NAS: OmniOS(nappit) vs FreeNAS 11 ?

Permalänk
Medlem

NAS: OmniOS(nappit) vs FreeNAS 11 ?

Tänkte mig en liten diskussion om för resp. nackdelar. Kör FN i dagsläget men funderar starkt på OmniOS trots att den stagnerat nu.
Hat du erfarenhet av opensolaris/OI/smartOS/OmniOS ? Vad tycker du?

OmniOS: Kernel CIFS, multithreaded, hög prestanda, zones! ink lx ger högre prestanda, effektivare. Utvecklas inte längre då OmniTI hoppade av.

FN11: Enkel att få igång. Enkel att sätta upp , VM via bhyve, dockers stöd iom 11.1, USB bootable,Stadig utveckling.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på något med fortlöpande utveckling alla dagar i veckan. Säkerhet är bara en utav anledningarna...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Jag hade kört på något med fortlöpande utveckling alla dagar i veckan. Säkerhet är bara en utav anledningarna...

OI utvecklas förfullt dock, även SmartOs som Samsung äger.

Har du erfarenhet av solaris? Vad tycker du om prestanda och administration? Jag behöver mer input

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara erfarenhet av Freenas men är överlag väldigt nöjd där.
Kör det både privat och i tjänst. Erfarenheten är väll att det är galet stabilt sålänge man inte börjag pilla alldeles för mycket, samnt att det är ett stort plus att det fortfarade utvecklas.

Men, jag är sjukt nyfiken på övriga OS du nämnde, så den här tråden blir det att följa!

Permalänk
Medlem

Äpplen och päron, Freenas är en "appliance" medans OmniOS är just det, ett operativsystem.
Freenas gör det den gör, oavsätt om man tycker det är bra eller dåligt, mendans OmniOS är ett operativ system du kan bygga vad du vill med.

För min del kikade jag oxå på OmniOS efter den spektakulära explosionen Corral.. men vände snabbt efter att jag insett mardrömmen med backup och så vidare av ett egenbyggt system, för mig är det viktigt med att snabbt kunna återskapa en server efter ett haveri, så att bygga allt från skratch igen är inget alternativ för mig.

med Freenas 11 kan jag återskapa min maskin på minimalt en timme, med alla plugins etc

Permalänk
Medlem

Körde OmniOS under en ganska lång tid som storage (men då virtualiserat) väldigt stabilt och inga problem alls. Men om du vill ha enkla plugins och annat (tänk klick-klick - "wow jag har en torrent klient!" ) så bör du kolla på annat.
Varför endast dessa som alternativ? Samt, verkar som syftet är lite mer än en NAS, mer av en server.

Jag är väldigt nöjd med ZoL som backend till storage, sen är det bara välja vad du vill ha utöver det.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Äpplen och päron, Freenas är en "appliance" medans OmniOS är just det, ett operativsystem.
Freenas gör det den gör, oavsätt om man tycker det är bra eller dåligt, mendans OmniOS är ett operativ system du kan bygga vad du vill med.

För min del kikade jag oxå på OmniOS efter den spektakulära explosionen Corral.. men vände snabbt efter att jag insett mardrömmen med backup och så vidare av ett egenbyggt system, för mig är det viktigt med att snabbt kunna återskapa en server efter ett haveri, så att bygga allt från skratch igen är inget alternativ för mig.

med Freenas 11 kan jag återskapa min maskin på minimalt en timme, med alla plugins etc

Vill du ha gui eller "appliance" kör du ju napp it. Ja att backa confen och sedan boota på ny usb om den går sönder är en bra feature. Dock går man msiote om alla fördelar med OmniOS!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Körde OmniOS under en ganska lång tid som storage (men då virtualiserat) väldigt stabilt och inga problem alls. Men om du vill ha enkla plugins och annat (tänk klick-klick - "wow jag har en torrent klient!" ) så bör du kolla på annat.
Varför endast dessa som alternativ? Samt, verkar som syftet är lite mer än en NAS, mer av en server.

Jag är väldigt nöjd med ZoL som backend till storage, sen är det bara välja vad du vill ha utöver det.

Varför endast dessa, det är endast dessa som är vettiga. SEtt till endast ZFS implementation är Oracle ( tyvärr) Solaris bäst.
Jag körde innan ESXi AIO med freenas i en vm, men vill nu ha freenas eller omnios i botten Det som lockar är snabb SMB, lofs! lx zones osv.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni fördela 2st 400gb ssder under freenas, som mirror och lägga OS, vmar osv, eller köra en för det samt en för l2arc?

under omnios blider som mirror så klart för rpoolen, resten för containers. dvs ingen l2arc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

I mirror som VM storage.

fast det hela beror också på hur mycket minne du har, samt lite vad det är för SSD'er. Köp två stycken små SSD'r typ Intel 330 som boot mirror, kostar typ ingenting.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moire: använd dom för lagring
Jag har två ssd i min förutom dom mekaniska diskarna.

Dom mekaniska ligger i en pool och SSD'erna i en annan.
Det jag använder dom till är att lagra Freenas databasen, hosta plugins och all temporär lagring från diverse applikationer.

Jag vill helt enkelt slita så lite som möjligt på dom mekaniska som ändå bara ska agera långtidslagring

Ger du dig ner i L2ARC träsket får du läsa på så du inte förstör prestandan i din maskin, matten är inte helt enkel.
Att lägga OS på dom är slöseri, då kan du inte använda dom till lagring. Lägg OS på en liten M.2 eller SSD. Jag har dubbla usbminnen jag förväntar mig behöva byta ett par gånger per år, men än har dom inte dött.