Inncable är Android-dator integrerad i en nätverkskabel

Permalänk
Melding Plague

Inncable är Android-dator integrerad i en nätverkskabel

Hotellbranschen brottas ständigt med ny teknik. Nu tar företaget Innspire sikte på TV-apparater där nya Inncable ska göra hotellens TV-apparater smarta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den där har jag sett förut!

Hoppas denna android-teknik är säkrare än hotellens vanliga teknik brukar vara.
Kommer ihåg när det pratades om att man enkelt kunde koppla loss bandkabeln från ett kort i Scandics Salora-TV och därefter se allt utan att det registrerades.

Permalänk
Medlem

Smart som attan men hoppas de tar fram en krökt variant.
Alla hotell TV apparater jag sett sitter på väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Känns som en rätt liten marken, hotell med gamla tv apparater.
Det betyder att det måste var ett väldigt högt pris för att det ska bli några pengar men är det för dyrt så är det ingen som köper.
Nee det här luktar flopp.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Känns som en rätt liten marken, hotell med gamla tv apparater.

Säg inte det, räcker med att den går att beställa relativt billigt med branding och annat, så kommer det vara intressant oavsett vad som sitter i tvn.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Intressant men ser inte hur denna skiljer sig mot redan existerande lösningar. Finns ju en uppsjö med "stickor" som man kan göra lite vad man vill med.

Permalänk
Medlem

Antar att kabeln är rätt så flexibel? O_o för om den inte är det så ser det ju ut som den kan brytas av lätt

Permalänk
Medlem

Undrar också hur intressant detta är? Många reser väl ändå med sina datorer eller plattor och en HDMI-kabel eller Chromecast tar ju ingen extra plats.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Den där har jag sett förut!

http://cdn2.clearblue.com/sites/default/files/styles/product_picture/public/cb9_main_01.png

Hoppas denna android-teknik är säkrare än hotellens vanliga teknik brukar vara.
Kommer ihåg när det pratades om att man enkelt kunde koppla loss bandkabeln från ett kort i Scandics Salora-TV och därefter se allt utan att det registrerades.

Tittade någon annanstans när sidan laddade så själv trodde jag att Swec hade slängt upp en artikel om rektaltermometrar.

Skrivet av kaya:

Känns som en rätt liten marken, hotell med gamla tv apparater.
Det betyder att det måste var ett väldigt högt pris för att det ska bli några pengar men är det för dyrt så är det ingen som köper.
Nee det här luktar flopp.

Skrivet av Baxtex:

Intressant men ser inte hur denna skiljer sig mot redan existerande lösningar. Finns ju en uppsjö med "stickor" som man kan göra lite vad man vill med.

Tänkte lite samma sak, känns inte som marknaden kommer vara speciellt stor för denna. Den måste då vara speciell eller väldigt prisvärd för att lyckas.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni att marknaden är liten? De hotell jag varit på de senaste åren utomlands har inte direkt haft någon splitterny smarttv och då har jag inte bott på sunkiga ställen.

Permalänk
Medlem

Och om ni inte missade det (ni som säger att det är för liten marknad och stickor finns etc) så snackar dom om mjukvara. Det kommer garanterat mervärde jämfört med att köpa en intelsticka och kunna styra alla gemensamt etc.
Låter som en riktigt bra ide bara dom får ihop så det går att styra gemensamt, ingen jävel vill sitta och pilla på 300 stycken "manuellt".

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Fina 3D-renderingar. Nu ska de bara göra en riktigt produkt. Den där vänder sig ju enbart till hotell. Det är inte så vanligt att man har LAN-asnlutning 10cm från HDMIn i TVn. Ska man börja med att köpa en förläning till HDMI/LAN Fail

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vissa nyare hotell jag har bott på har redan haft en speciell hotell-TV gjord speciellt för hotell.
Det är inte bara "smarta hotell"-funktioner utan också en fjärrkontroll med speciella knappar för just de funktionerna. Sen har TV:n haft endast en enda tjock kabel in i väggen och inga andra in/utgångar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Inte alltför off topic:
Vill ha POE (power over ethernet) som standard på nästa Raspverry Pi.. .Att övererhuvudtaget snavka IoT utan POE är lite löjligt imo.

Permalänk
Sötast

Heh....

"Ett par aber som hotellägare upplever har och göra med teknikskiftet till smarta TV-apparater"

Enligt objektiv fakta då eller från de som försöker sälja kabelstumpen?

Jag öste upp kommentaren nedan på youtubeklippet, vi får se hur länge det ligger kvar?

"Television systems can be quite complex"
One powercord and one antennacord is usally what is required in a typical hotel setup, the rest is controlled/setup in a host device.

As such if there are problems there's usually just a handful of things that might not be working correctly while having individual units in each room might be total havoc.

Also how does one control the Android device? Will the customers be able to get help with the device 24/7? Considering that the hotel would offer the product they'd also be inclined to help the customers

. I'd say the product is quite smart, really sleek and innovative but it doesnt quite really have a place in the ecosystem.
A business visitor would have their devices with them and would not use the system.
A vacationist either A : Wants to just relax and not dig into a new system on their vacation or
B: Already have all the tools he needs from home (tablet,phone,laptop etc)
Am i being too harsh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Känns som en rätt liten marken, hotell med gamla tv apparater.
Det betyder att det måste var ett väldigt högt pris för att det ska bli några pengar men är det för dyrt så är det ingen som köper.
Nee det här luktar flopp.

Den kan nog vara intressant för hotell även med nya apparater då de här får en enhetlig programvara som de själva har full kontroll över. Sen att kunna dra en nätverkskabel bara istället för andra kreativa lösningar för att dela kanaler mellan massor av rum är nog positivt även det. Jag tror att det här kan vara en lyckad produkt om de får till den som tänkt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Bor på hotell ett par ggr i månaden och det är oftast sunkiga utdaterade system, man kan tro att det inte är så men så är det även på dyrare ställen. Har alltid med min Chrome cast och egen mobil för att kunna köra den och kolla på lite roligare tv.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Undrar också hur intressant detta är? Många reser väl ändå med sina datorer eller plattor och en HDMI-kabel eller Chromecast tar ju ingen extra plats.

Chromecast på hotell? Ta med egen router kanske?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Chromecast på hotell? Ta med egen router kanske?

Brukar väl finnas WiFi?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Fina 3D-renderingar. Nu ska de bara göra en riktigt produkt. Den där vänder sig ju enbart till hotell. Det är inte så vanligt att man har LAN-asnlutning 10cm från HDMIn i TVn. Ska man börja med att köpa en förläning till HDMI/LAN Fail

Biten i slutet när de stoppade in den i tvn var ingen 3d-rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Och om ni inte missade det (ni som säger att det är för liten marknad och stickor finns etc) så snackar dom om mjukvara. Det kommer garanterat mervärde jämfört med att köpa en intelsticka och kunna styra alla gemensamt etc.
Låter som en riktigt bra ide bara dom får ihop så det går att styra gemensamt, ingen jävel vill sitta och pilla på 300 stycken "manuellt".

För den händelse att man börjar använda Intels Compute Stick för hotell-TV så lär man säkerligen utveckla nödvändig programvara för centraliserad administration och distribution. För precis som du säger pallar ingen jävel pilla på 300 enheter. Mest troligt dock så köper hotell med 300 rum en färdig lösning utan extra "skarvsladd", så det är väl en icke-fråga i så fall.

Bra också att det "klargörs" att produkten kan lanseras på olika marknader och för konsumenter. Har alltid önskat mig hotell-TV hemma.
"[...] i samtal mellan Zdnet och VD:n Martin Chevalley klargörs det att produkten kan dyka upp på andra marknader också. Det görs bland annat klart att en konsumentversion diskuteras."

Med tanke på hur innehållslös artikeln egentligen är så kan man ju undra vad för övrigt som diskuterades.... kan inte ha varit mycket?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Har aldrig riktigt förstått poängen med smart-TV, de är så (med flit) begränsade jämfört med en riktig dator att jag hellre tittar på TV på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Brukar väl finnas WiFi?

Ofta en inloggningssida så man kan inte köra med chrome cast på det viset, men kör via mobilens hotspot.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

@kaya: Jag sover på hotell runt om Sverige, både billiga och dyra. Jag har inte stött på några gamla TV-apparater, antar att du menar: Gamla TV = TV som inte har HDMI ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Biten i slutet när de stoppade in den i tvn var ingen 3d-rendering.

Du menar när de inte alls stoppar in den uppenbara atrappen i teven, eftersom man kan se hdmi-kontakterna i bakgrunden?

Permalänk
Avstängd

Många hotellkedjor (som jag bott på i alla fall) har ju ganska komplexa TV-system, inte bara för att kunna se på PPV och liknande utan också för information om hotellet och omgivningarna, radio och liknande och ofta kan man exempelvis boka massage, tvättning av kläder, väckning och så via teven. Ibland kan man också se hur mycket roomservice man köpt, och också beställa frukost och liknande. Alltså måste det vara en anpassad TV-modell med specifik mjukvara och en specifik fjärrkontroll för att styra detta osv. Således tror jag att detta kan vara en ganska bra idé.

Det viktigaste för mig när det gäller hotell-apparater är förstås möjligheten att koppla in ens egna enheter på ett enkelt sätt. En del hotell har löst detta genom en panel på väggen bredvid teven där det finns HDMI, ethernet, VGA och ibland också AUX. Det gillas, skönt att slippa försöka peta in en kabel bakom en ofta fast monterad TV liksom. Andra hotell gör tvärtom och låter en inte använda egna enheter trots att det finns en åtkomlig HDMI då deras TV eller fjärren inte tillåter att man ändrar ingång. Detta har dock inget med denna enhet att göra förstås.

Permalänk
Medlem

De enda styrkorna denna apparat har över existerande lösningar är:

1. Den är liten och smidig.
2. Den har strömförsörjning över nätverkskabel.

Ingen av dessa fördelar löser ett faktiskt problem. Det finns inte brist på utrymme bakom TV:n i ett hotellrum och inte heller brist på strömkablar.

Sedan kommer, som tidigare nämnts i tråden, att det redan finns smarta lösningar för hotell. Det finns både lösningar som redan har en apparat bakom TV:n och lösningar som är centrala där endast antennkabel behövs vid TV:n. När det kommer till mjukvara har jag svårt att de något som kan erbjudas med denna lösning som inte redan erbjuds av etablerade aktörer.

I ärlighetens namn känns detta som ännu en design-gimmick som utger sig för att vara smart men egentligen inte har någon aning om vad branschen redan har eller vad branschen behöver. Typ som solar powered roadways.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

De enda styrkorna denna apparat har över existerande lösningar är:

1. Den är liten och smidig.
2. Den har strömförsörjning över nätverkskabel.

Ingen av dessa fördelar löser ett faktiskt problem. Det finns inte brist på utrymme bakom TV:n i ett hotellrum och inte heller brist på strömkablar.

Sedan kommer, som tidigare nämnts i tråden, att det redan finns smarta lösningar för hotell. Det finns både lösningar som redan har en apparat bakom TV:n och lösningar som är centrala där endast antennkabel behövs vid TV:n. När det kommer till mjukvara har jag svårt att de något som kan erbjudas med denna lösning som inte redan erbjuds av etablerade aktörer.

I ärlighetens namn känns detta som ännu en design-gimmick som utger sig för att vara smart men egentligen inte har någon aning om vad branschen redan har eller vad branschen behöver. Typ som solar powered roadways.

Jag säger inte att du har fel, men denna produkt kan ändå ha fördelar som gör att den funkar bättre eller billigare än dagens lösningar. Exempelvis borde den vara ganska öppen så att det blir billigare eller möjligt för mindre aktörer att erbjuda anpassade tjänster via teven till sina hotellgäster. Jag vet inte hur dyrt eller komplicerat det är att lägga upp en tjänst i exempelvis Samsungs hotell-TV-apparater men det lär inte vara billigare eller enklare än att skapa en enkel sida (eller app eller typ powerpoint) att peka denna på liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att du har fel, men denna produkt kan ändå ha fördelar som gör att den funkar bättre eller billigare än dagens lösningar. Exempelvis borde den vara ganska öppen så att det blir billigare eller möjligt för mindre aktörer att erbjuda anpassade tjänster via teven till sina hotellgäster. Jag vet inte hur dyrt eller komplicerat det är att lägga upp en tjänst i exempelvis Samsungs hotell-TV-apparater men det lär inte vara billigare eller enklare än att skapa en enkel sida (eller app eller typ powerpoint) att peka denna på liksom.

Visst, den kan ha fördelar. Men det är viktigt att understryka att detta endast är en möjlighet och att det finns väldigt lite konkret fakta att luta sig på. Och skeptiker som jag är så verkar det hela luta mot ännu ett designteam som vill väldigt mycket men kan väldigt lite. Stora visioner men ingen möjlighet att applicera dem.

De flesta hotell har redan någon typ av lösning som funkar bra och det gäller att övertyga hotellen om att denna lösning är markant bättre. Jag vet inte riktigt vad för typ av tjänster du tänker dig som ett hotell vill lägga upp och som inte är mer eller mindre standard redan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Visst, den kan ha fördelar. Men det är viktigt att understryka att detta endast är en möjlighet och att det finns väldigt lite konkret fakta att luta sig på. Och skeptiker som jag är så verkar det hela luta mot ännu ett designteam som vill väldigt mycket men kan väldigt lite. Stora visioner men ingen möjlighet att applicera dem.

Jo, mycket pekar absolut på att det här är en pappersprodukt som aldrig kommer att komma till marknaden. Jag menar bara att det finns en potentiell marknad för denna typ av produkt.

Citat:

De flesta hotell har redan någon typ av lösning som funkar bra och det gäller att övertyga hotellen om att denna lösning är markant bättre. Jag vet inte riktigt vad för typ av tjänster du tänker dig som ett hotell vill lägga upp och som inte är mer eller mindre standard redan?

Större hotell och framför allt hotellkedjor har redan lösningar för detta, men inte mindre hotell eller egentligen alla hotell som inte är en del av en kedja. Inga hotell utanför kedjor som jag bott på har haft TV-baserade tjänster, inte ens en powerpoint/webbsida som säger att man ska ringa receptionen eller så, utan man har varit hänvisad till en mapp med papper för info och att ringa till receptionen om man exempelvis vill ha väckning eller roomservice. Scandic, Hilton eller Choice Hotels är kanske inte så intresserade av detta, men det finns hur många mindre aktörer som helst liksom.