SNES Mini - Super Nintendo Classic Edition släpps 29 september!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Scalpers Inc (Bergsala Monopoly).

Onekligen. Kunde inte sagt det bättre själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

däremot kan jag tycka det är rätt drygt att någon köper 500 konsertbiljetter till något dom skiter i. Så dom som verkligen vill gå, kan inte eller får betala väldigt mycket mer. Men det är ju inget som är olagligt i sig och är väl mer en fråga om moral. Äsch jag vet inte.

Jag tycker det är en fråga om civilkurage. Om man inte köper den här typen av "andrahandsvaror" så försvinner fenomenet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Med alla kontakter medlemmar på swec har blir jag förvånad att inte priserna som Bergsala säljer SNESen för läcker ut.

Jag tar gärna emot pm med prisbilden från någon på insidan. Jag håller stenhårt på källskyddet och lovar se till att den smutsiga byken exponeras.

Permalänk

Jag förstår inte hur Bergsala fortfarande kan få ha kvar sitt distributions-monopol, i och med den "fria" handel som ska existera inom EU...

Patetiskt är vad det är, Nintendo Europe borde verkligen vara Nintendo Europe, inte exkludera Skandinavien på grund av något gammalt mut-avtal från 80-talet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

och lovar se till att den smutsiga byken exponeras.

Vilken smutsiga byk? Importera själv om du vill slippa Bergsala.

För övrigt så hann jag och en kompis boka varsin på Netonnet, någon timme efter att produkten kom ut på sidan, och några timmar senare verkar de ha stoppat förhandsbokningarna. Nu är det bara att hålla tummarna för att Nintendo inte slutar tillverka dem innan de första batcharna kommer ut i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag är iallafall helt säker på att det är Bergsala och inte återförsäljarna som trissat upp priset. Två seriösa butiker Inet och Webbhallen hänvisar till att "priset från leverantör blivit högre än väntat" om det skulle vara kartellbildning bland handlarna, då skulle den innefatta ALLA försäljare i hela Norden, då priset ser lika ut i hela det området.
Det tror jag helt enkelt inte på, det är för komplicerat för en så ekonomiskt oviktig produkt.

Jag är glad för att Bergsala tog Nintendo till norden på 80-talet, men det är dags att lägga ned nu.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilken smutsiga byk? Importera själv om du vill slippa Bergsala.

För övrigt så hann jag och en kompis boka varsin på Netonnet, någon timme efter att produkten kom ut på sidan, och några timmar senare verkar de ha stoppat förhandsbokningarna. Nu är det bara att hålla tummarna för att Nintendo inte slutar tillverka dem innan de första batcharna kommer ut i Sverige.

Det är fel om vi ska få betala mer i Skandinavien för att det är Bergsala som importerar och inte Nintendo Europe. Förstår inte varför du tycker att han ska importerar när han försöker få fram sanningen / hjälpa oss andra.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vilken smutsiga byk? Importera själv om du vill slippa Bergsala.

Det är just det... Hela Norden skulle kunna importera vid sidan av Bergsala om det gick men det går inte för den här produkten.

Det är kärnan i den smutsiga byken som Bergsala visar upp. Bergsala tog snabbt som attan tog tillfället i akt att i stort sett dubbla sitt pris till återförsäljarna så snabbt det gick upp för Bergsala att hela Europa skulle få en lägre tilldelning än vad marknaden hoppandes på.

Man får känslan av att de lärde sig något när de för femton år sedan fick böta €1,25 miljoner för kartellbildning.
Nu kunde man höja priset till ockernivå eftersom att Nintendos låga produktion som genererar möjligheten och Bergsala kunde inte göra något åt kliandet i sina fingrar.

Om Nintendo UK dvs Nintendo Europe kan sälja sina Mini SNES för under £70 inklusive 20% VAT till konsumenten i sin egen butik - då är det ren och skär ocker när Bergsala säljer dem för nästan 1000,- exklusive 25% moms till en ÅF i Sverige.

Sunda villkor, sund konkurrens och sunda affärsmodeller är något alla vill ha.
Det här är inte sunt och jag hoppas att vi får se en ändring på detta i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag hörde med Discshop om tillgången där och fick följande svar:

"Vi har fått preliminär information från Nintendo om hur många konsoler som kommer att komma in, dock bara vad det gäller den första leveransen. När vi har fått all den information som vi behöver för att kunna informera er kunder vad som händer så kommer ett e-mail precis som förra gången att skickas ut till alla som har förbokat produkten."

Discshop tror eller hoppas alltså att det kommer fler än en leverans till sig. Hur sannolikt det är låter jag vara osagt då jag i stort sett missade hela tåget med NES.

Edit:

Jag har också fått mejl från Net on net som säger detta:
"Vi kontaktar dig gällande din inneliggande order hos oss.

Nintendo Mini SNES Art.nr: 246253 på din beställning har preliminär release 2017-09-29.
Genom denna beställning har du förhandsbokat produkten och din order kommer skickas så fort varan finns i lager."

Jag mejlade dem och frågade mer ingående om hur chanserna är för oss som har förbokat fick jag nedanstående svar:

"Vår vision är att leverera Nintendo Mini SNES till alla de kunder som har förhandsbokat den via vår hemsida!
Vi har fått bekräftat utav leverantören att vi kommer kunna leverera konsolen till de kunder som har förhandsbokat den hos oss, men vi kommer att återkoppla längre fram så fort vi har mer information."

Förmodligen kommer alla som har förbokat också att få köpa konsolen. Återkopplingen framöver tycks gälla leveranstiden, även om det inte står utskrivet.

Lade till information från Net on net.
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Fenomenet "skalpers" beror egentligen på en från början misslyckad prissättning av produkten, vilket utnyttjas av roffande individer. För att optimera sin vinst borde producenten sätta priset så att det finns exakt lika många produkter till försäljning som folk som är villiga att betala det givna priset.

Men det finns ofta andra hänsyn för producenten än de krasst och direkt vinstoptimerande. Konsertbiljetter kanske inte säljs så dyrt som de skulle kunna, för att även de mindre bemedlade ska ha en chans att få uppleva sina favoriter. Nintendo kanske ser SNES-försäljning ur ett större marknadsföringingsperspektiv, där de ser kampanjen som ett sätt att göra sitt namn mer känt/aktuellt snarare än ett sätt att direkt generera vinst. Visst, Nintendos strategi är lite svårbegriplig med tanke på frustrationen den begränsade upplagan skapar, men som presidentvalkampanjen i väst visade kan ibland även negativ publicitet vara bättre än ingen publicitet.

Oavsett syfte att sälja produkter under sitt marknadsvärde så undergrävs det av s.k. "skalpers" som inte delar producentens motiv utan ser det som ett tillfälle att utnyttja till att göra sig en hacka. De tillför inget mervärde till marknaden, utan bidrar bara till att dra den hårt till den strikt kapitalistiska och inhumana extremen.

Kapitalism är bevisligen ett väldigt framgångsrikt sätt att generera välstånd, men det är farligt att upphöja kapitalismen till naturlag. Det finns en orsak till att marknaden är reglerad, det som skiljer politiska ståndpunkter åt är graden av reglering.

Ett extremt exempel där kapitalistiska värderingar inte överensstämmer med mänskliga är det vi kallar utpressning. Utpressaren säljer information som kan skada köparen, och det är "bara" frågan om att hitta värdet för köparen. Ett liknande exempel är när producenten är i monopolställning och kan sätta priset (lite likt vår aktuella SNES-diskussion). Detta kommer till sin spets när produkten är livsviktiga läkemedel, som i följande horribla fall från verkligheten, där en spekulant köpte upp rättigheterna till en AIDS-medicin och höjde priset med 5000%. Strikt kapitalistiskt inget fel, det denna ”skalper” gjorde var inget annat än att justera priset till att bättre representera värdet av produkten, men mänskligt är det förstås förkastligt.

”Välkommen till verkligheten” är ett sorgligt försök till försvar, en önskan att undslippa personligt ansvar. Verkligheten är inte oberoende av våra handlingar, vi är alla medansvariga för den.

Permalänk
Medlem

@anon5930 Jag håller med dig, men detta har ju redan avhandlats 20 ggr+ i tråden.

Även om inte Bergsala "låst" något pris till slutkund, så är vi fortfarande i en sits just nu där butikerna skyller priset ~1500 på att Bergsala tar ut ett högt pris till dom.
Jag står därför fast vid att det är Bergsala som fastslår någon sorts "minimumpris", för man jag ju inte förvänta sig att en affär som säljer till slutkund ska sälja +/- 0 eller med minusmarginal?

Det kan vara allt från att :
A) Bergsala tar hela ökningen ...
B) Bergsala/ÅF har båda höjt (dvs säg att Bergsala höjt med 300:- och ÅF lägger på sin vinst procentuellt, då leder ju Bergsalas högre pris till ett ännu högre pris för oss konsumenter eftersom påslaget blir högre)
C) ... till att ÅF tar hela höjningen.

Bergsala vägrar kommentera och ÅF:arna försöker få det till att hela höjningen beror på Bergsala.
Utan att någon läcker priset som Bergsala säljer för, så kan man ju omöjligen spekulera i vem i kedjan det är som driver upp priset.

------

Även intressant att det nu börjar komma info om att affärer börjar boka upp "andra leveransen". Jag var under intrycket att infot som ÅF fått från Bergsala var gällande deras "totala volym", men så verkar ju nu inte längre fallet.
En sak är säker, och det är att vad man än tycker om priset så är ju hela förloppet misskött.

Permalänk
Medlem

Vad som är värt att tänka på är att det inte bara är i Sverige detta priset är satt, det är så i flera länder (även utanför bergsalas domän.)

Priset sticker i ögonen på en fattiglapp som mig men men men.. tyvärr så är jag en av de svaga själarna som nog kommer pröjsa 1500kr för min enhet. Jag har inte ägt en konsol sedan PS2 och det har börjat kliat i fingrarna senaste tiden. Jag är väldigt sugen på att äga en konsol och eftersom jag inte känner mig som seriös konsolspelare och samtidigt är hyfsat nostalgisk över SNES (utan att ha faktiskt spelat så många av de spelen som ingår!) så är SNES mini perfekt. Men jag hade inte trott att jag skulle behöva betala så mycket. Den verkar inte ens vara så exklusiv som NESen var, så därför svider priset ännu lite mer.

Grejen när ni snackar kapitalism (folk som månar för okontrollerad kapitalism kan inte ha mycket mellan öronen men det är en annan diskussion..) osv så är det väldigt viktigt att tänka på, tror jag, att varför just denna prishöjning fungerar är tack vare LIMITED EDITION, alltså samma anledning till att det finns koncertbiljett-scalpers. Hade det funnits oändligt av enheterna så hade företagen fått jobba för att sälja så många enheter som möjligt och därför behövt kämpa genom att sätta attraktiv nivå på priset. Men eftersom det är begränsad utgåva så kan man vara säker på att sälja ut lagret utan att behöva oroa sig ett dugg för allmänna prissättning.

Jag tror helt enkelt att någonstans i ledet (om det är bergsala eller butikerna, skit samma) så listade någon ut att de var för billiga i förra omgången (NES alltså). Dessutom antar jag att det bara är särskilt väletablerade butiker som får enheter av distributören, så därför kan inga små aktörer kan komma in och sänka marknadens prisbild? (Men varför skulle de vilja det? Limited edition!) I Inets mail stod det att inköpspriset inte bara var "högre," utan faktiskt "mycket högre," så om man naivt litar på Inet så verkar Bergsala bära stor skuld till prisbilden.

Naivt nog hoppas man på någon prisförändring innan säljstart men det är ytterst tveksamt, och att våga låta bli att köpa för att få tag på enhet efter eventuell prisnedsättning på grund av osålda enheter.. äh, så naiv är inte ens jag.

Permalänk
Medlem

Kan informera er som bokat på CDON.com att de inte har gjort någon överbokning. De som bokat kommer få ett ex, det kan bli senare leverans än september dock. Priset kan komma att ändras. Allt enligt deras kundtjänst/inköp idag. Hoppas det stämmer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Viper69:
Dom skulle ju säkert erkänna om dom hade gjort det också...

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att det inte längre går att förboka SNES Classic mini på Elgiganten.

Av de större kedjorna så verkar den fortfarande gå att förboka på MediaMarkt samt Gamestop.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är många som spyr galla över Nintendo och visst går det att ha vissa synpunkter på hur de hanterar lanseringen av sina retro-konsoler men samtidigt tycker jag att största delen av kritiken är jävligt ensidig. Man måste se det lite ur en företagsekonomiskt synvinkel också.

Nintendo släpper antagligen dessa retro-konsoler av i huvudsak tre anledningar. Tjäna lite extra pengar, få publicitet och bättra på sin image genom att spegla sig lite i glansen från fornstora dagar samt att erbjudna något till sina trogna retro-fans. Ser inget problem i detta och det blir huvudsakligen en win-win-situation för både producent och konsumenter. Man måste dock ha i åtanke att detta bara handlar om ett sidospår för Nintendo.

De kan inte bara lägga ner produktion av sina nutida produkter och börja producera retro-konsoler för fulla muggar och hoppas att folk kommer köpa dem i ofantliga mängder under en överskådlig framtid. Även om det finns ett stort sug efter retro-konsolerna just nu så handlar det ändå om en tillfällig efterfrågan på lite retro-kultur och barndomsminnen. Det är inte ekonomist försvarbart att göra stora investering i varken intern eller extern produktionskapacitet för att möta en så pass tillfällig topp i efterfrågan på en produkt. Speciellt inte på en retro-produkt där hårdvaran och därmed även tillverkningen skiljer sig enormt från de nutida produkterna.

Nintendo har därför fått göra nån typ av överslagsräkning på hur många exemplar som marknaden vill ha och hur många som är ekonomiskt försvarbart att producera med tanke på investeringar i tillfällig tillverkningskapacitet. Blir då ganska lätt att se att det blir så svårt för Nintendo att möta hela efterfrågan utan att antingen gå back stora summor själva eller att behöva sätta ett ofanligt högt inköpspris redan ut till distributörerna. Med tanke på det man vill uppnå med med lanserningen av retro-konsolerna (som jag nämnde tidigare) så blir det ett ohållbart scenario och därför väljer Nintendo att bara möta en del av efterfrågan på marknaden. Om det nu bara skulle handlat om en missbedömning av efterfrågan skulle ju produktionen av NES Classic skruvats upp i efterhand samt att man skulle ha tagit en helt annan höjd för efterfrågan av SNES Classic jämfört med vad som gjordes inför lanseringen av NES Classic. Ingetdera har skett vilket får mig att tro att jag inte ligger helt fel i mina spekulationer.

Med allt detta i åtanke så tycker jag att man kan vara lite mer nyanserad i sin kritik gentemot Nintendo (och då menar jag verkligen bara Nintendo, Bergsala-kritiken är ett helt annat spår). Tycker att de förtjänar en hel del kredd för att de överhuvudtaget släpper dessa produkter då de bara kunde struntat i det också. Många företag struntar i att släppa liknande retro-produkter för att det just att svårt att göra alla parter nöjda samt att det oundvikligen tär på försäljningen av och framför allt publiciteten kring företagens aktuella produkter som ju i realiteten är företagets framtid. Hade det varit bättre att Nintendo bara struntade i att släppa retro-produkterna för att man inte kan göra alla nöjda??

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Hade glömt att jag även hade skickat mail till Mediamarkts support och kollat mina chanser.
https://image.ibb.co/mk8CPa/Screenshot_20170704_132534.png

Inga köplatser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Hade glömt att jag även hade skickat mail till Mediamarkts support och kollat mina chanser.
https://image.ibb.co/mk8CPa/Screenshot_20170704_132534.png

Inga köplatser?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att du ska läsa "Köplatser är inget vi diskuterar just nu" tillsammans med vad de tidigare kommunicerat - om att de endast kommer ta emot samma mängd förhandsbokningar som de fått enheter allokerade. Vid eventuellt "sena leveranser" eller justerad allokering som kan påverka köpet så är det ju tämligen enkelt för dem att genom sin orderhistorik kunna skapa ett kösystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

@Viper69:
Dom skulle ju säkert erkänna om dom hade gjort det också...

Fast de gjorde inte "en iNet" och det kan man ju vara glad för...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Raderat ett antal personangrepp och påhopp.
Jag kan förstå att det kan svida att gå miste om en lansering men det är inte rättvist att klandra andra för detta.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Testpilot

På förekommer anledning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Born_HardCORE Tror du kan ha rätt där med produktionslinor och så vidare.
Däremot så vore det intressant att se hur mycket NES Classic sålde totalt.

Tittar man här (om nån har en bättre källa så gärna!):
http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/
Så ser man att Switch har sålt ~4 mill worldwide.

Skulle inte förvåna mig om både NES classic och SNES classic har stora möjligheter att sälja (om dom inte redan gjort?) mer än 4 mill.
Edit:
http://nordic.businessinsider.com/nes-classic-edition-sales-2...
2 mill på 5 månader. Och då tog det stop pga produktion. Jag står fast vid att både NES och SNES classic förmodligen har förmåga att krossa Switch sales...

Jag känner väl en 10 pers som köpte en NES classic, jag känner minst 10 pers som vill ha SNES classic. Hur många har köpt en Switch undrar du? 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Det är fel om vi ska få betala mer i Skandinavien för att det är Bergsala som importerar och inte Nintendo Europe. Förstår inte varför du tycker att han ska importerar när han försöker få fram sanningen / hjälpa oss andra.

Ja det kan man ju tycka, men det kommer inte förändra att det förhåller sig så. Det är som sagt fullt möjligt att privatimportera SNES Classic från ett annat land.

Ingenting kommer att ändras av ett "avslöjande" om att Bergsala saltat prislappen. Ingenting.

Skrivet av myusername:

Det är just det... Hela Norden skulle kunna importera vid sidan av Bergsala om det gick men det går inte för den här produkten.

Individuellt går det att köpa den från ett annat land, jo.

Skrivet av myusername:

Det är kärnan i den smutsiga byken som Bergsala visar upp. Bergsala tog snabbt som attan tog tillfället i akt att i stort sett dubbla sitt pris till återförsäljarna så snabbt det gick upp för Bergsala att hela Europa skulle få en lägre tilldelning än vad marknaden hoppandes på.

Självklart. Det är så marknaden fungerar.

Skrivet av myusername:

Man får känslan av att de lärde sig något när de för femton år sedan fick böta €1,25 miljoner för kartellbildning.
Nu kunde man höja priset till ockernivå eftersom att Nintendos låga produktion som genererar möjligheten och Bergsala kunde inte göra något åt kliandet i sina fingrar.

Ockernivå? För vem då?

Skrivet av myusername:

Om Nintendo UK dvs Nintendo Europe kan sälja sina Mini SNES för under £70 inklusive 20% VAT till konsumenten i sin egen butik - då är det ren och skär ocker när Bergsala säljer dem för nästan 1000,- exklusive 25% moms till en ÅF i Sverige.

Köp en från Storbritannien då?

Skrivet av myusername:

Sunda villkor, sund konkurrens och sunda affärsmodeller är något alla vill ha.
Det här är inte sunt och jag hoppas att vi får se en ändring på detta i framtiden.

Du får lära dig hur marknaden fungerar. När en produkt finns i en väldigt begränsad upplaga och väldigt många flera vill köpa dem så stiger priset. Du får flytta till Venezuela eller liknande diktatur om du vill försöka upphäva marknadsmekanismerna, och se hur bra det går att försöka tvinga folk att sälja något billigare än de själva vill.

Skrivet av deltascu:

Fenomenet "skalpers" beror egentligen på en från början misslyckad prissättning av produkten, vilket utnyttjas av roffande individer. För att optimera sin vinst borde producenten sätta priset så att det finns exakt lika många produkter till försäljning som folk som är villiga att betala det givna priset.

Men det finns ofta andra hänsyn för producenten än de krasst och direkt vinstoptimerande. Konsertbiljetter kanske inte säljs så dyrt som de skulle kunna, för att även de mindre bemedlade ska ha en chans att få uppleva sina favoriter.

Det finns de som vill ge bort saker, men försök få in att det är konsumenten som bestämmer värdet. För mig är en konsertbiljett värd en bråkdel av vad låtarna kostar att köpa på nätet. För min morsa skulle en SNES Classic inte vara värd många korvören. En produkt har inget värde förrän någon annan är villig att betala för den.

Skrivet av deltascu:

Kapitalism är bevisligen ett väldigt framgångsrikt sätt att generera välstånd, men det är farligt att upphöja kapitalismen till naturlag. Det finns en orsak till att marknaden är reglerad, det som skiljer politiska ståndpunkter åt är graden av reglering.

Som t.ex. att en socialistisk stat reglerar marknaden och ger Bergsala ensamrätten att sälja Nintendo kommersiellt i Sverige, istället för att låta marknadens aktörer importera och sälja dem fritt samt konkurrera om kunderna?

Skrivet av deltascu:

Ett extremt exempel där kapitalistiska värderingar inte överensstämmer med mänskliga är det vi kallar utpressning. Utpressaren säljer information som kan skada köparen, och det är "bara" frågan om att hitta värdet för köparen. Ett liknande exempel är när producenten är i monopolställning och kan sätta priset (lite likt vår aktuella SNES-diskussion). Detta kommer till sin spets när produkten är livsviktiga läkemedel,

Så vad du säger är att ingen egentligen äger någonting, de bara utpressar andra på pengar genom att sälja något?

Skrivet av non_noutils:

Den verkar inte ens vara så exklusiv som NESen var, så därför svider priset ännu lite mer.

Så om det blir obegränsad tillgång på dem så vill du ha en, även om den kostar 1500 kr?

Skrivet av non_noutils:

Grejen när ni snackar kapitalism (folk som månar för okontrollerad kapitalism kan inte ha mycket mellan öronen men det är en annan diskussion..) osv så är det väldigt viktigt att tänka på, tror jag, att varför just denna prishöjning fungerar är tack vare LIMITED EDITION, alltså samma anledning till att det finns koncertbiljett-scalpers.

Var har du lärt vad kapitalism är för något? Hos Ung Vänster?

Skrivet av non_noutils:

Hade det funnits oändligt av enheterna så hade företagen fått jobba för att sälja så många enheter som möjligt och därför behövt kämpa genom att sätta attraktiv nivå på priset. Men eftersom det är begränsad utgåva så kan man vara säker på att sälja ut lagret utan att behöva oroa sig ett dugg för allmänna prissättning.

Är det inte orättvist att guld är så dyrt?

Skrivet av non_noutils:

Jag tror helt enkelt att någonstans i ledet (om det är bergsala eller butikerna, skit samma) så listade någon ut att de var för billiga i förra omgången (NES alltså).

Det kan ju bero på att enheterna sålde slut långt innan de kom till Sverige. Exakt samma sak som skulle hända med vilken produkt som helst, alltså.

Skrivet av non_noutils:

Dessutom antar jag att det bara är särskilt väletablerade butiker som får enheter av distributören, så därför kan inga små aktörer kan komma in och sänka marknadens prisbild? (Men varför skulle de vilja det? Limited edition!) I Inets mail stod det att inköpspriset inte bara var "högre," utan faktiskt "mycket högre," så om man naivt litar på Inet så verkar Bergsala bära stor skuld till prisbilden.

Du måste börja med att inse det är konsumenterna som sätter priset, eller signalerar huruvida de vill ha en produkt till ett visst pris genom att köpa eller inte köpa den. Nämn en person som blivit tvingad av Bergsala AB att köpa ett Nintendo.

Skrivet av non_noutils:

Naivt nog hoppas man på någon prisförändring innan säljstart men det är ytterst tveksamt, och att våga låta bli att köpa för att få tag på enhet efter eventuell prisnedsättning på grund av osålda enheter.. äh, så naiv är inte ens jag.

Jag hoppas att du inte får tag på någon SNES Classic så att du slipper känna dig utnyttjad.

Skrivet av Born_HardCORE:

Många företag struntar i att släppa liknande retro-produkter för att det just att svårt att göra alla parter nöjda samt att det oundvikligen tär på försäljningen av och framför allt publiciteten kring företagens aktuella produkter som ju i realiteten är företagets framtid. Hade det varit bättre att Nintendo bara struntade i att släppa retro-produkterna för att man inte kan göra alla nöjda??

När man läser såna här cancerframkallande trådar så är det inte svårt att föreställa sig varför företag avstår från retrolanseringar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det kan man ju tycka, men det kommer inte förändra att det förhåller sig så. Det är som sagt fullt möjligt att privatimportera SNES Classic från ett annat land.

Ingenting kommer att ändras av ett "avslöjande" om att Bergsala saltat prislappen. Ingenting.

Där har du fel. Bergsala kan få näringsförbud eller bli ålagd vite om det framkommer att de inte följer marknadsekonomiska regler. Kartellbeteende är förbjudet i Sverige och EU.

Bersala har blivit ålagda vite tidigare för kartellverksamhet. 11 Miljoner SEK när det begav sig, Nintendo fick böta 1.5 Miljarder.

Att ha din "ryck på axlarna" inställning till denna märkliga prissättning är farlig och tillåter enbart företag att bete sig allmänvidrigt. Försök inte få det att framstå som att den oreglerade marknadsekonomin är självreglerande och ofelbar. Jag noterar din mycket högerinriktade inställning till marknadseknomi och skulle råda dig att titta på staten Kansas i USA och titta på hur bra det går där. Ett praktexempel på minimal statlig och "kommunal" styrning med låga skatter och stora privatintressen som är dåligt reglerade. Fungerar ungefär lika bra som i Venezuela som man så kärt vill dra upp som ett exempel.

Slutpoängen är att oavsett politisk preferens så finns det rötägg på bägge sidor och allt som oftast är det en mellanväg som är den mest gynnsamma.

Källa: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:1IZ1TNaR...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Där har du fel. Bergsala kan få näringsförbud eller bli ålagd vite om det framkommer att de inte följer marknadsekonomiska regler. Kartellbeteende är förbjudet i Sverige och EU.

Det var dock en helt annan situation är vad det handlar om här.

Parallellimportförbudet i Sverige infördes 1999, gissa av vilka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När man läser såna här cancerframkallande trådar så är det inte svårt att föreställa sig varför företag avstår från retrolanseringar.

Nä det har du rätt i. En del folk i tråden verkar ha en väldigt konstig inställning till det hela. Precis som om de på något sätt är berättigade till nånting bara för att de vill ha det. Det handlar ju dessutom bara om en TV-spelskonsol, en lyxprodukt, och inte något direkt livsviktigt.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Nä det har du rätt i. En del folk i tråden verkar ha en väldigt konstig inställning till det hela. Precis som om de på något sätt är berättigade till nånting bara för att de vill ha det. Det handlar ju dessutom bara om en TV-spelskonsol, en lyxprodukt, och inte något direkt livsviktigt.

Precis, massa bortskämda millennials som tycker sig ha rätt till en massa saker eftersom de aldrig behövt jobba för någonting.

De senare sidorna i tråden har ju dessutom helt spårat ur där folk sitter och hetsar upp varandra med rykten och spekulationer samt kryddar med historier om vad som hände på 90-talet. Substanslöst är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilken smutsiga byk? Importera själv om du vill slippa Bergsala.

Det kommer du inte att få för Nintendo Japan (det är Bergsala som "äger" Skandinavien, och Nintendo Europe resten av Europa).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Kapitalism är bevisligen ett väldigt framgångsrikt sätt att generera välstånd, men det är farligt att upphöja kapitalismen till naturlag.

Fast på sätt och vis är det väl rätt nära att vara en slags naturlag?

Fast ändå inte.

Det är nog anarki som är det närmaste "naturlag" vi har när jag tänker efter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det kommer du inte att få för Nintendo Japan (det är Bergsala som "äger" Skandinavien, och Nintendo Europe resten av Europa).

Det finns ingenting som hindrar en privatperson från att köpa produkten från ett annat EES/EU-land.