Nybyggd dator piper 5 gånger och stängs sedan av.

Permalänk

Nybyggd dator piper 5 gånger och stängs sedan av.

Hej, jag har precis byggt en ny dator. När jag försöker starta den så piper den 5 gånger, stänger av sig och startar igen (med 5 pip, stänger av sig osv). Får ingen bild till skärmen.

Har testat att byta plats på RAM minnena, starta utan grafikkortet, koppla skärmen direkt till moderkortet, återställde BIOS inställningarna (tog ut batteriet i 20 minuter). Alla sladdar är ikopplade, alla fläktar snurrar (även fläkten till processorn).

Operativsystem:Inget ännu
Processor: Intel core i5-6600k
Processorkylare: Cooler Master Hyper TX3 Evo CPU Kylare
Moderkort: Gigabyte Z170 gaming K3
Minne: 1x8gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz
Grafikkort: MSI GeForce gtx 1070
Hårddisk: Seagate 1tb
Nätaggregat: Corsair CX550M, 550W PSU
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm
Övriga komponenter:
Temperaturer: Vet inte

Permalänk
Medlem

Glömt moderkorts distanserna?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Borde stå i din moderkortsmanual exakt vad 5 pip tyder på.

Permalänk
Skrivet av CrazyBanana:

Borde stå i din moderkortsmanual exakt vad 5 pip tyder på.

När jag googlade så fick jag fram att 5 pip betyder att det är något fel på processorn. Processorn är helt ny och har inga piggar som kan böjas. Kylaren sitter fast som den ska och jag har inte glömt att applicera kylpastan. Är det möjligt att det är ett fabriks fel?

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Glömt moderkorts distanserna?

Moderkorts distanserna sitter som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander_115:

Är det möjligt att det är ett fabriks fel?

Väldigt osannolikt. Moderkort, RAM och CPU är hårt testade både under och efter tillverkningen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Gigabyte Gaming K3 har av egen erfarenhet och enligt den här tråden Fel antal distanser? Jag tror jag fick hoppa över 1 eller 2 distanser i chassit för att det itne fanns något hål i moderkortet där, så kolla igen så du inte skruvat i en distans som itne har något hål i moderkortet och istället ligger på en krets.

det går bra att skita i distanser som inte har något hål i moderkortet, men var försiktig då ett av dom förmodligen är det till höger nedanför minnet, ska du lägga i minnen efter montering av moderkortet eller lägga till mer minne vid ett senare tillfälle kan det vara bra att komma ihåg att moderkoret inte har någon distans där och kan lätt böjas.

Det samma gäller när du kopplar i strömkablen för moderkortet.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Lineri:

Gigabyte Gaming K3 har av egen erfarenhet och enligt den här tråden Fel antal distanser? Jag tror jag fick hoppa över 1 eller 2 distanser i chassit för att det itne fanns något hål i moderkortet där, så kolla igen så du inte skruvat i en distans som itne har något hål i moderkortet och istället ligger på en krets.

det går bra att skita i distanser som inte har något hål i moderkortet, men var försiktig då ett av dom förmodligen är det till höger nedanför minnet, ska du lägga i minnen efter montering av moderkortet eller lägga till mer minne vid ett senare tillfälle kan det vara bra att komma ihåg att moderkoret inte har någon distans där och kan lätt böjas.

Det samma gäller när du kopplar i strömkablen för moderkortet.

Skruvade lös moderkortet och kollade en till gång för att vara säker och har bara distanser där det finns hål. Precis som du skrev så finns det ett hål i moderkortet som inte passade med chassit och kan därför inte ha en distans där.

Permalänk
Skrivet av Alexander_115:

Skruvade lös moderkortet och kollade en till gång för att vara säker och har bara distanser där det finns hål. Precis som du skrev så finns det ett hål i moderkortet som inte passade med chassit och kan därför inte ha en distans där.

Okej, har du koollat så inte dina pins i sockeln på moderkortet för CPU har blivit böjda.
Att CPU itne har några pinnar säger ingenting, dom sitter nämligen i sockeln. så ta ur CPU och kolla i sockeln på moderkortet hur pins ser ut där

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

2 eller 1 ramsticka?
Prova med en i taget på olika platser om du har 2

Ett till tips är att montera cpu, moderkort ram och nätagg utanför chassi på lådan tex.
Och provatarta med att kortsluta piggarna som powerseitch ska in på.
Funkar det inte då är garanterat nått fel med cpu/moderkort/ram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Lineri:

Okej, har du koollat så inte dina pins i sockeln på moderkortet för CPU har blivit böjda.
Att CPU itne har några pinnar säger ingenting, dom sitter nämligen i sockeln. så ta ur CPU och kolla i sockeln på moderkortet hur pins ser ut där

Kollade på pinsen i sockeln och ingen såg ut att vara böjd.

Permalänk
Skrivet av Alexander_115:

Kollade på pinsen i sockeln och ingen såg ut att vara böjd.

har du gjort det nyss eller när du monterade CPU?
kolla noga, för är dom böjda så är dom böjda efter montering.

Har mycket kylpasta satte du? det har inte runnit ner i sockeln?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Lineri:

har du gjort det nyss eller när du monterade CPU?
kolla noga, för är dom böjda så är dom böjda efter montering.

Har mycket kylpasta satte du? det har inte runnit ner i sockeln?

Kollade nyss ifall pins var böjda. Jag var väldigt noga med kylpastan och applicerade bara ett tunt lager på kylaren.

Permalänk

@Alexander_115:

Okej, och CPU är monterad som den ska?
Har du kopplat i rätt kabel (med rätt antal pins) för strömmatning till cpu i moderkort? Den som sitter ovanför cpu-socklen?

Och inte glömt att ansluta den i PSU?
Kommer inte ihåg om du hade modulärt nätagg, men om så kolla att den är ikopplad i rätt uttag.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Lineri:

@Alexander_115:

Okej, och CPU är monterad som den ska?
Har du kopplat i rätt kabel (med rätt antal pins) för strömmatning till cpu i moderkort? Den som sitter ovanför cpu-socklen?

Och inte glömt att ansluta den i PSU?
Kommer inte ihåg om du hade modulärt nätagg, men om så kolla att den är ikopplad i rätt uttag.

Dubbelkollade nyss, processorn sitter rätt och den har rätt strömkabel. Nätaggregatet är modulärt och även där så sitter kablarna rätt.

Permalänk
Medlem

Det ska vara 2 strömkablar till moderkortet. 1 24 pinnars (ev delat på 2 kontakter) och 1 8 pinnars kontakt (kan vara delad på 2 st).
Kontakterna har ett litet klickljud då de går ihop helt.

CPU:n ska ha en triangel som ska vara på samma ställe som moderkortsfästes hörn där 1 hål ska saknas. 2 notchar på CPU:n ska ha omvända markeringar på moderkortsfästet. Pinnarna ska glida ner i moderkortets fäste av sin egen tyngd.
Finns 1 hävarm på moderkortet som ska hålla hast CPU:n på plats så den inte ska kunna trilla ur.

Permalänk
Skrivet av abki:

Det ska vara 2 strömkablar till moderkortet. 1 24 pinnars (ev delat på 2 kontakter) och 1 8 pinnars kontakt (kan vara delad på 2 st).
Kontakterna har ett litet klickljud då de går ihop helt.

CPU:n ska ha en triangel som ska vara på samma ställe som moderkortsfästes hörn där 1 hål ska saknas. 2 notchar på CPU:n ska ha omvända markeringar på moderkortsfästet. Pinnarna ska glida ner i moderkortets fäste av sin egen tyngd.
Finns 1 hävarm på moderkortet som ska hålla hast CPU:n på plats så den inte ska kunna trilla ur.

Både strömkabeln till processorn och 24 pinnars kabeln sitter där de ska och gick i med ett klick. Jag behövde inte tvinga ner processorn, den gick i helt av sig själv och jag testade att vicka lite på den för att vara säker på att den satt rätt.

Permalänk
Medlem

@Alexander_115: Låter som du lyckats böja en eller flera pinnar i sockeln, provat nollställa bios?

edit: var datorn helt strömlös när du ryckte batteriet?
edit2: när du monterar ram-stickorna, trycker du ner sidan utan lås först tills det tar stopp och sen sidan med lås och låser fast?

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@Alexander_115: Låter som du lyckats böja en eller flera pinnar i sockeln, provat nollställa bios?

edit: var datorn helt strömlös när du ryckte batteriet?
edit2: när du monterar ram-stickorna, trycker du ner sidan utan lås först tills det tar stopp och sen sidan med lås och låser fast?

Ja, datorn var helt strömlös när jag tog ut batteriet.

När jag monterar RAM minnena så gör jag som du skriver. Först sidan utan spärr sen sidan med spärr tills det klickar fast.

Edit: Läste fel trycker inte ner sidan utan spärr tills det tar stopp. Jag för ner minnet i den sidan först och sedan sidan med spärr trycker sedan i båda sidorna samtidigt tills att det klickar fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander_115:

Ja, datorn var helt strömlös när jag tog ut batteriet.

När jag monterar RAM minnena så gör jag som du skriver. Först sidan utan spärr sen sidan med spärr tills det klickar fast.

Edit: Läste fel trycker inte ner sidan utan spärr tills det tar stopp. Jag för ner minnet i den sidan först och sedan sidan med spärr trycker sedan i båda sidorna samtidigt tills att det klickar fast.

Testa trycka ner sidan utan spärr ordentligt först, sen sidan med spärr och på med spärren, ska egentligen inte spela någon större roll, men googlade fram tråd på ditt problem där de tipsade om detta. Jag tror dock fortfarande det rör sig om böjda pinnar, har du möjlighet att ta en bra bild på sockeln ?

Permalänk
Medlem

Kan vi få se en bild på sockeln?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om det inte är så att det är fel på nätaggregatet eller kablarna så börjar jag vilja rösta på att det är något fel med cpu eller moderkort. Kommer det verkligen ut någon ström från kablarna mellan moderkort och nätagg, har du möjlighet att mäta att det finns spänningar på dom. För kontakten sitter väl i väggen och på knappen på nätagget är väl på on.

CPU:n kräver så gammalt bios så det kan knappast vara det som är fel heller.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Kan vi få se en bild på sockeln?

Bild på sockeln

Edit: Länk till bilden http://imgur.com/KbvxrWo

Permalänk
Medlem

Bild funkar ej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Alexander_115:

http://imgur.com/KbvxrWo Bild på sockeln

Edit: Länk till bilden http://imgur.com/KbvxrWo

Kan då inte se att det är någon skadad pinne..
Kan du skicka en bild på baksida av cpu?

Du har ingen annan 1151 socket CPu att pröva med för att utesluta moderkort? en kompis eller nåns?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"