G-sync: jag får tearing utan Vsync på :(

Permalänk

G-sync: jag får tearing utan Vsync på :(

Hej!

Jag sitter med en G-sync skärm som jag gillar i stora drag. En störande grej är dock att jag får tearing i framförallt några år gamla spel där fps:en är hög. Detta sker när jag har G-sync på men V-sync av.

Läste mig till att man tydligen ska ha vsync PÅ i nvidias kontrollpanel men av i alla spel. Försvinner inte själva syftet med Gsync då? Jag trodde hela grejen var att man skulle slippa använda V-sync, skärmen och grafikkortet skulle synka sinsemellan istället. Nu har jag ju V-sync på för att slippa tearing, och då får jag väl också input lag antar jag?

Har jag missförstått det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Hej!

Jag sitter med en G-sync skärm som jag gillar i stora drag. En störande grej är dock att jag får tearing i framförallt några år gamla spel där fps:en är hög. Detta sker när jag har G-sync på men V-sync av.

Läste mig till att man tydligen ska ha vsync PÅ i nvidias kontrollpanel men av i alla spel. Försvinner inte själva syftet med Gsync då? Jag trodde hela grejen var att man skulle slippa använda V-sync, skärmen och grafikkortet skulle synka sinsemellan istället. Nu har jag ju V-sync på för att slippa tearing, och då får jag väl också input lag antar jag?

Har jag missförstått det hela?

Får försöka fixa global fps limiter till typ 61 fps eller vad det nu är för max hz på skärmen istället för vsync ? är det 144 hz på skärmen så kör du 145 eller 146.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Troligtvis blir inte G-sync aktiverat riktigt, det ska funka flawless. Du ska absolut inte använda V-sync.

Prova Nvidias g-sync test och sätt på/stäng av g-sync, om det inte blir någon skillnad måste det vara någon inställning som är fel.

http://www.nvidia.com/coolstuff/demos#!/g-sync

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Hur man har inställt beror på vad du har för hårdvara. Jag har ett ganska klent i dagens mått, 980 och får därför bara ut 60-90 fps i AAA titlar, därför använder jag som du skriver PÅ i kontrollpanelen och AV i spel. Spelar du lite äldre spel så testa skärmens ULMB mode? (glöm ej sätta 120hz i windows för att kunna ändra till 120hz(ULMB på skärmen) Vad har du för skärm/hårdvara?

Mest uppenbara: Gör en ren installation av nyaste drivrutiner, alt testa äldre drivrutiner?

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk

Så, har testat lite nu med Nvidias demos. Det blir absolut skillnad när jag slår av och på G-sync där, och dessutom ser jag att utan gsync går min skärm i 144hz konstant, men med Gsync på anpassar den sig. Så långt fungerar det.

Däremot när jag kör vissa gamla spel (egentligen bara i Half-life 2 vad jag sett än så länge) blir det tearing när jag inte har Vsync på tillsammans med Gsync. På forum har jag läst att Gsync bara fungerar upp till skärmens maximala refresh-rate, vilket skulle vara en anledning att ha på vsync i kontrollpanelen. I och med att t.ex. Half-life 2 säkert ligger på 300 fps eller dylikt ligger det alltså utom räckhåll för gsync. Kan det vara så enkelt?

Permalänk

@DentonErko
har även jag en Gsync skärm 3440 x 1440, 100 hz
jag har bara problem i ett spel det är wotanks, där måste jag även ha igång v-sync av nån anledning för att inte få stutter, däremot båda battlefield, battlefront, witchjer inga probs alls, där kör jag bara med Gsync.

däremot så började detta i wot efter jag uppgraderade från 2600k till 6700k cpu, så jag misstänker det har med något annat att göra.

laddade ner o testade den där pendulum nvidia testen, därser man verkligen skillnad tack för den @Stefan94

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Precis så enkelt är det. När bildfrekvensen överstiger skärmens uppdateringsfrekvens så kan inte G-sync hänga på längre och du får tearing. När du har V-Synk aktiverat tillsammans med G-sync i nVidias kontrollpanel, fungerar V-sync som en FPS-limiter till skärmens maximala frekvens. Använder själv en 144Hz G-synk panel hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Så, har testat lite nu med Nvidias demos. Det blir absolut skillnad när jag slår av och på G-sync där, och dessutom ser jag att utan gsync går min skärm i 144hz konstant, men med Gsync på anpassar den sig. Så långt fungerar det.

Däremot när jag kör vissa gamla spel (egentligen bara i Half-life 2 vad jag sett än så länge) blir det tearing när jag inte har Vsync på tillsammans med Gsync. På forum har jag läst att Gsync bara fungerar upp till skärmens maximala refresh-rate, vilket skulle vara en anledning att ha på vsync i kontrollpanelen. I och med att t.ex. Half-life 2 säkert ligger på 300 fps eller dylikt ligger det alltså utom räckhåll för gsync. Kan det vara så enkelt?

Det stämmer, när jag kör G-sync så går den max upp i 165Hz genom att det är det min skärm klarar max. Och mindre om jag har mindre fps.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

@mickloh så för min del skulle det betyda att förut jag hade 2600k cpu låg jag runt 85-95 fps i wot, och nu med 6700k cpu får jag runt 119-120. Är det därför det händer menar du...att jag även behöver ha vsync då min skärm är 100hz

för jag gillar inte att ha vsync, känns som om man får input lag med det på

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Hej!

Jag sitter med en G-sync skärm som jag gillar i stora drag. En störande grej är dock att jag får tearing i framförallt några år gamla spel där fps:en är hög. Detta sker när jag har G-sync på men V-sync av.

Läste mig till att man tydligen ska ha vsync PÅ i nvidias kontrollpanel men av i alla spel. Försvinner inte själva syftet med Gsync då? Jag trodde hela grejen var att man skulle slippa använda V-sync, skärmen och grafikkortet skulle synka sinsemellan istället. Nu har jag ju V-sync på för att slippa tearing, och då får jag väl också input lag antar jag?

Har jag missförstått det hela?

vsync måste vara på för att sync sa fungera korrekt utan tearing, förut kunde man inte stänga av vsync och ha gsync på.

link

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/3xmwd8/gsync_vsync_o...

Permalänk
Skrivet av Qwal:

vsync måste vara på för att sync sa fungera korrekt utan tearing, förut kunde man inte stänga av vsync och ha gsync på.

link

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/3xmwd8/gsync_vsync_o...

Även i spelets inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köra fps limiter på typ +1 fps över sin skärms maximala uppdateringsfrekvens är bästa lösningen. Då slipper man både tearingen och vsync input laggen. Finns ju Nvidia Inspector som man kan ställa in antingen en global fps limit eller per spel.

Förut tvingades VSYNC på med GSYNC när skärmen kom upp i det maximala frekvensspannet för GSYNC men nu får man manuellt välja ifall vsync ska vara av eller på med gsync. att köra med vsync på tycker jag tar bort orsaken varför man vill köra med gsync även om det nu endast händer vid maximal uppdateringsfrekvensen. Tearing är jag inte själv speciellt allergisk mot då jag kommer ihåg jag körde UT3 med obegränsad FPS i lägre detaljer förut och kom upp i en varierande FPS på 120 - 350 ungefär på min 120Hz skärm men tearingen var inget jag märkte/störde mig på men vsync är något jag definitivt stör mig på, desto högre uppdateringsfrekvens på skärmen också desto mindre märks tearingen av.

FPS limiter däremot har inga nackdelar så gsync + fps limiter är den allra bästa lösningen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Hej!

Jag sitter med en G-sync skärm som jag gillar i stora drag. En störande grej är dock att jag får tearing i framförallt några år gamla spel där fps:en är hög. Detta sker när jag har G-sync på men V-sync av.

Läste mig till att man tydligen ska ha vsync PÅ i nvidias kontrollpanel men av i alla spel. Försvinner inte själva syftet med Gsync då? Jag trodde hela grejen var att man skulle slippa använda V-sync, skärmen och grafikkortet skulle synka sinsemellan istället. Nu har jag ju V-sync på för att slippa tearing, och då får jag väl också input lag antar jag?

Har jag missförstått det hela?

Oavsett om du har v-sync av eller på så är gsync aktiverat inom din monitors refresh rate. kruxet med v-sync av eller på beror mer på när du har mer fps en vad monitornklarar, tex vsync på så går gsync över till vsync vid 144fps/144hz (om din monitor är 144hz). Och med vsync AV så har du ingen gsync över 144 fps med så fort fps droppar under 144fps så slås gsync på automatiskt.

Har man gsync aktiverat så fyller vsync en annan funktion, mer som ett tillägg på gsync hur den ska bete sig när gsync inte fångar upp spannet på vad din monitor klarar av.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: ja stämmer.

du kan tvinga vsync i nvidia inställningarna också om spelet skulle sakna inställningen.

Permalänk
Medlem

G-Sync fungerar upp till monitorns refreshrate. Allt över det behöver hanteras antingen genom en Limit eller genom en annan form av ~Sync för att unvika tearing. Kan du slå på Fast-Sync i Nvidias kontrollpanel så prova den, låg input lag och ingen tearing vid fps över hz. Disabla alla former av ingame Sync hantering om du kör på en global setting.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk

Livar upp och lånar tråden lite.
Har en PG348Q och upplever screen tearing när jag inte kör med V-sync.
Har provat köra FPS limiter men det fortsätter och jag vet inte ens om det blivit aktiverat eller inte?
Har provat med nVidia Inspector och det inbyggda i MSI afterburner men ingenting verkar hjälpa.

Är det ett känt fenomen? Någon bugg som nVidia inte har uppdagat?
Blir ju en markant skillnad på input lag när man lirar G-sync och V-Sync samtidigt.
Trodde hela idén med G-Sync var att inte använda V-Sync, eller har jag fel?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Livar upp och lånar tråden lite.
Har en PG348Q och upplever screen tearing när jag inte kör med V-sync.
Har provat köra FPS limiter men det fortsätter och jag vet inte ens om det blivit aktiverat eller inte?
Har provat med nVidia Inspector och det inbyggda i MSI afterburner men ingenting verkar hjälpa.

Är det ett känt fenomen? Någon bugg som nVidia inte har uppdagat?
Blir ju en markant skillnad på input lag när man lirar G-sync och V-Sync samtidigt.
Trodde hela idén med G-Sync var att inte använda V-Sync, eller har jag fel?

Vsync kickar in när du når din maximala hz på skärmen, i ditt fall är det vid 100hz.
Kör du utan Vsync och har hög fps (över 100FPS) så är varken Gsync eller Vsync aktivt och du kommer att se tearing.
Gsync är bara aktivt inom sitt hz-spann, nu hittar jag inte specsen för Gsync på din skärm men jag gissar att Gsync gäller mellan 35-100hz? Någon får rätta mig här om jag har fel.

Det man ska göra (enligt tester) är att sätta en FPS limit ingame på 3 FPS under din maximala hz, i detta fall ska du sätta FPS limit på 97, då är Gsync alltid aktivt. Sedan ska man ha Vsync på i Nvidia Kontrollpanel men Vsync och Tripple buffering av i ingame settings.
Antar att det rekommenderas bara som någon slags livlina då Vsync aldrig bör kicka igång med FPS limit på 97.

Att sätta FPS limit på några FPS över den maximala hz skärmen klarar kommer istället betyda att Gsync bara är aktivt om du får FPS drops, har du stabilt 101 FPS på en 100hz skärm så är det Vsync som tar över, Gsync kommer ej vara aktivt i detta fall. Om du har avaktiverat Vsync och sätter FPS limit på 101 t.ex. så kommer du få tearing då varken Gsync eller Vsync är aktivt.

Länk till artikeln gällande Gsync: http://www.blurbusters.com/gsync/gsync101/

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Livar upp och lånar tråden lite.
Har en PG348Q och upplever screen tearing när jag inte kör med V-sync.
Har provat köra FPS limiter men det fortsätter och jag vet inte ens om det blivit aktiverat eller inte?
Har provat med nVidia Inspector och det inbyggda i MSI afterburner men ingenting verkar hjälpa.

Är det ett känt fenomen? Någon bugg som nVidia inte har uppdagat?
Blir ju en markant skillnad på input lag när man lirar G-sync och V-Sync samtidigt.
Trodde hela idén med G-Sync var att inte använda V-Sync, eller har jag fel?

Den generella regeln är att:
Sätter man på G-sync globalt men inte V-sync så kommer G-sync vara aktivt upp till 100Hz men går du över 100fps så kommer G-sync stängas av och eftersom V-sync inte är på kommer du att få tearing.

Du ska inte få tearing om du slänger på en limiter på 98fps (man ska tydligen inte sätta exakt sitt refresh rate max) men får du det ändå kan du testa att sätta på V-sync globalt också bara för att se att allt fungerar.

Idén om att inte behöva använda V-sync stämmer men det trista är att G-sync som sagt var stängs av om FPSen går över max refresh rate alltså måste man köra det ändå (eller en limiter). Tidigare så låste drivrutinen FPSen själv till max refresh rate (mao stängde man av V-sync överallt) men så är det inte längre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av muffinet:

Vsync kickar in när du når din maximala hz på skärmen, i ditt fall är det vid 100hz.
Kör du utan Vsync och har hög fps (över 100FPS) så är varken Gsync eller Vsync aktivt och du kommer att se tearing.
Gsync är bara aktivt inom sitt hz-spann, nu hittar jag inte specsen för Gsync på din skärm men jag gissar att Gsync gäller mellan 35-100hz? Någon får rätta mig här om jag har fel.

Det man ska göra (enligt tester) är att sätta en FPS limit ingame på 3 FPS under din maximala hz, i detta fall ska du sätta FPS limit på 97, då är Gsync alltid aktivt. Sedan ska man ha Vsync på i Nvidia Kontrollpanel men Vsync och Tripple buffering av i ingame settings.
Antar att det rekommenderas bara som någon slags livlina då Vsync aldrig bör kicka igång med FPS limit på 97.

Att sätta FPS limit på några FPS över den maximala hz skärmen klarar kommer istället betyda att Gsync bara är aktivt om du får FPS drops, har du stabilt 101 FPS på en 100hz skärm så är det Vsync som tar över, Gsync kommer ej vara aktivt i detta fall. Om du har avaktiverat Vsync och sätter FPS limit på 101 t.ex. så kommer du få tearing då varken Gsync eller Vsync är aktivt.

Länk till artikeln gällande Gsync: http://www.blurbusters.com/gsync/gsync101/

Tack! Det fungerar super nu, flyt utan dess like utan delay

Skrivet av Mocka:

Den generella regeln är att:
Sätter man på G-sync globalt men inte V-sync så kommer G-sync vara aktivt upp till 100Hz men går du över 100fps så kommer G-sync stängas av och eftersom V-sync inte är på kommer du att få tearing.

Du ska inte få tearing om du slänger på en limiter på 98fps (man ska tydligen inte sätta exakt sitt refresh rate max) men får du det ändå kan du testa att sätta på V-sync globalt också bara för att se att allt fungerar.

Idén om att inte behöva använda V-sync stämmer men det trista är att G-sync som sagt var stängs av om FPSen går över max refresh rate alltså måste man köra det ändå (eller en limiter). Tidigare så låste drivrutinen FPSen själv till max refresh rate (mao stängde man av V-sync överallt) men så är det inte längre.

Teknik huh, tack för ditt inlägg, fungerar som ett smörpaket nu

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Keeper of Traditions

Vilken FPS limiter använder folk då? Efter lite Googlande verkar det finnas flera olika, Rivatuner t.ex. och någon "Nvidia Inspector"...
Något så litet och enkelt program som möjligt vore bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vilken FPS limiter använder folk då? Efter lite Googlande verkar det finnas flera olika, Rivatuner t.ex. och någon "Nvidia Inspector"...
Något så litet och enkelt program som möjligt vore bra.

Blurbusters rekommenderade Rivatuner: https://www.guru3d.com/files-details/rtss-rivatuner-statistic...

Det absolut bästa är ju dock att cappa FPS direkt inne i spelet om möjligt, använd bara externt program om det ej går att cappa ingame då externt program ger extra onödig input delay.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

För att förenkla detta.

För att slippa alla nackdelar som G-Sync är gjort för att eliminera helt. Så ska du Ha G-Sync aktivt + fönsterläge.
Sätt sedan igång V-Sync i alla titlar, G-Sync för mig jag har inom spannet 30-144Hz alltså får jag bra flyt av bilden mellan 30-144FPS.

Där ska du slippa Tearing och i dit fall 30-100Hz/FPS.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

För att förenkla detta.

För att slippa alla nackdelar som G-Sync är gjort för att eliminera helt. Så ska du Ha G-Sync aktivt + fönsterläge.
Sätt sedan igång V-Sync i alla titlar, G-Sync för mig jag har inom spannet 30-144Hz alltså får jag bra flyt av bilden mellan 30-144FPS.

Där ska du slippa Tearing och i dit fall 30-100Hz/FPS.

Första gången jag hör talas om denna lösning.
Har du själv testat detta? Ska man köra V-sync inställningen i NVCPL på "Låt 3D programmet bestämma" isf?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9