hjälp med hitta rätt surfplatta, windows eller android? Chuwi Hi13, AsusZenpad 3S...

Permalänk
Medlem

hjälp med hitta rätt surfplatta, windows eller android? Chuwi Hi13, AsusZenpad 3S...

Tja! Jag har kikat runt lite bland trådarna men inte riktigt kunnat bestämma mig.

Jag söker en surfplatta som jag ska ha till studier och när jag är på resande fot. Ska mest användas till att läsa pdf, skriva rapporter, ta föreläsningsanteckningar, surfa, se på youtube. Den ska ha stöd för stylus och gärna ha så låg vikt som möjligt (gärna under 500 g). Är det android eller windows som gäller då? Jag kan tänka mig gå upp till +-5000 kr!

Jag har kikat lite på Chuwi Hi13 och Asus ZenPad 3s. Chuwi Hi13 är nästan dubbelt så tyngre än ZenPad men däremot har den både android och windows. Vad ska man prioritera? Är det någon som har erfarenhet av dessa? Finns det andra liknande surfplattor?

Hoppas ni kan hjälpa mig!

/Sw3ri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw3ri:

Jag har kikat lite på Chuwi Hi13
/Sw3ri

Skulle inte rekommendera dig Chuwi Hi13. Vänta tills Chuwi släpper ut sin Chuwi Surbook istället, du kommer att bli besviken om du väljer Hi13.

De skippade USB-A portar till hi13 och det är ingenting jag skulle rekommendera för en som är på resande fot.

Dessutom kommer Chuwi Surbook att vara lättare att bära med sig än Hi13.

Folk gjort misstag att köra på Hi13 och får använda plattan som en hantel istället. Väldigt klumpigt.

Designen med plattan plus tangentbord (som måste tyvärr väga nästan lika mycket som själva plattan) - totalt väger över 2 kilo!

Medan Surbook-modellen kommer att ha tunnare keyboard med surface pro-style där allt kommer att tillsammans väga betydligt mindre. Gör inte misstaget att köra på en halvdan laptop som Hi13. (skulle inte ens kalla Hi13 för att vara en "surfplatta")

Permalänk
Administrativ avgift

@Sw3ri: Begagnad surface pro helt klart, mer värde för pengarna får du inte.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Surface 3 (inte Pro) kostar typ 5000 för 64GB-modellen. Penna får man dock köpa till och likaså tangentbord. Men den är väldigt bra för att anteckna, med pennan, och liknande och den fixar ju alla vanliga Windows-program om man behöver göra något mer avancerat. Ofta kan man hitta den billigare och/eller i paket med tangentbord och så om man letar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Skulle inte rekommendera dig Chuwi Hi13. Vänta tills Chuwi släpper ut sin Chuwi Surbook istället, du kommer att bli besviken om du väljer Hi13.

De skippade USB-A portar till hi13 och det är ingenting jag skulle rekommendera för en som är på resande fot.

Dessutom kommer Chuwi Surbook att vara lättare att bära med sig än Hi13.

Folk gjort misstag att köra på Hi13 och får använda plattan som en hantel istället. Väldigt klumpigt.

Designen med plattan plus tangentbord (som måste tyvärr väga nästan lika mycket som själva plattan) - totalt väger över 2 kilo!

Medan Surbook-modellen kommer att ha tunnare keyboard med surface pro-style där allt kommer att tillsammans väga betydligt mindre. Gör inte misstaget att köra på en halvdan laptop som Hi13. (skulle inte ens kalla Hi13 för att vara en "surfplatta")

Bra att veta! Verkar dock lite oklart när Surbook modellen släpps. Jag hittade info om att den skulle ha släppts i Maj men hittar ingen försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Sw3ri: Begagnad surface pro helt klart, mer värde för pengarna får du inte.

Jag vågar inte riktigt köpa elektronik begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Surface 3 (inte Pro) kostar typ 5000 för 64GB-modellen. Penna får man dock köpa till och likaså tangentbord. Men den är väldigt bra för att anteckna, med pennan, och liknande och den fixar ju alla vanliga Windows-program om man behöver göra något mer avancerat. Ofta kan man hitta den billigare och/eller i paket med tangentbord och så om man letar lite.

Ser ut som att den inte säljs längre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en Asus Zenpad 3s 10 och är riktigt nöjd!
Plattan är bra bang for the buck, det enda som är negativt är deras standard UI, men det går ju att lösa med en annan launcher.
Har dock inte provat ihop med någon stylus. Var inne på att köpa asus egen men har inte haft behovet än!

Permalänk
Avstängd

Huawei matebook, halva priset hos cyberphoto

https://www.cyberphoto.se/search?q=Matebook

Permalänk
Medlem

Har en ASUS TF103C från 2014, helt OK surfplatta/Hybriddator prestanda och skärm (10 tums skärm+tangentbord med styrplatta och en fullstor USB-port).
...Men den är tung...
All vikt ligger i själva surfplattan medan det borttagbara tangentbordet knappt tillför någon vikt.
bara Surfplatta-delen är faktiskt tyngre än en Acer E3-112 11,5" netbook från 2015.

Bygger ASUS sina surfplattor lika tungt fortfarande?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Unknowncow: Låter betryggande! Det lutar åt en ZenPad i nuläget

Permalänk
Medlem

@trollhattan: Väldigt lockande!

Permalänk
Medlem

@Kronvrak: Den jag nämner i tråden väger ca 460 g!

Permalänk
Medlem

Det blev en Asus ZenPad 3S 10 Känner mig mycket nöjd än så länge!

Permalänk
Skrivet av Sw3ri:

Det blev en Asus ZenPad 3S 10 Känner mig mycket nöjd än så länge!

Kul
Hade svårt att hitta något skal till min så beställde från Amazon. Gick snabbt (tog väl en vecka) och billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Kul
Hade svårt att hitta något skal till min så beställde från Amazon. Gick snabbt (tog väl en vecka) och billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lyckades hitta ett skal på fyndiq.se tog bara ett par dagar. Däremot var jag tvungen att söka mig till Amazon och ebay för en Asus Z Stylus och ett skärmskydd av glas.

Permalänk
Skrivet av Sw3ri:

Jag lyckades hitta ett skal på fyndiq.se tog bara ett par dagar. Däremot var jag tvungen att söka mig till Amazon och ebay för en Asus Z Stylus och ett skärmskydd av glas.

Nyfiken på att höra hur stylusen fungerar, du får gärna skriva en kort recension 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw3ri:

Jag lyckades hitta ett skal på fyndiq.se tog bara ett par dagar. Däremot var jag tvungen att söka mig till Amazon och ebay för en Asus Z Stylus och ett skärmskydd av glas.

Är det magnetlås med auto-wake på skalet från Fyndiq? Funderade på att beställa men kunde inte hitta information om detta.

Nu längtar jag efter min Zenpad 3s 64GB som jag precis beställde. Bör landa på tisdag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

@El1min4tor: Nice! Ja det är magnetlås med autowake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw3ri:

@El1min4tor: Nice! Ja det är magnetlås med autowake

Tack för svar! Beställde ett case

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7