Permalänk
Inaktiv

144hz med en 75hz bredvid

Godkväll, velar lite fram och tillbaka om skillnaden kommer bli så pass stor att jag stör mig.
Har idag en Asus MG248Q 144hz och har på senaste tiden funderat på att skaffa en skärm till, endast för "'multitasking" dvs inget spelande på den sekundära skärmen.

Jag har tänkt mig en ASUS 24" VG245HE, vilket körs i 75 Hz. Min fråga är om någon har liknande setup med 144hz + en 75/60hz monitor bredvid, isåfall är det något märkbart störande att 75hz inte är lika smooth i windows och på nätet?

Permalänk
Inaktiv

Personligen märker jag ingen störande skillnad förutom muspekaren som blir duplicerad på skrivbordet när det gäller 60hz. Men är inte alls något proffs på skärmar utan bara en konsument.

Permalänk
Medlem

Jag har 144hz i mitten och två 60hz på sidan.
Jag märker tydligt att det är 60hz men det är inget som jag stör mig av.

Enbart du vet om du kommer störa dig på det eller ej. Vissa jag vet om tycker det är hopplöst och extremt irriterande, andra tänker inte på det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ställa ner frekvensen på din nuvarande skärm och jämföra fram och tillbaka?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon273333:

Personligen märker jag ingen störande skillnad förutom muspekaren som blir duplicerad på skrivbordet när det gäller 60hz. Men är inte alls något proffs på skärmar utan bara en konsument.

Skrivet av Elghinnarisa:

Jag har 144hz i mitten och två 60hz på sidan.
Jag märker tydligt att det är 60hz men det är inget som jag stör mig av.

Enbart du vet om du kommer störa dig på det eller ej. Vissa jag vet om tycker det är hopplöst och extremt irriterande, andra tänker inte på det.

Tack för era svar! Får ta med en funderare till!

Permalänk

jag kör med en 144hz o två 60hz, och hittar inget jobbigt själv.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det syns ju förstås vilken skärm som är vilken men jag brukar ändå inte ha något viktigt på min andra skärm.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
99:e percentilen

Klart man märker skillnad, men jag som tycker hög uppdateringsfrekvens är väldigt viktigt ser ändå en sådan lösning du tänker dig som rimlig. Möjligen kan det vara en fördel att köra sidoskärmen i halva huvudskärmens frekvens, alltså 72 Hz, men det är bara en gissning från min sida.

Själv kör jag två skärmar i 144 Hz och en i 100 Hz. Den sistnämnda är IPS, så den använder jag rätt mycket till bildredigering och så. Det ska dock sägas att 100 Hz ju är betydligt skönare än 60 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Man vänjer sig. Har kört 144 Hz skärmar tillsammans med 60 Hz skärmar och visst ser man skillnaden, men det funkar bra och är inte så väldigt störande heller (i mitt tycke, du kanske tycker att det är störande).

Du kan ju alltid att testa med en laptop (med ~60 Hz skärm) först - koppla din 144 Hz skärm till laptopen och använd laptopens skärm som sekundär skärm. Ignorera laptopens storlek och fokusera enbart på frekvensen - om det funkar bra så kommer en 75 Hz skärm nog funka bra också.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

har 2 stycken på 60 och en på 144. stör mig inte det mista.