Samsung kan introducera batterier med fast elektrolyt år 2018–2019

Permalänk
Melding Plague

Samsung kan introducera batterier med fast elektrolyt år 2018–2019

Komponentutvecklingen till smarttelefoner rör sig framåt i en rasande takt. Batterierna har dock endast sett små uppgraderingar över tid, något Samsung hoppas ändra på med ny teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att det finns hälsosam konkurrens på området Något som såklart gynnar oss konsumenter i slutändan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skäggig legend

Vi har hastigheten och features i telefonerna, det som länge saknats länge är just batteritid - Jag känner mig laddad inför detta! höhö

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

"The batteries will be applied for smartphones first and then for electric vehicles after its safety is fully tested."

Så de kommer släppa batterier till telefoner utan att testa dem fullt ut? o.O Eller tolkar jag det där felaktigt?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"The batteries will be applied for smartphones first and then for electric vehicles after its safety is fully tested."

Så de kommer släppa batterier till telefoner utan att testa dem fullt ut? o.O Eller tolkar jag det där felaktigt?

Nja, skulle nog snarare gissa på att citatet blir lite ur kontext. Mobila marknaden är där de kommer att börja först och eftersom det antagligen är både dyrare och en större risk på bilar så vill man nog råda bot på eventuella barnsjukdomar som upptäcks efter att mobila enheter använt batteriet under flera år.

Det är väl samma batterityp, däremot exponeras de och används på väldigt olika sätt varpå jag tolkar det som att man behöver göra ett mycket mer rigoröst testarbete innan man applicerar tekniken fullt ut på bilar och deras batterier. Tror inte det ska tolkas som om de enbart kommer testa batterierna för bilar och chansa på att "det löser sig" med mobilmarknaden

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"The batteries will be applied for smartphones first and then for electric vehicles after its safety is fully tested."

Så de kommer släppa batterier till telefoner utan att testa dem fullt ut? o.O Eller tolkar jag det där felaktigt?

Automobile ställer alltid mycket högre krav vad det gäller t.ex. tillförlitlighet jämfört med konsumtionsvaror vilket gör att det tar längre tid.
Med det sagt har jag svårt att se någon tillverkare våga fuska med testerna med Note 7 fiaskot i minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"The batteries will be applied for smartphones first and then for electric vehicles after its safety is fully tested."

Så de kommer släppa batterier till telefoner utan att testa dem fullt ut? o.O Eller tolkar jag det där felaktigt?

Utan att kunna något om el eller tekniken bakom batterier osv tänker jag att testsviten för bilarna inkluderar stackade batterier medan det är onödigt att testa sånt för mobiler. Så som ovannämnt, citatet är antagligen tagit lite utan kontext.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken explosion inom detta område :>

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vilken explosion inom detta område :>

Jo det kan komma till att göra en riktigt smäll på mobilmarknaden.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Rekordmedlem

Ett batteri i en bil är mycket större och utsätts för helt andra påkänningar det ska tex klara krockprov och överleva klimatpåverkan och de vibrationer som uppstår när bilen körs, ett telefonbatteri har det ganska trivsamt i förhållande till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har den typ 3000mA eller?

Samsung är nog det absolut sista företaget jag skulle köpa batterier ifrån.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att veta något om säkerhet, tempområde, urladddningsproblem, energidensitet o.s.v.
Om batteriet är flytande eller fast är inte så intressant för konsument, det intressanta är hur det påverkar ovan nämnda områden.

Permalänk
Medlem

Den här personen har tagit fram ett sådant batteri:

Ser väldigt intressant ut. Har fått för mig att han träffade Samsung bara några dagar efter att detta spelades in, men minns inte vart jag fått det ifrån :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekspro:

Den här personen har tagit fram ett sådant batteri:

https://youtu.be/dTYFecSg1a0?t=30m39s

Ser väldigt intressant ut. Har fått för mig att han träffade Samsung bara några dagar efter att detta spelades in, men minns inte vart jag fått det ifrån :-/

Jag läste någonstans att Elon Musk sa att det inte är svårt att tillverka ett batteri som är mycket bättre än litiumjonbatteri på vissa punkter, men att de alltid var sämre på någon annan punkt som gjorde de oanvändbara. Tex kan du göra ett batteri som rymmer dubbelt så mycket men bara går att ladda hälften så många gånger. Enligt honom var litiumjonbatteri den bästa medelvägen just nu. Det hade dock varit trevligt om han hade fel

Permalänk
Medlem

Intressant läsning om John Goodenough som uppfann Lithium Ion batteriet och vid 92 års ålder fortsätter med nya upptäckter om solid state batteri.

https://qz.com/929794/has-lithium-battery-genius-john-goodeno...
och
https://qz.com/338767/the-man-who-brought-us-the-lithium-ion-...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Om Samsung och LG (båda två tillverkar toppskiktet av 18650 batterier, 18650 används i allt från laptops till elbilar) tillsammans börjar implementera dessa batterier blir det svårt för resten av marknaden att inte följa efter. Visst blir dom kanske dyrare, men marknadsföringsvinsten är uppenbar (höjer de samtidigt priset på sina vanliga litiumbattier, ja, då har du ytterligare en faktor.