Kan ransomware virus vara kompatibla med både Windows och Linux?

Permalänk
Medlem

Kan ransomware virus vara kompatibla med både Windows och Linux?

Läste följande artikel:
https://arstechnica.com/security/2017/06/web-host-agrees-to-p...

De står dock lite otydligt om attacken var ett virus som ursprungligen var kodat för Windows men som hade modifierats till att istället fungera på Linux - eller om de hade modifierats för att då fungera på BÅDE Windows och Linux.
Visserligen fanns de oerhörda säkerhetsbrister i deras serversystem, samt att man verkar tro att de viruset var specifikt designat för just webservrar.

Jag själv planerar en del av mitt backupsystem där jag tänkte köra en Linux-baserad NAS server som backupar datorerna här hemma, som sedan har en extern HDD som backupar NAS servern.
Normalt sett skulle NASen kunna krypteras med datorn vid en ransomware attack, men innehållet på HDDn skulle vara utom räckhåll för viruset då endast NAS servern kan se den enheten.
Men om ett ransomware virus kan vara kompatibelt med både Windows och Linux så skulle de väl kunna sprida sej till NASen och därmed kryptera HDDn?
Detta är varför jag undrar. Är ny på allt detta.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Står att det var en modifierad variant, så troligtvis är den helt riktad mot linux. Tror inte du behöver oroa dig om NAS'en står skyddad på ditt interna nätverk så den inte går att komma åt utifrån, och är noga med att se till att inte klicka på dumma grejer på din windowsburk

Permalänk
Medlem

"NAYANA’s website runs on Linux kernel 2.6.24.2"
"NAYANA’s website uses Apache version 1.3.36 and PHP version 5.1.4, both of which were released back in 2006"

Dom får skylla sig själva.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

"NAYANA’s website runs on Linux kernel 2.6.24.2"
"NAYANA’s website uses Apache version 1.3.36 and PHP version 5.1.4, both of which were released back in 2006"

Dom får skylla sig själva.

Verkligen, undra vad IT hade för sig, för inte skötte dom sitt jobb iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

"NAYANA’s website runs on Linux kernel 2.6.24.2"
"NAYANA’s website uses Apache version 1.3.36 and PHP version 5.1.4, both of which were released back in 2006"

Dom får skylla sig själva.

Som daglig Linux användare får jag nog påstå att det är en av Linux fundamentala brister, -Det är för stabilt...
Föga förvånande invaggar det vissa IT-nissar i tankarna att Linux-system är helt underhållsfria.
Med den åldern på nacken och alla säkerhetsbrister som patchats sedan dess.
Vågar gissa på att dem som en gång var med och drog igång systemet, inte har jobbat på företaget sedan en lång tid tillbaka.
För att tala i Windows termer vore det som att säga: "Ett ouppdaterat NT6.0 (Vista) system med ouppdaterad webbserver/PHP mjukvara har blivit hackat" Stort wow... måste varit svårt för hackarna där...
Tänka sig då när samhällsviktiga, för att inte säga kritiska, myndigheter, militär och sjukhus i dagsläget sitter med produktionssystem daterade tillbaka till NT5.1 (XP)-tiden, visserligen patchade sedan ett par år tillbaka (i bästa fall) men ej längre supportade av MS.
Shitstorm is closing in...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Om du har wine installerat på linux så kan det bli jobbigt med rena Windows virus.