Permalänk
Medlem

kabel som klarar 75hz?

Heej! måste ha en kabel DP till HDMI, har kollat på https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... men det står bara "3840x2160 vid 30 Hz." men hur mycket Hz är det vid 1920 x 1080.
Kontaktade kjell och company och frågade dom sa bara "det står att den är angiven för 30hz" sen stängde dom chatten.

Vart kan jag hitta kablar som är för 75 hz??

Permalänk
Rekordmedlem

Adapterkablar brukar sällan certifieras men korta kablar ger sällan problem så om du bara behöver 1m som den du länkade så ska den nog funka, en tumregel är att upp till ca 3 m funkar "alla" bildkablar, 3-5 m funkar "de flesta", 5-10m "en del", över 10m "ett fåtal"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Heej! måste ha en kabel DP till HDMI, har kollat på https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... men det står bara "3840x2160 vid 30 Hz." men hur mycket Hz är det vid 1920 x 1080.
Kontaktade kjell och company och frågade dom sa bara "det står att den är angiven för 30hz" sen stängde dom chatten.

Vart kan jag hitta kablar som är för 75 hz??

Om kabeln klarar 30Hz i 4K så skall den klara 120Hz i 1080 då det borde vara en Hdmi 1.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om kabeln klarar 30Hz i 4K så skall den klara 120Hz i 1080 då det borde vara en Hdmi 1.4

Tycker jag också, känns som att kjell o company inte är världsbäst på datorer heller så

Permalänk
Medlem

Men så ni tror det ska fungera utan problem? (:

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nocy123: En god tumregel är att det inte räcker med att titta på en enda kabel för att avgöra om hela kedjan/lösningen/situationen kommer att fungera. Så din fråga har ett gäng följdfrågeställningar.

3840x2160 vid 30 Hz och RGB-signal är 9 Gbps/300 MHz vilket räcker för 120 Hz i 1920x1080 som skrivet. Då förutsatt att kretsarna i såväl grafikkort som skärm också är kapabla att generera och ta emot 1920x1080/120 Hz, något som inte är självklart.

Detta varierar också med hur kabeln eller adaptern är konstruerad. Är det en aktiv signalomvandlare för DP-till-HDMI innehåller den kretsar och då är det dessa kretsar som sätter begränsningen. Nu verkar Kjells kabel vara en passiv adapterkabel.

75 Hz är också en ganska ovanlig frekvens. Vad har du för skärm som kör HDMI och tar emot 75 Hz i 1920x1080? Ganska många skärmar är felspecade och listas på prisjakt etc. som "75 Hz" men kan vare sig ta emot mer än 1920x1080 i 60 Hz eller för den delen återge någon signal över 60 Hz utan frame-skipping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nocy123: En god tumregel är att det inte räcker med att titta på en enda kabel för att avgöra om hela kedjan/lösningen/situationen kommer att fungera. Så din fråga har ett gäng följdfrågeställningar.

3840x2160 vid 30 Hz och RGB-signal är 9 Gbps/300 MHz vilket räcker för 120 Hz i 1920x1080 som skrivet. Då förutsatt att kretsarna i såväl grafikkort som skärm också är kapabla att generera och ta emot 1920x1080/120 Hz, något som inte är självklart.

Detta varierar också med hur kabeln eller adaptern är konstruerad. Är det en aktiv signalomvandlare för DP-till-HDMI innehåller den kretsar och då är det dessa kretsar som sätter begränsningen. Nu verkar Kjells kabel vara en passiv adapterkabel.

75 Hz är också en ganska ovanlig frekvens. Vad har du för skärm som kör HDMI och tar emot 75 Hz i 1920x1080? Ganska många skärmar är felspecade och listas på prisjakt etc. som "75 Hz" men kan vare sig ta emot mer än 1920x1080 i 60 Hz eller för den delen återge någon signal över 60 Hz utan frame-skipping.

Är verkligen inte high på de här

Men har köpt 3 nya skärmar
https://www.inet.se/produkt/2201199/asus-24-vg245he-console-g... 2x
https://www.inet.se/produkt/2210412/aoc-24-g2460pf-144hz?gcli...

så 2x 75hz och en 144hz, 144hz kommer jag använda direkt i displayport uttaget (inga problem)

Jag har ett Asus GTX 980 det har 3 DP 1 HDMI, HDMI sitter i TVn

Finns det någon kabel du rekommenderar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nocy123: ASUS VG245HE verkar vara helt med på noterna för 75 Hz, så inga problem med den biten.

Dock kan man eventuellt tänkas stöta på problem med två passiva adapterkablar för DP-till-HDMI om du också ska ha TV:n igång över HDMI. Detta eftersom grafikkortet kan få problem med att skapa tillräckligt många TMDS-strömmar. Men ett GTX 980 borde orka tre separata strömmar. Om inte kommer någon skärm att släckas om du försöker köra TV:n igång. Detta är tyvärr information som tillverkarna av grafikkort är väldigt otydliga med.

Optimala lösningen hade varit att köra två extraskärmar med Displayport så hade du sluppit adapterproblem och extra kostnader. De här tillexempel: https://www.inet.se/produkt/2205521/aoc-24-g2460vq6-75hz#spec...

Dessa matchar också din 144 Hz-skärm design- och funktionsmässigt, kablar ingår etc.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Så du rekommenderar att jag lämnar tillbaka Asus skärmarna och köper istället AOC?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nocy123: Helt ärligt? Ja.

Du betalar extra pengar för adapterkablar där du har ett potentiellt problem med hur väl det fungerar. Plus att du får matchningen med tre AOC-skärmar bredvid varandra.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tack för all info! Gör det på en gång!

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Hur funkar 75 Hz på passiv adapterkabel?

Skrivet av Nocy123:

Heej! måste ha en kabel DP till HDMI, har kollat på https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... men det står bara "3840x2160 vid 30 Hz." men hur mycket Hz är det vid 1920 x 1080.
Kontaktade kjell och company och frågade dom sa bara "det står att den är angiven för 30hz" sen stängde dom chatten.

Vart kan jag hitta kablar som är för 75 hz??

Hej Nocy123.

Transparensnotis: jag arbetar på Kjell & Company.

Jag ser att du redan har fått hjälp av den fantastiska Sweclockers-communityn, men jag tänkte ändå passa på att ge svar på frågan (som jag tyckte var väldigt bra och gärna tar med i ett kommande Hur funkar det?-poddavsnitt). Eftersom problemet är löst, skriver jag ett allmänt svar om någon skulle ha en liknande fråga i framtiden.

Vid användning av en passiv Displayport-till-HDMI-kabel (som den inledningsvis länkade) använder du ditt grafikkorts funktion för att skicka ut en HDMI-signal från Displayport-kontakten. Funktionen kallas DP++ (eller Dualmode-displayport) och förekommer i flera olika versioner. Detta kan jämföras med en aktiv adapter som tar emot Displayport-signalen och omvandlar den till en HDMI-signal.

Den passiva adapterkabeln som du länkade är lämplig för att bära signal motsvarande den som en HDMI 1.4-källa kan leverera som bäst. Vid 1920x1080 innebär det upp till 120 Hz. Det finns dock två parametrar som gör att du eventuellt inte kan få ut den signalen. För det första måste grafikkortet kunna leverera signalen som en HDMI-signal från Displayport-kontakten. Bara för att ett grafikkort kan leverera den högfrekventuppdaterade signalen som en Displayport-signal, betyder det inte att det kan leverera signalen som en HDMI-signal (vid användning av en aktiv omvandlare spelar denna punkt ingen roll). För det andra måste skärmen kunna ta emot HDMI-signalen. Många skärmar kan enbart ta emot högupplösta och/eller högfrekventuppdaterade signaler via Displayport.

Min allmänna rekommendation är att alltid försöka ansluta så mycket som möjligt med Displayport-signal på Displayport-kabel eller USB-C-kabel. Om så inte är möjligt är adaptrar lämpliga att använda. Skulle en adapter inte fungera (t.ex. på grund av begränsningar i grafikkort eller skärm) ger Kjell & Company 30 dagars öppet köp.

Glad midsommar!

/ Nikka