Permalänk

Fixa publik statisk IP-adress

Tjena!

Ska sätta upp en server hos en polare inom kort. Problemet är att han har ComHem som ISP, och dem delar inte ut statiska IP-adresser. Hur löser man detta smidigast?

//GreatLinkan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Det finns VPN leverantörer som kan ge dig en statisk IP-address. Antingen det eller att ni använder/bygger en dyn-dns tjänst.

T.ex. NordVPN har kan ge dig en statisk IP-address, dock inte i Sverige.
https://nordvpn.com/features/dedicated-ip/

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Avstängd

köp en domän och använd dyndns, kostar typ en hundralapp om året och då kan du ha typ greatlinkan.se/nu/com/net/eu istället för en rad med siffror att komma ihåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

köp en domän och använd dyndns, kostar typ en femtilapp om året och då kan du ha typ greatlinkan.se/nu/com/net/eu istället för en rad med siffror att komma ihåg

Dyndns är ofta blockerat i fw hos företag, om man nu vill komma åt grejer från jobbet dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Dyndns är ofta blockerat i fw hos företag, om man nu vill komma åt grejer från jobbet dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte riktigt med på hur du menar, dyndns kör du ju mellan din server hemma och din dyndns-tjänst. Ingenting går ju förbi arbetet eller har med det att göra.

Är ingen nätverksexpert men använder själv loopia domän och deras loopia-DNS tjänst för dyndns och har fungerat felfritt i antal år i.a.f. Men finns säkert andra som är bättre/billigare. Har aldrig orkat jämföra då dte är så låg årsavgift ändå

Permalänk
Medlem

@Dockland:
Jag har haxxat ihop ett litet python jobb som uppdaterar en av mina domäner med min publika ip-address som jag hostar hos Digital Ocean, och detta blockeras inte av företags brandväggar om de inte blockar min privata domän eller DigitalOcean, vilket verkar osannolikt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

@GreatLinkan:
Antingen gör du som de föreslagit ovan eller så kan du se om comhem ger ut företagsabbenomang så startar ni ett företag och hyr företagslina för par tusen /månaden typ en av de få sätt att fixa fast ip nu mer. Så gott som alla routrar idag har stöd för dyndns så det är smidigast.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är inte riktigt med på hur du menar, dyndns kör du ju mellan din server hemma och din dyndns-tjänst. Ingenting går ju förbi arbetet eller har med det att göra.

Är ingen nätverksexpert men använder själv loopia domän och deras loopia-DNS tjänst för dyndns och har fungerat felfritt i antal år i.a.f. Men finns säkert andra som är bättre/billigare. Har aldrig orkat jämföra då dte är så låg årsavgift ändå

Yes, såklart. Dock är alla dns-entrys och IP från dydns-tjänsten ofta blockerade på företag. Jag kommer exempelvis inte åt någon av dessa från mitt jobb.
Ett betrott cert fixar biffen, men det är inte gratis

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@GreatLinkan:
Antingen gör du som de föreslagit ovan eller så kan du se om comhem ger ut företagsabbenomang så startar ni ett företag och hyr företagslina för par tusen /månaden typ en av de få sätt att fixa fast ip nu mer. Så gott som alla routrar idag har stöd för dyndns så det är smidigast.

Liten avstickare men Com-hem har inget stöd för fast ip, inte ens som företag.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

@gn1p:
Det var ju en förutsättning om de hade haft det Då återstår ju bara ett alternativ (eller byta).

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Yes, såklart. Dock är alla dns-entrys och IP från dydns-tjänsten ofta blockerade på företag. Jag kommer exempelvis inte åt någon av dessa från mitt jobb.
Ett betrott cert fixar biffen, men det är inte gratis

Hur menar du att man vet vilka domäner som uppdateras med DDNS och vilka som inte gör det?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Är inte riktigt med på hur du menar, dyndns kör du ju mellan din server hemma och din dyndns-tjänst. Ingenting går ju förbi arbetet eller har med det att göra.

Är ingen nätverksexpert men använder själv loopia domän och deras loopia-DNS tjänst för dyndns och har fungerat felfritt i antal år i.a.f. Men finns säkert andra som är bättre/billigare. Har aldrig orkat jämföra då dte är så låg årsavgift ändå

Skrivet av Gauz:

@Dockland:
Jag har haxxat ihop ett litet python jobb som uppdaterar en av mina domäner med min publika ip-address som jag hostar hos Digital Ocean, och detta blockeras inte av företags brandväggar om de inte blockar min privata domän eller DigitalOcean, vilket verkar osannolikt.

Skrivet av Dockland:

Yes, såklart. Dock är alla dns-entrys och IP från dydns-tjänsten ofta blockerade på företag. Jag kommer exempelvis inte åt någon av dessa från mitt jobb.
Ett betrott cert fixar biffen, men det är inte gratis

Skrivet av gn1p:

Liten avstickare men Com-hem har inget stöd för fast ip, inte ens som företag.

Skrivet av fragwolf:

@gn1p:
Det var ju en förutsättning om de hade haft det Då återstår ju bara ett alternativ (eller byta).

Skrivet av LemonIllusion:

Hur menar du att man vet vilka domäner som uppdateras med DDNS och vilka som inte gör det?

Tackar för svaren, får kolla på VPN:er. Dock så hittade jag detta, någon som har erfarenhet av detta? Servern är till för privat syfte, så lösningen behöver ju inte vara snygg eller så, det ska bara funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Tackar för svaren, får kolla på VPN:er. Dock så hittade jag detta, någon som har erfarenhet av detta? Servern är till för privat syfte, så lösningen behöver ju inte vara snygg eller så, det ska bara funka.

Skaffa en domän och kör DynDNS-klient på servern istället. VPN är en tveksam lösning på ditt problem. Om du inte vill betala för en egen domän finns det gratisalternativ som till exempel No-IP, men det kräver att man bekräftar sin domän varje månad (kommer ett mail när det är dags).

Har din polare en Asus-router finns det en inbyggd DynDNS-klient i AsusWRT som tillsammans med Asus tjänst kan ge dig valfrisubdomän.asuscomm.com och uppdaterar DNS-recordet dynamiskt om WAN-adressen till ändras, detta utan både kostnad och bekräftelsemail.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Skaffa en domän och kör DynDNS-klient på servern istället. VPN är en tveksam lösning på ditt problem. Om du inte vill betala för en egen domän finns det gratisalternativ som till exempel No-IP, men det kräver att man bekräftar sin domän varje månad (kommer ett mail när det är dags).

Blir kanon, tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11