Köpte Acer Predator GN246HLBbid och har lite frågor

Permalänk

Köpte Acer Predator GN246HLBbid och har lite frågor

Hej

Köpte äntligen min första 144hz skärm och har lite frågor.
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/acer-pre...

Först läste jag ganska många recensioner och det klagades friskt på att det tar lång tid att starta skärmen. Ca 16 sekunder då Acers och Energy stars "splash logga" visas. Jag har inte märkt eller set Energy star loggan när jag startar skärmen och dessutom så kommer jag igång på max 10 sekunder. Kan det vara så att nyare produktion har åtgärdat detta?

fråga 2 :

Har en Benq 22 sedan tidigare och vet i fan om färgerna är bättre på Acern.. Letar efter ICC profiler men hittar inga online , någon som kan länka ICC profil som funkar?

Några andra rekommendationer på vad man bör tänka på i samband med 144hz skärmar?

Märker nu att det är mer skärmflimmer än min tidigare Benq. Har gått ner från 144hz till 100hz men flickering är kvar.
Det har ordnat sig med att jag uppdaterade drivrutiner för grafikkortet.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej

Köpte äntligen min första 144hz skärm och har lite frågor.
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/acer-pre...

Först läste jag ganska många recensioner och det klagades friskt på att det tar lång tid att starta skärmen. Ca 16 sekunder då Acers och Energy stars "splash logga" visas. Jag har inte märkt eller set Energy star loggan när jag startar skärmen och dessutom så kommer jag igång på max 10 sekunder. Kan det vara så att nyare produktion har åtgärdat detta?

fråga 2 :

Har en Benq 22 sedan tidigare och vet i fan om färgerna är bättre på Acern.. Letar efter ICC profiler men hittar inga online , någon som kan länka ICC profil som funkar?

Några andra rekommendationer på vad man bör tänka på i samband med 144hz skärmar?

Märker nu att det är mer skärmflimmer än min tidigare Benq. Har gått ner från 144hz till 100hz men flickering är kvar.
Det har ordnat sig med att jag uppdaterade drivrutiner för grafikkortet.

Tackar!

Kul att det löste för dig! Har varit sugen på storebrorn (27") eftersom den du köpte är ett år äldre och har inte stöd för freesync, däremot har de båda VESA och tror det är bara dom två som har 144hz och VESA, ville ha det för att kunna sätta dit en minidator där bak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Det är skärmflimmer när ljusstyrkan är på låg dvs under 85 men när man väl har styrkan på 85+ så försvinner skärmflimmer när man filmar med kameran. Skärmflimmer är endast synlig när jag kollar genom mobilens kamera. Vad bör jag göra? Har ljusstyrkan högre eller är det OK även på lägre nivå?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Flexiblus: Det du observerar är pulsbreddmodulering, PWM, och det sätt med vilken lysdioderna sänker sin ljusstyrka. Lysdioden lyser alltid lika starkt men släcker ned längre och längre perioder. Den flimrar alltså. Detta märks sällan av våra ögon, men fångas ofta av en kamera. Tar upp det mer i detalj i bildskärmsguiden:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Detta är tyvärr något av en lose-lose-situation beroende på hur känslig man är för flimret som uppstår. Man kanske inte ser att det flimrar men upplever skärmen som "uttröttande och huvudvärksframkallande" om man sänker ljusstyrkan för långt. Vill man undvika flimret måste ljusstyrkan ökas och då kanske skärmen blir för ljusstark för rummet och man får sämre upplevd svärta, tydligare blödningar i kanterna etc. Eller likväl blir bländad av skärmen och i alla fall får huvudvärk.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Flexiblus: Det du observerar är pulsbreddmodulering, PWM, och det sätt med vilken lysdioderna sänker sin ljusstyrka. Lysdioden lyser alltid lika starkt men släcker ned längre och längre perioder. Den flimrar alltså. Detta märks sällan av våra ögon, men fångas ofta av en kamera. Tar upp det mer i detalj i bildskärmsguiden:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Detta är tyvärr något av en lose-lose-situation beroende på hur känslig man är för flimret som uppstår. Man kanske inte ser att det flimrar men upplever skärmen som "uttröttande och huvudvärksframkallande" om man sänker ljusstyrkan för långt. Vill man undvika flimret måste ljusstyrkan ökas och då kanske skärmen blir för ljusstark för rummet och man får sämre upplevd svärta, tydligare blödningar i kanterna etc. Eller likväl blir bländad av skärmen och i alla fall får huvudvärk.

Tack för svaret!
Försökte sänka ljusstyrkan genom Nvidia kontrolpanel men det blir inte riktigt som jag önskar mig. Sänker man endast ljusstyrkan via Nvidia så ser man ingen flimmer genom kameran.. Har öppet köp får fundera om jag ska lämna tillbaka

Permalänk
Bildexpert 📺

@Flexiblus: Du sänker inte ljusstyrkan alls genom kontrollpanelen. Vad du åstadkommer är att du använder färre av de 256 stegen på en 8-bitars skala för att beskriva bilden. Istället för att sätta vitt på digital 255 sätter man vitt på en lägre nivå mot en gråare ton och låter aldrig skärmen lysa i fullt vitt. Samma effekt nås ifall man sänker kontrastreglaget på skärmen.

Dels skapar detta sämre bildkvalitet eftersom man reducerar antalet möjliga färger. Dels lyser dioder fortfarande lika starkt och svart lyser fortfarande med samma ljus. Följden är alltså att man minskar bildens dynamiska omfång och sänker kontrastförhållandet.

Lösningen, så länge det fungerar för dig, är att i alla fall sänka brightness på skärmen. Det är väldigt individuellt hur man upplever effekten av PWM-flimmer. Många har levt med det i många många år utan att veta att deras skärmar flimrar.

Permalänk

@Laxpudding:

Tack för utförligt förklaring. Som det ser ut just nu lutar det att jag byter till annan skärm. Ska fundera lite de närmaste dagarna vilka eventuella ersättnings skärmar det finns.
Har laddat ner ett program som kallas för dimmer som gör det mindre jobbigt att sitta framför skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Flexiblus:

Har laddat ner ett program som kallas för dimmer som gör det mindre jobbigt att sitta framför skärmen.

Det åstadkommer i grunden samma sak som att dra i Nvidias reglage. Men programmet är kanske smidigare att använda.

Permalänk

Kämpar fortfarande med samma problem. Känner att jag inte blev lika trött med min BENQ skärm från 2011. Jag vill kunna sänka ljusstyrkan utan all flimmer som man upplever när man filmar skärmen. Dessutom så kan det påverka en även om man inte ser det när man sitter och spelar.
Ska jag lämna tillbaka? Några andra tips på vad som kan göras?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Flexiblus: Ifall det är kritiskt att filma skärmen måste du välja en produkt som inte pulsbreddmodulerar och är flimmerfri. Att den gamla skärmen från 2011 upplevdes behagligare beror antagligen på att det var mycket ljussvagare, kanske rent av lysrörsbaserad, inte flimrade och som med tiden blivit ännu ljussvagare.

Permalänk
Medlem

Varför filmar du skärmen?
Störs du när du sitter framför skärmen som en vanlig person?

Förstår inte vad problemet är.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Har skapat en liten video så ni kan se hur det ser ut

https://youtu.be/VZPVZiuleWg

är det normalt beteende?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Flexiblus:

Här det normalt beteende?

Normalt och väntat för PWM-belysning. Du måste köra på belysningen på max eller nära max (som du själv upptäckt?).

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Normalt och väntat för PWM-belysning. Du måste köra på belysningen på max eller nära max (som du själv upptäckt?).

Ok tack!

Måste bestämma mig snart om jag ska behålla eller lämna tillbaka. Vill du rekommendera en annan skärm för max 3000 som är flimmerfri och inte har PWM belysning?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Flexiblus:

Måste bestämma mig snart om jag ska behålla eller lämna tillbaka. Vill du rekommendera en annan skärm för max 3000 som är flimmerfri och inte har PWM belysning?

Jag har inte testat något i den här klassen som har flimmerfri belysning, förutom AOC G2460PF som dock inte kan sänka sig under 160 nits vilket kan bli ett problem.

http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...

Så du behöver lusläsa tester som kollar efter sådant. Just gaming-skärmar runt 3000 kronor brukar vara gammal teknik, ofta modeller från 2012-2014 som fortfarande säljs eller endast minimalt uppdaterats.

Permalänk

@Laxpudding: Du har varit mycket hjälpsam tack för det
Sista frågan bör jag prova lightboost och strobe som skärmen stödjer? Vilka sorts förbättringar kan jag se om några?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Flexiblus: Light boost och strobe? Testa vet jag!

Skämt och sido: Det är ju funktioner som per definition går ut på att flimra så mycket som möjligt...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Flexiblus: Light boost och strobe? Testa vet jag!

Skämt och sido: Det är ju funktioner som per definition går ut på att flimra så mycket som möjligt...

Lol ok då rör jag inte dessa funktioner

Permalänk

Ok har fattat ett slutligt beslut jag kommer att byta från Acer till Benq XL2411. Benq är enda skärm med 144hz som är flimmerfri så det blir ett enkelt beslut även om jag måste betala en mellanskillnad för att fån BENQen.

Permalänk

Vad tycker ni om den här skärmen? Kan det vara ett bra alternativ till BENQ XL2411?
Jag är ingen tävlingsinriktad gamer men spelar BF1 , Arma 3 , Rising Storm Vietnam 2, FIFA 17 och X Plane 11. Nu ser jag att det 4ms responstid kommer det att vara ett problem för mig? Eller borde jag helt enkelt köra med Benqen?

https://www.inet.se/produkt/2205566/acer-24-g247hyu-wqhd#comm...