AMD förbereder B2-stepping för AMD Ryzen "Summit Ridge"

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Köpte 1700 nyss....

Skickades från m.sweclockers.com

Den är den mest prisvärda tycker jag. Jag har samma.

Men jag har också hört att det är sämre minneskontroller i 1700 än t. ex 1800X.

Det skulle vara intressant att höra om någon med 1700 har bra hastighet på minnena, för de flesta som kommer upp i 3600Mhz osv verkar ju ha 1800X.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

hehe, precis detta man visste skulle hända med ny platform av AMD, strul i början.
Kommer ta tid innan dom kan fixa till allt.

Sa själv att om jag ska köpa AMD väntar jag till deras nästa gen när dom verkligen löst alla problem och fått en stabil bas igen.
Trist för alla som köpt ryzen nyligen dock då man såklart vill ha denna uppdaterade som löser eventuellt löser en hel del av desas problem som finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker nog att de får ta och fixa kompatibiliteten även på nuvarande stepping. Det kan inte vara meningen att vi som redan köpt Ryzen ska bli kastade under bussen.

Är väll klart dom kommer se över det mer och kollar man tidigare gen som phenom och 81xx serien där bakade dom ut saker eftersom på samma sätt som intel med gör och för det kommer en rev-b eller v2.0 överger man inte första gen och är väll sameshit med mindre förbättringar och är oftast nya saker som upptäcks med tiden som man kan förbättra på hårdvaru nivå men kommer nog några st fixar till mjukvaru mässigt med ska du se då det är basen för kommande modeller som fortfarande är färsk

Är lite det som fått mig att vänta med att köpa ryzen och är samma med intel och nvidia/amd gpu med att det är mycket bekvämare att kunna köpa v2 rakt igenom då prylarna mognat lite och har kliat i köpfingret efter en 1600 men ska hålla ut så länge jag inte irriterar mig på burken jag har då får kärringen ärva den och blir ett AMD kit till mig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hade det kommit mini-ITX till Ryzen kanske motivationen funnits, spara utrymme.

Sorry om ja gör hål i din plånbok nu, men m-itx finns redan

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4264978
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4264977

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortvarande på min amd 4850e. Börjar bli liiite otålig

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Jo, jag vet inte hur du orkar med en sån gammal och trög PC som du har. Det är bara att bita ihop lite till!

Skickades från m.sweclockers.com

Köra tre ARK servrar i cluster samt spela på samma burk får burken att kikna. Ser fram emot att sitta på en massa, fina kärnor.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den är den mest prisvärda tycker jag. Jag har samma.

Men jag har också hört att det är sämre minneskontroller i 1700 än t. ex 1800X.

Det skulle vara intressant att höra om någon med 1700 har bra hastighet på minnena, för de flesta som kommer upp i 3600Mhz osv verkar ju ha 1800X.

Jag kommer upp i 3600 just nu. Testa precis och sitter på en Crosshair samt 1700x

Permalänk
Medlem

Hur många är det inte som har blöta minnen av Athlon XP "Thoroughbred A/B stepping B.
Klockade ganska mycket bättre än A varianten som mer eller mindre inte klockade alls.
Misstänker att denna B stepping inte kommer att hjälpa till med detta.

En AMD XP B-steppad 1700+ byte jag ut min 1800+ mot. Gjorde 3200+ utan problem med en vanlig FOP32 kylare med den klassiska dammsugarfläkten från Delta. 1800+ varianten gick inte ens att klocka 50Mhz.

Permalänk
Medlem

IOMMU fix, någon?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Om vi leker med idén att det faktiskt kommer b2 stepping och det inte är ett rykte; Hur vet man att man får en "ny" processor när man köper och inte bara en "gammal" som ÅF haft sedan lanseringen?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur många är det inte som har blöta minnen av Athlon XP "Thoroughbred A/B stepping B.
Klockade ganska mycket bättre än A varianten som mer eller mindre inte klockade alls.
Misstänker att denna B stepping inte kommer att hjälpa till med detta.

En AMD XP B-steppad 1700+ byte jag ut min 1800+ mot. Gjorde 3200+ utan problem med en vanlig FOP32 kylare med den klassiska dammsugarfläkten från Delta. 1800+ varianten gick inte ens att klocka 50Mhz.

Var det inte 1700+ som sweclockers Datorbutiken.com dator hade?
Minnet är lite grumligt men jag tror det var 1700+ med överklock till 2700+ eller något liknande med radeon 9700 men flashat till pro.
Opteron 146 och 165(dual core)var rätt nice på överklock med.

Av speldatorerna jag har ägt så var det nog den prisvärdaste med överklockningen och ändå garati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

IOMMU fix, någon?

Skall redan finnas i AGESA 1.0.0.6 som börjat skeppas i nya bios. Mitt Gigabyte kort har bara en beta, och jag har inte testat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag kommer upp i 3600 just nu. Testa precis och sitter på en Crosshair samt 1700x

X står ju för quality bin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker nog att de får ta och fixa kompatibiliteten även på nuvarande stepping. Det kan inte vara meningen att vi som redan köpt Ryzen ska bli kastade under bussen.

Det är vad man får betala av att hoppa på tåget vid lanseringen av en helt ny plattform. Jag skulle aldrig få för mig att köpa första revisionon ryzen av den anledningen. Det är många som fortfarande inte fått ordning på minnesfrekvenserna trots uppdaterade bios, så gissningsvis har AMD tvingats gå tillbaka till ritbordet för att få ordning på detta. Men jag kan förstå frustrationen hos de som köpt snabba minnen och tvingas köra dom i 2966mhz eller vad den nu brukar cappa på. I den hastigheten torskar samtliga ryzen i 4ghz mit i7 2600K @4.7ghz i spel. Jag har alltid förespråkat att folk som sitter på 2600K eller bättre ska sitta lugnt i båten.
Det dumma här är väl att de inte kommer skylta med vilka processorer som är stepping B2 och inte. Så köper man en cpu så är det troligen risen i säcken som gäller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

De som har öppet köp kanske ska fundera på att lämna tillbaka, man får väl inget för denna dåliga revision nu.

Permalänk
Medlem

Ett jäkla gnäll om att man inte kan överklocka minneskontrollen våldsamt med alla varianter av minnen. Vad begär ni egentligen? Officiellt så ska de inte ge stöd för mer än 2400MHz.

Det här är bara bonus. Tacka och ta emot istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Om vi leker med idén att det faktiskt kommer b2 stepping och det inte är ett rykte; Hur vet man att man får en "ny" processor när man köper och inte bara en "gammal" som ÅF haft sedan lanseringen?

En bra fråga. Samma problem är det när man köper minnen som i en review hade kretsar från Samsung besviket kan konstatera att de blivit utbytta till skräpkretsar från Micron eller när man beställt ett full cover block till grafikkortet bara för att finna att grafikkortet nu har en ny layout som gör att kylblocket inte längre passar till grafikkortet.

Jag antar att det går att reda ut efter ett antal email till tillverkaren och försäljaren innan man köper men lätt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

IOMMU fix, någon?

Det är en BIOS sak = något för moderkorts tillverkarna.

IOMMU fungerar med rätt BIOS, däremot så verkar implementeringen vara dålig från dom flesta tillverkare.
- Gigabyte verkar vara bra på att arbeta med användare för en fix. om man tittar historiskt.
- ASUS skiter totalt i Linuxanvändare och därmed IOMMU, deras svar brukar vara "Vi ger ingen support för linux"
- Asrock verkar idag fungera

Dom bord som normalt har fungerand eller någon halvdan support är X370 bord, Asrock ger support på B350
ASRock AB350 Gaming K4 Motherboard Review + Linux Test

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

X står ju för quality bin.

Skickades från m.sweclockers.com

My bad jag läste 1700x i inlägget jag svara... Står ba 1700.. Sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Om vi leker med idén att det faktiskt kommer b2 stepping och det inte är ett rykte; Hur vet man att man får en "ny" processor när man köper och inte bara en "gammal" som ÅF haft sedan lanseringen?

Man får då titta på tillverkarens artikelnummer Ryzen 7 1700 med nuvarande stepping och med Wraith Spire har som exempel från AMD artikelnummer YD1700BBAEBOX, det ändras med varje stepping.
Skulle inte få för mig att beställa från en leverantör som inte anger AMD's artikelnummer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet när den nys steppingen kommer?
Denna var inte bra de släppte nu.

Mvh

Permalänk
Medlem

@leafbranch: sitter själv med en 1700x på vatten 3.9ghz 22c idle 38c load 1.258 vcore känner mig rätt nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den är den mest prisvärda tycker jag. Jag har samma.

Men jag har också hört att det är sämre minneskontroller i 1700 än t. ex 1800X.

Det skulle vara intressant att höra om någon med 1700 har bra hastighet på minnena, för de flesta som kommer upp i 3600Mhz osv verkar ju ha 1800X.

Jag har 1800x och kan komma upp i 2666 med mina Lpx men då blir det fel ibland om jag startar om datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Hur många är det inte som har blöta minnen av Athlon XP "Thoroughbred A/B stepping B.
Klockade ganska mycket bättre än A varianten som mer eller mindre inte klockade alls.
Misstänker att denna B stepping inte kommer att hjälpa till med detta.

En AMD XP B-steppad 1700+ byte jag ut min 1800+ mot. Gjorde 3200+ utan problem med en vanlig FOP32 kylare med den klassiska dammsugarfläkten från Delta. 1800+ varianten gick inte ens att klocka 50Mhz.

Jag gick från palomino 1800 till xp1800 där första var brödrost som klarade några få fsb extra och ökade man ett par till rasade filsystemet på disken men sålde den fick bra betalt och köpte en tbread 1800 med epox 8rda+ på 1500mhz som man med lätthet drog upp på för tiden till helt galna 2300mhz gick sen över till socket 939 och en 3000 på 1800mhz som klarade 2800mhz har jag för mig och det var tider det

Tror inte vi kommer se en sån ökning idag även om det skulle vara riktigt roligt så tror jag mer vi kommer se en förändring på ett par hundra mhz eller så kanske så dom flesta kan ligga i 4k-4.2 spannet eller så kanske inte ökar nått alls och blir en lite ipc förbättring eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Är det ett dåligt köp att köpa en Ryzen processor nu på grund av detta? Eller ska man sattsa på Intels nya 2066-socket serie istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag gick från palomino 1800 till xp1800 där första var brödrost som klarade några få fsb extra och ökade man ett par till rasade filsystemet på disken men sålde den fick bra betalt och köpte en tbread 1800 med epox 8rda+ på 1500mhz som man med lätthet drog upp på för tiden till helt galna 2300mhz gick sen över till socket 939 och en 3000 på 1800mhz som klarade 2800mhz har jag för mig och det var tider det

Tror inte vi kommer se en sån ökning idag även om det skulle vara riktigt roligt så tror jag mer vi kommer se en förändring på ett par hundra mhz eller så kanske så dom flesta kan ligga i 4k-4.2 spannet eller så kanske inte ökar nått alls och blir en lite ipc förbättring eller så

Hade också Epox kortet och en likadan 1800+ innan jag bytte "ner" mig.
Eller ja 2st 1800+ blev det då den första troligen bran upp vid första uppstarten och fick hämtas ut en ny på garanti.
1700+ Var en rolig cpu med klockpotensial inga system längre ens kommer inärheten av idag.
Lite synd att AMD tappade tempot bara något år senare och inte kom tillbaka förens i mars iår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Hade också Epox kortet och en likadan 1800+ innan jag bytte "ner" mig.
Eller ja 2st 1800+ blev det då den första troligen bran upp vid första uppstarten och fick hämtas ut en ny på garanti.
1700+ Var en rolig cpu med klockpotensial inga system längre ens kommer inärheten av idag.
Lite synd att AMD tappade tempot bara något år senare och inte kom tillbaka förens i mars iår.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var när jag hade som roligast med datorer och hade faktiskt många system på socket A tiden och började med duron 1100 gick till palomino 1800 sen 1800+ och sen 2600+ och slutligen en barton 2500@3200 som jag fick dirtcheap för den gick i failsafe 1100mhz i vilken bräda man än stoppade den i men funkade bra och klockade bra om man ändrade multiplier manuellt och 1100/1800 gick på nått soltek jag hatade dom andra 3 på 8rda serien som alla 3 slutade med kassa kondingar

körde sen Winchester amd 64 och tror roligaste systemet jag hade var 939 med en venice 3000 som jag tror jag körde i 2800 och gick att pressa lite mer vid benchmarks sen ett nvidia 6800nu som jag låste upp resterande pipes på sen en mjukvaru v-modd och hög mhz så man kunde precis hänga av ultrakorten och serien hette 6800 le/nu/gt/ultra och vore idag som att köpa ett 1060 låsa upp pipes köra en v-modd och få ut 1080+ prestanda och var 10e snabbaste i världen enligt orb med kombon 3000/6800nu och dom över satt med vappochill men mitt csn tillät inte kylning för 6000kr då

Nu drog man i väg och blev för nostalgisk och jag har nog ägt nått från alla amd generationer från k62 fram till nu även dom flesta intel så det kommer garanterat bli en ryzen får se när bara och är roligt dom är tillbaks så får hoppas gen 2 blir strået vassare när det kommer till oc vilket är min roligaste minnen med amd och har varit nära flera gånger att beställa hem en 1600 men ska försöka köra datorn jag har till jag är less på den och inte bara byta för det är roligt den här gången

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ja det var när jag hade som roligast med datorer och hade faktiskt många system på socket A tiden och började med duron 1100 gick till palomino 1800 sen 1800+ och sen 2600+ och slutligen en barton 2500@3200 som jag fick dirtcheap för den gick i failsafe 1100mhz i vilken bräda man än stoppade den i men funkade bra och klockade bra om man ändrade multiplier manuellt och 1100/1800 gick på nått soltek jag hatade dom andra 3 på 8rda serien som alla 3 slutade med kassa kondingar

körde sen Winchester amd 64 och tror roligaste systemet jag hade var 939 med en venice 3000 som jag tror jag körde i 2800 och gick att pressa lite mer vid benchmarks sen ett nvidia 6800nu som jag låste upp resterande pipes på sen en mjukvaru v-modd och hög mhz så man kunde precis hänga av ultrakorten och serien hette 6800 le/nu/gt/ultra och vore idag som att köpa ett 1060 låsa upp pipes köra en v-modd och få ut 1080+ prestanda och var 10e snabbaste i världen enligt orb med kombon 3000/6800nu och dom över satt med vappochill men mitt csn tillät inte kylning för 6000kr då

Nu drog man i väg och blev för nostalgisk och jag har nog ägt nått från alla amd generationer från k62 fram till nu även dom flesta intel så det kommer garanterat bli en ryzen får se när bara och är roligt dom är tillbaks så får hoppas gen 2 blir strået vassare när det kommer till oc vilket är min roligaste minnen med amd och har varit nära flera gånger att beställa hem en 1600 men ska försöka köra datorn jag har till jag är less på den och inte bara byta för det är roligt den här gången

Ja du drog verkligen igenom ett stråk av nostalgi, speciellt med 6800nu som man låste upp, gjorde själv så, visst var det 12pipes som man låste upp till 16?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Ja du drog verkligen igenom ett stråk av nostalgi, speciellt med 6800nu som man låste upp, gjorde själv så, visst var det 12pipes som man låste upp till 16?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag tror det var LE-8/NU-12/GT-16/ Ultra 16 och ultra hade vassare/mer minne men man kunde få upp alla pipies även på LE modellen sen med vmodd mer mhz än ultra fast prestanda mässigt låg dom rätt lika p.g.a ultra hade bättre minne ..hmm kanske GT med hade bättre minne är osäker då det var många år sedan och borde varit 2004/2005

minns första gången man provade det med helt nytt kort så var det spännande med riva tuner att låsa upp dom och se om pipsen var kass eller fungerande och jag hade 2 kort ur den serien LE som klarade från 8 till 12 sen NU från 12-16 upplåsta om det nu var så många men är rätt säker för det låter bekant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ja jag tror det var LE-8/NU-12/GT-16/ Ultra 16 och ultra hade vassare/mer minne men man kunde få upp alla pipies även på LE modellen sen med vmodd mer mhz än ultra fast prestanda mässigt låg dom rätt lika p.g.a ultra hade bättre minne ..hmm kanske GT med hade bättre minne är osäker då det var många år sedan och borde varit 2004/2005

minns första gången man provade det med helt nytt kort så var det spännande med riva tuner att låsa upp dom och se om pipsen var kass eller fungerande och jag hade 2 kort ur den serien LE som klarade från 8 till 12 sen NU från 12-16 upplåsta om det nu var så många men är rätt säker för det låter bekant

Så var det, magiska tider! köpte mitt 6800 hösten -05. Innan det hade jag ett Radeon 9800se som jag låste upp 4pipes till 8pipes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed