Borde jag verkligen lagga? (OBS studio - twitch - CSGO)

Permalänk
Medlem

Borde jag verkligen lagga? (OBS studio - twitch - CSGO)

Hej, suttit i antal timmar nu o kollat runt efter va de kan va som får mig att lagga när jag försöker streama, men känns inte som jag kommit nånstans faktiskt. Prövat byta settings fram och tillbaka, båda x264 och nvenc.

På x264 är de som den typiska att datorn inte pallar med när allt händer på samma gång, eller vissa kartor, eller smokes.
På nvenc känns de helt okej nästan hela tiden, tills man ska ta en duel o skjuta mot nån så segas allt ner, musen känns inte alls "responsiv" eller lika "snabb" som den brukar.

Är inte särskilt kunnig inom datorer eller streaming, men fått höra att de borde vara lungt.

CPU: Inter Core i7 3770 3.50GHz (turboboost 3.90GHz)
Moderkort: ASUSTeK P8Z77-V LE PLUS
Grafik kort: GeForce GTX 980 (MSi) 4GB
OS: Windows 10 64-bit
Minne: 232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB / 111GB INTEL SSDSC2 / 465GB Western Digital WDC
RAM: 16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 686M

Har en polare som ska förbi i veckan så ska vi kolla om vi kan pusha datorn o bli lite snabbare.

Just nu då har jag dessa settings inställda på OBS(Blir ofta less på att jag laggar o prövar att byta settings om o om igen)
Output: https://gyazo.com/f1a0d0c7aaad65ab58b3759e6c57e19a
Video: https://gyazo.com/5b1f1592db80fdd76d76cb5fc543228c
Advanced: https://gyazo.com/eb355fb948777d5c083e30e4892c31d4

All hjälp uppskattas

MvhIsak

Permalänk
Medlem

Har du preview på? Dvs så du ser vad som händer i cs i obs programmet? Fimpa det isf, tar kraft i onödan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag har 2600K och 8GB ram. Jag filmar med shadowplay när jag kör quake champions och jag märker inte av någon påverkan på prestandan överhuvudtaget. Jag fattar inte vad dina bilder visar, men det ser inte ut som shadowplay. Använd det istället!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Har du preview på? Dvs så du ser vad som händer i cs i obs programmet? Fimpa det isf, tar kraft i onödan

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har prövat med båda av o på, gör ingen skillnad när jag tabbar upp spelet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har 2600K och 8GB ram. Jag filmar med shadowplay när jag kör quake champions och jag märker inte av någon påverkan på prestandan överhuvudtaget. Jag fattar inte vad dina bilder visar, men det ser inte ut som shadowplay. Använd det istället!

Bilderna är från OBS studio, från vad jag sett av shadow play verkar det bra-isch, OBS är dock näst intill perfekt för mig(utom de uppenbara problemet ofc). Men får kolla lite mer!

Permalänk
Medlem

Har du ställt in så obs kör med NVENC eller vad den heter?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Problemet är att OBS och spelet(en) trycker undan varandra för kärnor och trådar, sekunden spelet behöver mer så får OBS lida - likadant åt andra hållet. Jag hade 4790k och hade samma problem, nu sitter jag med Ryzen och problemen har försvunnit helt. Det bästa du kan göra med din nuvarande setup är Shadowplay för inspelning och x264/cpu för streaming, testa även x264 low cpu usage med ultrafast preset.

Personligen streamar jag inte aktivt men spelar in med OBS då nvidia har gjort dåliga val och implementering av Experience.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kände likadant när jag streamade spel med mitt i7 3770. Bytte till Ryzen men hann aldrig testa om det var bättre för kom på att Shadowplay var rätt smidigt om man inte vill visa två, tre andra fönster samtidigt (tex kamera, foto och en film från VLC). Med Shadowplay blir sådant knas:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]