Var går gränsen för bra DPI på iPad?

Permalänk
Avstängd

Var går gränsen för bra DPI på iPad?

Jag är sugen på en iPad, och kollade på en begagnad iPad 3. Upplösningen är 2048x1536 och har 246 DPI, men betyder det att den är full HD bara för att den har högre upplösning än 1920x1080? Hur stor roll spelar DPI in i detta, blir t.ex skärmklipp på iPad:en i knivskarp full HD med så låg DPI?

Permalänk
Medlem

iPad 3 ska du inte köpa. det var deras första iPad med retina display. Men den hade inte CPU och GPU nog att driva den så den är JÄTTESEG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

iPad 3 ska du inte köpa. det var deras första iPad med retina display. Men den hade inte CPU och GPU nog att driva den så den är JÄTTESEG

Det var ett bra tips, tackar. Jag har dock ingen vidare ekonomi och min budget ligger på 2000 kr, finns det någon annan maskin med iOS och full HD som man har råd att köpa begagnat då?

Permalänk
Medlem

Nu har denna android men rekommenderar Lenovo Tab 3 plus:) Snabb och bra skärm.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Nu har denna android men rekommenderar Lenovo Tab 3 plus:) Snabb och bra skärm.

Budget 2000:-???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronnie60:

Nu har denna android men rekommenderar Lenovo Tab 3 plus:) Snabb och bra skärm.

Tack för tipset, men är bara ute efter iOS

Permalänk
Medlem

Råder dig att spara ihop till modellen som nyss lanserats vilken kort och gott heter "iPad". Har kommit nedemot 3000 kr-strecket nytt på diverse reor.

Begagnat ska du inte köpa något annat än Ipad Air 2 eller Ipad Pro. Det var så fruktansvärt stor skillnad mellan Air 2 och modellerna innan.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Råder dig att spara ihop till modellen som nyss lanserats vilken kort och gott heter "iPad". Har kommit nedemot 3000 kr-strecket nytt på diverse reor.

Begagnat ska du inte köpa något annat än Ipad Air 2 eller Ipad Pro. Det var så fruktansvärt stor skillnad mellan Air 2 och modellerna innan.

Tänkte bara säga att jag hade en iPad Air och köpte nyligen en ny iPad ( den nya som bara heter så) och jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad på dem. Jag köpte en ny för att minnet i min Air inte längre räckte till utan jag fick ominstallera appar hela tiden för att kunna använda den. Hade den haft större minne hade jag inte haft något behov av någon ny.
Så att säga att man inte kan köpa något annat än Air2 eller Pro begagnat är kanske lite överdrivet. Allt beror nog på till vilket pris man kan hitta något begagnat. Att en gammal 3:a kanske ska undvikas är kanske sant och möjligen även 4:an (även om dottern använder sin flitigt hela dagarna trots lite strul ibland) men hittar man en Air till bra pris kan den nog fungera ok till vardagligt användande i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Betahuman: När jag stod i valet och kvalet mellan en iPad Air och en Air 2 så föll valet på den första då ljudet på Air 2 är bland det burkigaste jag har hört på en mobil enhet.

Inget direkt tips precis, men en iakttagelse jag gjort som kanske kan vara av intresse.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av inze:

Tänkte bara säga att jag hade en iPad Air och köpte nyligen en ny iPad ( den nya som bara heter så) och jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad på dem. Jag köpte en ny för att minnet i min Air inte längre räckte till utan jag fick ominstallera appar hela tiden för att kunna använda den. Hade den haft större minne hade jag inte haft något behov av någon ny.
Så att säga att man inte kan köpa något annat än Air2 eller Pro begagnat är kanske lite överdrivet. Allt beror nog på till vilket pris man kan hitta något begagnat. Att en gammal 3:a kanske ska undvikas är kanske sant och möjligen även 4:an (även om dottern använder sin flitigt hela dagarna trots lite strul ibland) men hittar man en Air till bra pris kan den nog fungera ok till vardagligt användande i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller inte riktigt med. Jag tycker alla IOS-enheter med 1 GB RAM börjar kännas sega, och även om de funkar ok nu är det knappast en bra framtidsinvestering att köpa dem nu. Därtill har Air 1 till skillnad från de flesta andra Ipads inget buffat X-chip med bättre grafik utan Air 1 har samma A7 som sitter i Iphone 5s. Air 2 har en mycket snabbare A8X.

En tredje stor skillnad är att Air 2 var den första Ipaden med fingeravtrycksläsare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Håller inte riktigt med. Jag tycker alla IOS-enheter med 1 GB RAM börjar kännas sega, och även om de funkar ok nu är det knappast en bra framtidsinvestering att köpa dem nu. Därtill har Air 1 till skillnad från de flesta andra Ipads inget buffat X-chip med bättre grafik utan Air 1 har samma A7 som sitter i Iphone 5s. Air 2 har en mycket snabbare A8X.

En tredje stor skillnad är att Air 2 var den första Ipaden med fingeravtrycksläsare.

Självklart är en en nyare modell bättre vad gäller hårdvara och prestanda men allt bör ställas i förhållande till vad man får och vad man betalar.

Nya iPad hittar jag från ca 3600 kr. Och vill/kan man lägga de pengarna får man naturligtvis en bättre och mer framtidssäker iPad. Men skulle man hitta en begagnad Air, för 1000-1500 kr får man en platta som klarar mycket.
Jag märker som sagt ingen skillnad alls, i det jag använder min platta till, mellan min gamla Air och nya iPad (5th gen). Ja förutom fingeravtrycksläsaren då som fungerar bra vid inloggning till Bank-ID som är det enda jag använder det till. Men jag hade aldrig bytt bara för att få den funktionen.

Jag hade överhuvudtaget inte tänkt tanken att köpa någon ny om det inte varit för att 16 GB varianten av Air inte riktigt räckte till. Fick rensa var och varannan dag och tröttnade på det. Köpte därför en iPad med 128 GB som förhoppningvis räcker till ett bra tag.

Nu har jag inte nån koll på vad en Air 2 kostar begagnad, men hittar men den till ett bra pris så är det självklart också nåt att fundera på om man inte vill köpa nytt, men jag är ganska säker på att den kostar betydligt mer än Air och närmar man sig priset för vad en ny iPad (5th gen) kostar är det kanske bättre att satsa på en sån så att man får en helt ny platta med garanti.

Skickades från m.sweclockers.com