Intel "Coffee Lake" och styrkretsen Z370 lanseras fjärde kvartalet 2017

Permalänk
Melding Plague

Intel "Coffee Lake" och styrkretsen Z370 lanseras fjärde kvartalet 2017

Den åttonde generationens Core-processorer "Coffee Lake" släpps i slutet av året och får sällskap av styrkretsen Z370. Uppgifter till SweClockers talar dock om att generationen kan bli kortlivad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Och så passar vi på att tacka AMD.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

2017 blir ett år att minnas i framtiden. Det var året då man hade så mycket datakraft i en maskin, så att vanliga Svenssons ej var tvungen att sprida ur belastningen i ett datakluster.

Nå jag ser fram emot dessa cpuer, även om jag ogillar att ram är så himla dyrt. 18 kärnor, då är väl runt 0,5TB ram lagom om man ska ha lite ramdrives och annat?

Permalänk
Medlem

Haha.. jag är så besviken på Intel, jag menar jag har misstänkt att de kan bättre hela tiden. Men att faktiskt få det bekräftat för mig gör mig lite pissed då det känns som Intel sett ner på mig och deras andra kunder,

Permalänk

Det ser ut som hoppet om att få ytterligare alternativ på moderkort med sockel 1151 i framtiden lever.

Permalänk
Avstängd

med hela 3% bättre prestanda och 10% mer clock, samt 20% mer power draw!

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag tidigare inställd på att uppgradera vid coffee lake-lanseringen. Men allt eftersom vi närmar oss 10nm så har jag bestämt mig att min 2600K få jobba på fram tills dess. Prestandan vid 4.8Ghz är fortfarande mer än good enough för mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Härligt! Då blir det att vänta med datorn till Q4 då! Hoppas verkligen på 8700K med 6C/12T nu

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Haha.. jag är så besviken på Intel, jag menar jag har misstänkt att de kan bättre hela tiden. Men att faktiskt få det bekräftat för mig gör mig lite pissed då det känns som Intel sett ner på mig och deras andra kunder,

Så du menar alltså att om du hade ett företag vars produkter sålde så skulle du hela tiden trycka ut nya produkter trots att de gamla sålde som smör? Tror inte det va...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag som tänkt vänta till Augusti som det ryktades om att Coffey Lake skulle släppas, för att bestämma mig om det blir min första AMD eller åter Intel. Känns som valet är ganska enkelt nu... Ryzen here I come :).

Permalänk
Medlem

Många sjöar Intel har.

Men dom fick bara två "broar"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hmm, får mixade känslor av denna nyheten.

1) YAY - Coffee Lake lanseras tidigare än väntat, nu behöver man inte vänta så länge på en ev. uppgradering.
2) NAY - Cannon Lake lanseras också tidigare än väntat, nu vettefan om man inte ska vänta på den istället.
3) YAY - Att se hur Intel fått eld i röven, ett säkert tecken på att AMD är tillbaka med råge. Tack AMD!
4) NAY - Hade börjat fundera på en jättecool Ryzen-build, och blir mer och mer kär i Wraith-kylaren för varje dag som går.

Helvete, skulle bara köpt en Ryzen 5 1600 direkt när den lanserades. >_<

Skrivet av Krass:

Jag som tänkt vänta till Augusti som det ryktades om att Coffey Lake skulle släppas, för att bestämma mig om det blir min första AMD eller åter Intel. Känns som valet är ganska enkelt nu... Ryzen here I come :).

Du har nog förväxlat Coffee Lake med något annat (kanske X299 eller Threadripper?).
Afaik har det aldrig ryktats om att Coffee Lake skulle släppas i augusti, det har lutat åt Q1/Q2 2018, eventuellt Q4 2017. (Det senaste verkar nu mer och mer sannolikt.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

J*vlar vad det svänger och går undan. Fort ska det tydligen gå. Och tjänas pengar.. Som om Intel inte redan har gott om det. *Host. Om en eventuell uppgradering ska ske i framtiden så inväntas iaf Cannonlake. Tills vidare kör jag vidare med socket 1150 och Haswell. Duger gott. Presterar mycket bra i 4500 MHz (och ännu mer om det ska vara nödvändigt).

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag får nog erkänna att jag hade fel. Jag har ju trott att Intel haft nog med mindshare för att kunna sitta still och göra "vad de vill" och ändå håva in hinkvis med pengar från lydiga kunder. Men det råder med all önskvärd tydlighet panik hos dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hmm, får mixade känslor av denna nyheten.

1) YAY - Coffee Lake lanseras tidigare än väntat, nu behöver man inte vänta så länge på en ev. uppgradering.
2) NAY - Cannon Lake lanseras också tidigare än väntat, nu vettefan om man inte ska vänta på den istället.
3) YAY - Att se hur Intel fått eld i röven, ett säkert tecken på att AMD är tillbaka med råge. Tack AMD!
4) NAY - Hade börjat fundera på en jättecool Ryzen-build, och blir mer och mer kär i Wraith-kylaren för varje dag som går.

Helvete, skulle bara köpt en Ryzen 5 1600 direkt när den lanserades. >_<

Du har nog förväxlat Coffee Lake med något annat (kanske X299 eller Threadripper?).
Afaik har det aldrig ryktats om att Coffee Lake skulle släppas i augusti, det har lutat åt Q1/Q2 2018, eventuellt Q4 2017. (Det senaste verkar nu mer och mer sannolikt.)

Dock visade flera rykten på senare tid att Coffe Lake faktiskt skulle lanseras under sensommaren/tidig höst 2017. Dessa rykten var dock aldrig bekräftade och få tog dem på 100% allvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du har nog förväxlat Coffee Lake med något annat (kanske X299 eller Threadripper?).
Afaik har det aldrig ryktats om att Coffee Lake skulle släppas i augusti, det har lutat åt Q1/Q2 2018, eventuellt Q4 2017. (Det senaste verkar nu mer och mer sannolikt.)

http://www.sweclockers.com/nyhet/23671-intel-tidigarelagger-s...
Nu uppges bolaget istället planera släppa Coffee Lake till augusti månad

Skrivet av Surpuppa:

Dock visade flera rykten på senare tid att Coffe Lake faktiskt skulle lanseras under sensommaren/tidig höst 2017. Dessa rykten var dock aldrig bekräftade och få tog dem på 100% allvar

Nä, inte 100% allvar, mer som önskeförhoppningar

Permalänk
Medlem

2017: Året då Intel vaknade upp

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Jag är rädd för att Intel kommer återta dominansen med deras kommande 6c 12t CPU. Enligt tidiga prestandatester så matchar den 1600X och det är med ett lågt klockat engineering sample.
Man får komma ihåg att det är tack vare AMD processormarknaden vaknat till liv igen. Hoppas folk fortsätter stödja dem tills vi får lite jämvikt i marknadsandelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

http://www.sweclockers.com/nyhet/23671-intel-tidigarelagger-s...
Nu uppges bolaget istället planera släppa Coffee Lake till augusti månad

Missat den artikeln.
Kändes aldrig riktigt som att det skulle hända dock, med X299's i5 och i7-release under sommaren och i9 under hösten. Hade Intel släppt 6-kärniga Coffee Lake bara 1 månad efter 6-kärniga Skylake-X hade dom skjutit sig själva i foten.

Skrivet av anon12433:

Jag är rädd för att Intel kommer återta dominansen med deras kommande 6c 12t CPU. Enligt tidiga prestandatester så matchar den 1600X och det är med ett lågt klockat engineering sample.
Man får komma ihåg att det är tack vare AMD processormarknaden vaknat till liv igen. Hoppas folk fortsätter stödja dem tills vi får lite jämvikt i marknadsandelar.

AMD har (med råge) prisbilden på sin sida. Ryzen 5 1600 för ~2200:- är galet prisvärd. Coffee Lake 6c/12t lär kosta nästan det dubbla. Känns som att målgrupperna är lite olika.

Sen jobbar ju AMD vidare på Zen, det är inte som att dom sitter och rullar tummarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@anon12433: Zen+ släpps 2018 så det är inte självklart att Intel återtar sin dominans.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Haswell, haswell refresh, skylake, kabylake, cannonlake... ytterst marginella skillnader mellan dessa "generationer". Oftast måste man byta moderkort också. Lite väl iterativt och jag tror nog Intel skulle kunna köra på i snabbare tempo om dom kunde ta mer tid och större kliv mellan varje iteration.

Permalänk
Avstängd

Äntligen USB 3.1, men det borde dom ha fixat för länge sedan.

Antagligen typ 5% prestandaförbättring som vanligt då, så Coffee Lake blir helt ointressant. Inte heller har dom beefat upp grafikdelen.

Jag sitter på en Haswell och det finns ingen anledning till att uppgradera. Ni som sitter med en överklockad Sandy Bridge kan fortsätta sitta med det.

Sen när Cannonlake kommer så blir det väl typ ytterligare 5% prestandaförbättring och inget gjort med grafiken. Ända nyheten blir AVX-512 som är ointressant om man inte håller på med deep learning.

Så då får man väl vänta till Ice Lake eller Tiger Lake och så om det blivit några väsentliga förbättringar där. Annars kommer Ryzen 2 med integrerad grafik och känner man AMD så lär dom iaf leverera på den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag är rädd för att Intel kommer återta dominansen med deras kommande 6c 12t CPU. Enligt tidiga prestandatester så matchar den 1600X och det är med ett lågt klockat engineering sample.
Man får komma ihåg att det är tack vare AMD processormarknaden vaknat till liv igen. Hoppas folk fortsätter stödja dem tills vi får lite jämvikt i marknadsandelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel verkar ju envisas med ganska tråkig prissättning så där är ju fortfarande AMD helt bäst oavsett.

Som jag förstått det fins det också många som gärna stödjer AMD sålänge de är "bra nog", och i och med Ryzen så är de ju det. Många av mina "otekniska" kamrater sitter på typ 2600K och sådant som nu börjar bli för gammalt eller rasa ihop, och för mig är det då en självklarhet att ge dem Ryzen i nybygget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill

Blir 6 core cannonlake för mig

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Intel verkar ju envisas med ganska tråkig prissättning så där är ju fortfarande AMD helt bäst oavsett.

Som jag förstått det fins det också många som gärna stödjer AMD sålänge de är "bra nog", och i och med Ryzen så är de ju det. Många av mina "otekniska" kamrater sitter på typ 2600K och sådant som nu börjar bli för gammalt eller rasa ihop, och för mig är det då en självklarhet att ge dem Ryzen i nybygget.

Man får vad man betalar för iallafall.

Har du sätt vad en 2600K kan göra om man skrämmer upp den till 4.5-4.7GHZ ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Blir 6 core cannonlake för mig

Samma här

Permalänk
Medlem

Hoppas att folk massuppgraderar denna gången också, det gör det bara lättare för sådana som mig att hitta bra hårdvara "billigt". Kom igen konsumera mera, innan den "2:a" kemskatten införs efter innan julen .

Permalänk
Medlem

Damn, hade så sett framemot en Augusti lansering Nåja, tyckte det var lite bra för att va sant.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Samma här

Du har ju 7700k redan, vad ska du med en 6 core till?

Permalänk
Medlem

Ser ut som game set och match för intel nu. Speciellt då senaste testerna på Vega inte imponerar. Hur mycket ekonomiska muskler har AMD kvar?