Installera server i husgrund

Permalänk
Medlem

Installera server i husgrund

Bollar lite idén på att installera min server i husgrunden. Funderar däremot på vad jag behöver tänka på och hur jag ska lösa det säkert.
Saker jag har tänkt på.

  • +Mycket svalare och extremt hög värmekapacitet.

  • -Kan bli negativa grader på vintern.

  • -Kan bli något varmt på sommaren men tror det fortfarande lär bli lägre än utomhus. (Ej mätt.)

  • -Fukt och smuts risk.

  • +Den kan låta hur mycket den vill, för tyst är den inte.

  • +Den tar upp ett utrymme som aldrig används.

Min nuvarande idé är att göra ett minimalistiskt hembyggt chassi skåp. (1U server) Då kan jag lätt filtrera luften från smuts. Däremot så blir fukten lite svårare att lösa utan avfuktare. Skulle kunna försegla utrymmet mycket bättre och installera luftavfuktare. Frågan är däremot hur stort problem fukten faktiskt blir. Kan även göra bättre ventilation i rummet så att fuktigheten är samma som utomhus, men det ökar fuktigheten vid dimma. Ström är inga problem och nätverk lär den få genom en 10Gb/s fiberkabel. Takhöjden i husgrunden är runt 1.6m så ni inte tror jag tänker krypa runt på magen.

Är min idé smart eller knäpp och vad har ni för tankar? Servern var inte allt för dyr lyckligtvis, för annars hade jag aldrig övervägt denna tillkännagives halvgalna idén.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara som inte kan kylas "normalt" egentligen?

Detta med dyr hårdvara 24/7 tillsammans med fukt och damm brukar alltid resultera i katastrof i längden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vad har du för hårdvara som inte kan kylas "normalt" egentligen?

Detta med dyr hårdvara 24/7 tillsammans med fukt och damm brukar alltid resultera i katastrof i längden.

Den kan definitivt hålla temperaturerna i vanlig rumstemperatur. Anledningen till att jag vill sätta den där är att den är rätt stor och otymplig men även att den låter som en liten dammsugare. Men eftersom att du frågade efter hårdvaran kan jag likaväl svara.
2x E5-2670 SR0KX
64 elller 96 GB DDR3 ECC RAM. (Beror på om jag kan få polarens 32GB som han har 0 användning för.)
10Gb/s fiber-nätverkskort
Några att ännu köpa hårddiskar/SSDs
Så även om den inte är billig så är den inte allt för dyr heller. Inte en chans att jag hade gjort det med ett dyrare system.

Damm är rätt lätt att lösa med bra filter, men som du säger så återstår fukt som problem. Mitt problem är att de ställen där utrymme finns så stör ljudet och där den kan låta så är utrymmet begränsat. Med det sagt så finns fler utrymmen ändå som t.ex. garage, vind, takfästning etc. Hade däremot varit väldigt smidigt om jag hade kunnat ha den i husgrunden då den stör ingen och kabeldragning blir extremt enkelt och snyggt. Ville mestadels höra om någon har en bra idé hur man skulle kunna lösa det, vill alltså bara bolla idén lite. Lyckas jag lösa fukt problemet så är ju det egentligen en suverän lösning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kondens, fukt, damm känns inte som någon bra kombo för en dator. Jag har krypt runt i min egen krypgrund under sommaren för att dra fiber. Det är klart svalt och skönt där men skulle aldrig ställa en dator där nere. Plus att det i mitt fall är ett jäkla bök om man behöver göra underhåll.
Sen är frågan om det finns ökad risk för mögel när man har en värmekälla i grunden? Vet faktiskt inte, kanske onödigt nojjig.

Med det sagt så körde vi ett par servrar i ett oisolerat soprum/förråd i ett par år utan problem. Så elektronik är nog tåligare än man tror, särskilt om grejerna står på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Helt ärligt... fukt i grunden vill du lösa oavsett! Så in med avfuktare och fuktlarm. Sen är det bara att köra servern där nere

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Min känsla är att en krypgrund inte är lämplig för känslig elektronik utan att först göra omfattande åtgärder. Det TS vill göra är att skapa ett klimatskal i ett utrymme som mer liknar "utomhus".

Det finns en stor risk att det som vill göras kan antingen påverka eller påverkas av omgivningen. Detta kan få rätt tråkiga konsekvenser om man inte har koll på vad man gör.

Eftersom det handlar mer om byggnadsteknik (byggnadsfysik) så rekommenderar jag www.byggahus.se istället. Det får säkert alldeles utmärkt att göra det TS vill, men det är ju lämpligt att veta vad man gör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har lite tankar om detta som jag ska skriva när jag får en stund över sen, postar detta så jag hittar hit bara.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kondens är ju inget problem så länge det inte droppar från taket (golvet ovanför), och gör det det kanske man ska lösa det problemet först. Eftersom datorn är varmare än den omgivande luften kommer den vara det sista som får kondens- och fuktproblem i källaren.

Däremot känns som det kan bli problematiskt med dammet. Ett skåp med kraftigt övertryck och filter på insugen borde lösa det problemet. Men då krävs det schema för att byta/rensa filter och hur hindrar man damm från att komma in medan man byter filter.

Inga olösliga problem och kan helt klart vara värt besväret om man redan har servern.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som en fantastiskt ide! </IRONI>

Istället för att lösa problemen så ska du behandla symtomen? Dessutom ska du komplettera
med andra system som behöver övervakas och underhållas för att hålla dina symtom i schakt.
Du behöver alltså hantera och övervaka externa system för kyla, värme och fukt.

Med tanke på vad allt detta kostar att fixa till så gissar jag på att det är billigare att köpa
några Dell Poweredge T20 med E3 CPU för att lösa alla dina behov.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Kondens, fukt, damm känns inte som någon bra kombo för en dator. Jag har krypt runt i min egen krypgrund under sommaren för att dra fiber. Det är klart svalt och skönt där men skulle aldrig ställa en dator där nere. Plus att det i mitt fall är ett jäkla bök om man behöver göra underhåll.
Sen är frågan om det finns ökad risk för mögel när man har en värmekälla i grunden? Vet faktiskt inte, kanske onödigt nojjig.

Med det sagt så körde vi ett par servrar i ett oisolerat soprum/förråd i ett par år utan problem. Så elektronik är nog tåligare än man tror, särskilt om grejerna står på.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppmärksamma att det inte rör sig om en krypgrund. Det är ~1.6m takhöjd vilket visserligen inte är tillräckligt för att sträcka på mig direkt men det har inte alls samma problem som en krypgrund. Rörande mögel, det är mindre risk för mögel i en krypgrund om den är uppvärmd. Det är därför krypgrunder fungerade suveränt förr men idag har var och vartannat hus med krypgrund problem med mögel just pga bättre golvisolation och ingen vedeldning som värmer upp krypgrunden. (Nekar inte att jag lärde mig detta nyligen när jag undersökte denna idén, så här är källan.)

Miljön hos mig liknar nog mer det oisolerade förrådet du använde.

Skrivet av talonmas:

Helt ärligt... fukt i grunden vill du lösa oavsett! Så in med avfuktare och fuktlarm. Sen är det bara att köra servern där nere

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du har helt rätt med att det bör avfuktas i vilket fall om fukt finns. Vet inte hur fuktigt det faktiskt är där inne men inga mögel problem. Bör nog mäta lite, tror jag har en fuktmätarsensor till en arduino liggandes någonstans som bör fungera någorlunda, annars köper jag en riktig.

Skrivet av carlbanan:

Min känsla är att en krypgrund inte är lämplig för känslig elektronik utan att först göra omfattande åtgärder. Det TS vill göra är att skapa ett klimatskal i ett utrymme som mer liknar "utomhus".

Det finns en stor risk att det som vill göras kan antingen påverka eller påverkas av omgivningen. Detta kan få rätt tråkiga konsekvenser om man inte har koll på vad man gör.

Eftersom det handlar mer om byggnadsteknik (byggnadsfysik) så rekommenderar jag www.byggahus.se istället. Det får säkert alldeles utmärkt att göra det TS vill, men det är ju lämpligt att veta vad man gör

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tippset med byggahus.se! Ska gå in och kolla där vad folket där har att säga. Har själv så extremt fläckig kunskap rörande byggnadsteknik, har rätt bra koll på vissa teori områden men 0 koll på andra.

Skrivet av Karaff:

Jag har lite tankar om detta som jag ska skriva när jag får en stund över sen, postar detta så jag hittar hit bara.

Gör du gärna det. Ska utveckla det lite mer jag också när mer tid finns att tillgå.

Skrivet av Earthchill:

Kondens är ju inget problem så länge det inte droppar från taket (golvet ovanför), och gör det det kanske man ska lösa det problemet först. Eftersom datorn är varmare än den omgivande luften kommer den vara det sista som får kondens- och fuktproblem i källaren.

Däremot känns som det kan bli problematiskt med dammet. Ett skåp med kraftigt övertryck och filter på insugen borde lösa det problemet. Men då krävs det schema för att byta/rensa filter och hur hindrar man damm från att komma in medan man byter filter.

Inga olösliga problem och kan helt klart vara värt besväret om man redan har servern.

Droppar ingenting från taket där inne. Hade samma idé för damm problemet som du, skåp med filtrerat insug. Lär nog överdimensionera filter arean så att filterstädning kan göras sällan (men regelbundet givetvis) utan luftsugs problem.

Skrivet av BrusE:

Jag tycker att det låter som en fantastiskt ide! </IRONI>

Istället för att lösa problemen så ska du behandla symtomen? Dessutom ska du komplettera
med andra system som behöver övervakas och underhållas för att hålla dina symtom i schakt.
Du behöver alltså hantera och övervaka externa system för kyla, värme och fukt.

Med tanke på vad allt detta kostar att fixa till så gissar jag på att det är billigare att köpa
några Dell Poweredge T20 med E3 CPU för att lösa alla dina behov.

Jag vet inte vad för externa system du syftar på för kyla och värme, det är bara fukt som möjligen lär ha aktivt system. Komiskt nog har jag redan en T20 men behöver mycket högre prestanda och RAM kapacitet därav denna installationen. Du kan inte riktigt jämföra ett kluster system med ett singel system. Sedan är jag väldigt tveksam till att det faktiskt skulle bli billigare, även om jag inte redan haft servern. För att ens komma upp till samma antal CPU kärnor och RAM behövs minst 4st Poweredge T30 (T20 har gått ur) och då berörs inte ens nätverks utrustning samt kluster prestanda. (För OK kluster prestanda hade ju 10Gb/s varit minimum och 10Gb/s switchar är så billiga.) Samt att jag hade behövt skriva om mina program för kluster bruk. (Vilket vissa redan har till viss mån men inte alla.)

Kortfattat, jag kan inte lösa min situation med flera svaga servrar. Jag behöver och har redan inskaffat en riktig server. Behövde ECC (vilket iaf min T20 inte stödjer), gott om RAM med framtida uppgraderings möjlighet (har nu 16 dimm-slots) samt rejäl CPU prestanda. Även om jag skaffar en redig avfuktare designad för husgrunder så går de på några enstaka tusenlappar men då åtgärdar förbättrar jag även husets hälsa i samma veva. En hög T30 servrar hade ju gått på flera tiotusentals kronor.

EDIT: Vill uppmärksamma att jag ändå uppskattar ditt svar, allvarligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Uppmärksamma att det inte rör sig om en krypgrund. Det är ~1.6m takhöjd vilket visserligen inte är tillräckligt för att sträcka på mig direkt men det har inte alls samma problem som en krypgrund. Rörande mögel, det är mindre risk för mögel i en krypgrund om den är uppvärmd. Det är därför krypgrunder fungerade suveränt förr men idag har var och vartannat hus med krypgrund problem med mögel just pga bättre golvisolation och ingen vedeldning som värmer upp krypgrunden. (Nekar inte att jag lärde mig detta nyligen när jag undersökte denna idén, så här är källan.)

Miljön hos mig liknar nog mer det oisolerade förrådet du använde.

Jag tror du har helt rätt med att det bör avfuktas i vilket fall om fukt finns. Vet inte hur fuktigt det faktiskt är där inne men inga mögel problem. Bör nog mäta lite, tror jag har en fuktmätarsensor till en arduino liggandes någonstans som bör fungera någorlunda, annars köper jag en riktig.

Tack för tippset med byggahus.se! Ska gå in och kolla där vad folket där har att säga. Har själv så extremt fläckig kunskap rörande byggnadsteknik, har rätt bra koll på vissa teori områden men 0 koll på andra.

Gör du gärna det. Ska utveckla det lite mer jag också när mer tid finns att tillgå.

Droppar ingenting från taket där inne. Hade samma idé för damm problemet som du, skåp med filtrerat insug. Lär nog överdimensionera filter arean så att filterstädning kan göras sällan (men regelbundet givetvis) utan luftsugs problem.

Jag vet inte vad för externa system du syftar på för kyla och värme, det är bara fukt som möjligen lär ha aktivt system. Komiskt nog har jag redan en T20 men behöver mycket högre prestanda och RAM kapacitet därav denna installationen. Du kan inte riktigt jämföra ett kluster system med ett singel system. Sedan är jag väldigt tveksam till att det faktiskt skulle bli billigare, även om jag inte redan haft servern. För att ens komma upp till samma antal CPU kärnor och RAM behövs minst 4st Poweredge T30 (T20 har gått ur) och då berörs inte ens nätverks utrustning samt kluster prestanda. (För OK kluster prestanda hade ju 10Gb/s varit minimum och 10Gb/s switchar är så billiga.) Samt att jag hade behövt skriva om mina program för kluster bruk. (Vilket vissa redan har till viss mån men inte alla.)

Kortfattat, jag kan inte lösa min situation med flera svaga servrar. Jag behöver och har redan inskaffat en riktig server. Behövde ECC (vilket iaf min T20 inte stödjer), gott om RAM med framtida uppgraderings möjlighet (har nu 16 dimm-slots) samt rejäl CPU prestanda. Även om jag skaffar en redig avfuktare designad för husgrunder så går de på några enstaka tusenlappar men då åtgärdar förbättrar jag även husets hälsa i samma veva. En hög T30 servrar hade ju gått på flera tiotusentals kronor.

EDIT: Vill uppmärksamma att jag ändå uppskattar ditt svar, allvarligt.

Du skriver följande

-Kan bli negativa grader på vintern.
-Kan bli något varmt på sommaren men tror det fortfarande lär bli lägre än utomhus. (Ej mätt.)

Hur ska du hantera detta utan externa kyl och värmesystem?
Hur ska du hantera när fuktigheten sjunker på vinter?

Angående T20 så har den stöd för DDR3 SDRAM - ECC om man kör med t.ex E3-1225V3

Du skriver dock inte vad du ska använda denna server till, men om det är viktigt så lägger man inte den i krypgrunden.

EDIT
Ett sådant skåp borde lösa dina problem, om du är beredd att betala
http://lightmate.eu/produkter/lightmate/184/

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du skriver följande

-Kan bli negativa grader på vintern.
-Kan bli något varmt på sommaren men tror det fortfarande lär bli lägre än utomhus. (Ej mätt.)

Hur ska du hantera detta utan externa kyl och värmesystem?

Det har du rätt i, sorry, glömde dela mina tankar runt det och insåg nu att jag inte heller lagt nog med tanke på det. CPU, RAM, moderkortet etc. tror jag inte lär ha några problem. Hårddiskarna är däremot ett möjligt problem som jag hade glömt bort lite. En vanlig disk ska klara ner till 0C eller 5C beroende på modell per specifikation. Vilket skulle kunna vara ett problem. Har däremot inte bekräftat ännu om det faktiskt blir negativt i husgrunden. Så det är egentligen första saken att kolla när det faktiskt blir vinter om temperaturerna närmar sig 0C eller om det håller sig över. Skulle kunna bygga ett litet värmesystem rätt lätt för hårddisken. Alternativt så kör jag utan hårddiskar i servern och kör de över 10Gb/s, den lättaste lösningen. Kan nog göra så att jag kör hårddiskarna över nätverket tills jag vet temperaturerna där på vintern och göra ett beslut då.

Värmen tror jag däremot inte är några problem i praktiken. Lär nog alltid hålla sig väl under 30C där och det är inte dålig ventilation i servern. Listade det mer som en grej jag tänkt på.

Skrivet av BrusE:

Hur ska du hantera när fuktigheten sjunker på vinter?

Hur skulle lägre fuktighet vara ett problem? Syftar du på rimfrost?

Skrivet av BrusE:

Angående T20 så har den stöd för DDR3 SDRAM - ECC om man kör med t.ex E3-1225V3

Har inte en Xeon i min men CPU'n i den har ECC stöd men den vägrade starta när jag satte i det. Undersökte det iofs inte så noga, men nåja, den ska pensioneras som router ivf. Kan inte ens minnas längre vad det för sorts RAM jag testade då det var mest om ett par ECC stickor min polare hade kunde användas i den varav svaret var nej. (Han ville byta RAM stickorna som satt i den mot ECC minnet som han saknar användning för.)

Skrivet av BrusE:

Du skriver dock inte vad du ska använda denna server till, men om det är viktigt så lägger man inte den i krypgrunden.

Skulle det vara en kritisk server hade jag inte haft den hemma över huvud taget. Ska mestadels ha den åt saker som kräver stor mängd RAM och/eller CPU kraft ibland i kombination med nätverkskommunikation. Vill köra den som offload server för mina tyngre och lång körande privata laster från andra enheter samt för några privata nät-tjänster. Vill inte köra allt på min stationära då jag vill kunna använda min stationära. Kan säga från erfarenhet att Windows process scheduler är rätt kass, och vill inte vara låst till Linux. Jag tror inte jag behöver nämna varför jag inte vill köra det på min bärbara.

Servern var inte allt för dyr (refurbished) så jag vågar ställa den i en icke ideell plats så länge oddsen är goda.

Skrivet av BrusE:

EDIT
Ett sådant skåp borde lösa dina problem, om du är beredd att betala
http://lightmate.eu/produkter/lightmate/184/

Definitivt intressant produkt men även om jag inte kan se priset så misstänker jag att det kostar en faktor mer än vad min server gjorde.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är några större bekymmer att köra en server i krypgrunden, de som tror att den exploderar och går sönder har kanske aldrig varit i en torr frisk krypgrund ?

För det första, lite normal fukt bör inte vara ett bekymmer, datorn är betydligt varmare än omgivningen och drabbas inte av kondens.

Ang damm, en krypgrund som är stängd (som de skall vara ) har ingen direkt luftväxling, så dammet ligger still på golvet, tror datorn håller sig renare där än inne i huset med damm från textiler, hud, hår, djur etc.

Temperaturen bör vara väldigt jämn och bra året runt, krypgrunder är lite som jordkällare, inte iskalla på vintern, svala på sommaren.
Nu vet jag ju dock inte hur din krypgrund är utformad.

Vill du skydda datorn mot smuts, fukt och kyla så skulle jag nog bygga en låda till den, som är helt sluten på sidor och uppåt, men helt eller delvis öppen i botten, sen kan man ha några termostatstyrda fläktar som blåser ut värmen nedåt om det blir för varmt, blir det kallt så värmer datorn luften som stiger uppåt och stannar i lådan.

Lycka till !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Värmen tror jag däremot inte är några problem i praktiken. Lär nog alltid hålla sig väl under 30C där och det är inte dålig ventilation i servern. Listade det mer som en grej jag tänkt på.

Hur skulle lägre fuktighet vara ett problem? Syftar du på rimfrost?

När temperaturen ute sjunker så kommer luften att bli torrare. Jag skulle inte rekommendera att köra en maskin
när luftfuktigheten understiger 40%. Går det för långt så blir det problem med elektrisk uppladdning.

Genom att se till att luften har en luftfuktighet mellan 40 och 60 % säkerställer man att statisk elektricitet
inte kan ackumuleras. Detta på grund av att den "läcker" till jord via luftens fukthalt.

Eftersom vi inte vet vilka förhållande som råder i husgrunden så är det svårt att veta om detta kommer att vara ett problem.

Som sagt så kan du alltid testa, men gör man fel så kan man skada utrustningen.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tycker att det verkar vara en alldeles utomordentlig idé.
Att ställa in något i krypgrunden som genererar värme är bara positivt.
Kondens fukt är det stora problemet och om man tillför värme så minskar risken för detta.

Med tanke på hur min dator ser ut inuti när jag dammsuger den så har jag svårt att tänka mig att damm är något problem.

Låg luftfuktighet har ju alla hus under vintern. Ner mot 20% har jag sett i mitt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Jag har ofta 20% luftfuktighet under kalla perioder vintertid.

Min elektronik fungerar utmärkt år efter år ändå..

Det är mer min egen hals som blir lite ledsen när luften blir så torr.

En krypgrund brukar inte torka ut lika aggressivt då skillnaden i temperatur mellan ute och inne inte är lika stor, dessutom drar den torra luften fukt ur mark och mur.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har inte hört nån som tagit upp följande scenario...

Strömmen går på servern och du ska ner och fixa. Sure, tänker du, det mesta går att administrera på avstånd men när en råtta gnagit av kabeln hjälper inga tekniska lösningar

Råttor, andra krypande djur. Skalbaggar m.m. Jag är bara rädd att när du monterar ner datorn om några år hittar du en liten familj med näbbmöss eller dyligt inuti den

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det enda egentliga problemet jag kan se är att hårddiskar kan må dåligt av låg temp (vintertid).

Fukt från luften borde inte vara något problem alls då servern kommer att vara varmare (dvs det bör inte bli någon kondens annat än möjligen i något kallt hörn i chassit kanske), och damm/smuts/insekter är inget problem med vettig filtrering heller (så länge som hål där t.ex. myror skulle kunna kräla in tätas).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Visst, har man ett Zoo i sin krypgrund så kan det vara problematiskt.

Men det bör man nog åtgärda isf oavsett om man skall ha en dator där eller inte.

(Krypgrund i dagligt tal syftar alltså på att det är ett utrymme där man kan behöva krypa för att komma under huset, till skillnad mot en källare som mer inbjuder till upprätt gång. Inte att det är en grund full med kryp)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Får du för låg temp inne i lådan för hårddiskarna är det ju bara att sänka farten eller helt stänga av en eller flera fläktar. Med din spec. så borde du inte ha några problem med att hålla 20°C inne i lådan.

Permalänk
Medlem

Senast jag såg servrar i krypgrund så var det vid en elbesiktning (brand pga felaktig elinstallation) där flertalet serverrack hittades i krypgrunden hängandes från taket.

Servrarna var gömda och användes till TV cardsharing

Så visst verkar det som att det fungerar att ha servrar i krypgrund.