Steam - Lägga till ny mapp

Permalänk
Avstängd

Steam - Lägga till ny mapp

Så här är det.

Jag har Steam klienten ligger på D: men jag har alla mina spel ligger på E: som är min specifika speldisk. Jag vill ha ordentliga mappar under E: vilket spel som ligger där.
Nu har jag köpt två nya spel på rean och vill installaera dessa men jag lyckas inte få lägga dit några nya mappar på min speldisk. När jag kör Origin så väljer man bara ny målmapp och sen laddas det ner till denna och installerar sig. Hur fasen gör man för att få detta på Steam?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

När du installerar spel med Steam så kan du inte få dem att hamna i "ordentliga" mappar utan de ligger alltid inuti en huvudmapp som de kallar för "Steam Library" (du kan döpa den till vad du vill). Du kan antingen välja att skapa ett nytt Steam Library på E: när du installerar såhär, eller så kan du gå in under "Settings > Downloads > Steam Library Folders".

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så här är det.

Jag har Steam klienten ligger på D: men jag har alla mina spel ligger på E: som är min specifika speldisk. Jag vill ha ordentliga mappar under E: vilket spel som ligger där.
Nu har jag köpt två nya spel på rean och vill installaera dessa men jag lyckas inte få lägga dit några nya mappar på min speldisk. När jag kör Origin så väljer man bara ny målmapp och sen laddas det ner till denna och installerar sig. Hur fasen gör man för att få detta på Steam?

Finns under "Visa --> Inställningar --> Nedladdningar --> Biblioteksmappar för Steam" längst upp av kategorierna under Nedladdningar fliken.
Ställ in mapparna du vill kunna spara i där.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muffinet:

Finns under "Visa --> Inställningar --> Nedladdningar --> Biblioteksmappar för Steam" längst upp av kategorierna under Nedladdningar fliken.
Ställ in mapparna du vill kunna spara i där.

Där har jag varit in men kan inte lägga till fler mappar tydligen. Har tidigare lagt det i olika mappar utan problem och senast var det för någon månad sen bara då jag köpte The Hunter. Men nu helt plötsligt så säger den:

"Vald disk har redan en biblioteksmapp till Steam. Steam kommer hantera fler spelinstallationer i en enda mapp för dig"
På vald disk har jag redan två mappar så det har ju funkat tidigare.

Jag tycker nog Origin är bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

@Stefflo: Ja du kan bara ha ett Steam Library per disk. Finns ingen poäng att ha fler.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

@Stefflo: Ja du kan bara ha ett Steam Library per disk. Finns ingen poäng att ha fler.

Jag har ett stem library på D: på min Programdisk men mina spel har jag lagt på E: på min Speldisk.
Jag har redan nu två stycken mappar tillagda under E: via Steam men nu helt plötsligt så går det inte att lägga till fler.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har ett stem library på D: på min Programdisk men mina spel har jag lagt på E: på min Speldisk.
Jag har redan nu två stycken mappar tillagda under E: via Steam men nu helt plötsligt så går det inte att lägga till fler.

Det här med att bara kunna ha ett Library per disk är inget nytt, är du säker på att de två mapparna du har på E: båda dyker upp i listan över dina Libraries i Steams inställningar? :S

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

Det här med att bara kunna ha ett Library per disk är inget nytt, är du säker på att de två mapparna du har på E: båda dyker upp i listan över dina Libraries i Steams inställningar? :S

Japp, jag är helt säker. Har installerat City Skyline och The Hunter på min Speldisk och de ligger båda på E:. Nu när jag vill lägga till ett till så får jag larmet som jag skrev ovan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Hoppas detta funkar men så här ser det ut just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Japp, jag är helt säker. Har installerat City Skyline och The Hunter på min Speldisk och de ligger båda på E:. Nu när jag vill lägga till ett till så får jag larmet som jag skrev ovan.

Ta bort och gör om då. Det finns ingen som helst anledning att ha flera libs per disk. Varför skulle du ha det?

Du installerar antingen spel på D eller E.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Japp, jag är helt säker. Har installerat City Skyline och The Hunter på min Speldisk och de ligger båda på E:. Nu när jag vill lägga till ett till så får jag larmet som jag skrev ovan.

För mig så låter det som att du har skapat två Libraries och döpt dem till Cities Skyline och The Hunter, med tanke på hur Steam fungerar. Steam har aldrig tillåtit att man installerar spel i en egen huvudmapp utan de har alltid behövt ligga antingen i Steam-mappen eller i ett Steam Library. Detta p.g.a. att Steam Libraries egentligen bara är ett fulhack, som en sekundär Steam-mapp, en lösning de introducerade när folk började klaga över att man bara kunde installera på en disk.

Hur ser det ut inne i själva mapparna? För att i ett Steam Library så ska det ligga två dll-filer samt en mapp som heter SteamApps, och inne i SteamApps ska det ligga en appmanifest-fil för varje installerat spel samt en common-mapp som själva spelen ligger i.

EDIT: Såg din bild nu, ser ut att stämma med vad jag skrev ovan men jag har ingen aning om hur du fått Steam att tillåta båda på samma disk. :S

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

För mig så låter det som att du har skapat två Libraries och döpt dem till Cities Skyline och The Hunter, med tanke på hur Steam fungerar. Steam har aldrig tillåtit att man installerar spel i en egen huvudmapp utan de har alltid behövt ligga antingen i Steam-mappen eller i ett Steam Library. Detta p.g.a. att Steam Libraries egentligen bara är ett fulhack, som en sekundär Steam-mapp, en lösning de introducerade när folk började klaga över att man bara kunde installera på en disk.

Hur ser det ut inne i själva mapparna? För att i ett Steam Library så ska det ligga två dll-filer samt en mapp som heter SteamApps, och inne i SteamApps ska det ligga en appmanifest-fil för varje installerat spel samt en common-mapp som själva spelen ligger i.

I varje mapp där spelet ligger så finns det en .dll fil och en Steamapps fil där hela spelet är installerat och så ser det ut under båda mapparna i spelkatalogen E:.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

I varje mapp där spelet ligger så finns det en .dll fil och en Steamapps fil där hela spelet är installerat och så ser det ut under båda mapparna i spelkatalogen E:.

Och varför kan du inte bara låta det finnas en library på varje disk och ha alla spel samlade?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Jag har ett stem library på D: på min Programdisk men mina spel har jag lagt på E: på min Speldisk.
Jag har redan nu två stycken mappar tillagda under E: via Steam men nu helt plötsligt så går det inte att lägga till fler.

Om du håller på och laddar ner/installerar något så var det iallafall tidigare så att du inte fick pilla med mapp-inställningarna medans. Kanske att det går att pausa, annars får du vänta tills överföringarna är klar.

Permalänk
Avstängd

Funkar Steam Tool till Win 10? Ser ut att kunna lösa mina problem med detta lilla program.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

I varje mapp där spelet ligger så finns det en .dll fil och en Steamapps fil där hela spelet är installerat och så ser det ut under båda mapparna i spelkatalogen E:.

Då har du lyckats skapa två Steam Libraries döpta efter enskilda spel och på något vis har Steam låtit dig göra det på samma disk.

Jag skulle göra som ovan talare skrev och göra om. Skapa en mapp på E: för dina Steam-spel, min heter SteamLibrary men du kan döpa den till vad du vill. Sedan klipper du ut och klistrar in innehållet från de andra två mapparna, d.v.s. klipp ut SteamApps-mappen och DLL-filen. Sedan går du in i Steams inställningar och tar bort de två nuvarande biblioteken och anger den nya mappen du skapat som ditt nya default-bibliotek.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Om du håller på och laddar ner/installerar något så var det iallafall tidigare så att du inte fick pilla med mapp-inställningarna medans. Kanske att det går att pausa, annars får du vänta tills överföringarna är klar.

Håller inte på ladda ner något just nu utan bara köpt två nya spel som jag vill lägga till på E: disken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Gött att man lyckats med något som inte ska gå utan att ha gjort någon specialare, för det är jag för dum för att klara av
Har bara lagt till en mapp till som jag sen valt och installerat spelet i.
Annars får jag avinstallera hela Steam installera igen på E: och börja om då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Funkar Steam Tool till Win 10? Ser ut att kunna lösa mina problem med detta lilla program.

Ja... Den gör bara symlinks.

Skrivet av Stefflo:

Gött att man lyckats med något som inte ska gå utan att ha gjort någon specialare, för det är jag för dum för att klara av
Har bara lagt till en mapp till som jag sen valt och installerat spelet i.
Annars får jag avinstallera hela Steam installera igen på E: och börja om då.

Nej det är bara radera library på vald disk, starta om steam och göra ny och flytta in spelen där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Gött att man lyckats med något som inte ska gå utan att ha gjort någon specialare, för det är jag för dum för att klara av
Har bara lagt till en mapp till som jag sen valt och installerat spelet i.
Annars får jag avinstallera hela Steam installera igen på E: och börja om då.

Ja det är ett mysterium.

Men du behöver inte avinstallera, du kan som sagt bara skapa en mapp på E: som du döper till t.ex. "Steamspel" och göra den till library, sedan klipper du ut innehållet från de två andra mapparna och klistrar in det i den nya, så slipper du ladda ner allt på nytt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Håller inte på ladda ner något just nu utan bara köpt två nya spel som jag vill lägga till på E: disken.

Ah, då var det inte det då.

Skrivet av Phukkitt:

Ja det är ett mysterium.

Men du behöver inte avinstallera, du kan som sagt bara skapa en mapp på E: som du döper till t.ex. "Steamspel" och göra den till library, sedan klipper du ut innehållet från de två andra mapparna och klistrar in det i den nya, så slipper du ladda ner allt på nytt.

Smidigare att flytta via properties för spelet i fråga direkt i Steam-klienten. Men din lösning fungerar också, var ju blandannat så man fick göra innan Valve fick näven ur och fixade fram en vettigare library-funktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

Ja det är ett mysterium.

Men du behöver inte avinstallera, du kan som sagt bara skapa en mapp på E: som du döper till t.ex. "Steamspel" och göra den till library, sedan klipper du ut innehållet från de två andra mapparna och klistrar in det i den nya, så slipper du ladda ner allt på nytt.

Fast då filerna i spelen har samma namn så funkar inte det om jag inte lägger dessa i några undermappar och då är jag rökt iallafall. Blir till att avinstallera spelen och göra den där Steam mappen och sen installera alla spel i den då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Herregud vad mycket problem det skapas när det är så smidigt och enkelt :P.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Herregud vad mycket problem det skapas när det är så smidigt och enkelt :P.

Kan man lugnt säga. Hade de som gör programmen tänkt som mig så hade vi aldrig haft detta problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Smidigare att flytta via properties för spelet i fråga direkt i Steam-klienten. Men din lösning fungerar också, var ju blandannat så man fick göra innan Valve fick näven ur och fixade fram en vettigare library-funktion.

I Properties kan man ju bara flytta mellan libraries, och han kan ju inte skapa ett nytt förrän han tagit bort de andra, och man kan inte ta bort ett library som inte är tomt, såatteh...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Fast då filerna i spelen har samma namn så funkar inte det om jag inte lägger dessa i några undermappar och då är jag rökt iallafall. Blir till att avinstallera spelen och göra den där Steam mappen och sen installera alla spel i den då.

Jodå, det funkar! Själva spelen ligger i "SteamApps > common", t.ex. så är filvägen till mitt Bayonetta "D:\SteamLibrary\SteamApps\common\Bayonetta".

Så dina filer för The Hunter ligger i själva verket i "E:\The Hunter\SteamApps\common\The Hunter"

Så som sagt, slå ihop mapparna till en på det viset jag sa, när den säger att det redan finns mappar eller filer med samma namn så väljer du bara att kombinera/skriva över.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Kan man lugnt säga. Hade de som gör programmen tänkt som mig så hade vi aldrig haft detta problem.

Det låter som du vill ha det extremt organiserat och jag förstår dig. Jag är like organiserad men för att vara ärlig så är en steam library per disk smidigt.

Så vad jag rekommenderar att du gör är att du tar bort dom extra library och endast har din main, sen använder du Steam Mover Tool och flyttar de spel du vill och på det viset kan du ha det PRECIS hur du vill!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phukkitt:

I Properties kan man ju bara flytta mellan libraries, och han kan ju inte skapa ett nytt förrän han tagit bort de andra, och man kan inte ta bort ett library som inte är tomt, såatteh...

Icke-problem, bara flytta ena spelet in i den andras mapp via properties, ta bort det nu tomma biblioteket, skapa ett nytt korrekt bibliotek och flytta in resterande felplacerade spel. Går att lösa på flera vis uppenbarligen.