Inne på reparation, befarar det värsta

Permalänk
Medlem

Inne på reparation, befarar det värsta

Har äntligen orkat dra TVn (en 49UH750V) till Elgiganten och in på reparation, då den hade tre fel (allt i samband när den är kopplad till datorn)

1. Stundvis oavsett vad man gjorde så blev det fullt med röda små pixlar i mörka områden på TVn, enormt störande när man kollade på film (lösningen: starta om TVn)

2. Händer varje gång, att när jag tittar på film eller youtube via datorn till TVn, så får jag stutter/tearing hela tiden, bilden hackar alltså, testade ALLT möjligt, sänka upplösning, slå på och av ULTRA HD i TVn, ändra Hertz via Nvidia, stänga av ordinarie skärm, göra TVn till primär skärm, ALLT
(testade en äldre skitTV från Andersson som det flöt på hur bra som helst på, samma kabel och allt)

3. Väldigt fåtal gånger så upptäcker inte TVn signalen alls, helt svart skärm bara, lösningen är okänd, helt plötsligt fungerar det nästa dag
3½. Dock på senare tid har den istället börjat blinka, och även ljudet slutar i samma veva som skärmen blir svart, har testat två olika HDMI kablar (båda är HDMI 2.0)

Nu är det ju detta, att "bevisa" detta för en reparationsverkstad för TVn som man inte har någon direkt kontakt med, utan fick stå i butik och rabbla upp detta, och självklart sade jag ett fel, att det var gröna pixlar, inte röda som det faktiskt är

Man kan ju tro det är min dator/grafikkort/kabel, men enda anledningen varför jag uteslutit det är för att det har fungerat felfritt med den andra TVn jag har

Om nu verkstaden säger att det är inget fel på TVn och jag får betala fet jävla kostnad för felsökningen, hur ska jag bestrida detta?

Jag har spelat in med mobilen när den blinkar, och har för mig att jag tog kort på TVn där man såg röda pixlar, men hur kan jag isåfall framföra detta och kräva "ny" reparation om dom nu lär säga att jag måste betala felsökningsavgiften och frakt och sådan skit?

Permalänk
Medlem

OM problemet uppstår med verkstaden så tar du det då, det blir ju till att spekulera i vad som kan ske i dagsläget. För örvigt så är jag på din sida och hoppas att det löser sig till det bästa.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Bildexpert 📺

@totte1015: Besväret på (2) Låter som att bildinterpoleringen, Trumotion är igång. Den skapar "mer flyt" men också mer ryck och hopp samt direkta fel i bilden. Kan lyckligtvis stängas av eftersom det gör bilden oanvändbar, såvida man inte är omedveten om problemen det skapar.

Permalänk
Medlem

Problemet är att vad du beskriver behöver faktiskt inte behöver innebära att det är "fel" på TV'n, du skulle behövt konstatera problem även med annan signalkälla.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@totte1015: Besväret på (2) Låter som att bildinterpoleringen, Trumotion är igång. Den skapar "mer flyt" men också mer ryck och hopp samt direkta fel i bilden. Kan lyckligtvis stängas av eftersom det gör bilden oanvändbar, såvida man inte är omedveten om problemen det skapar.

Ligger vid bildinställningar har jag för mig? Höll på vääldigt länge med inställningar och liknande, och vet att jag fippla med Trumotion, gjorde ingen skillnad efter omstart :/

Skrivet av Yorg:

Problemet är att vad du beskriver behöver faktiskt inte behöver innebära att det är "fel" på TV'n, du skulle behövt konstatera problem även med annan signalkälla.

Det gjorde jag ju? Med min andra TV, iallafall detta med stutter
Röda pixlarna tar för mycket tid att se om det uppstod på andra TVn med, då det som sagt inte händer så ofta

Men jag tror att verkstaden hittade "något" fel på TVn iallafall, för jag fick ett SMS idag om att dom har beställt reservdelar, får hoppas att det gör någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ligger vid bildinställningar har jag för mig? Höll på vääldigt länge med inställningar och liknande, och vet att jag fippla med Trumotion, gjorde ingen skillnad efter omstart :/

Det gjorde jag ju? Med min andra TV, iallafall detta med stutter
Röda pixlarna tar för mycket tid att se om det uppstod på andra TVn med, då det som sagt inte händer så ofta

Men jag tror att verkstaden hittade "något" fel på TVn iallafall, för jag fick ett SMS idag om att dom har beställt reservdelar, får hoppas att det gör någon skillnad

Nej, du testade en annan TV till din signalkälla, du testade inte en annan källa till din TV.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, du testade en annan TV till din signalkälla, du testade inte en annan källa till din TV.

Är ingen elektronikgrossist, har inte massa saker på lager direkt...

Har haft en digitalbox kopplat och kollat på ibland men där uppstod ett hack väldigt sällan och jag förmodade det var att den inte hängde med när jag hade HD kanalerna på (hände endast på HD kanaler)

Däremot har jag även haft en dvd/hemmabiospelare kopplad, och den hatade jag eftersom varje gång jag drog över en film på externa hårddisken för att kolla på TVn, var ljudet sjukt efter, och fick dona en massa med TVns inställningar för att synka det manuellt, vet inte om det har något med detta att göra, det var ju ljud via ARC så kanske något hänger ihop

Permalänk
Medlem

Fick tillbaks TVn...

Inget har ändrats.
Jo, att nu hittar den inte HDMI signalen ALLS, vad fan är detta?

Uppdatering: HDMI 2 (ARC) är helt sönder, fungerar ingenting där nu, HDMI 1 funkar men exakt samma problem som jag har haft innan...

Permalänk
Medlem

@totte1015: Har du prövat med en annan hdmi-kabel?

Edit: sorry, såg nu att du redan gjort det...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@immutable:

Jag tänkte att jag gör det igen, och exakt samma problem

Och just i denna stund, så flickrar TVn helt och hållet, precis som att den får signal, får ej signal, får signal osv...

Jag FATTAR fan inte vad det kan vara, speciellt inte när det fungerar på Anderssons-skitTVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

@Basse:

Jag tänkte att jag gör det igen, och exakt samma problem

Och just i denna stund, så flickrar TVn helt och hållet, precis som att den får signal, får ej signal, får signal osv...

Jag FATTAR fan inte vad det kan vara, speciellt inte när det fungerar på Anderssons-skitTVn

Anderssons-skitTVn är kanske inte skit ändå

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Testa åtminstone att ta ut grafikkortet och använd den integrerade grafikdelen, det är som sagt inte säkert att det är något fel på TV'n bara för att dina grejer inte funkar tillsammans.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Testa åtminstone att ta ut grafikkortet och använd den integrerade grafikdelen, det är som sagt inte säkert att det är något fel på TV'n bara för att dina grejer inte funkar tillsammans.

Fungerar det att helt enkelt koppla bort grafikkortet, och startar datorn automatiskt med integrerat då?
Och sen när jag har testat, bara att koppla in grafikkortet så funkar det?

Permalänk
Medlem

Nu, ett tag senare, den här JÄVLA TVn börjat krångla igen:
Tidslinje:

Gav upp helt med att ha TVn kopplad till datorn, funkar bara inte oavsett hur jag gör, där är 60% av anledningen till att jag köpte denna svindyra skräpTVn.

Jag och min tjej har börjat kolla på Rederiet via SVT play som en trevlig lördagskväll helt enkelt, vi har det som en "grej" typ.

SVTs app på TVn är i Beta tydligen, har varit i ett år nu men...
Det är ofta appen buggar ur, skärmen blir svart och man måste starta om TVn, fine.
Det står ju ändå att det är i Beta

Men nu, precis för 20 minuter sedan, så blev skärmen svart, startade om TVn och nu kan jag inte göra NÅGOT, kan inte få upp inställningar, hemskärmen, kanaler, NÅGOT, det står hela tiden "Ett ögonblick. Smartservice är straxt tilgänglig"

Har stått så i 20 minuter, har självklart startat om TVn i ett antal sekunder, dragit ur kabeln osv, men ingen skillnad

Jag har alltså nu en helt obrukbar TV i min ägo, och det har inte ens gått ett år, riktigt än!

Jag tänker ta kontakt med supporten för LG, men funderar, har jag rätt till återköp på något vis?
Jag är så extremt missnöjd med denna TVn, ska vara ärlig, tror det är det köp jag ångrat mest någonsin, 9000kr för en TV som har gjort mig besviken gång på gång