Permalänk
Medlem

Ojämna färger i LG 55EG910V OLED TV

Hej,

Har väntat länge att uppgradera min TV. Har haft 32" Sony sedan 2008. I helgen köpte jag OLED från LG 55EG910V efter att ha bevakat priser på den och 55EC930 sen 2 år tillbaka. Hittaden den i helgen med nedsatt pris på 15000 kr på Siba och slog till. Jag är dock en sådan som vill ha full värde för pengarna. Så jag började göra några pixel tester och sådant. Hittade att färger blir otroligt bra, svärtan blir också bra speciellt när man ser på HD kanaler. Men när ett problem hittade jag som bara syns när man visar hel vit eller gul färg på skärmen. Felet är att TV:n har vertikala mörka områden. De finns där hela tiden men syns tydligast när man t.ex. kopplar datorn och visar helt vit eller gul eller liknande ljusa färger (en färg på hela skärmen). Har tagit lite bilder som jag även skickat till LG kund service men inte fått något svar ännu.

Ville kolla om det finns några experter här som känner till problemet. Jag har lagt upp en video där jag först visar hur hel vit färg syns och sedan hur hel gul färg syns. Om ni kolla noggrannt så är inte färgerna helt jämna.

Permalänk
Bildexpert 📺

Någon video finns inte, men det du beskriver är normalt för den modellen och LG:s OLED-modeller rent generellt. 4K-OLED-panelerna är bättre men svagheten överlag är den ojämna, återgivningen i skuggtoner. Syns tydligast på testbilder och indirekta testbilder likt datorgrafik. Det blir mer sällan uppenbart vid filmtittande.

Byter du apparat kommer det inte bli bättre, endast annorlunda form på störningarna. Det varierar också över tiden så det kommer att komma perioder med mindre störande och med mer störande fenomen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret. Ser att jag glömde länken till youtube. Här kommer den.

https://www.youtube.com/watch?v=5FAInGBOfxQ

Är det sådan vertikala "band" som uppstår vid ojämnheter som du pratar om. Det är ju väldigt trist för. Det är ju inte en billig pryl direkt. Och visst att det inte syns alls vid vanliga videor och bilder som är full med färger och mönster. Men ibland när det kommer någon bild med mycket ljus bakgrund så syns den direkt, speciellt när man vet om det och speciellt när man är petig som mig.

Är det barnsjukdomar med OLED teknik eller är det något som inte går lösa överhuvudtaget. För jag funderar om inte man ska vänta några år till för att köpa en OLED. Något annat vill jag inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Någon video finns inte, men det du beskriver är normalt för den modellen och LG:s OLED-modeller rent generellt. 4K-OLED-panelerna är bättre men svagheten överlag är den ojämna, återgivningen i skuggtoner. Syns tydligast på testbilder och indirekta testbilder likt datorgrafik. Det blir mer sällan uppenbart vid filmtittande.

I väldigt mörka skuggtoner (dvs så gott som svarta bakgrunder) så ska panelen ha dessa problem, det har jag också läst om...
Men att samma problem finns även på vita och gula bakgrunder tror jag inte jag sett förut?

Det kan väl kanske vara en följdeffekt av samma problem, men det kan väl vara något helt annat också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aamukh:

Ville kolla om det finns några experter här som känner till problemet.

Laxpudding är expert. Men om du vill läsa lite mer om andra personers erfarenheter om just denna TV och försöka få en uppfattning om du skulle kunna få ett bättre exemplar av att försöka byta så läs denna tråden: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=324925
Det pratas just TV lite mer aktivt där än vad det gör här. (Hoppas det är okej att länka för trådskaparen har mer att gå på via den länken.)

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har kalibrerat en hel del LG OLED-modeller och alla har problem med skuggtoner. Ska få möjlighet att grotta ned mig med Panasonics specialmodell inom kort, så det ska bli intressant om en ger mer precision i reglagen.

@aamukh - det du visar är inte problemen med skuggtoner utan ett typiskt uniformitetsproblem där vitbalansen skiftar över ytan, särskilt mot kanterna. Detta är ingen ovanligt, alla TV-apparater har det i någon form och det är undantag från regeln att det är helt jämnt över ytan. Det är återigen mest synligt på statiska testbilder och sällan lika tydligt i praktiken.

Vill du "se" (cannot be unseen) hur panelen beter sig i skuggtoner, sätt en gråtonplatta med 5 procents ljusstyrka, mörkt mörkgrå men inte svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vill du "se" (cannot be unseen) hur panelen beter sig i skuggtoner, sätt en gråtonplatta med 5 procents ljusstyrka, mörkt mörkgrå men inte svart.

@Laxpudding: lite nybörjar fråga kanske men vad menar du med gråtonplatta med 5 procents ljusstyrka? Vit i videon gjorde jag genom att koppla datorn och sätta vit bakgrund på en statisk bild och la upp på TV:n. Ska jag bara byta den färgen mot lite mer grå och ändra ljusstyrkan i TV:n till 5 procent i bild inställningar?

Permalänk
Medlem

@aamukh:

Ladda ner den här packa upp och lägg på ett usb och sätt in i tvn, gå in på ColorHCFR fields och välj 5% så der du varför det kan se ojämnt ut ibland. Vänta lite med att byta ut den bara, den blir bättre efter att tvn har kört sin första "compensation cycle"

Alla har ojämnheter i olika grad så du kommer aldrig att få en helt utan. Dock tycker jag det är konstigt att du ser det på vanliga färger. Brukar bara synas i "near black" scenarion

https://drive.google.com/file/d/0B9FgjTtNzSy0dTZwZ3p1eGVnTG8/

EDIT. Kollade din youtube film nu och det du ser kallas för tint och är färgade band, vanligtvis röda/rosa eller gula som tyvärr förekommer en del på 910v modellen, de finns på alla OLEDS men verkar vara vanligare på 910. Kan vara störiga om man kollar vintersport, bara att googla "oled tint" om du vill veta mer

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

Kör på testbilderna från @Jaxione om du själv inte kan skapa en bakgrundsbild med cirka 5% ljusnivå. Men det borde vara enkelt att fixa en sådan i windows. Kan du lägga in en statisk vit bakgrund vet du hur du lägger in en mörkgrå också.

Permalänk
Medlem

920 är bättre var det gäller tint. Jag har ingen synlig alls på min 920.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

OLED har fortfarande buggar som går icke att fixa, jag körde på JS9000 istället.

rtings har gjort OLED recensioner och alla OLED paneler har följande tre problem
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100

- ABL (Ojämn ljus baserad på färg
- Obalanserade skuggor
- Vit blir lila när rummet är ljust

Som sagt så är det problem med färger/ljus, hört att 2016 modellerna ska försöka fixa detta, bl a ABL då detta är ett stort hinder för HDR om LG inte kan fixa detta, din panel har följande ljusstyrkor baserat på hur mycket av skärmen används.

2% 336.4 cd/m2
5% 336.0 cd/m2
10% 331.2 cd/m2
18% 330.8 cd/m2
25% 330.0 cd/m2
50% 172.1 cd/m2
100% 80.6 cd/m2

HDR kräver 540cd/m2 för HDR, 80cd/m2 är helt oacceptabelt, din TV tar emot HDR metadata, men förvänta dig inte ett under.
Jag antar du har redan märkt detta, jag rekommenderar att du sätter in TV:n i ett mörkt rum, detta hjälper med ABL/Purple tint men inte "skuggbuggen".

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

@Helllodar:

Hahaha! Ja för LED har ju inga svagheter

Du har missat att alla tv-apparater som RTINGS har gett topp betyg är OLEDs eller?

Hade själv en JS9005 hemma och det är inget annat än skandal att en tv för 34k har så mycket clouding och banding. Men sålänge det inte visades mörka scener så var väl bilden bra sålänge man satt precis framför tvn. Men betraktningsvinkeln var katastrof.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

@Helllodar:

Hahaha! Ja för LED har ju inga svagheter

Du har missat att alla tv-apparater som RTINGS har gett topp betyg är OLEDs eller?

Hade själv en JS9005 hemma och det är inget annat än skandal att en tv för 34k har så mycket clouding och banding. Men sålänge det inte visades mörka scener så var väl bilden helt ok sålänge man satt precis framför tvn. Men betraktningsvinkeln var katastrof.

Min kostade 15k, och jag är nöjd som bara den.

Svagheten med LED är överskattad när man kommer in på toppnivåerna, jag har ingen banding/clouding alls, det enda som stör mig är betrakningsvinklarna och edge-lit blooming. VA paneler brukar inte ha clouding(som syns), RMA kanske?

OLED klår LED när det kommer till bildkvalite, rätt obvious som bara den, problemet med OLED är alla följande buggar som påverkar bilden jämfört med sämre skuggor eller vinklar eftersom det sker "random". Samtidigt är jag en gamer och 50ms är för högt för mig. HDR "Ready" OLED kostar dessutom 25k (EG9200) och har ABL buggen vilket kommer störa HDR-Bluray rätt mycket, anledningen till att jag tog JS9000 över JU7100 var just på grund av uppkommande Blu-Rays, ingen annan TV på marknaden i samma prisklass kan hantera HDR lika bra.

EG9100 fick 8.7 för filmer JS9000 8.4, anledningen var vinklar/svärta/kontrast, och detta nekar jag inte, men ABL & obalanserade skuggor är oacceptabelt för mig iaf.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Väldigt vanligt med OLED-paneler. Alla mobiler har mer eller mindre samma problem. Går inte att få en perfekt, så det man får göra är att göra RMAs till man får en som är bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Min kostade 15k, och jag är nöjd som bara den.

Svagheten med LED är överskattad när man kommer in på toppnivåerna, jag har ingen banding/clouding alls, det enda som stör mig är betrakningsvinklarna och edge-lit blooming. VA paneler brukar inte ha clouding(som syns), RMA kanske?

OLED klår LED när det kommer till bildkvalite, rätt obvious som bara den, problemet med OLED är alla följande buggar som påverkar bilden jämfört med sämre skuggor eller vinklar eftersom det sker "random". Samtidigt är jag en gamer och 50ms är för högt för mig. HDR "Ready" OLED kostar dessutom 25k (EG9200) och har ABL buggen vilket kommer störa HDR-Bluray rätt mycket, anledningen till att jag tog JS9000 över JU7100 var just på grund av uppkommande Blu-Rays, ingen annan TV på marknaden i samma prisklass kan hantera HDR lika bra.

EG9100 fick 8.7 för filmer JS9000 8.4, anledningen var vinklar/svärta/kontrast, och detta nekar jag inte, men ABL & obalanserade skuggor är oacceptabelt för mig iaf.

Jag har tyvärr blivit helt förbittrad var det gäller LED efter att ha fått skicka tillbaka 5 olika modeller pga clouding och banding.

2 x Panasonic 55 tum CX680
1 x Samsung 65 tum JU7100
1 x Samsung 55 tum JS8005
1 x Samsung 65 tum JS9005

Bildkvaliten är absolut bra sålänge det är ljust i rummet eller visar ljusa scener. Men samtliga modeller hade clouding och banding.

Tar OLED:s svagheter framför LED:s varje dag i veckan. Men det är jag det

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag har tyvärr blivit helt förbittrad var det gäller LED efter att ha fått skicka tillbaka 5 olika modeller pga clouding och banding.

2 x Panasonic 55 tum CX680
1 x Samsung 65 tum JU7100
1 x Samsung 55 tum JS8005
1 x Samsung 65 tum JS9005

Bildkvaliten är absolut bra sålänge det är ljust i rummet eller visar ljusa scener. Men samtliga modeller hade clouding och banding.

Tar OLED:s svagheter framför LED:s varje dag i veckan. Men det är jag det

Jag säger inte att OLED är dålig, men jag avvaktar nog med att köpa OLED tills dom har förbättrat ett par buggar och priserna sjunker. Det som stör mig med LED är edge-lit blooming när Smart LED kickar in och vinklarna när fler personer tittar, men detta förvärrar inte kvalitén drastiskt som ABL gjorde med OLED när jag testade.

Jag vet inte varför du hade clouding på JS9000, Smart LED brukar göra inaktiva zoner nästan helt svarta, men rörelsezoner ljusare med blooming som nackdel.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Min kostade 15k, och jag är nöjd som bara den.

Svagheten med LED är överskattad när man kommer in på toppnivåerna, jag har ingen banding/clouding alls, det enda som stör mig är betrakningsvinklarna och edge-lit blooming. VA paneler brukar inte ha clouding(som syns), RMA kanske?

OLED klår LED när det kommer till bildkvalite, rätt obvious som bara den, problemet med OLED är alla följande buggar som påverkar bilden jämfört med sämre skuggor eller vinklar eftersom det sker "random". Samtidigt är jag en gamer och 50ms är för högt för mig. HDR "Ready" OLED kostar dessutom 25k (EG9200) och har ABL buggen vilket kommer störa HDR-Bluray rätt mycket, anledningen till att jag tog JS9000 över JU7100 var just på grund av uppkommande Blu-Rays, ingen annan TV på marknaden i samma prisklass kan hantera HDR lika bra.

EG9100 fick 8.7 för filmer JS9000 8.4, anledningen var vinklar/svärta/kontrast, och detta nekar jag inte, men ABL & obalanserade skuggor är oacceptabelt för mig iaf.

Dock så lär man nästan använda någon form av "local dimming" för att få bra nog svärta för ett mörkt rum med en LCD, och då lider den ju av liknande problem vid mörka områden som en OLED.

Men ja i dagsläget så känns tyvärr problemen med OLED kanske lite för saftiga för den prislappen, får hoppas att de årets modeller både blir bättre och billigare. Ska bli intressant å se när testerna börjar dyka upp för är själv väldigt intresserad av den kommande B6-modellen i 55".

Detta kanske man bör ta med en skopa salt men låter lovande.

"We also used to opportunity to ask Neil about the issues that plagued last year’s OLED TVs. He told us to expect “improved vignetting” and “improved grey tone reproduction”. And about the rumor that LG’s OLED TVs reproduce dark grey tones at lower bit depths compared to, say, Panasonic’s OLED TV? Completely untrue, Neil said. He had no idea where the rumor came from and even less why some people picked it up and ran with it.

Neil also promised “much better uniformity” on this year’s OLED TVs. 2014 OLEDs in particular -but also some 2015 OLEDs - suffered from darker edges or bands on the panel. This issue should be drastically reduced on the 2016 OLEDs. LG now uses many more measurements points during production and factory calibration to counter thee sorts of issues."
http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem

Ursäkta att det tog lång tid att uppdatera. Tack för att ni fortsatt med dela med era åsikter. Jag har grubblat över vad jag ska göra hela veckan och nu lämnat tillbaks TV:

@Jaxione

Laddade ner bildpaketet du länkade. Man ser felet tydligt i både grå och vit bilder. Väldigt smidigt testpaket.

@Laxpudding och andra som förklarat vad problemet handlar om. Jag läst sedan dess en hel del om det här specifika problemet för OLED:ar. Bl.a. hittade jag följande detaljerad review

http://www.displayandsoundcalibration.com/comparison-of-lg-eg...

Den pratar även om compensation cycles som körs varje gång man "bootar om" TV:n och förbättrar kanske tint effekten. Men uppenbarligen skulle man behöva några hundra omstarter av TV:n innan man ska tycka att problemet är nästan borta.

Mitt resonemang blev så här:
Ojämna färger syns bara i helt vita eller gula eller gråa bilder. Det är inget att lämna tillbaks TV:n för speciellt då jag fick bra pris 14500 kr. Men nu när jag vet vad problemet är och vilket området i skärmen den syns så märker jag det väldigt ofta, även om det dyker upp en bilder med vit bakgrund för några sekunder t.ex. mediamarkt reklam. Man ser även problemet lättare när det svartvit film eller vinter naturfilmer då det är mycket snö som visas på skrämen. Fortfarande dock hade det varit värt att behålla TV:n då bilden i övrigt är fantastiskt bra. Men av allt jag lästa känner jag att OLEDar kommer förbättras avsevärt till nästa vår. Så det kanske är värt att vänta.

På LG support:
Hade förresten lagt ett ärende på LG support. För det första så hörde de inte av sig, även efter de bekräftade att de fått mitt mail och bilder och youtube videon. Så jag ringde tillbaka. Då sa de att detta är ett känd problem. De skulle kunna skicka hem en tekniker men rekommenderade inte det då de inte lovade att en tekniker skulle kunna lösa problemet och dessutom skulle det kosta pengar. Några tusenlappar hade nog inte varit ett problem om han hade löst problemet men som sagt lät dem inte övertygade själva om det skulle hända något. Konstigare var att de inte lovade att jag kunde fått lämna tillbaks TV:n på garantin då detta är "ett känd problem/begränsning" med OLED vilket kunder bara ska acceptera .... jävligt konstigt, tyckte jag. Så de sa att det bästa är att lämna tillbak tv till SIBA medans jag fortfarande har öppet köp.

PÅ SIBA:
När jag åkte in så tog jag med mig bild paketet från @Jaxione, och visade den på deras väggmonerad 910. Problemet syntes inte lika mycket där men de var snälla nog att ta tillbaka TV:n ändå, speciellt då jag berättade om svaret från LG support. En försäljare där tyckte faktiskt att jag ska istället köpa Panasonics neoPlasma TV som ska ha mycket bättre panel även i jämförelse med OLED, men den han nämnde kostade mycket mer än min budget. Tror det var P55VT50Y och tror inte den säljs längre.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ingen modern konsument-TV som ger helt perfekt återgivning. Talar vi om LG:s OLED-styrka: kontrastförhållandet, så är det oslagbart. Så man måste väga styrkor mot svagheter och välja de fel man kan acceptera.

Panasonics sista generation plasma, särskilt då VT60 och ZT60 från 2013 är extremt bra på detta med kontroll över skuggnyanser, men även de kan ha lite skiftande vitbalans över ytan. Det är heller inte alla som gillar hur plasma bygger upp bilden med pulsbreddmodulering och temporala halvtonsmönster, det så kallade "plasmabruset". Behöver man dessutom hög ljusstyrka är plasma ute ur leken.

Permalänk
Medlem

Jag har samma fenomen på min 910V. Det stör som mest i svartvita filmer samt i filmer med ett speciellt filter över sig (t.ex. om filmen har en grön eller gul ton över sig och det inte ska vara så mycket rött). Det kan även störa i snöscener och i dimma till viss grad.

Men, bilden i övrigt är oslagbar, och 15 000 är inte mycket pengar för en 55" OLED. Jag gav 10 000 för en 37" LCD för ett gäng år sedan, och den var okej för sin tid men är ett skämt att titta på idag.

Jag har också lekt med tanken på att lämna tillbaka den och vänta, men nästa års modeller lär väl knappast att gå att köpa för 15 000 kr någon gång snart. De kommer ju vara 4K allihopa, ha HDR och betydligt högre ljusstyrka vilket driver upp priset. Har de dessutom bättre uniformitet/kontroll i fabriken kommer ju det också kosta. Så 25-30 000 kr för en TV som säkert fortfarande har lite tint, vertical banding eller andra problem som dagens Oleds har.

I övrigt ger jag inte mycket för "panellotteriet". Jag har personligen inspekterat säkert över 20 OLED-TVs och jag ser samma fenomen på alla. Kolla vilken recension som helst och ni kommer se tinten där med om ni är uppmärksamma på vissa scener. Det finns lite skillnader mellan modeller dock, och 4K-modellerna verkar vara bättre vad gäller tint. Uniformiteten är en begränsning med tekniken just nu och om man inte har väldiga problem med det i majoriteten av TV-tittandet är det inte värt att byta och byta. En kille på avsforum hade bytt 6 st (!) EF950V och 2 st 910V. Förstår inte hur återförsäljaren går med på det och hur man kan tro att nästa panel ska vara bättre.

Jag tänker att det är värt att behålla min 910V trots den röda tinten på sidan, och vänta i 2-3 år eller rent av längre tills tekniken mognat lite. Det finns ju fler förbättringsområden än tinten och jag tror inte allt blir fixat till nästa år eller året efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Men, bilden i övrigt är oslagbar, och 15 000 är inte mycket pengar för en 55" OLED. Jag gav 10 000 för en 37" LCD för ett gäng år sedan, och den var okej för sin tid men är ett skämt att titta på idag.

Jag har också lekt med tanken på att lämna tillbaka den och vänta, men nästa års modeller lär väl knappast att gå att köpa för 15 000 kr någon gång snart. De kommer ju vara 4K allihopa, ha HDR och betydligt högre ljusstyrka vilket driver upp priset. Har de dessutom bättre uniformitet/kontroll i fabriken kommer ju det också kosta. Så 25-30 000 kr för en TV som säkert fortfarande har lite tint, vertical banding eller andra problem som dagens Oleds har.

Jag håller med dig att bilden var faktiskt oslagbar förutom i svartvita filmer och snöscener men även där fick man titta noggrant för att hitta fel. Jag är en sådan som gillar bra produkter, helst perfekta, för rimlig pris och behåller produkten länge. Så det är inget konstigt att jag har svårt att hitta prylar till rätt pris som fyller alla krav.

Fast från de flesta fick jag intrycket (antagligen mitt egen missförstånd) att om 1 år kommer de flesta barnsjukdomar försvinna från OLED och naivt nog förväntar jag att priser kommer vara samma som idag.

Hur säker är du på att priser kommer gå upp? Även 910V kostade över 25000 SEK tror jag första månaden. Inom 4 månader hade priset gått ner till 18000 SEK och vidare till 15000 SEK vissa dagar.

Permalänk
Medlem

@aamukh:

Kollade prisjakt, och såg att 910V låg på 22 000 vid release. Sedan gick den, precis som du säger, ner rejält över några månader

Det är ju budgetversionen av OLED kan man säga, utan 4k och HDR. Billigaste 4k-Oleden ligger idag på 23 000 kr, och då har den varit ute lika länge som 910V som i dag ligger på 15 000.

De kommande modellerna kommer ha betydligt högre ljusstyrka (för HDR), och där sa LG att de egentligen skulle kunna pusha ljusstyrkan ännu mer, men då skulle den bli alltför dyr för konsumenter att köpa. Dessutom är setet så klart 4K och har stöd för dolby vision (som jag inte vet vad det är , ärligt talat).

Här är första prisuppgiften jag sett på den billigaste av de nya OLEDs som kommer i år:

http://www.adorama.com/LOTOLED55B6.html?hotlink=t&svfor=5m&ut...

4000$ alltså, 33 000 kr. Sedan vet jag inte om priset blir lägre eller högre i Sverige, det kan jag inte riktigt svara på. Inte heller vet man hur snabbt det kommer gå ner så klart

När det gäller barnsjukdomar är jag skeptisk om det kommer vara löst ens nästa år. Jag är kanske lite cynisk och luttrad också efter att ha testat många olika oleds, men de problem vi ser i dag har funnits på OLEDs från första början så därför tror jag inte att flera av dem löses snabbt inom ett år. Det är bara kolla på plasma och LCD-tekniken, det har tagit många år för tekniken att mogna och det är sällan så att det går från att det finns flera problem till att nästan alla är fixade inom 1-2 år. Inbränningsproblemet blev inte ens fixat med den sista plasman Panasonic släppte, tvärtom är det ett rätt stort problem för många på den modellen vad jag vet (pratar om VT60).

Det skulle vara schysst om LG kunde fixa/bättra på det här färgskiftningsproblemet du nämner dock

Mvh
Ericone

Permalänk
Medlem
Skrivet av aamukh:

Inom 15k prisklassen skulle jag tagit JS9000 eller Philips nya 8601, speciellt om du ska kolla på HDR filmer.
Typiskt att dom gick upp i pris nyss.

Kliver du upp till 25k så ta EF9500 eller EG920, men förvänta dig inte buggfrihet från någon OLED på marknaden just nu.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Inom 15k prisklassen skulle jag tagit JS9000 eller Philips nya 8601, speciellt om du ska kolla på HDR filmer.
Typiskt att dom gick upp i pris nyss.

Kliver du upp till 25k så ta EF9500 eller EG920, men förvänta dig inte buggfrihet från någon OLED på marknaden just nu.

Finns väl inga kanaler som sänder HDR och det är nog inte så vanligt med torrentad material i HDR heller. Sedan, vet jag inte om Js900 och 8601 verkligen slår OLED paneler när det gäller svärta och några andra egenskaper. Men jag är ingen expert.

Har du jämfört dessa modeller med OLED paneler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aamukh:

Finns väl inga kanaler som sänder HDR och det är nog inte så vanligt med torrentad material i HDR heller. Sedan, vet jag inte om Js900 och 8601 verkligen slår OLED paneler när det gäller svärta och några andra egenskaper. Men jag är ingen expert.

Har du jämfört dessa modeller med OLED paneler?

Båda två är bästa LCDs du kan få på marknaden, och dom hänger med ganska bra. OLEDs största vinst ligger vid kontrast/betraktningsvinklar. Samsung vinner vid responstid, ljusstyrka, och antal färger (WCG), spelar du spel så är OLED kasst tyvärr :/.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Båda två är bästa LCDs du kan få på marknaden, och dom hänger med ganska bra. OLEDs största vinst ligger vid kontrast/betraktningsvinklar. Samsung vinner vid responstid, ljusstyrka, och antal färger (WCG), spelar du spel så är OLED kasst tyvärr :/.

Jaså? Jag älskar att spela spel på min oled TV. Quake 2 drogs igenom nyligen och FFXIII-2 håller jag på med nu och det är en fröjd för mina ögon iaf. Inga problem med respons tid på min oled heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Jaså? Jag älskar att spela spel på min oled TV. Quake 2 drogs igenom nyligen och FFXIII-2 håller jag på med nu och det är en fröjd för mina ögon iaf. Inga problem med respons tid på min oled heller.

OLEDs ligger på 60ms respons, Samsung 20ms.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Apropå det här med bandning så kom jag precis att tänka på en sak om min 920. Om den visar till exempel en svart bild i en film så kan man se lite bandning men kör den skärmsläckare så syns ingen bandning. Kanske är dum i hela pannloben men hur kommer det sig egentligen. Är det att i filmen så visas färgen svart medans i skärmsläckaren så stänger den av pixlarna så dom blir svarta och en avstängd pixel kan inte uppvisa bandning?

Drygt att fenomenet bandning ska behöva existera överhuvudtaget, har själv typ fyra vertikala fält som går att urskilja emellanåt men ingenting jag direkt stör mig på. Det hela uppvägs dom gånger man inser hur jäkla bra den är på att visa detaljer så som minsta lilla hårstrå, porer i hud med mera. Ibland kan man starta någon uhd video på youtube bara för att njuta lite extra

En nackdel som jag dock märkt är att den tycks vara känslig för betraktingsvinkeln vid 3D material, får gärna lite dubbelbild (crosstalk) längst upp eller längst ner beroende på hur man sitter. Är det något som någon annan hört något om?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

OLEDs ligger på 60ms respons, Samsung 20ms.

Det har ju inget med oled att göra utan tillverkare och nej enligt tester ligger min oled på 20-35.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag funderar på denna tv lr en projektor, . Hmm svårt att bestämma mig.