Permalänk
Medlem

Fiber 100/100 i Linköping

Hej! Jag skulle vilja höra med er Linköpingsbor som har fiber 100/100 hur mycket ni får ut upp och ner, hur mycket ms, hur bra kundsupporten är och vilken leverantör ni har!

Undrar också hur mycket ms som är rimligt att få ut när man kör en mätning på bredbandskollen. Jag bor i övre Vastastaden, dvs ganska centralt i Linköping. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag får ut ganska precist 100/100 och latency ligger på 2-3 millisekunder enligt bredbandskollen. Leverantören är Telia, aldrig stött på trubbel så kan inte kommentera supporten, rockstable i 6 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Hej! Jag skulle vilja höra med er Linköpingsbor som har fiber 100/100 hur mycket ni får ut upp och ner, hur mycket ms, hur bra kundsupporten är och vilken leverantör ni har!

Undrar också hur mycket ms som är rimligt att få ut när man kör en mätning på bredbandskollen. Jag bor i övre Vastastaden, dvs ganska centralt i Linköping. Tack på förhand!

Ingen fiberleverantör skall ha nämnbar latency. ISDN tider är över...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag får ut ganska precist 100/100 och latency ligger på 2-3 millisekunder enligt bredbandskollen. Leverantören är Telia, aldrig stött på trubbel så kan inte kommentera supporten, rockstable i 6 år.

Skrivet av AkUs:

Ingen fiberleverantör skall ha nämnbar latency. ISDN tider är över...

Så om jag får 16 ms i nuläget är det rätt dåligt dvs?

Permalänk
Medlem

Bor hos stångastaden i övre vasastaden (danmarksg.) med bahnhof som leverantör i, vad jag antar, ett stadsnät i någon form:

Start: 2017-06-21 18:19:26
ISP: Bahnhof Internet AB
Support ID: sth66e646bad
Latency: 5.058 ms
Download: 91.435 Mbit/s
Upload: 102.803 Mbit/s

Har du via stadsnätet borde leverantören inte spela så stor roll då din leverantör kopplar in sig på det på någon centralt plats och först därifrån är de ansvariga för routing osv. Hela vägen genom stadsnätet är det samma leverantör för samtliga boende oavsett vad de själva valt.

Vilken leverantör har du?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Så om jag får 16 ms i nuläget är det rätt dåligt dvs?

Om du har en taskig router eller kör Wifi så kanske nuffrerna är rättfärdiga, men absolut inte om du kör fiber med kabeln rakt in i väggen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Så om jag får 16 ms i nuläget är det rätt dåligt dvs?

Beror på vad du mäter emot. 16ms är vad jag får ifrån mig (Skåne) till Stockholm. Jag anser det är bra.
Jag får ca 2-3ms inom Malmö. Allt är relativt.

Men jag påstår att ms problematiken är förbi om du kör med en relativt stor operatör. Så jag vet inte riktigt vad du fiskar efter?
Kör en tracert emot något väsentligt så kan du se mera relativ data.

T.ex. om du får 16ms på bredbandskollen imellan din adress och en mätserver i sthlm. Kör du då tracert och ser att 10 av dom ms går åt i ditt "interna" nät som ditt stadsnät ligger på så kommer du aldrig kunna påverka den tiden, då det är den tiden det tar ifrån ditt hus till noden där du routras emot din leverantör (t.ex. telia, bahnhof, tele2 osv). Då är det 6ms din leverantör står för. Du kan alltså endast påverka den sista biten.

Sen om du spelar t.ex. CS så är ms emot servern delat i 3 delar.
1. Tiden från ditt hus till din leverantör
2. Tiden mellan din leverantör till serverns leverantör
3. Tiden mellan serverns leverantör till den fysiska servern.

Du kan inte påverka 2 och 3. Det skiftar varje gång du bytar server...

Vad är du vill förbättra? En siffra på bredbandskollen eller är det något riktigt problem du har?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av gQLLe:

Så om jag får 16 ms i nuläget är det rätt dåligt dvs?

Som ovan säger beror på vart mot du mäter samt hur belastad det du mäter mot är.

Har för mig även iptv kan höja pingen något då den behöver en viss latency för att synca streamen rätt.
Men kan va ändrat fick det som svar hos telia när jag gnällde på 45ms ping mot bbk när tv'n var igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AkUs:

Beror på vad du mäter emot. 16ms är vad jag får ifrån mig (Skåne) till Stockholm. Jag anser det är bra.
Jag får ca 2-3ms inom Malmö. Allt är relativt.

Men jag påstår att ms problematiken är förbi om du kör med en relativt stor operatör. Så jag vet inte riktigt vad du fiskar efter?
Kör en tracert emot något väsentligt så kan du se mera relativ data.

T.ex. om du får 16ms på bredbandskollen imellan din adress och en mätserver i sthlm. Kör du då tracert och ser att 10 av dom ms går åt i ditt "interna" nät som ditt stadsnät ligger på så kommer du aldrig kunna påverka den tiden, då det är den tiden det tar ifrån ditt hus till noden där du routras emot din leverantör (t.ex. telia, bahnhof, tele2 osv). Då är det 6ms din leverantör står för. Du kan alltså endast påverka den sista biten.

Sen om du spelar t.ex. CS så är ms emot servern delat i 3 delar.
1. Tiden från ditt hus till din leverantör
2. Tiden mellan din leverantör till serverns leverantör
3. Tiden mellan serverns leverantör till den fysiska servern.

Du kan inte påverka 2 och 3. Det skiftar varje gång du bytar server...

Vad är du vill förbättra? En siffra på bredbandskollen eller är det något riktigt problem du har?

Nu tycker jag du är lite väl nedlåtande mot TS, det är väl fullt rimligt att ha funderingar över en 16ms latens på Bredbandskollen om man har fiber då det är ganska högt oavsett geografisk position i Sverige.
Även om det helt klart är en acceptabel latens då det ändå är fiber det handlar om, så är den ju i högsta laget.

Nu är ju just en 16ms latens inget problem om man till exempel spelar spel inom Sverige men när man sedan spelar på internationella servrar blir ju många bäckar små. Men som du säger så är det ju bara att köra lite Tracert mot olika servrar och se vad akilleshälen är.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nu tycker jag du är lite väl nedlåtande mot TS, det är väl fullt rimligt att ha funderingar över en 16ms latens på Bredbandskollen om man har fiber då det är ganska högt oavsett geografisk position i Sverige.
Även om det helt klart är en acceptabel latens då det ändå är fiber det handlar om, så är den ju i högsta laget.

Nu är ju just en 16ms latens inget problem om man till exempel spelar spel inom Sverige men när man sedan spelar på internationella servrar blir ju många bäckar små. Men som du säger så är det ju bara att köra lite Tracert mot olika servrar och se vad akilleshälen är.

Sant. Förlåt. Menar inget illa. Men alltså man måste endå bena ut lite vad vi letar efter? Lägre latens emot vem och varför eftersöker vi lägre latens?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

16ms från Linköping till Stockholm är rätt så dåligt dock, förutsatt att du pingar någonting med vettig uppkoppling (typ, ping.sunet.se). Har själv 5 ms, 6 över Wi-Fi. Kör Telia 250/100, inte haft några problem de knappa året jag haft dem.

Körde bredbandsbolaget tidigare, men bytte när jag flyttade för att jag tyckte att det går lite över gränsen att med jämna mellanrum skicka ut säljare som knackar dörr och vill komma in i lägenheten..