satt i Intels strypsnara. Dessa hinder finns ej längre. Det hände för sent för Athlon 64, men barriärerna har inte återbyggts tack vare EU-domen. Nu när AMD är slagkraftiga igen ska de nog lyckas få vad de förtjänar.

Skrivet av bsk!:

Intel ger svar på tal:

"We take all competitors seriously, and while AMD is trying to re-enter the server market segment, Intel continues to deliver 20+ years of uninterrupted data center innovations while maintaining broad ecosystem investments. Our Xeon CPU architecture is proven and battle tested, delivering outstanding performance on a wide range of workloads and specifically designed to maximize data center performance, capabilities, reliability, and manageability. With our next-generation Xeon Scalable processors, we expect to continue offering the highest core and system performance versus AMD. AMD’s approach of stitching together 4 desktop die in a processor is expected to lead to inconsistent performance and other deployment complexities in the data center."

http://www.barrons.com/articles/amd-reveals-epyc-details-inte...

FUD-fabriken har aktiverats.

Skrivet av Ozzed:

Det var ju rena tramset från Intels sida får jag säga. Dessutom har väl mycket av "kritiken" mot Ryzen handlat just om att den är mer optimerad för server workloads än desktop workloads, så att de använder samma grundprincip borde ju snarare gynna dem på serversidan?

Det tog alltså inte lång tid alls för Intel att dra fram smutskortet. Jag hade verkligen hoppats att intel kunde bete sig mer moget men det är bara konstatera att jag hoppades för mycket. Det är ju rent av barnsligt av intel att agera såhär!

Jag syftar alltså på det de sa, inte din "tillfixade" version, även om den drar ut mycket av det som annars var "mellan raderna"

Skrivet av inquam:

Vi snackar om ett bolag som tvingat och betalat folk till att endast köra Intel i sina maskiner... Njae... jag blir tyvärr inte förvänad att de beter sig som barn i en sandlåda.

Den där maffiakulturen är djupt rotad och en del av företagskulturen hos Intel sedan decennier. Lång historia kort så lyckades Intel övertala amerikanska regeringen att ålägga Sverige ett handelsembargo på alla elektronikvaror från Sverige på 80-talet om inte Ericsson drog sig ur en affär som de vunnit på Intels bekostnad. Det blev en tyst diplomatisk kris där Ericsson fick ge sig förstås. Det är också amerikanskt affärssinne i största allmänhet där. America first har alltid gällt. Intel höll på med annan utpressning då också. Min morbror jobbade på Ericsson då och har berättat en massa.

gratis var det
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Även om AMD gick bet på försäljningen då så lyckades de så småningom bryta alla handelsbarriärer. T ex var Dell notoriska som inte ville ta i AMD med tång ens, de tackade nej till en miljon processorer för att de satt i Intels strypsnara. Dessa hinder finns ej längre.

Ja, Dell var länge Intelexklusiva och det gick rätt bra för dem, sen börja de med AMD och allt gick åt skogen

Närå, men de började ju med AMD när AMD var som mest konkurrenskraftiga där ett tag, men undrar om de inte ångrat sig många gånger iaf på server-sidan och funderat många ggr om de inte ska gå tillbaka.

På jobbet har vi standariserat på Cisco UCS bladsystem. Skitsmart man skapar profiler med en server, ingen identitet finns i bios allt laddas på när man startar maskinen, lite som RAID, fast för servrar. Cisco kör och har alltid kört endast med Intelprocessorer. De kom för ca 6 år sen när det inte längre fanns nåt vettigt skäl använda AMD

Men tills Cisco funderat på om de ska börja med AMD, inga AMD-proppar för oss iaf.

Och det går ju dessutom inte blanda AMD och Intel i samma vmware-kluster ändå så, bara att man måste stänga av en maskin kan vara nog så högt hinder flytta ibland.

Permalänk
Avstängd

Ingen 3 Ghz hur kommer turbo att funka men så många kärnor?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Clint Eastwood:

Japp, härliga tider stundar för oss mer serverinriktade. Intel har stålar att prisdumpa, och det rejält... Hösten kommer att bli riktigt kul!!

Tyvärr verkar ju varken Intel eller Nvidia utnyttja sina stora kistor när AMD väl lanserar något som är likvärdigt/bättre för lägre/samma pris.
RX480/580 är ett exempel, där GTX 1060 än idag ligger runt samma/högre prislapp fast det är långsammare i dem flesta titlarna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Tyvärr verkar ju varken Intel eller Nvidia utnyttja sina stora kistor när AMD väl lanserar något som är likvärdigt/bättre för lägre/samma pris.
RX480/580 är ett exempel, där GTX 1060 än idag ligger runt samma/högre prislapp fast det är långsammare i dem flesta titlarna.

Aha, du snackar konsumentgrejjer... Jag syftar mer på servermarknaden. Jag vill se prisfajt med 10-16 kärniga Xeons!!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Clint Eastwood:

Aha, du snackar konsumentgrejjer... Jag syftar mer på servermarknaden. Jag vill se prisfajt med 10-16 kärniga Xeons!!

Så även om Epyc är bättre/billigare, tänker du iaf köpa Intel - Har jag tolkat det rätt då?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Så även om Epyc är bättre/billigare, tänker du iaf köpa Intel - Har jag tolkat det rätt då?

Haha, you got me! Vette tusan! Jag har en viss aversion mot nya grejjer (kan vara åldern). Du vet, barnsjukdomar och skit... Kör också dual proc så än sålänge vet jag inte vad det bjuds från AMD lägret (moderkort). Dock, är inte främmande för att byta om det är så..