Permalänk
Avstängd

SD på 4k TV

Är sugen på att byta ut min gamla 42" mot en 55" men nu är nästan alla TV:s i 4k och jag har inga 4k kanaler och har inga planer på att skaffa det.
Många av dom kanaler som jag tittar på sänder fortfarande bara i SD.
Hur ser det ut på en 4k skärm? blir det sämre än på en en vanlig 1080p tv?
TV:n är ca 1,5m från mig när jag sitter vid dator och ca 3 meter när jag ligger/sitter i soffan.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Det kommer ju se sämre ut pga att du kör samma låga upplösning på 55" istället för 42" men om det spelar roll om det är en 4k eller full hd tv tror jag inte. Beror nog mer på vilken tv det är och hur den "förbättrar" bilden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det bra kvalitet på SD sändningen så borde det inte va några problem även om du får jobbigare skalning. Bättre eller sämre spelar det någon roll? I såna fall kommer du ju tvingas byta upp dig till HD om du ska bry dig. Jag skulle inte köpa en 40000 :- tv för att kolla sd sändningar i vilket fall.

Föräldrarna kör SD TV via riktigt bra antenn på 55" och det ser förbluffande bra ut. Jag har usel kvalitet på mina SD sändningar och det är faktiskt lite på gärdsgården det går att följa hockey på mina 50 tummare. Bandy är ju bara att glömma

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Det som gör större skillnad är om TVn har HDR eller ej - men även här så måste du ju ha content - tex netflix som säkert finns som app i dom apparaterna du tittar på har både 4k och en del HDR content.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur bra TV:n klarar av att skala upp bilden, vilket skiljer från modell till modell. Men fler pixlar är ju i regel bättre om man inte kan skala pixelperfekt. Och allt som går att skala perfekt till 1080p går ju även att skala perfekt till 4K (eftersom 1080p skalar perfekt till 4K).

Om du däremot går från 42" till 55" så kommer det troligtvis se sämre ut oavsett om du väljer 1080p eller 4K, eftersom bilden blir större så att man ser alla imperfektioner i bilden bättre. Men man brukar vänja sig snabbt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaya: Det här är en sådan där ständig återkommande fråga. Fast för många år sedan handlade det om att man satt med 640x480 och 852x480-paneler för att byta till 1024x768-plasma eller 1366x768-LCD. Sedan var det 1024x768-plasma eller 1366x768-LCD som kulle bytas till 1920x1080. Nu ska Full HD-modellen ut och ersättas med UHD. Samma frågor och samma svar om att ifall det blir sämre pga upplösningen.

Det blir inte sämre. Det blir annorlunda av den enkla anledningen att man byter till en annan produkt. Upplösningen spelar ingen roll i praktiken här. Den största förändringen för upplevelsen ligger i att de flesta byter till en allt större panel medan SD-sändningar är kvar på nivån med en komprimerad digital version av 60-talsteknik avsedd att betraktas på ett avstånd och storlek som ungefär motsvarar en knuten näve på en sträckt arm.

Talar vi om SD-sändningar och inbyggd TV-mottagare kommer olika tillverkare behandla bilden på väldigt olika sätt. Smäll upp en LG, Sony, Samsung, Panasonic och Philips bredvid varandra och kör samma SD-sändning och man får fem helt olika bilder. Detta eftersom de har fem olika idéer om hur de ska applicera brusfilter, de-interlace, skärpning, skalning, färgfilter, kontrastförstärkning etc. Några kommer ha en bild som på nära håll ser ut som akvarell men som på långt avstånd ser "skarp" ut. Andra tillverkare kan välja en mer pixlig bild för att undvika artefakter så långt det går.

Detta har man endast begränsade möjligheter att påverka så man får den bild man får. Och den kommer att vara just annorlunda mot förr. Huruvida det är bättre eller sämre handlar om hur just den tillverkarens idéer matchar de förväntningar man har. Oavsett vad skulle jag säga att det ser ut som kattskit hur man än försöker.