Blanda material i vattenkylning? Funkar detta

Permalänk
Medlem

Blanda material i vattenkylning? Funkar detta

Hej.

Har kört med vattenkylning förut med min Zalman reserator och deras kylblock. För ett tag sedan köpte jag EK-Thermosphere (Copper Acetal) för mitt gtx 670 och EK-Supreme LTX CSQ (nickel plexi).

Som sagt, det var ett tag sedan och jag köpte det på rea. Minns att jag kollade upp efter att jag köpt det och förstod det som att det skulle gå bra att mixa. Jag tänkte använda radiatorerna från en zalman xt men kanske kommer köra på min gamla zalman reserator 1 först. Båda dessa är gjorda i aluminium. Tror ni att jag skulle få problem om jag mixar dessa?

Som jag förstår det behöver jag troligtvis också fyra fittings för att koppla ihop slangar och vattenblock. Har någon förslag på billiga bra sådana. Har inte bråttom så kan beställa från Kina om det är billigare.

Mvh, Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

de går bra men tänk på att det kan bli elektrolyt reaktion med olika metaller så bäst håll dig till mässing och koppar .
normalt har tillverkarna samma gängfattning för anslutningarna .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Copper acetal = Koppar, och så ett plastlock. Koppar är den viktiga delen sett till korrosion.
Nickel plexi = Koppar som är belaggt med ett lager av nickel för att verka korrosionshämmande.

Koppar och nickel kommer att reagera, men inte lika kraftigt som koppar och aluminium.
Koppar och nickel är en väldigt vanlig kombination idag, och inget du behöver oroa dig för.

Stoppa däremot inte in radiatorer av aluminium i kombination med kopparblock!
Detta skall vara resultatet av en sådan mix: (inte min bild)

Permalänk
Medlem

Koppar och aluminium ställer högre krav på korrosions skydd i kylmediat. Det rullar runt rätt mycket bilar med den kombinationen, men kylvätskan är hälften glykol, i stället för 5-15% som är rätt vanligt i PC system.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Koppar och aluminium ställer högre krav på korrosions skydd i kylmediat. Det rullar runt rätt mycket bilar med den kombinationen, men kylvätskan är hälften glykol, i stället för 5-15% som är rätt vanligt i PC system.

Så skulle du rekommendera 50/50 med batterivatten och kylvätskan? Eller någon annan anti corrosive?

Betalade 180 kr för cpu blocket och 318kr för gpu blocket på rea från komplett. Om det bara håller igång I två år så är det ok. Eller om jag ska försöka hitta aluminium block. Kanske gamla zalman block.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Kylvätska är onödigt det du vill ha är korrosionsinhibitor, visst innehåller kylvätska detta men det går ju att köpa löst. Men det kanske är lättare att åka till den lokala macken och köpa kylvätska det får du avgöra själv.
Tänkt bara på att etylen/propylenglykol sänker vattens förmåga att ta upp värme något, kanske inte heller spelar sjukt stor roll men ändå.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Som lasse är inne på så är kanske inte glykol optimalt för våra system, mycket eftersom det bland annat är giftigt, och luktar illa. Vad jag menar är bara att man bör satsa på högre inblandning, och möjligen även bättre korrosionsskydd, än man hade satsat på om man bara kör en metall i slingan.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kylvätska är onödigt det du vill ha är korrosionsinhibitor, visst innehåller kylvätska detta men det går ju att köpa löst. Men det kanske är lättare att åka till den lokala macken och köpa kylvätska det får du avgöra själv.
Tänkt bara på att etylen/propylenglykol sänker vattens förmåga att ta upp värme något, kanske inte heller spelar sjukt stor roll men ändå.

Några rekommendationer för korrosions inhibitor? Skippar gärna kylarvätskan.

Btw, tack för alla svar. Vet att det redan finns mycket skrivet om detta. Var ju mycket om detta för 10 år sedan, men när jag läste på igen så verkade det inte vara hela världen om man hade lite koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Skulle dessa fittings funka?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Om du bara byter vatten i lagom tid och kanske köper avjoniseratvatten istället för batterivatten så är problemet obefintligt. Det behövs ju joner för att korrodera en metall förutom vid mycket höga temperaturer. Men allt vatten får ju joner efter en tid men byter du vatten ibland så är problemet löst.

Visa signatur

Blank