Skärmen "stängs av" när man tänder en lampa.

Permalänk
Medlem

Skärmen "stängs av" när man tänder en lampa.

Hej, har bara en fråga då jag är lite orolig kring min skärm, köpte en ny skärm nyligen som använder displayport:
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Och även ett GTX 1080 Ti

Men jag har stött på ett märkligt fenomen, varje man gång orsakar en "ansträngning" eller en förändring i spänningen på samma säkring som skärmen så stänger skärmen av sig jättesnabbt men startar omedelbart igen.

Är detta något man borde vara orolig för? Kan erkänna att moderkortet är 8 år gammalt, kanske en capacitator som börjar ge sig?

Är ingen elektriker och har noll koll på hur sånt här funkar, men borde inte skärmen ha tillräckligt med "inbyggd" energi för att klara av mindre "fluctuations"?

Lägenheten har enbart ojordade uttag om det spelar roll. Detta händer även när jag försöker höja mitt elektrika bord och liknande, men bara en gång, sedan kan jag höja och sänka utan att det inträffar, man måste liksom vänta 3-4 minuter innan skärmen får problemet igen.

Sorry om det är konstigt formulerat, men vet inte riktigt vilka ord man ska använda för att bäst beskriva det!

EDIT:
Hittade en tråd om ämnet men får inga konkreta svar där...
http://www.tomshardware.co.uk/forum/385710-33-monitor-blinks-...

Jag har också problemet att datorn inte bootar om displayporten används, utan man måste koppla in den efter att datorn startat upp, har testat med två olika kablar.

Här är några andra med just det problemet:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?58374-PC-won-t-boot...
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-3369194/computer-boot-...

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Klipper in ett tidgare inlägg från mig från annan tråd.

Skrivet av grizzly666:

Ett tips när det handlar om skärm/tv problem där bild/ljud försvinner kommer tillbaks är att kolla/vända/testa andra kablar.
Har haft en hel del hdmi kablar som haft problem det har då ett par gånger fungerat att vända på kablen (den ände som var i tv sattes i recivern och tvärtom dvs det var helt enkelt dålig passform i/på själva hdmi kontakterna).
Ibland så funkar det att byta kablar dvs en kabel funkar dåligt mellan två enheter men bra mellan två andra och den andra kabeln funkar bra mellan alla fyra.

Det är just hdmi jag haft problem med tack vare att jag använt dom mycket.
Tex dvi kabel så har jag använt betydligt färre och kan ej säga med säkerhet men jag gissar att det är en mer tålig kontakt överlag och då dels för att man skruvar fast den så den ej kan röra sig.

Displayport har jag enbart använt två olika (båda funkade bra) men jag gissar att även dessa kan ha problem då det är en liten kontakt med små kontaktytor och den skruvas ej fast.

Jag hade ett problem med min tv (panasonic s20 plasma) med att den vid nästan alla tillfällen när jag släckte lampan på skihuset gjorde en hdmi reset/handshake (dvs den blev svart blinkade till en resolution/hz och sen svart och tillbaks till den rätta res/hz igen) detta tar ca 3 sek så allt är klart när jag satt mig o ska fortsätta titta igen.

Så det var mest lite små irriterande och det hände inte alls med andra lampor heller om jag slog på av andra saker som tex kyl/frys/mikro/damsugare (som tar mer ström än ett sketet lite 15w lysrör på skithuset) så det borde ju inte handla om en brownout dvs volt sjunker under en viss nivå då den troligen sjunker lägre när man slår på sånt som tar mer störm.

Jag provade att ansluta tv/o det som är anslutet till den till andra säkringar men samma sak och detta höll på i 2-3år (det tog troligen en lång tid innan jag märkte av detta OCH kom till slutsatsen att det var skithuslampan som gjorde detta).

Sen en dag hände samma sak när jag reste mig och skulle ut i köket o hämta nåt tuggbart (tror jag det var) tänkte hmm varför och sen hände det inte igen på ett tag men tillsut kom det igen av ingen anledning alls igen och det vart mer och mer vanligt.
Och jag bor i lgh med betong golv så det handlar inte om några stora rörelser som frotplantar sig till tv/kabel när man går.

Tills jag en dag upptäckte felet som var kabeln mellan recivern och tv´n.
Jag upptäckte det tack vare att jag handlade en popcorn vten (mediaspelare) och behövde en 1,2m kabel istället för den 1m som följde med och leta runt lite och till slut tog den mellan tv/recivern som var 1,5m.
Och efter det så slutade det helt och hållet jag kunde stå och tända släcka lampan utan problem där jag innan kanske kunde släcka den 1 gång av 30 utan att det hände.
Så byte kablarna igen (och flyttade vten tillfälligt så den fortfarande var inkopplad för att minimera saker som ändrats) och japp varje gång lampan släcktes en resync hände.

I övrigt funkade allt fint under dessa 2-3 år och den kabeln har nu suttit mellan vten och recivern runt ett år och funkat felfritt.
Jag gissar att lysröret skickade ut nå liten strömspik/rippel/nåt skit på ström nätet som på något jävla sätt letade sig in i tv/reciver och i kombo med den troligen ej 100% kontakten på någon pinne i en av dom två kontakterna framkallade denna resync.
Och att det med tiden blev sämre kontakt som därmed gjorde att vibrationer även utlöste resyncen.

Jag har börjat ogilla hdmi kablar av någon underlig anledning!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ibland bero på en sliten strömbrytare men även på att lampan på nått sätt förorsakar en spik eller nån annan form av störning/övertoner när den startas.
Det krävs mätningar för att veta säkert vad det är som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.