Dungeon Keeper går segt i highres

Permalänk

Dungeon Keeper går segt i highres

Idag fyller Dungeon Keeper 20 år och jag köpte det för 50 spänn från ORIGIN.
Det funkar och Flyter på bra i lowres men när jag kör i highres (alt+r) så funkar det men det laggar lite och går allmänt slött.

Jag köpte en ny dator för cirka 7 månader sedan utan grafik kort då jag inte spelar längre, och tänker att det kanske skulle funka bra att köra i highres om jag köpte det ett grafik kort.

Då jag inte spelar nåt annat så tänkte jag att ett budget kort på 500 spänn skulle räcka för ett 20 år gammalt spel? Vad tror ni? Eller är det inte saknaden på riktigt grafik kort som är problemet?

Spec på min dator:

Permalänk

Ledsen att säga men tyvärr så är spelet segt med kraftfullare grafikkort också som klarar av dagens spel hyfsat, knappt spelbart på låga inställningar med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kan hända att jag har fel men åtminstone original Dungeon Keeper körde väl med Software rendering åtminstone, dvs CPU:n gjorde grafikkortsjobbet också. Software rendering är ökänt för att va riktigt segt desto högre upplösning man kör med som dog ut runt/början 2000-talet då det sällan gick att få bra prestanda på den tiden med högre än typ 320x300 upplösning. Väldigt ineffektivt sätt att rendera grafik. Minns att Final Fantasy 7 i 640x480 hackade som fan på min dator med software rendering (AMD K6-II 350MHz cpu) medan 320x300 funkade perfekt.

Såvida inte denna version som säljs idag har blivit uppdaterad att köra med hardware (GPU) rendering så skulle väl det inte hjälpa alls att byta grafikkort. Software rendering i dagens upplösning kräver nog riktigt bra CPU även fast det är frågan om äldre spel. Ifall det verkligen kör med Software rendering får du väl sänka upplösningen då bara tills det flyter på. Orginal kraven på spelet var ju endast 2MB grafikkort, 4MB var de första grafikkorten som fick hårdvaru renderingsstöd.

EDIT: Dungeon Keeper var ett najs spel tyckte jag, kul med Svensk språkstöd också (har det på skiva). Kommer bra ihåg "introt" till en av banorna som började med "Djävulsbacka!" garvade som fan när man hörde första gången.

EDIT2: Glömde bort att jag hade plockat upp det en gång då det var gratis på Origin. Det kör ju via Dosbox så det är garanterat software rendering, dvs CPUn som används. Kände inte till detdär med Alt+R för att ändra upplösning så gjorde ett snabbtest och visst märks det också att spelet slöas ner en aning på min dator med överklockad i5-4670K och GTX 970, det är sådär fortfarande spelbart om man inte är alltför kräsen. Men ett grafikkort skulle inte hjälpa dig tyvärr då det kör allt via CPUn.

EDIT3: Tydligen finns det möjligheter att få det funka i Direct3D också: https://www.gog.com/forum/dungeon_keeper_series/keeperfx_how_...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional