Oculus Rift får stöd för inspelning av blandad verklighet

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift får stöd för inspelning av blandad verklighet

Oculus släpper stöd för blandad verklighet till sitt VR-headset och rörelsekontroller. Detta för att ge utomstående en inblick i hur det känns att använda produkter för virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oculus verkar ligga efter HTC i de mesta när man jämför rift och vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Oculus verkar ligga efter HTC i de mesta när man jämför rift och vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet jag inte om jag håller med om. Bättre "tracking" är väl ungefär den fördel Vive har, och då ligger en Rift med tre sensorer inte långt bakom. Rift har bättre bildkvalitet, bättre tekniker för att ge en jämn upplevelse även vid sämre bilduppdatering (ASW), bättre handkontroller, bättre komfort, etc.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Det vet jag inte om jag håller med om. Bättre "tracking" är väl ungefär den fördel Vive har, och då ligger en Rift med tre sensorer inte långt bakom. Rift har bättre bildkvalitet, bättre tekniker för att ge en jämn upplevelse även vid sämre bilduppdatering (ASW), bättre handkontroller, bättre komfort, etc.

Trackingen är betydligt bättre på viven, och framförallt med nya bas stationerna som kommer ut. Att handkontrollerna och komforten skulle vara bättre är en smaksak i guess.
Jag tror Oculus kommer halka efter mer och mer då dom valt sin egna väg.

Fler och fler bygger egna headset baserade på steamVR och vives nya handkontroller som trackar fingrar öppnar upp för helt nya möjligheter inom VR världen.

Men som jag upplevt det är Oculus bättre till cockpit spel. Men viven ger en bättre upplevelse vid roomscale. Det är ju trots allt även där man verkligen upplever VR och inte i stolen med en 360 kontroller imo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Trackingen är betydligt bättre på viven, och framförallt med nya bas stationerna som kommer ut. Att handkontrollerna och komforten skulle vara bättre är en smaksak i guess.
Jag tror Oculus kommer halka efter mer och mer då dom valt sin egna väg.

Fler och fler bygger egna headset baserade på steamVR och vives nya handkontroller som trackar fingrar öppnar upp för helt nya möjligheter inom VR världen.

Men som jag upplevt det är Oculus bättre till cockpit spel. Men viven ger en bättre upplevelse vid roomscale. Det är ju trots allt även där man verkligen upplever VR och inte i stolen med en 360 kontroller imo.

Roomscale med tre sensorer med Rift fungerar ypperligt och utan problem. Den möjliga ytan man kan använda må vara större med Vive, men själva trackingen är i precis perfekt med Rift sedan en tid tillbaka. Jag använder regelbundet både Rift och Vive, och det är inte alls så stor skillnad som många Vive-entusiaster gärna vill hävda.

Visst handlar det om smak när det kommer till komfort och handkontroller, men det råder ingen tvekan om att konsensus är att Rift är det bättre kortet på dessa fronter. Den har bättre viktdistribution och är dessutom lättare än Vive.

Att HTC/Valve jobbar på bättre basstationer och handkontroller som kommer släppas i framtiden gör knappast att de "ligger före" Oculus – R&D utförs konstant av alla aktörer. Oculus Touch spårar redan fingrar, och jag har svårt att se vad det är som skulle vara så revolutionerande med att Vives nya kontroller gör detsamma fast med fler fingrar. De verkar mest ha tagit Touch-designen och förbättrat den något. Inget fel med det, men personligen motsätter jag mig att släppa femtioelva nya tillbehör varje kvartal, eftersom det resulterar i fler variabler för utvecklare.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Roomscale med tre sensorer med Rift fungerar ypperligt och utan problem. Den möjliga ytan man kan använda må vara större med Vive, men själva trackingen är i precis perfekt med Rift sedan en tid tillbaka. Jag använder regelbundet både Rift och Vive, och det är inte alls så stor skillnad som många Vive-entusiaster gärna vill hävda.

Visst handlar det om smak när det kommer till komfort och handkontroller, men det råder ingen tvekan om att konsensus är att Rift är det bättre kortet på dessa fronter. Den har bättre viktdistribution och är dessutom lättare än Vive.

Vives tracking är mycket mer exakt än Oculus. Vive behöver bara 2 sensorer och man behöver inte dra en kabel från varje till datorn.

Skrivet av Jonny Myran:

Att HTC/Valve jobbar på bättre basstationer och handkontroller som kommer släppas i framtiden gör knappast att de "ligger före" Oculus – R&D utförs konstant av alla aktörer. Oculus Touch spårar redan fingrar, och jag har svårt att se vad det är som skulle vara så revolutionerande med att Vives nya kontroller gör detsamma fast med fler fingrar. De verkar mest ha tagit Touch-designen och förbättrat den något. Inget fel med det, men personligen motsätter jag mig att släppa femtioelva nya tillbehör varje kvartal, eftersom det resulterar i fler variabler för utvecklare.

Femtioelva nya tillbehör? dom släpper nya kontrollers. det är ett tillbehör.
Oculus är baserat på Vive så det är snarare tvärt om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben: Oculus är baserat på Vive? Vad röker du och får jag smaka?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

@Garderoben: Oculus är baserat på Vive? Vad röker du och får jag smaka?

https://www.kitguru.net/components/vr/jon-martindale/valve-em...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben: "Valve employee CLAIMS"

fail

DK1 och DK2 också? bull

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

@Garderoben: "Valve employee CLAIMS"

fail

DK1 och DK2 också? bull

Det är ingen hemlighet att Oculus och Valve hade något typ av samarbete i början men att Valve gick till HTC i stället.

Baserat på är nog kanske lite fel ord dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben: jag kanske reagerade lite väl starkt, men jag har hört det här förr och det är nog mycket mer komplicerat än så. De är väldigt lika och har exakt samma specs. Det som skiljer är trackingsystemet och Oculus helt överlägsna Touch. Det fanns ingen Vive dk1 eller dk2 så att påstå att oculus är baserat på vive känns så fel det kan bli.

Egentligen skiter jag i vilket, jag vill bara att VR ska växa. Märket spelar ingen roll

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd

blandad verklighet... Jag trodde det kallades LSD...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: hell yeah

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Oculus verkar ligga efter HTC i de mesta när man jämför rift och vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger efter? mer som ligger före med allt

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

@Garderoben: jag kanske reagerade lite väl starkt, men jag har hört det här förr och det är nog mycket mer komplicerat än så. De är väldigt lika och har exakt samma specs. Det som skiljer är trackingsystemet och Oculus helt överlägsna Touch. Det fanns ingen Vive dk1 eller dk2 så att påstå att oculus är baserat på vive känns så fel det kan bli.

Egentligen skiter jag i vilket, jag vill bara att VR ska växa. Märket spelar ingen roll

Vive hade väldigt många prototyper bara att dom inte såldes. dk1 ska ju mer eller mindre helt vara baserad på valves prototyp.
Men det spelar mindre roll. Jag vill att VR ska växa men så länge Oculus kör sitt egna race kommer det att bromsa upp och klyva scenen tyvärr.

SteamVR växer dock bara mer och mer och flera olika företag utvecklar egna headset för steamVR.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

"Blandad verklighet" låter så härligt svenskt. Nästan som blandfärs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ligger efter? mer som ligger före med allt

Inte med försäljningen. Jag är forfarande nyfiken på att få möjligheten att testa en Rift. Jag har haft en Vive i över ett år..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Garderoben:

Trackingen är betydligt bättre på viven, och framförallt med nya bas stationerna som kommer ut.

Den nuvarande Vive:en är inte kompatibel med de nya fyrarna så den kommer inte bli bättre. Kompatibiliteten funkar tvärt om, de gamla (nuvarande) fyrarna funkar med kommande tillbehör.

Finns ett diagram med vilka fyrar som funkar med vilka sensorer: https://steamcommunity.com/games/steamvrtracking/announcement...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Vad jag läst behöver Oculus fyra kameror/sensorer för att få samma tillförlitlighet/precision som två lighthouses.
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/5sxw1j/oculus_roomsc...

Å andra sidan rekommenderar (-ade) Oculus att man inte använde fler än tre för att det kunde ställa till med tekniska problem.
https://uploadvr.com/oculus-sensors-setup/