MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Fast det är mycket BS, såvida man bara har en GPU så kommer det inte vara några problem alls.

Jag minns själv 290 serien, som åt ström och landade runt 95c i temp, inget problem alls med ett normalt chassi.
Det enda direkt negativa är ju att ljudnivån går upp endel.

1080 TI drar idag mest ström av alla, monster drar mera än normalt. Så enkelt är det

Jag minns när jag bytte från 290x till ett 1070 så trodde jag först att 1070 var trasigt för det var så tyst.
50w hit eller dit kanske inte spelar så stor roll för nätagget men det har en enorm påverkan på ljudnivån samt överklockningsmöjligheten.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

250w nivida vs 300w amd var väll skitsamma när aggen klarar det utan problem men båda är forfarande mycket watt att dra ur ett chassie om man vill ha en tyst dator och är mycket värme att lyfta bort från gpu´n vilket kräver rätt rejäl kylning så ljudnivån blir lätt lidande från både gpu och chassiefläktar vilket är tråkigaste delen med strömtörstig hårdvara

Men ska bli roligt att se hur dom presterar och jag tror det kommer bli bra kort till bra pris som utan tvivel kan bli intressanta modeller och ge nvidia en match och skillnaden i watt kommer inte märkas utan är mer att systemen hade varit mycket trevligare om man halverade watten jag är inne på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

AMD har väl aldrig varit kända för sina strömsnåla grafikkort direkt?! Oftast väldigt dålig prestanda/watt och typ inget som helst headroom för överklockning alls. Plattan i mattan!

Polaris var ju väldigt strömeffektiv ju.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Chris_Kadaver: Nvidia är inte heller kända för att ha ström snåla kort. 8800GTX - > GTX 580 var ju inte direkt imponerande i den aspekten.

GTX 2xx serien var nog värst sett till ström / prestanda förbaskat ström slukande kort som inte kom i närheten av vad AMD hade.

Så det är inget konstigt för båda lagen.

Inget Nvidia fan, men det är svårt att ta de argumentet på allvar när Nvidia lanserat Maswell och Pascal och visat att de verkligen blivit riktigt energieffektiva. AMD har visat Polaris, men fram tills dess att vi ser Vega kort så är det inte helt relevant att jämföra gamla arkitekturer och produkte för att argumentera för dagens meriter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

<sarkasm på>
Ojdå, 300W mot 250W, hur ska entusiastnätagreggaten klara detta...
Tänk på att detta kan kosta 30kr mer i elförbrukning per år också.

Edit: Titta här på ett GTX 1080 vad det kan göra, katastrof alltså:
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1070-8...
<sarkasm av>

Men mitt GTX 1080ti kostade så mycket så jag hade bara råd med ett icke 80+ 500W nätagg för 380kr i andrahands ju

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara direkt dålig prestanda dock. Och här testas den luftkylda.
Kan de skala bort lite onödigt för gamers, komma med ett spännande pris så ser det fortfarande rätt spännande ut. Jag var inställd på något ännu sämre

https://www.youtube.com/watch?v=ZW7cLF34jkU

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Polaris var ju väldigt strömeffektiv ju.

När du "undervoltade" korten var de rätt bra, men vid stock utförande är de långt ifrån Nvidia :/ i nivå med Maxwell

Permalänk

@Bloodstainer: Jag är inget fan av varken AMD, Intel, Nvidia, Matrox, Cirrus, etc etc

Men inlägget jag svarade på sade ganska exakt: "AMD är inte kända för att göra energi effektiva kretsar"

Det var amd bäst på fram till 7970 innan nvidia släpte gtx 680 som ungefär lika bra/bättre men drog mindre ström.

Så att säga att AMD hade dåligt trackrecord var ju fel.

Att Nvidia gjort mycket bättre på den punkten sedan Fermi fiaskot är ju kanon, inte sant?

@Viochee:

Hela grejen med Polaris var att designen var bra. men Amd ville hämta ut för mycket frekvens mot vart kretsarna jobbade som mest effektivast.

Prestanda/effektivitet skalar långt ifrån linjärt och med AMD polaris så har dom nu gått långt utanför var kretsen borde ligga om man ser till performance vs current-draw.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av Christley:

Var det inte meningen att HBM2 skulle både göra kortet mindre och göra det mer energieffektivt? Antingen presterar VEGA otroligt bra eller så är det en tråkig utveckling.
Blir mer och mer glad var dag för att jag skaffade 1080ti istället

Knappast HBM/GDDR minnesmodulerna som drar en stor del minne. De mesta är ju GPU:n som drar helt själv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Viochee:

När du "undervoltade" korten var de rätt bra, men vid stock utförande är de långt ifrån Nvidia :/ i nivå med Maxwell

Beror ju på vilka kort du kikar på nu. Men som sagt Maxwell och särskilt Polaris är bland de största hoppen i teknikutveckling vi haft de senaste åren bland konsument komponenter. Men ja, självklart ska man undervolta och överklocka grafikkort

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag ser inget fel om man som person inte bryr sig om varker energiförbrukning, temperatur eller ljudnivå. Men ingen ska kritisera någon som värdesätter dessa saker, prislappen på elen är skit samma, men ljudnivå och temperatur är det viktigaste enligt många, vilket en hög strömförbrukning ofta förhindrar

Permalänk
Medlem

Som jag sa, sett mot 1080Ti är Nvidias kort mer energi-effektivt av vad man har sett hittills, ingen tvekan. Så din negativa del där är grundad... så länge du tar det inom rimliga ramar, därav min 1080Ti vs OCat 1080Ti, vilket verkar stämma rätt bra enligt Sweclockers energi test. Detta är ju en vinst för Nvidia, så varför du måste tramsa förstår jag inte.

Frågan är bara priset, för Nvidias största (och kanske enda problem) är priset de tar för att vara en trogen köpare.

Permalänk

Undrar hur det ska bli med Vega. Har faktiskt nästan hela tiden haft en dålig känsla över denna lanseringen. Hoppas på det bästa men är förberedd på att AMD inte kommer ikapp Nvidia i prestanda/watt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Om de inte "läcker" siffror snart så tror jag det slutar såhär:

Vega hamnar snäppet under 1080TI. Efter ett par bugfixar/drivrutiner/uppdateringar så är det jämnt.

Men om de börjar släppa siffror tror jag den landar jämnt med 1080TI och efter uppdateringar så ligger den snäppet över. För då vill man stoltsera med hype.

Lite som de gjorde med Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Varför lipar folk över om det drar ström? Har ni inte råd? Klarar inte era nätagg 50w mer än 1080?

Jo det är förstår du för att det är AMD. Det är mycket inne och tufft att hacka på AMD så det är ett bra sätt att göra sig populär och visa sig världsvan på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/51654831#51654831:

Ligt eraan wat voor performance je ervoor terug krijg

Beror på vilken prestanda du får tillbaka.

Jag tycker snarast han antyder att prestandan är bra mot effektförbrukningen, men antydningar är alltid svårtolkade.
Det flesta här älskar det yttersta entusiast segmentet och vem som håller prestandatronen även om alla inte köper från det segmentet.
Jag är inte säker på att AMD riktar in sig på samma sett i det segmentet utan kanske "prestanda per krona" vilket de var kända för tidigare även om det haltat en del sista tiden.
AMD största problem just nu är inte prestandan utan att kunna leverera, även om det är mycket miners så säljer AMD mer än vad som tillverkas för tillfället.
Alla som letat efter ett polaris i x70-x80 vet hur svårt det är att få tag i ett kort.
Det är tråkigt för de spelsugna som föredrar AMD hårdvara och det är tråkigt att det gapar tomt på butikshyllorna men så är det.
Vi får hoppas att det finns VEGA till de spelsugna, det hade varit ytterst tråkigt för alla entusiaster om även VEGA går till miners speciellt då många väntat väldigt länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

250w nivida vs 300w amd var väll skitsamma när aggen klarar det utan problem men båda är forfarande mycket watt att dra ur ett chassie om man vill ha en tyst dator och är mycket värme att lyfta bort från gpu´n vilket kräver rätt rejäl kylning så ljudnivån blir lätt lidande från både gpu och chassiefläktar vilket är tråkigaste delen med strömtörstig hårdvara

Men ska bli roligt att se hur dom presterar och jag tror det kommer bli bra kort till bra pris som utan tvivel kan bli intressanta modeller och ge nvidia en match och skillnaden i watt kommer inte märkas utan är mer att systemen hade varit mycket trevligare om man halverade watten jag är inne på

Meh, bryr du dig så mycket om kylning släng i vattenkylning på hela systemet så är det fixat, alternativt skaffa lite segare kort. Knappast så att ens liv hänger på några FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Varför lipar folk över om det drar ström? Har ni inte råd? Klarar inte era nätagg 50w mer än 1080?

Jag tror knappast att någon bryr sig särskilt mycket om energiförbrukningen ut en aspekt ur elpris eller psu effekt. De flesta bryr sig mer om temperatur och ljudnivå, något som blir mycket svårare att hålla lågt när förbrukningen ökar. Det är först med Nvidias 900 serie som korten började bli någorlunda tysta och tror få vill gå tillbaka till högljudda kort igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo det är förstår du för att det är AMD. Det är mycket inne och tufft att hacka på AMD så det är ett bra sätt att göra sig populär och visa sig världsvan på.

Om du inte har märkt det än så är AMD upphöjd till skyarna för deras Ryzen processorer (vilket de förtjänar), så AMD i sig är det inte någon som klagar på, däremot har deras grafikkortsdivision varit under många förväntningar i flera år, så när nyheter som dessa kommer ut är det ju klart att folk blir oroliga.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mindre, snabbare och tystare burkar är alltid på min önskelista. Nu får man hoppas på prestanda och små format med effektiva tysta kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo det är förstår du för att det är AMD. Det är mycket inne och tufft att hacka på AMD så det är ett bra sätt att göra sig populär och visa sig världsvan på.

Trams.
Om något så är det inne att hacka på Nvidia och (framför allt) Intel på Sweclockers forum.
När det kommer till AMD så ska det däremot stödköpas och gullas. Dock inget konstigt att underdogen får extra kärlek, det är fullt förståeligt.

Jag säger inte om något är berättigat eller inte, men AMD är definitivt inte en allmän hackkyckling på detta forumet.

Själv har jag full förståelse för att folk är skeptiska och eventuellt (redan) besvikna på Vega, AMDs PR-avdelning har varit katastrofdålig (är det ett beräkningskort eller ett spelkort? Varför tar ni bort FPS-mätarna?) och konstanta uppskjutningar har inte direkt en positivt effekt på folk.

Att Vega sen drar mycket ström ser jag personligen inte som något negativt, så länge det har prestandan att matcha förbrukningen så.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

För ett år sedan trodde man att Polaris skulle bli AMD's nästa generation grafikkort efter Fury X, Nano och 300 serien.
Minns hypen över 2016 HBM2 skulle sitta där, vid sidan av skulle NVIDIA lansera Pascal och det gjorde dom under årets mitt. AMD efter NVIDIA lanserar Polaris som ett jävla mellanklass grafikkort...?

Okej tänkte man när man börjar mer och mer höra talas om ett Vega, när kommer den då?

Den lanseras mot sista kvartalet av 2016, nej vänta det blir 1'a kvartalet av 2017, vänta den har försenats mot våren 2017. Och helt fking överraskat släpper dom rebrants av Polaris i from av RX 500 serien och jävla mellanklass segment igen.....

Och vega den ska (Skulle) lanseras under Computex..

Nej nu är bekräftelsen sann den skall lanseras mot slutet av Juli, men inte konsumenter, eller jo under Gamescom 2017.

AMD är helt borta från mig, de har vänt sig tvärtom, nu är dom lika borta som dom var när Bulldozer lanserades och släppte inget jävla nytt på över 5 år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tror inte att de som vill ha och vill lägga ner de pengar som dessa kostar bryr sig mycket om strömförbrukningen i synnerhet inte om prestandan blir i nivå med förbrukningen.

Om något kan man bli lite fundersam över hur ljud och värme blir....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Knappast HBM/GDDR minnesmodulerna som drar en stor del minne. De mesta är ju GPU:n som drar helt själv.

Fel. 1/3 av vad RX480 drar totalt beror på minnet och minneskontrollern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Då är det alltså ett AMD RX Vega i kombination med en Intel core i9 man ska ha om man vill ha det varmt i rummet i vinter Föreställ er den värmeutvecklingen, 400W för en klockad i9 och resterande system utan grafikkort plus en Vega som kan dra 375W vattenkylt. Nu snackar vi nästan 800W utan crossfire.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Trams.
Om något så är det inne att hacka på Nvidia och (framför allt) Intel på Sweclockers forum.
När det kommer till AMD så ska det däremot stödköpas och gullas. Dock inget konstigt att underdogen får extra kärlek, det är fullt förståeligt.

Jag säger inte om något är berättigat eller inte, men AMD är definitivt inte en allmän hackkyckling på detta forumet.

Själv har jag full förståelse för att folk är skeptiska och eventuellt (redan) besvikna på Vega, AMDs PR-avdelning har varit katastrofdålig (är det ett beräkningskort eller ett spelkort? Varför tar ni bort FPS-mätarna?) och konstanta uppskjutningar har inte direkt en positivt effekt på folk.

Att Vega sen drar mycket ström ser jag personligen inte som något negativt, så länge det har prestandan att matcha förbrukningen så.

Att AMD visar så lite som möjligt beror väl på att konkurrenterna inte ska få reda på så mycket. Så har de ju alltid gjort. Med fps-mätaren kan man ju ev få reda på den riktiga prestandan. Antingen säger de ingenting eller bara nåt vagt. Jag vet inte om de medvetet läcker falska, vilseledande uppgifter också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Varför lipar folk över om det drar ström? Har ni inte råd? Klarar inte era nätagg 50w mer än 1080?

Skrivet av hakd:

Har man inte råd med ström ska man nog inte sikta på monster. * Facepalm *

Skrivet av Triton242:

Men är verkligen att Vega drar lite mer effekt det mest intressanta?

Skrivet av StegeSWE:

Vad gör det om den drar mycket energi..

Denna hysteri om att allt ska vara så energi snålt som möjligt,, bläh.

Nu får ni väl ta mig fan ge er. Trodde detta argument var dött vid det här laget. Hur svårt ska det vara egentligen:

Mer värme = Högre fläktvarv = Mer oljud > Större kylare = Dyrare kort - Oavsett chassi och storlek

Tror inte det är särskilt många människor som bryr sig om några pix extra på elräkningen...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@Vinolik: fury x var knäpptyst. Skulle nog säga att det är det tystaste och svalaste kortet på marknaden.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv

AMD har gissningsvis dragit upp frekvenserna så pass mycket så det på håret kan passera 1080Ti i 4k men baksidan av det är att det förmodligen drar mer än ett 1080Ti. Kortet är inte optimalt klockat för prestanda kontra watt.

I de lägre upplösningarna så presterar den sämre precis som Fury X men Vega X? är nog inget kort ämnat för annat än just 4k.

Vanliga Vega kommer nog vinna över 1080 utan några problem med lite mer förbrukning.

Skrivet av Triton242:

Men är verkligen att Vega drar lite mer effekt det mest intressanta?
Är det egentligen inte att bara hoppas att AMD även kommer tillbaka och VERKLIGEN konkurrerar med Nvidas TOP kort. Det skulle gynna oss alla. Priserna kommer precis som i Intel / AMD fallet sjunka och vi kan åtnjuta prestanda för en lägre peng oberoende av val av tillverkare.

Att ett kort drar 300 eller 250 Watt är som flera redan skrivit är inte ett rejält problem så vida man inte vill använda lådor med små volymer och som är svåra att ventilera.

Om man går efter historien så kommer det inte leda till något priskrig såvida någon av dem har en större prestandafördel vid samma prisklass. Varken Nvidia eller AMD justerade priserna när Fury X och 980Ti fanns på marknaden.