Kemikalieskatten träder i kraft 1 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Från Wikipedia.
"I Sverige uppgår arbetsgivaravgiften till 31,42 procent för alla anställda. Tidigare har vi i Sverige under perioder haft olika storlek arbetsgivaravgifterna baserat på ålder. Arbetsgivaravgiften baseras alltid på löntagarens bruttolön[2]. Drygt 21% av arbetsgivaravgifterna är en form av löneväxling där arbetsmarknadens parter gemensamt kommit överens om att en del av lönepotten (löneökning) skall betalas in till statskassan för att täcka delar av de sociala kostnaderna."

Arbetsgivaravgiften har ett lustigt namn när det egentligen är en del av din lön som förhandlats bort till förmån för bl.a. pensionsinbetalningarna. Du får aldrig se den biten av lönen eftersom den ändå går direkt som skatt.

Jo, jag har också läst den texten, men vad är det som säger att den delen skulle komma löntagaren till del om avgiften togs bort? På pappret heter det löneväxling, men finns det några garantier för att den delen av "lönen" skulle tillfalla arbetstagaren?

Under alliansregeringen hade man ju t. ex lägre arbetsgivaravgifter för unga, men det betydde ju inte att de under 25(?) fick motsvarande löneökning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det här är Sverige i ett nötskal. Vi ska alltså "föregå med gott exempel", och tar därför en mycket större kostnad som skadar svenska företag -- och det är osannolikt att fler länder nånsin följer efter oss. Men vi får sola oss i vår förträfflighet och moraliska överlägsenhet. Och politikerna får ett par miljarder de kan sprinkla över nån av deras hjärtefrågor.
Om det var ett enda tillfälle, men detta händer ju gång på gång på gång. Jag hade hoppats att Bror Duktig-komplexet skulle dö med Palme, men vi kommer nog aldrig ifrån idiotin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Nej, tanken är att
1 - Visa att man gör något för miljön
2 - Få in mer pengar till statskassan

Precis som skrivits ovan så är en apparats vikt en mycket dålig indikator på hur miljöfarlig den är. De som har beslutat denna lag är antingen totalt dumma i huvudet eller tror att vi konsumenter är det. Vilket som är värst vet jag inte.
Att våra politiker vill ha mer miljövänliga produkter och med skatter försöker styra produktionen dithän är bara att applådera. Bort med alla gifter så långt det går, det vinner vi alla på. Men denna elektronikskatt är så otroligt klantigt konstruerad så man tror inte det är sant. En mobiltelefon väger ett par hundra gram och innehåller lika mycket elektronik som en tvättmaskin - men tvättmaskinen får mångdubbelt högre skatt beroende på sin vikt. Och ändå säljs det 100-tals gånger fler mobiltelefoner än tvättmaskiner. Hur tänkte man här? Det känns som man inte tänkt alls, om ni frågar mig.

Har läst detta argument ett antal gånger...om man utgår från att uppdraget är att skatten ska införas oavsett om man vill eller inte, hur hade ni lagt upp det hela utan att administrationen blir krångligare än nödvändigt? Min personliga uppfattning är att det rent generellt är väldigt lätt att kritisera och säga att något är korkat/dumt/ogenomtänkt samtidigt som det ofta inte är helt lätt att göra bättre själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har läst detta argument ett antal gånger...om man utgår från att uppdraget är att skatten ska införas oavsett om man vill eller inte, hur hade ni lagt upp det hela utan att administrationen blir krångligare än nödvändigt?

Först och främst - bestäm vilka kemikalier man faktiskt vill få bort/minska användningen av.

Steg två - inför en skatt på produkter som innehåller/innehåller över vissa gränsvärden av de ämnen man vill få bort. Basera skatten på vikt om man vill - men lägg då ett maxtak på dels en fast summa, men också en max-procent av varans pris för att förhindra idiotprissättningar där vissa varor ökar i pris med 50%+.

Administration kring detta behöver knappast bli "onödigt krångligt" - vi har redan massor med ämnen som är förbjudna att använda samt kontrollorgan kring detta.

Citat:

Min personliga uppfattning är att det rent generellt är väldigt lätt att kritisera och säga att något är korkat/dumt/ogenomtänkt samtidigt som det ofta inte är helt lätt att göra bättre själv

Att det är svårt att göra något bra är inte en ursäkt att göra något som är dåligt och inte får den effekt man önskar. Denna skatt kommer med stor sannolikhet inte förbättra miljön, annat då än att elektronikhandeln minskar rent generellt för att fattiga människor inte har råd att köpa vissa elektronikprylar som fått ett prispåslag på 20% eller mer.

Den största effekten denna skatt löper rätt stor risk att resultera i är att gemene man upptäcker att det numera går att beställa elektronik från Tyskland billigt...

Permalänk
Medlem

@EagiZ: Till Singapore.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det blir inte mer rätt för att du skriver det flera gånger. Det är nuvarande regeringen som har beslutat om denna skatt.

Fast Centern kom med förslaget dock.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Om man tror att den här kemikalieskatten har något som helst med miljön att göra så är man ganska naiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Under alliansregeringen hade man ju t. ex lägre arbetsgivaravgifter för unga, men det betydde ju inte att de under 25(?) fick motsvarande löneökning.

Tanken var inte att sänkningen av arbetsgivaravgifter för unga skulle gå till att höja lönerna utan tanken var att det skulle innebära att fler unga fick jobb då det blev billigare för företagen att anställa unga.

Permalänk
Medlem

Ni som handlar/tänker handla grejer utomlands, vilka butiker väljer ni?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sfish:

Först och främst - bestäm vilka kemikalier man faktiskt vill få bort/minska användningen av.

Steg två - inför en skatt på produkter som innehåller/innehåller över vissa gränsvärden av de ämnen man vill få bort. Basera skatten på vikt om man vill - men lägg då ett maxtak på dels en fast summa, men också en max-procent av varans pris för att förhindra idiotprissättningar där vissa varor ökar i pris med 50%+.

Administration kring detta behöver knappast bli "onödigt krångligt" - vi har redan massor med ämnen som är förbjudna att använda samt kontrollorgan kring detta.

Nu hänger jag inte riktigt med här, man har väl bestämt vilka kemikalier man vill bli av med? De produkter som inte använder dessa kommer då att få reducerad skatt vilket innebär en konkurrensfördel...sedan kan man tycka att man borde kunna slippa skatten helt, men det är lite av ett sidospår.

Hur ska du mäta gränsvärden? Ska du (eller tillverkaren) mäta varje produkt som ska säljas för att se hur mycket av en viss kemikalie som finns i den?

Maxtak är satt, men ditt andra förslag (max%) skulle kunna innebära att billiga produkter skulle beskattas lägre bara för att de är billiga, varför anser du att det är en lämplig väg att gå? Poängen är väl att man ska skatta efter mängden kemikalier? ...nu blir det såklart godtyckligt när man enbart baserar på vikt, men principen ligger åt hållet att man beskattar kemikalierna i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det är inte kemikalieskatt på högtalare. Så skatten blir 0.

Stod högtalare i artikeln, särskiljer de mellan olika typer av högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Fast Centern kom med förslaget dock.

Centern ville ha en utredning. Det var MP och S som valde att fullkomligt skita i vad utredningen sedan kommit fram till och pressa på förslaget. Men alliansen står som vanligt passiva bredvid.

Permalänk
Skrivet av Mahkizmo:

Vi använder dessa också, vi behöver dubbla nätverkskort på flertalet datorer Kan vi köra med enbart 1 kort så kör vi självfallet med det integrerade ^^

Inte för att jag behöver det, men det moderkort jag ska köpa till mitt Ryzen-bygge har två nätverkskort integrerade (GA-AX370-Gaming K7)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tanken var inte att sänkningen av arbetsgivaravgifter för unga skulle gå till att höja lönerna utan tanken var att det skulle innebära att fler unga fick jobb då det blev billigare för företagen att anställa unga.

Ja, precis. Så om arbetsgivaravgiften tas bort kan lika gärna "tanken" från företagen vara att det ska vara billigare att anställa alls, och stoppa pengarna i styrelseledamöternas fickor.

Det jag vill åt här är att det finns inget som säger att borttagandet av arbetsgivaravgiften innebär pengar i de anställdas fickor.

Blev det garantier och grejer så Hurra! Men vid risk att företaget självt tar pengarna så ser jag hellre att staten behåller dem.

Ett exempel på vad jag menar: Säg att arbetsgivaravgiften är 7 855, Om jag får de pengarna själv så skulle jag absolut kunna tänka mig detta, Men om företaget får göra lite vad de vill med pengarna (som var fallet med slopade avgiften för unga) så är jag emot det hela då jag sett vad som hände i exemplet med de unga och sänkningen av restaurangmonsen. Om inte företag är hårt styrda av lagar och regler så verkar det som om de alltid gör sådant som mest kommer höjdarna inom bolaget till gagn, och då ser jag hellre att staten tar pengarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Stod högtalare i artikeln, särskiljer de mellan olika typer av högtalare?

Kanske skiljer om det är rena element eller aktiva högtalare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många skatter vi har behövs för att hålla vårt samhälle flytande, folk stirrar sig blinda på enstaka skatter och skriker "Ta bort den här skatten så blir allt mycket bättre!". Svaret är nej.

Men den här skatten? Den här skatten är designad att skada den svenska marknaden och flytta ut giganter som elgiganten, cdon, komplett, inet etc utomlands. Komplett kan till exempel helt enkelt sälja från sin norska eller danska sajt till svenska kunder. Vem vill ha sin butik i sverige när man kan ha den ett stenkast längre bort och erbjuda 400:- lägre priser på samtliga vitvaror etc?

Den här skatten är inte genomtänkt och är lika kortsiktig som "gör av med x skatten!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Ni som handlar/tänker handla grejer utomlands, vilka butiker väljer ni?

Amazon.de. Det kan bli ganska hög frakt på vissa saker, men det blir fortfarande billigare än att köpa i Sverige. Ofta är det fraktfritt dock.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av sfish:

Först och främst - bestäm vilka kemikalier man faktiskt vill få bort/minska användningen av.

Steg två - inför en skatt på produkter som innehåller/innehåller över vissa gränsvärden av de ämnen man vill få bort.

Nej. Inför en skatt på kemikalierna. Fördyra användningen.
De används inte i Sverige, utan vid tillverkningen i Kina, och Sverige är för liten marknad för att pressa Kina att sluta använda dem? Då har Sverige inga effektiva styrmedel (vilket denna idiotiska lag faktiskt också visar), och enda lösningen är att försöka ta upp frågan på EU nivå.

Att införa en skatt som uteslutande skadar svenska företag när Sverige är medlem i en frihandelsunion och inte kan lägga tullar på elektronik från utlandet, är ren idioti. Det blir istället för en skatt på farliga kemikalier alltså en skatt avsedd att driva elektronikindustrin ut ur landet istället.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, precis. Så om arbetsgivaravgiften tas bort kan lika gärna "tanken" från företagen vara att det ska vara billigare att anställa alls, och stoppa pengarna i styrelseledamöternas fickor.

Ozzed, arbetsgivaravgift är en skatt på att anställa folk. Det är så den funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, precis. Så om arbetsgivaravgiften tas bort kan lika gärna "tanken" från företagen vara att det ska vara billigare att anställa alls, och stoppa pengarna i styrelseledamöternas fickor.

Det jag vill åt här är att det finns inget som säger att borttagandet av arbetsgivaravgiften innebär pengar i de anställdas fickor.

Blev det garantier och grejer så Hurra! Men vid risk att företaget självt tar pengarna så ser jag hellre att staten behåller dem.

Ett exempel på vad jag menar: Säg att arbetsgivaravgiften är 7 855, Om jag får de pengarna själv så skulle jag absolut kunna tänka mig detta, Men om företaget får göra lite vad de vill med pengarna (som var fallet med slopade avgiften för unga) så är jag emot det hela då jag sett vad som hände i exemplet med de unga och sänkningen av restaurangmonsen. Om inte företag är hårt styrda av lagar och regler så verkar det som om de alltid gör sådant som mest kommer höjdarna inom bolaget till gagn, och då ser jag hellre att staten tar pengarna.

Det handlar inte om att den enskilde anställde ska få högre lön, utan att företagen har råd att anställa fler. Fler i arbete = mer pengar till staten, dels via skatteintäkter men främst genom sänkta kostnader eftersom du raderar en arbetslös. En ren vinst mot vad arbetsgivaravgiften ger.
I längden kan det dock innebära högre löner för de som förtjänar det, det är precis vad man har chansen till på ett privat företag.

Jag gillar även din tilltro till staten när det gäller att omsätta dessa pengar, de är betydligt värre på att slösa vilt än vad våra företag är...

Folk talar gärna om "FÖRETAGEN!" som elaka jättar, med aktieägare och styrelser som ger varandra bonusar medan de skrattar åt fotfolket. Endast 0,58% av alla företag i Sverige har över 50 anställda. Stora företag med över 250 anställda utgör 0,09%.
De riktigt små företagen (1-9 anställda) utgör hela 22,43%. Enmansföretag 73,97% som referens, men de påverkas givetvis inte direkt av arbetsgivaravgifter. Källa: SCB:s Företagsdatabas.

Det är de små företagen som i regel anställer dig och som kan anställa fler med lägre skatter. De har inga styrelser, bonusar eller aktieägare och de brinner oftast för sina företag. I många fall tar cheferna t.o.m. ut lägre lön än sina anställda för att gynna företaget.

Jag tycker att folk borde sätta sig in i företagsklimatet innan de börjar kasta sig runt med misstro mot elaka styrelser med höga löner.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Fast nu stämmer ju inte detta riktigt...exempelvis kommer det att innebära att produkter med mindre farliga kemikalier kommer att få en konkurrensfördel vilket faktiskt kommer att leda till minskad mängd farliga kemikalier.

Alltid tråkigt när folk väljer att förenkla saker och endast belysa ena sidan av myntet. Iofs inte helt ovanligt att politiska partier väljer att göra så, men det är fortfarande beklämmande att man väljer att göra så för att ta billiga poänger.

Permalänk
Medlem

Om skattepengar öronmärktes ändamålsenligt hade jag accepterat det. Det här är rent löjligt. Jaja, personligen får jag väl se det som ett incitament till att konsumera mindre och spara mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Ozzed, arbetsgivaravgift är en skatt på att anställa folk. Det är så den funkar.

Skrivet av wwraver:

Det handlar inte om att den enskilde anställde ska få högre lön, utan att företagen har råd att anställa fler. Fler i arbete = mer pengar till staten, dels via skatteintäkter men främst genom sänkta kostnader eftersom du raderar en arbetslös. En ren vinst mot vad arbetsgivaravgiften ger.
I längden kan det dock innebära högre löner för de som förtjänar det, det är precis vad man har chansen till på ett privat företag.

Jag gillar även din tilltro till staten när det gäller att omsätta dessa pengar, de är betydligt värre på att slösa vilt än vad våra företag är...

Folk talar gärna om "FÖRETAGEN!" som elaka jättar, med aktieägare och styrelser som ger varandra bonusar medan de skrattar åt fotfolket. Endast 0,58% av alla företag i Sverige har över 50 anställda. Stora företag med över 250 anställda utgör 0,09%.
De riktigt små företagen (1-9 anställda) utgör hela 22,43%. Enmansföretag 73,97% som referens, men de påverkas givetvis inte direkt av arbetsgivaravgifter. Källa: SCB:s Företagsdatabas.

Det är de små företagen som i regel anställer dig och som kan anställa fler med lägre skatter. De har inga styrelser, bonusar eller aktieägare och de brinner oftast för sina företag. I många fall tar cheferna t.o.m. ut lägre lön än sina anställda för att gynna företaget.

Jag tycker att folk borde sätta sig in i företagsklimatet innan de börjar kasta sig runt med misstro mot elaka styrelser med höga löner.

Jag är medveten om, detta, men det jag bestred från början var det här: "Arbetsgivaravgift, pengar som annars hade kunnat gå rakt ner i din egen ficka i form av högre lön"

Att vi har skiljda uppfattningar om nyttan med att låta företagen ta pengarna och göra vad de vill med jämfört med om staten behåller dem är egentligen en annan diskussion. Jag ville mest påvisa att med tanke på att företag gärna sätter så låga löner som möjligt till arbetarna, och ger så höga arvoden det bara går till styrelseledamöter så är det inte troligt att arbetarna skulle få del av kakan i form av högre lön, så det är ju felaktigt.

Dessutom verkar det absolut största skälet till att man inte anställer idag vara att det saknas kompetent folk, inte att man tycker att det är för dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att en kemikalieskatt hade varit bra om det öronmärkts samt varit lite tydligare.. Men jag gillar inte alls hur denna skatten är upplagd.

Blir till att köpa från Tyskland hädanefter, förutom att de har 19 procent moms istället för 25 så slipper man dessutom denna Totalt idiotiska kemikalieskatten, Ett ställe där jag handlat för typ 30 tusen på några månader är Mindfactory.de
Kan starkt rekommendera dem. 200kr frakt oavsätt hur mkt du köper dessutom, Köpte flera GTX 1080 Ti där för 6600kr st bland annat. en processor som kostade 2100 här köpte jag för 1700 där. och detta är innan kemikalieskatten.

Detta landet börjar gå helt åt helvete alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är medveten om, detta, men det jag bestred från början var det här: "Arbetsgivaravgift, pengar som annars hade kunnat gå rakt ner i din egen ficka i form av högre lön"

Att vi har skiljda uppfattningar om nyttan med att låta företagen ta pengarna och göra vad de vill med jämfört med om staten behåller dem är egentligen en annan diskussion. Jag ville mest påvisa att med tanke på att företag gärna sätter så låga löner som möjligt till arbetarna, och ger så höga arvoden det bara går till styrelseledamöter så är det inte troligt att arbetarna skulle få del av kakan i form av högre lön, så det är ju felaktigt.

Dessutom verkar det absolut största skälet till att man inte anställer idag vara att det saknas kompetent folk, inte att man tycker att det är för dyrt.

Du måste bara vara försiktig med att använda påståenden som "företag gärna sätter så låga löner som möjligt" och "ger så höga arvoden det bara går till styrelseledamöter". Det är en generalisering som du baserar på en nästan obefintlig procent av företag. Jag kan garantera dig att så inte är fallet i en förkrossande majoritet av företag.

Vi har ett hat mot företag (särskilt från ungdomar) idag som baseras på vad de läser om de stora elaka företagen. Dessa företag är gärna redan i mångt om mycket undantagna från det regelbundna skattesystemet. Inte helt, men de har sina egna regler.

Jag förstår att du pekade på det här med högre löner, men det är fel sätt att se på det oavsett hur man vänder och vrider på det. Är det fel att vilja ha högre lön? Nej, absolut inte. Men slopade arbetsgivaravgifter skulle INTE vara till för att ge högre löner, utan att kunna sätta fler i arbete, vilket gynnar alla i slutänden. Problemet är att det tar tid och att folk gärna ser det kortsiktigt. Nya företag växer fram, fler blir anställda m.m. Bidragstagare (arbetslösa, pensionärer osv) blir lidande kortsiktigt, men gynnas i längden.

Att sedan några stora företag utnyttjar situationen - det är ofrånkomligt. Den stora majoriteten kommer dock alla till gagn från våra småföretag, som står för flest anställningar.

Sedan kan man givetvis jämföra Sverige mot andra länder med lägre skatter och peka på hur mycket bättre Sverige har klarat sig. Absolut. Men har det med skatterna att göra? Knappast så enkelt. Många faktorer - särskilt vår neutrala och fredfulla internationella ställning (generellt sett) - spelar större roll.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Du måste bara vara försiktig med att använda påståenden som "företag gärna sätter så låga löner som möjligt" och "ger så höga arvoden det bara går till styrelseledamöter". Det är en generalisering som du baserar på en nästan obefintlig procent av företag. Jag kan garantera dig att så inte är fallet i en förkrossande majoritet av företag.

Vi har ett hat mot företag (särskilt från ungdomar) idag som baseras på vad de läser om de stora elaka företagen. Dessa företag är gärna redan i mångt om mycket undantagna från det regelbundna skattesystemet. Inte helt, men de har sina egna regler.

Jag förstår att du pekade på det här med högre löner, men det är fel sätt att se på det oavsett hur man vänder och vrider på det. Är det fel att vilja ha högre lön? Nej, absolut inte. Men slopade arbetsgivaravgifter skulle INTE vara till för att ge högre löner, utan att kunna sätta fler i arbete, vilket gynnar alla i slutänden. Problemet är att det tar tid och att folk gärna ser det kortsiktigt. Nya företag växer fram, fler blir anställda m.m. Bidragstagare (arbetslösa, pensionärer osv) blir lidande kortsiktigt, men gynnas i längden.

Att sedan några stora företag utnyttjar situationen - det är ofrånkomligt. Den stora majoriteten kommer dock alla till gagn från våra småföretag, som står för flest anställningar.

Sedan kan man givetvis jämföra Sverige mot andra länder med lägre skatter och peka på hur mycket bättre Sverige har klarat sig. Absolut. Men har det med skatterna att göra? Knappast så enkelt. Många faktorer - särskilt vår neutrala och fredfulla internationella ställning (generellt sett) - spelar större roll.

Jag är 32, så ungdom är väl att ta i

Du pekat själv på att det är "ofrånkomligt" att några stora företag kommer utnyttja situationen. Det räcker för mig för att tycka att det är bättre att staten får pengarna. Sålänge det finns giriga as som inte klarar av att hålla fingrarna i styr så är det bättre att staten förvaltar det kapitalet. Där har vi åtminstonne insyn i form av offentlighetsprincipen och kan se vad pengarna går till.

Tittar vi på småföretagen så tror jag inte det är så mycket bättre faktiskt. Ett exempel är ju restaurangmomsen som nästan uteslutande berörde små företag.

Fick vi billigare mat? Nej.
Blev det fler jobb? Nej.
Fick de anställda högre lön? Nej.

Det som återstår är ju då att pengarna hamnade i fickan på ägarna. Och det tycker jag inte om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så om idiotskatten innefattar även tangentbord, vart fan köper man sånt utomlands med svensk layout?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Så om idiotskatten innefattar även tangentbord, vart fan köper man sånt utomlands med svensk layout?

Sant om det gäller tangentbord så blir du tvingad att betala.

Borde inte piratpartiet ta upp kampen mot skatten?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Sant om det gäller tangentbord så blir du tvingad att betala.

Borde inte piratpartiet ta upp kampen mot skatten?

Tangentbord som faller under varukoden 847160 ingår ej i kemikalieskatten då endast 847130, 847141 samt 847149 ingår från 8471XX kategorin (den fulla listan hittar ni här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/... )

Inte heller högtalare/hörlurar/headset omfattas då de ligger under 8518XX. Skatten tar ett hopp från 8517XX och fortsätter på 8519XX.