Permalänk
Medlem

The Long Dark

Såg ingen tråd om detta spelet så tänkte jag skulle skapa ett om inte annat för att någon kanske missat denna juvel

The Long Dark är ett survial-spel och jag vet att de just nu är extremt många men detta spel är nog bland de bästa jag lirat, det är i stil med DayZ (de bra delarna) men utan zombies. Det är en konstant strid mot elementen och vildmarken som är gjort på ett mycket snyggt sätt. Grafiskt är det vackert men det är ett "indie" så räkna inte med något extremt men stilen är mycket passande stämningen i spelet, spelet är i "early access" men går ur det till full release den 1 Augusti så spelet man köper nu är mer eller mindre färdig produkt.

Spelet är "simpelt", ditt mål är att överleva och nästan allt är emot dig. Kyla, vätskebrist, hunger m.m. är konstanta hot, vädret i norra Kanada där det utspelar sig är allt annat än mysigt.

Spelet har bland de bästa väderskiftningarna jag sett och ett mycket bra crafting system samt om du spelar på interloper får du nog det hårdaste survival spelet möjligt utan att spelet någonsin "fuskar".

Just [Sommar REA 2017] nu är det på REA på steam och kostar ~120 kr så gillar man survival är det klart värt en titt iaf

http://store.steampowered.com/app/305620/The_Long_Dark/

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Såg ingen tråd om detta spelet så tänkte jag skulle skapa ett om inte annat för att någon kanske missat denna juvel

http://cdn.akamai.steamstatic.com/steam/apps/305620/extras/TLD_cover_-_w_brand_-_steam.png?t=1498081063

The Long Dark är ett survial-spel och jag vet att de just nu är extremt många men detta spel är nog bland de bästa jag lirat, det är i stil med DayZ (de bra delarna) men utan zombies. Det är en konstant strid mot elementen och vildmarken som är gjort på ett mycket snyggt sätt. Grafiskt är det vackert men det är ett "indie" så räkna inte med något extremt men stilen är mycket passande stämningen i spelet, spelet är i "early access" men går ur det till full release den 1 Augusti så spelet man köper nu är mer eller mindre färdig produkt.

Spelet är "simpelt", ditt mål är att överleva och nästan allt är emot dig. Kyla, vätskebrist, hunger m.m. är konstanta hot, vädret i norra Kanada där det utspelar sig är allt annat än mysigt.

Spelet har bland de bästa väderskiftningarna jag sett och ett mycket bra crafting system samt om du spelar på interloper får du nog det hårdaste survival spelet möjligt utan att spelet någonsin "fuskar".

https://www.youtube.com/watch?v=DMKXQTAHI_c

Just [Sommar REA 2017] nu är det på REA på steam och kostar ~120 kr så gillar man survival är det klart värt en titt iaf

http://store.steampowered.com/app/305620/The_Long_Dark/

Konstigt att tråden inte har fått ett enda inlägg sedan tråden skapades (2017)

The Long Dark är riktigt bra och jag antar att det som kan vara orsaken till att en del inte ser det som intressant är att grafiken är lite sparsam och egen. Det var i alla fall grafiken som fick mig att tveka inför ett köp, men jag köpte det ändå och har aldrig ångrat det. Det tar inte lång tid förrän man vant sig vid grafiken och finner den passande. Kan idag inte ens föreställa mig spelet med den grafik som många kräver, det skulle förstöra hela känslan.

Jag lirar enbart "survival", vilket jag finner mest intressant. Har haft spelet sedan det släpptes och spelar det i perioder (beroende på hur jag jobbar) då det är ett tidskrävande spel. Varje kväll blir det att jag sitter ett par timmar. Det är ju en gammal dröm för mig att få leva ensam i det vilda och göra allt för att överleva av det som naturen har att erbjuda, även fast det är kul att jaga loot också.

Det finns ett mod community men urvalet kanske inte är så där jättestort, dock är det moddar som är genomtänkta och som enligt mig inte förstör spelet. Jag använder endast ett par mods som gör att man kan tillverka egna stearinljus, få lite trevligare inredning i den stuga man valt att bosätta sig i. Gillar inte mods som gör det lättare att överleva.

Permalänk
Medlem

Jag har nog egentligen inte tålamodet för sådana här spel. Det var kul ett tag och jag tyckte om storyn men någonstans blev det för mycket backtracking, kändes som jag promenerade för promenerandets skull och fick ta pauser under promenaden så jag kunde promenera lite till. Om man då inte uppskattar den överlevnadsaspekten så känns det som ett ganska artificiellt sätt att bara dryga ut spelets livslängd.

Med det sagt så kan jag se mig själv spela det igen. Det är väldigt atmosfäriskt och ibland kan jag sakna promenerandet som jag kritiserar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jag har nog egentligen inte tålamodet för sådana här spel. Det var kul ett tag och jag tyckte om storyn men någonstans blev det för mycket backtracking, kändes som jag promenerade för promenerandets skull och fick ta pauser under promenaden så jag kunde promenera lite till. Om man då inte uppskattar den överlevnadsaspekten så känns det som ett ganska artificiellt sätt att bara dryga ut spelets livslängd.

Med det sagt så kan jag se mig själv spela det igen. Det är väldigt atmosfäriskt och ibland kan jag sakna promenerandet som jag kritiserar så

Ja, om man kör story mode så blir det en del traskande vilket kan förstöra mycket, tycker jag.
Går man över till att lira survival mode så blir det visserligen en del traskande där med, men där kan man välja att bosätta sig på ett lämpligt ställe, där det finns tillgång till det mesta. Tänker då främst på närheten till fiske och jakt. När man har tillverkat det mest nödvändiga som till exempel lämpliga kläder, fixat verktyg och vapen så blir det mer (i alla fall för mig) att man stannar kvar och bara fokuserar på själva överlevandet. Det finns något avkopplande i det tycker jag, även om man ibland får ge sig ut på långvandringar för att hitta ett ställe där man kan tillverka ny ammunition och annat.