Fått sparken utan bra anledning, ska man gå till aftonbladet, Metro eller GP?

Permalänk
Avstängd

Bara att gå vidare och lägga energi på framtiden.

Volvo är ändå inget riktigt jobb så du skulle ändå ha detta problemet i framtiden också när de flyttar till Kina eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bara att gå vidare och lägga energi på framtiden.

Volvo är ändå inget riktigt jobb så du skulle ändå ha detta problemet i framtiden också när de flyttar till Kina eller liknande.

.... you never go full retard.. inget riktigt jobb?.. vänligen säg mig vad är ett riktigt jobb isåfall är du bördig.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

instämmer, han har inte sagt på vilket volvo han arbetar, lastvagnar eller pv, oavsett så har dom strikta regler vad som gäller när det kommer till skyddsutrustning som arbetarna skall använda. Om du så är en hög chef eller nyanställd så är det en varning + direkt grund till uppsägan om man missköter säkerheten inne i fabrikerna. Och volvo säger inte bara upp folk för att dom känner för.. TS kontrakt har antagligen gått ut och han är kinkig eller så har han misskött sig på något sätt. (Med det sagt så vet vi inte hela storyn)

satt precis och skrev hela storyn i början av tråden . Tog 5 min efter jag klicka skicka står det att jag måste vara inloggad ......aså sjut mig , Ärligt talat jag orkar inte har kämpat och gått all in och fått sparken bara sådär . Mår fruktansvärt dåligt folk får tro vad dem vill. Att man missköt sig men i dagens läge sparkar dem bara folk hur som helst har jag lärt mig . Jag har ett permanent ärr på ansiktet för resten av livet som jag fick från jobbet .

Värt att nämna när jag fick den skadan och det forsa blod från pannan ville chefen att jag skulle åka och sy efter jobbpasset var över . Jag klarade inte av det eftersom jag var yr och fick ta taxi till akuten mitt på natten eftersom både cheferna totalt sket i mig . Har delat med min upplevelse till er ni får tro vad ni vill inkl dig Selmalagerlöf. Tackar alla som skrivit positiva saker som tipsen om jurist och facket .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

satt precis och skrev hela storyn i början av tråden . Tog 5 min efter jag klicka skicka står det att jag måste vara inloggad ......aså sjut mig , Ärligt talat jag orkar inte har kämpat och gått all in och fått sparken bara sådär . Mår fruktansvärt dåligt folk får tro vad dem vill. Att man missköt sig men i dagens läge sparkar dem bara folk hur som helst har jag lärt mig . Jag har ett permanent ärr på ansiktet för resten av livet som jag fick från jobbet .

Värt att nämna när jag fick den skadan och det forsa blod från pannan ville chefen att jag skulle åka och sy efter jobbpasset var över . Jag klarade inte av det eftersom jag var yr och fick ta taxi till akuten mitt på natten eftersom både cheferna totalt sket i mig . Har delat med min upplevelse till er ni får tro vad ni vill inkl dig Selmalagerlöf. Tackar alla som skrivit positiva saker som tipsen om jurist och facket .

Ja, det var inte meningen att vara hård. Jag ber om ursäkt. Jag förstår din besvikelse och att du reagerade.
I sakfrågan kommer du ingen vart, de har rätten på sin sida. Där slösar du bara din energi.
Ta lärdom, ändra attityd och sök nytt jobb. Kanske annan bransch, det finns ju några att välja mellan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

satt precis och skrev hela storyn i början av tråden . Tog 5 min efter jag klicka skicka står det att jag måste vara inloggad ......aså sjut mig , Ärligt talat jag orkar inte har kämpat och gått all in och fått sparken bara sådär . Mår fruktansvärt dåligt folk får tro vad dem vill. Att man missköt sig men i dagens läge sparkar dem bara folk hur som helst har jag lärt mig . Jag har ett permanent ärr på ansiktet för resten av livet som jag fick från jobbet .

Värt att nämna när jag fick den skadan och det forsa blod från pannan ville chefen att jag skulle åka och sy efter jobbpasset var över . Jag klarade inte av det eftersom jag var yr och fick ta taxi till akuten mitt på natten eftersom både cheferna totalt sket i mig . Har delat med min upplevelse till er ni får tro vad ni vill inkl dig Selmalagerlöf. Tackar alla som skrivit positiva saker som tipsen om jurist och facket .

är ytters tveksam till att dom lät dig åka till sjukhuset efter passet var slut då volvo har väldigt höga krav på sig när det kommer till säkerheten för deras anställda. Vet till ett faktum att om något sådant här hade hänt så hade det kommit väldigt högt upp i volvos näringskedja och huvuden hade rullat isåfall. Du utesluter stora delar av din story så därför har jag 0% förtroende för dig och din historia. Nya rutiner hade varit tvunga att skrivas och då blandas många personer in och hade inte gått obemärkt förbi chefer som tar hand om anställdas välmående.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

är ytters tveksam till att dom lät dig åka till sjukhuset efter passet var slut då volvo har väldigt höga krav på sig när det kommer till säkerheten för deras anställda. Vet till ett faktum att om något sådant här hade hänt så hade det kommit väldigt högt upp i volvos näringskedja och huvuden hade rullat isåfall. Du utesluter stora delar av din story så därför har jag 0% förtroende för dig och din historia. Nya rutiner hade varit tvunga att skrivas och då blandas många personer in och hade inte gått obemärkt förbi chefer som tar hand om anställdas välmående.

Har ingen som helst erfarenhet av industriproduktion men jag gissar att ett annat möjligt scenario skulle vara om den anställde orsakat sig själv skada genom att inte följa de regler och rutiner som fanns. Det skulle väl i så fall även kunna förklara en del annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

satt precis och skrev hela storyn i början av tråden . Tog 5 min efter jag klicka skicka står det att jag måste vara inloggad ......aså sjut mig , Ärligt talat jag orkar inte har kämpat och gått all in och fått sparken bara sådär . Mår fruktansvärt dåligt folk får tro vad dem vill. Att man missköt sig men i dagens läge sparkar dem bara folk hur som helst har jag lärt mig . Jag har ett permanent ärr på ansiktet för resten av livet som jag fick från jobbet .

Värt att nämna när jag fick den skadan och det forsa blod från pannan ville chefen att jag skulle åka och sy efter jobbpasset var över . Jag klarade inte av det eftersom jag var yr och fick ta taxi till akuten mitt på natten eftersom både cheferna totalt sket i mig . Har delat med min upplevelse till er ni får tro vad ni vill inkl dig Selmalagerlöf. Tackar alla som skrivit positiva saker som tipsen om jurist och facket .

Jag var bara tvungen att sätta igång datorn och skriva ett svar till dig när jag läste tråden på mobilen. @Lexius , du måste stanna upp och lugna ned dig. För drygt 17 år sen har jag varit med något liknande. Då jobbade jag för högskolan jag pluggade på och fick en instruktion som jag följde. Det var chefen som sa att det var OK. När chefen kom tillbaka så fick jag sparken omedelbart. Jag fattade ingenting och grubblade länge, men till skillnad från dig så släppte jag det. Jag visste att jag inte hade gjort något fel och stod på mig. Senare blev jag erbjuden att få jobba igen, men jag tackade nej och återvände aldrig dit.

Du måste lära dig spelreglerna på arbetsmarknaden. Det är människor som jobbar där och det krävs en hel del socialkompetens. Redan när du ifrågasatte chefen och stod på dig, redan då fick du stämpeln att du var en jobbig jävel. Ärligt talat, vem skulle idag som är provanställd på ett bemanningsföretag mopsa upp sig? Du måste lära dig skillnaden mellan att ha rätt och få rätt. Du beter dig som ett curlat barn, som fått lära dig att bara för att du har gjort allt "rätt" så kommer du att få belöning, lite som att bara för att du pluggat varenda vaken timme i ditt liv så förtjänar du ett A. Verkligheten ser annorlunda ut. Med din attityd som du har idag så kommer du inte att bli långvarig på något jobb eftersom livet inte är rättvist. Alla har inte samma förutsättningar. Du hade tur redan när du mopsade upp dig mot chefen första gången. Redan där kunde du ha fått sparken eftersom ärligt talat, vem tror du att du är? I dessa tider är det arbetsgivarens marknad.

Vad ska facket och juristen göra? Du har ju bevisligen brutit mot reglerna på arbetsplatsen och fallit i den klassiska fällan. Alla vill dig inte gott på jobbet. Du måste använda huvudet och fundera på vad som är rätt och fel. Stanna uppe inatt och fundera på vad du har gjort istället och ta lärdom. Jag skriver det här inlägget för att jag vill dig väl och att du ska sluta slösa tid på tankar som hämnd. Släpp det och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har ingen som helst erfarenhet av industriproduktion men jag gissar att ett annat möjligt scenario skulle vara om den anställde orsakat sig själv skada genom att inte följa de regler och rutiner som fanns. Det skulle väl i så fall även kunna förklara en del annat.

rutinerna är där för att inget skall kunna hända den som jobbar med konstruktionen, händer något så måste det ändras i rutinen för den stationen, såvida det inte är en medveten avvikelse. oavsett så blir det många personer involverade och hade inte gått obemärkt förbi folk. De cheferna hade fått många obekväma frågor från ledningen samt fått gå från Volvo samma dag efter dom var klara med rapporteringen. Eftersom man som Volvo chef inte är utbildad läkare så tar man det säkra för det osäkra och skickar den anställde till sjukhus för genomsökning så det inte är några permanenta skador. TS snackar skit och utelämnar stora delar av historien.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

segt. Kämpa ha 100% närvaro inte sjukanmäla sig få sparken gå bara vidare .....yea lätt sagt för dem som inte gått igenom skiten själva . Folk verkar inte veta hur det är att kämpa och bara förlora allt utan en bra anledning . Jag har inte bara kämpat för att få jobbet utan även kämpat under jobbperioden .

Har lärt mig en läxa det lönar sig inte att kämpa och visa fram fötterna dags o bli som alla andra lata personer .

För att förtydliga mig. Du tror att du är jordens medelpunkt och att du är den enda personen som betyder något. Vilket är ett tydligt tecken på ett curlat barn där ens föräldrar har höjt upp en till skyarna och nu plötsligt har du smakat på verkligheten.

Med attityden "Har lärt mig en läxa det lönar sig inte att kämpa och visa fram fötterna dags o bli som alla andra lata personer ." Det är väl en självklarhet att man ska kämpa när man påbörjar ett nytt arbete. Vem är du att bedöma folks prestationer på jobbet? De har åtminstone inte fått sparken vilket du har lyckats med. Så du kan lägga ned den där attityden om du vill komma någonvart i livet. Ensam är inte stark, du kommer behöva allierade och vänner för att hålla dig flytande.

Permalänk
Medlem

@Lexius:
Tråkigt att du blev av med jobbet.
Kan förstå att du är ledsen och besviken.
Kan också förstå att du blir förvånad. Framförallt om du är en ungdom som nyss gått ut skolan och är ny på arbetsmarknaden.

Skrivet av Lexius:

Så provanställning är verkligen så skit?

Man måste börja någonstans.
Kan absolut finnas anledning att bli glad över en provanställning.
I de flesta fall (i Sverige) är en provanställning 6 månader (även om det inte är via bemanningsföretag).
Har man fått en provanställning så har man fått in en fot och en chans att visa vad man går för (och lön under tiden).
Skulle det inte finnas provanställningar så skulle företagen troligtvis vara mer rädda för att anställa personal och vissa hade kanske inte vågat driva företag alls.
Om provanställningar leder till fler arbetstillfällen totalt sett så är det en fördel, även om villkoren inte är bra för den anställde under dessa 6 månader.

Jag kan förstå att du är besviken. Men det verkar inte som att det finns något rent juridiskt som talar för att Volvo och/eller Lernia har gjort något fel. Åtminstone inte något tillräckligt allvarligt fel att driva ärendet vidare.

Finns det något att lära sig av detta?
* Nu vet du mer vad som gäller under provanställning. Du kan vara extra noga att bara visa dina positiva sidor under framtida provanställningar.
* Nu vet du att säkerhetsföreskrifter är väldigt viktigt på vissa arbetsplatser och att du har skyldighet att se till att du följer dem/ta reda på vad som gäller om du inte redan vet.
* Nu vet du att du bör gå med i lämpligt fack när du är ny på ett jobb. Om det är ett jobb där facket har något större inflytande. Om facket kan förhandla åt dig bättre än vad du kan göra för dig själv.

Du kanske kommer på fler saker som du kan ta lärdom av.

Skrivet av Lexius:

även om mitt liv är förstört.

Det liv behöver absolut inte vara förstört för detta.
Jag antar att du är ganska ung.
Det finns inget som säger att man måste ha samma jobb från man går ut gymnasiet tills pensionen.
Det kan vara utvecklande att prova olika saker.
Ibland lär man sig mer i motgångar och svårigheter än när allt bara går lätt. Inte så kul för stunden, men kan vara till nytta i framtiden.

Jag vill avsluta med att önska dig lycka till att hitta ett annat jobb. Förhoppningsvis ett där du trivs och får vara kvar längre.

Permalänk
Inaktiv

Måste berömma inlägget från @GuessWho som sammanfattar det hela på ett lugnt och sansat sätt. Jag brusar upp och har vissa likheter med TS, men erfarenheter från livet tvingar mig att anpassa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För egen del skulle jag nog vilja ha en lite mer objektiv beskrivning av sakförhållandet innan jag börjar dela ut "straff". Som det är nu har vi väl bara en persons subjektiva beskrivning av vad som hände medan motpartens (motparternas) syn på det hela saknas. Gissar att dom säkert har en annan syn på händelseförloppet.

Ni som har bättre koll på Volvo och deras fabriker, jag har fått för mig att produktionen just nu går för högtryck och att det snarare är brist på arbetare än arbete, rätt?

Egentligen spelar det knappast någon roll... Allt för många kränks av psykopater i ledarposition som lever sina liv på att sparka nedåt. Att ha jobbat 4 månader på ett ställe och sen bli avsledad på dagen på det där sättet är oerhört kränkande. Jag jobbade som timanställd på ett ställe där en nyanställd arbetsledare med psykopatiska drag försökte avskeda mig på det där sättet. Jag var den enda som stod upp emot hans skitsnack om kollegorna. Han var ett gammalt steroidmonster som började agera hotfullt när jag ifrågasatte hans skitsnack och kontrollbehov. Det var en tuff period, men vi lyckades bli av med honom tillslut. Jag kan iofs tillägga att jag hade jobbat 5 år på samma ställe när han kom in och försökte börja domdera. Så det är antagligen inte lika lätt när man bara jobbat 4 månader. Men om allt stämmer som ts berättat så är det verkligen olyckligt. Jag känner med dig!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bemanningsföretagen ligger under sån bevakning och granskning nu det kommer upp i tidningar och tv rätt ofta nu! då personalen blir slavar under deras styning och så vidare! säger man i från eller avviker från deras såkallade perfekta anställda så är det kicken direkt tyvärr!

Du ska stå där och nicka och göra allt dem säger gör du inte det är det kicken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Värt att nämna när jag fick den skadan och det forsa blod från pannan ville chefen att jag skulle åka och sy efter jobbpasset var över . Jag klarade inte av det eftersom jag var yr och fick ta taxi till akuten mitt på natten eftersom både cheferna totalt sket i mig . Har delat med min upplevelse till er ni får tro vad ni vill inkl dig Selmalagerlöf. Tackar alla som skrivit positiva saker som tipsen om jurist och facket

Det här tror jag inte ögonblick på, jag har jobbat på volvo i 10 år, inte i göteborg men de har samma policy överallt. Om du skadar dig på jobbet (oavsett anställningsform) så skulle de aldrig, ALDRIG säga till dig att uppsöka läkare Efter jobbpasset. Inte en chans
De hade snarare skjutsat dig dit personligen om inte interntransport hade löst det

Permalänk
Medlem

ursäkta om jag hade en hård ton innan, men finns antagligen saker som vi inte fick reda på i TS.
men 100%närvaro och ha varit sen en gång är inte samma sak.
Alla småfel man gör räknas ihop och har du nu gjort något så allvarligt som ej följt skyddsföreskrifterna i fabriken så kan det bli droppen.

t.ex.

Citat:

Jag fick dra in på ett möte kring dem grejerna jag behövde förbättra i slutet av mars

Vad var det för saker du skulle förbättra?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Du ska stå där och nicka och göra allt dem säger gör du inte det är det kicken!

Ja, såklart. Det är ju det man får betalt för. Eller hur menar du?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Lexius:

Kontakta facket och kolla om de kan prata med chefen och be om en förklaring. Berätta allt du berättat här.

Förstår att du trivdes bra på din arbetsplats och att det nu känns väldigt tungt, men försök att inte ta det personligt, bemanningsbranchen kan vara oerhört hård. Kontakta din närmaste chef och be om skriftlig referens till när du söker nästa jobb, förhoppningsvis kan du få något positivt då du är punktlig och sköter ditt jobb.

Jag är själv fackligt förtroendevald och jag blir väldigt förvånad när du berättar om hur du behandlats. Avsked brukar föregås av någon slags varning och jag tycker att arbetsgivaren ska berätta grunden till ditt avsked.
Du kan även kolla med skyddsombudet om denne kan göra det, om det skulle vara så att du inte får något gehör från den fackliga representanten. Att någon i arbetsgruppen blir avskedad oväntat är en riskfaktor och kan skapa stress hos dina kollegor och skulle därför kunna ses som en arbetsmiljöfråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Du ska stå där och nicka och göra allt dem säger gör du inte det är det kicken!

.. aa det ska du.. du är inte där för att att ta kaffe pauser 55min i timman för att sedan hävda att du skall ha dina 5 min paus efter "hårt arbete". Du är anställd för att göra ett jobb, du gör jobbet och kan ta det lugnt efteråt. Tro inte för 1 sekund att någon arbetsgivare hade sett mellan fingrarna på en anställd som försöker hävda sina "rättigheter" när personen inte jobbar. Det är inte billigt att ha anställda, utöver lönen så är det andra avgifter som tillkommer till VARJE anställd och blir snabbt en stor avgift för mindre företag. Att bedriva ett företag är ingen välgörenhet, du behöver producera och för det behöver folk arbeta.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

okej jag blev avskedad från både Volvo och Lernia , P4 kanske är intresserade av detta

Blev du uppsagt eller avskedad? Man blir inte avskedad såvida man inte gravt har misskött sig.

Permalänk
Medlem

Kanske ologiskt att du fick gå just nu men beaktar man de tidigare incidenterna kan man förstå det bättre. Om du uppfattats som uppkäftig så tyder det på attitydproblem och det skulle kunnat vara orsak nog att avsluta provanställningen redan då. Och ifall du skadade dig på grund av att du inte följt säkerhetsföreskrifterna så är det också ett stort minus. Och en provanställning är en provanställning och kan avslutas på grund av minsta lilla anledning eller ingen direkt anledning alls.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lustig tråd, TS verkar varken ha blivit avskedad eller uppsagd och visstidsanställning är en anställningsform som ger starkt skydd mot att anställningen avslutas innan den utsatta tiden, det krävs i princip brottslighet för att den ska kunna avslutas innan utsatt datum för man kan inte bli uppsagd om man har tidsbegränsad anställning utan bara avskedad.

AD 2000 nr 103 Tidsbegränsade anställningar är i regel dåligt för arbetstagaren. Men det finns en del fördelar. Vid en riktig tidsbegränsad anställning kan arbetsgivaren inte göra sig av med den anställde om det inte finns avskedandegrund före den avtalade tidpunkten då anställningen skall upphöra.
https://lagen.nu/dom/ad/2000:103

Finns ju ingen anställningsform som är säker. Men okej mitt uttryck "sparken" är ju mer ett slang och samlingsord (som jag anser det), men ja du har rätt i fallet om man är anställd direkt via exempelvis volvo som i detta fall, då krävs någon form av brottslighet om anställningen ska avslutas i förtid, men tyvärr är man anställt via bemanning så kan man ju få gå med någon timmes varsel från nuvarande arbetsplats beroende på avtal.
Oavsett om man är visstidsanställd (även kallad provanställning) eller tillsvidare anställd så kan du ju få avsked om du missköter dig eller bli uppsagt på grund av arbetsbrist.

Jag gissar då jag inte sett några papper att personen i fråga har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist från Lernia då dom inte har haft någon ny arbetsuppgift åt personen i fråga när volvo inte ville ha han längre.

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Att ta upp det med facket tror jag är rätt meningslöst , då facket bara är intresserade för sina egna dvs dom som betalar deras avgift.
Jag är själv inte med i denna sekt så jag kan ha fel.

Nej du har rätt. Facket bryr sig bara om man är medlem där. Det är första frågan de ställer till TS om han är medlem i facket. Arbetsgivaren kan avsluta en provanställning när denne behagar utan nån som helst anledning. Till TS - Om du känner dig så illa behandlad hur roligt är det och få sin anställning tillbaks om du mot förmodan skulle lyckas med det, vilket jag personligen är rätt så säker på att du inte skulle få. Tyvärr så ser verkligheten ut så i dagens Sverige - Bemaningsföretag är mest av ondo tycker jag. Sen så finns det ingen demokrati på en arbetsplats. Mitt råd till dig är att släppa det här och lägg energin på att söka andra jobb.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Att du/ni Sprang omkring inne på TC utan reflexväst var inte det smartaste när det står skyltar överallt att det SKA BÄRAS, då detta räknas som en säkerhetsrisk där så förstår jag att Volvochefen rapporterade dig till bemanningsföretaget och antagligen så sa han nog också att du inte längre var välkommen på Volvos område mer. Detta gör i sin tur att bemanningsföretaget inte har någon nytta av dig då du inte får komma in på området och kan göra ditt jobb.
Enda alternativet är då att du får "sparken", eller personlig arbetsbrist som det borde heta i detta fallet. Om du istället skulle bli uppsagd så har du antagligen 14 dagars uppsägningstid eller vad nu IF Metalls av tal säger.
Sedan så kan det ju ligga mer bakom det hela som vi läsare av historien inte känner till och även saker som du själv inte märkt eller känner till. Tex att när du/ni blev tillsagda nere på TC så råkade du säga ETT ord på fel sätt som Volvochefen uppfattade som tyket/uppkäftigt även om du själv inte noterade detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

.. aa det ska du.. du är inte där för att att ta kaffe pauser 55min i timman för att sedan hävda att du skall ha dina 5 min paus efter "hårt arbete". Du är anställd för att göra ett jobb, du gör jobbet och kan ta det lugnt efteråt. Tro inte för 1 sekund att någon arbetsgivare hade sett mellan fingrarna på en anställd som försöker hävda sina "rättigheter" när personen inte jobbar. Det är inte billigt att ha anställda, utöver lönen så är det andra avgifter som tillkommer till VARJE anställd och blir snabbt en stor avgift för mindre företag. Att bedriva ett företag är ingen välgörenhet, du behöver producera och för det behöver folk arbeta.

läs mellan raderna! innan du spyr ur dig detta jävla trams!
Bemanningsföretagen är under noggran granskning för KONSULTERNA behandlas som slavar m.m m.m m.m

Permalänk
Medlem

Bemanning är rena skiten, så var glad att du fick sparken Har själv jobbat inom bemanning, dom är inte dumma eller gör fel på något sett utan det är osäkerheten som är det värsta. Jobb 2 månader där, stämpla en månad och jobba 1 månad någon annanstans. Får magsår av att bara skriva detta ;D

Permalänk
Inaktiv

Tycker du ska gå vidare med ditt liv och skita i det där. Det du däremot ska kräva är ett arbetsbetyg. Det är VÄLDIGT viktigt att du får ett.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har läst hela tråden men förstår ingenting. Inläggen från TS är ren rappakalja. Eller så är jag trött. Har förstått följande:

*TS har fått kicken av oklar anledning från oklart jobb
*TS är arg och vill gå till media för att hämnas

Något jag missat?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av aki04:

jag tror det finns mer till historien som TS inte nämner, kanske att han tex misslyckades på ett drogtest bla,,

och som impowise skriver så går volvo på högtryck nu, inte sparkar dom insatta arbetare som sköter sig bara för att ta in nya och behöva lära upp dom och med det förlora många timmar . nåt som inte stämmer här

Situationen för arbetare har förvärrats mycket dom senaste åren på Volvo. Det har rörts om en hel del och sociopater frodas som svampar i skogen en blöt höstdag. Det skulle vara lag på stora sinnesundersökningen innan en chef skulle få tillsättas.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Om du blivit behandlad som du beskriver och inte utelämnar något så var det väldigt hårt gjort och jag beklagar. Men lägg inte ner för mycket tid på dåliga saker. Sök dig något annat jobb eller plugga till något som du är intresserad av.

Med det sagt...jag skulle aldrig vilja jobba kvar på en sån där sunken arbetsplats så det är ingen större förlust för dig. Ta inte detta som en regel för hur andra arbetsplatser är.

Själv gick jag från en pissarbetsplats som inte uppskattade mig och vad jag kunde bidra med till att gå till en fantastisk arbetsplats som får mig att må bra varje dag. Sök vidare så ska du se att det blir bättre.

Var inte bitter och prata om negativa saker med din nya arbetsgivare. Tänk positivt. Ta den här erfarenheten med dig och bli starkare av den.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

läs mellan raderna! innan du spyr ur dig detta jävla trams!
Bemanningsföretagen är under noggran granskning för KONSULTERNA behandlas som slavar m.m m.m m.m

trams?, Det finns en bra anledning till varför man tar in konsulter till stora företag..
1. Billigare
2. du kan göra dig av med dom när dom är klara (vilket är syftet med det hela btw)
3. En konsult som inte gör sitt jobb har inget i företaget att göra, då dom inte bidrar med något så har dom inte där att göra.
4. Bemanning är bara temporärt arbete, bra konsulter blir väldigt ofta scoutade av företag för fast anställning.
5. Om du inte gillar att stå på bandet så finns det andra jobb att söka (inte så att de som arbetar på bemanning har 0 att säga om vart dom vill jobba utifrån deras kompetens).
6. Om du tror att kneg är slavarbete så borde du komma ut i arbetslivet, arbeta för någon annan eller starta eget du bestämmer. Jobb är inte en dans på rosor utan du måste engagera dig oavsett om du är en börshaj eller "svetsare" nere på varvet.
7. Visste inte att slavarbete innebar lön + sociala avgifter + försäkring + sjukvård + tillgång till ett drägligt liv + andra ospecificerade perks.

du snackar om att jobba som bemanning = slavar .. jisses företag är vinstdrivande.. utan vinst = inga pengar = ingen lön = inga anställda.
Folk är så jävla känsliga för att arbeta idag och förväntar sig att någon annan skall göra skit jobben och få högt betalt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm