Intel Core i9-7900X "Skylake-X"

Permalänk
Avstängd

Den må vara snabbast och bäst.
Dock ser jag den som en flopp,
Härligt Intel känner stress,och släpper en MEH produkt.
Tjohoooo!!!!!!!

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast hur är det överhuvudtaget relevant om IHS är lödd, limmad, tejpad eller ditsatt med eko-klassad hästskit? Om kretsen blir -100C, +800C är också totalt irrelevant. Det enda som spelar roll är om den är stabil och om den trottlar, ingen verkar ha problem med något av det i stock-clock. Här, precis som i många andra fall, verkar man kunnat dra upp den till ~4,7 GHz och resultaten pekar på att det inte trottlar.

Problemet är att effekten startar på en väl hög nivå och blir vansinnig i överklockat läge. Så enda man egentligen skulle få med t.ex. lödd IHS är möjligheten att köra CPUn på en frekvens där det nog inte är speciellt roligt att vistas i samma rum som datorn.

Detta är den första HEDT-generationen med SpeedShift. En negativ egenhet SpeedShift medför är att effekten kan variera från < 1 W till i detta fall väl över 100 W på tiotals mikrosekunder, något som ställer extrema mekaniska krav på paketeringen. Så är det ens säker att en lödd IHS är en bra idé här?

Som jag förstår det kommer Xeon fortfarande sakna SpeedShift då tekniken inte har jättestor poäng utanför interaktiv användning. Så är faktiskt fullt rimligt att Skylake Xeon använder lödd IHS just för att SpeedShift saknas. I valet mellan lödd IHS och SpeedShift på en plattform som kommer köra interaktiva applikationer tycker i alla fall jag att prioriteringen är rätt självklar.

Men kan absolut se att om man överklockar som sport ger ju SpeedShift absolut noll i värde. Är man ute efter maximal frekvens lär man köra utan P-state skalning och utan det är SpeedShift meningslöst.

Nu är jag inte med alls.. Lödd IHS innebär ju att värme effektivare kan transporteras bort från kretsen, och värme ökar också motståndet, vilket gör att högre volt krävs för att nå samma frekvens vid en given temperatur, så om det finns ett tak på säg 7Ghz så skulle man åtminstonne kunna nå det med lägre spänning, och allt som kan minska effektförbrukningen borde ju Intel ta emot med öppna armar med tanke på hur törstig den här processorn verkar vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som att prissättning är helt absurd. Kan inte tänka mig ett köp av den plattform.

Känns som att det blir AMD denna gången när bonusen kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Den må vara snabbast och bäst.
Dock ser jag den som en flopp,
Härligt Intel känner stress,och släpper en MEH produkt.
Tjohoooo!!!!!!!

Håller med, hela X299 plattformen är alldeles för framstressad..(Tack AMD) inte ens Coffee lake verkar vara speciell (Om man ska tro på ryktena)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GilbertG:

Jag förstår inte heller. Jag är å andra sidan inte förvånad, Sweclockers har verkligen sänkt ribban i år och är inte särskilt tillförlitlig längre med de dåliga grafikkortstesterna, russinplockade tramsnyheter om Vega och så detta som spiken i kistan.

Ja, men då är den inte "utmärkt" eftersom den inte är bra på alla plan, utan bara vissa. Då skulle det bli "bra produkt" istället.

Sant, bra produkt hade passat bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Den strömförbrukningen var inte att leka med, blir inte lätt att kyla den besten.
Imponerande OC på den dock. Prismässigt så känns det inte som om Intel förstått hotet från AMD. Nåväl, threadripper är inte släppt ännu.

Permalänk
Medlem

@tvelander: Om man väljer att klocka denna cpu till låt säga 4.2ghz, funkar då inte turbon alls längre då?

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se prestanda per watt på denna jämfört med ryzen 1800

Edit. Hittade just den grafen
Från 10000 jules i 6950x till 16000 jules i 7900x är ju ett riktigt misslyckande
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Shit, krossar AMD men det vänta man väl sig!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Vänta nu lite.
Intressant att se hur vissa resonerar.

AMD Vega drar 300 watt med prestanda som matchas av Nvidia med 180 till 150 watt.
Svaret där har hela tiden varit att effekten ändå inte spelar någon roll utan den faktiska prestandan är det intressanta.

Med 7900x får man BÄST enkeltråd prestanda bland alla NUVARANDE och hela 2017s kommande cpuer från konkurrerande tillverkare.
På det får du mer prestanda 8/16 core prestandan än vad motståndarna kommer kunna generera. För att inte tala om vad 10/20 jämförelsen kommer bli.
Sedan finns det en uppsjö av tester på nätet där alla kärnorna klockar till smått fantastiska 4,7ghz.
Detta är över 6-700mhz mer än vad konkurrenten klarar på 8 kärnor.

Ärligt grabbar...
Sluta kalla detta för panik åtgärd och inse att även om den är fram stressad så presterar den bättre än vad en icke stressad 10/20 cpu från motståndarlaget kommer prestera i både enkeltrådad prestanda och flertrådad...
Till det är den cpun ännu inte ens lanserad...
Eller skall vi jämföra på samma vis när det gäller grafikkort skulle troligen Vega behöva klassas i termer som likande som Matrox G400 gjorde när den släpptes. KATASTROF.

Med detta sagt är varken Ryzen 7 eller kommande ThreadRipper dåliga cpuer. De är bara inte bäst rent prestandamässigt. Blir så uppenbart

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ozzed:

Nu är jag inte med alls.. Lödd IHS innebär ju att värme effektivare kan transporteras bort från kretsen, och värme ökar också motståndet, vilket gör att högre volt krävs för att nå samma frekvens vid en given temperatur, så om det finns ett tak på säg 7Ghz så skulle man åtminstonne kunna nå det med lägre spänning, och allt som kan minska effektförbrukningen borde ju Intel ta emot med öppna armar med tanke på hur törstig den här processorn verkar vara.

Jag är rätt säker på att Yoshman syftade på att det kräver bra mycket mer robust strömförsörjning och högre kvalitet på moderkorten för att hantera den effektförändringen. Visserligen inget som inte går att begränsa av Intel men fortfarande krävande.

Moderkortens strömförsörjning är redan nu lite underdimensionerad för den 10-kärniga processorn så jag har svårt att tänka mig att de skulle orka med de 12-18-kärniga varianterna. Just att skippa lödd IHS är ett konstigt val för HEDT när det inte är alls lika stor volym som konsumentplattformarna och dessutom har väldigt mycket högre andel överklockare än mainstream.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vänta nu lite.
Intressant att se hur vissa resonerar.

AMD Vega drar 300 watt med prestanda i standardhastighet som matchas av Nvidia med 180-150watt.
Svaret där har hela tiden varit att effekten ändå inte spelar någon roll.

Nu får man BÄST enkeltråd prestanda bland alla NUVARANDE och hela 2017s kommande cpuer från konkurrerande tillverkare.
På det får du långt mycket mer prestanda 8/16 core prestandan än vad motståndarna kommer kunna generera. För att inte tala om vad 10/20 jämförelsen kommer bli.
Sedan finns det en uppsjö av tester på nätet där alla kärnorna klockar till smått fantastiska 4,7ghz.
Detta är över 6-700mhz mer än vad konkurrenten klarar på 8 kärnor.

Ärligt grabbar...
Sluta kalla detta för panik åtgärd och inse att även om den är fram stressad så presterar den bättre än vad en icke stressad 10/20 cpu från motståndarlaget kommer prestera i både enkeltrådad prestanda och flertrådad...
Till det är den cpun ännu inte ens lanserad...
Med detta sagt är varken Ryzen 7 eller kommande ThreadRipper dåliga cpuer. De är bara inte bäst rent prestandamässigt.

Och det säger oss vad? Att intel hållit på prestanda ifall AMD skulle lyckas släppa en konkurrenskraftig CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Nu är jag inte med alls.. Lödd IHS innebär ju att värme effektivare kan transporteras bort från kretsen, och värme ökar också motståndet, vilket gör att högre volt krävs för att nå samma frekvens vid en given temperatur, så om det finns ett tak på säg 7Ghz så skulle man åtminstonne kunna nå det med lägre spänning, och allt som kan minska effektförbrukningen borde ju Intel ta emot med öppna armar med tanke på hur törstig den här processorn verkar vara.

Materialet man löder IHS och materialet för kretspaketet har olika utvidgningskoefficient. Ju snabbare och oftare temperaturen förändras desto mer stress blir det mellan två material som skiljer sig i hur de expanderar med värme.

Tidigare var detta uppenbarligen ett icke-problem, man lär skrota CPUn innan ovan blir ett praktiskt problem för speciellt många.

Med rejäl maxeffekt, kopplat med bra strömsparfunktioner vid "idle" och sedan kryddat med SpeedStep som gör att man kan växla mellan dessa lägen minst en tiopotens snabbare jämfört med tidigare är tyvärr ett uselt recept för två material som inte går i takt vad det gäller värmeutvidgning.

Vad jag läst är använder Xeon fortfarande lödd IHS, en förklaringen kan vara just att dessa saknar SpeedShift.

TIM må vara sämre ur värmeöverföringssynpunkt, men rent mekaniskt är det överlägset då det är ett flexibelt material. Och hur mycket problem är värmeöverföringen i praktiken om SweC och en rad andra lyckas överklocka modellen till en nivå där den drar närmare 400 W? De som gjort "delidd" må fått lägre temperaturer, men de har inte kunnat överklocka speciellt mycket mer -> ser liksom inte poängen då temperaturen är irrelevant så länge det inte trottlar eller blir instabilt.

Vidare lär modellerna med 12-18 kärnor (HCC) kunna kylas lite lättare då de har ungefär dubbla kretsarean, detta då kyleffekt ökar linjärt med area (allt annat lika).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vore intressant att se prestanda per watt på denna jämfört med ryzen 1800

Edit. Hittade just den grafen
Från 10000 jules i 6950x till 16000 jules i 7900x är ju ett riktigt misslyckande
Skickades från m.sweclockers.com

Hade det varit samma prestanda så hade det varit ett misslyckande. Som det är nu gör den jobbet 20% snabbare och i många fall i verkliga livet så kan en 20% tidsvinst vara värt väldigt mycket. Jag hade dock hoppats på att den skulle vara lite mindre energislukande.

Permalänk
Medlem

Häftig cpu rent ingenjörsmässigt men jag ser ärligt inte målgruppen för denna. Vill man ha kraftig arbetsstation kör man threadripper eller 18kärnor intel alternativt xeon. Är man hobby racklare duger 7700k (som är bättre på spel omän marginellt) eller ryzen 1700.
Ryzen 1700 ger 65% av arbetsstyrkan till 30% av priset. (vet att det försprånget för ryzen minskar då man räknar på hela systemet)

Tycker ändå den är konstigt prissatt med tanke på att dom har konkurrens nu vilket dom inte hade på 6950x tiden så denna hamnar för högt för hemmapulare som mig själv och är rent för dålig (jämfört med alternativen) för dom med riktigt höga krav?

Imponerande cpu men med tanke på spelprestanda i 7700k och arbetskapacitet i ryzen 1700 hittar jag inte platsen för denna.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du får nog läsa om citatet. Ja de räknar från boost i bägge fallen, denna nådde ju 700Mhz över boost då den bara boostar i 4Ghz normalt på alla kärnor. 1800X boostar tex till 3.7 och kom upp 4Ghz, så man kan ju se det som att denna överklockar mer än dubbelt så högt.

Nej det behövs inte, jacob förklarade angående ryzen att överklockningen utgår från turbo frekvensen och skillnaden mellan turbo 3 frekvensen 4,5 och överklockade 4,7 är endast 0,2.
Varför ska det utgå från turbo 2 istället för turbo 3 på denna processorn?
Turbo 3 är för 2st kärnor precis som turbo läget i ryzen 1800x så jag anser att man då bör utgå från turbo 3 vilket då endast ger en liten överklockning.
https://www.youtube.com/watch?v=vZgpHTaQ10k&feature=youtu.be&...
https://www.youtube.com/watch?v=SujJBPD9V0A&t=3750s

Jag tycker att detta är en bra processor och den klockar bra även om cpu+moderkort är dyrt.
Jag klagar som sagt inte på CPU och hur den klockar utan undrar om metodik.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig vi skulle få se en processor som i standard utförande drog mer än en 9590. Helt galen förbrukning men den presterar ju också därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Att argumentera för att strömförbrukningen ska sabba betyget är som att ge en dålig recension till en supersportbil för att den drar mycket bensin när man gasar på. Prestandan ut tycker jag i detta fall ursäktar förbrukningen. Det hade varit intressant att se vilka siffror det skulle handla om när inte alla kärnor kör. En annan fundering är hur pass mycket förlusteffekter det finns i resten av systemet om ryktena om överhettande VRMer stämmer.

Sen tror jag att @yoshman är något på spåren när det gäller IHSen. Jag har svårt att se att man skulle använda TIM bara för den lilla kostnadsbesparingen på en produkt som denna.

Permalänk
Medlem

Jobbar dagligen med maskiner som producerar 25-55MW. Har svårt att förstå denna upphetsning av några 100 Watt hit eller dit. Försumbart

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Häftig cpu rent ingenjörsmässigt men jag ser ärligt inte målgruppen för denna. Vill man ha kraftig arbetsstation kör man threadripper eller 18kärnor intel alternativt xeon. Är man hobby racklare duger 7700k (som är bättre på spel omän marginellt) eller ryzen 1700.
Ryzen 1700 ger 65% av arbetsstyrkan till 30% av priset. (vet att det försprånget för ryzen minskar då man räknar på hela systemet)

Tycker ändå den är konstigt prissatt med tanke på att dom har konkurrens nu vilket dom inte hade på 6950x tiden så denna hamnar för högt för hemmapulare som mig själv och är rent för dålig (jämfört med alternativen) för dom med riktigt höga krav?

Imponerande cpu men med tanke på spelprestanda i 7700k och arbetskapacitet i ryzen 1700 hittar jag inte platsen för denna.

Skrivet av m0rk:

Känns som att prissättning är helt absurd. Kan inte tänka mig ett köp av den plattform.

Känns som att det blir AMD denna gången när bonusen kommer.

Ni är fullt medveten om att dom andra kostar ~5k va? och dom lär prestera minst lika bra om inte bättre i spel och har 6 kärnor+

Den här i9an är inte tänkt för den gemensamma gaimern precis. Här har du både spelprestanda och betydligt bättre flertrådad prestanda än ryzen.

https://www.inet.se/kategori/998/socket-2066

Visa signatur
Permalänk
Medlem

borde inte dubbelt så kostsam prolle prestera dubbelt så bra som alla andra.
inte så imponerad alls må jag säga men jag kanske tänker fel i pris prestanda

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Och det säger oss vad? Att intel hållit på prestanda ifall AMD skulle lyckas släppa en konkurrenskraftig CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Om de hållit på den eller ej vet jag inte när det gäller cpuer med många kärnor, Skylake X har varit planerad ganska länge och det har väl inte varit något hemlighet heller. Att de nu också kommer kontrar AMDs Threadripper som kommer med mer än 10 kärnor är väl däremot inget vi eller Intel själva visste skulle behövas för 6 månader sedan. Sedan kan det ju mycket möjligt vara så att Intel skruvat upp boost och base clock något mot vad man kanske tänkt sig för några månader sedan.
Vad det däremot gäller cpuer med mindre antal kärnor är jag ganska övertygad om att de sparat lite på krutet även om jag inte kan bevisa det. Det verkar dock som om att lite bevis för detta finns att finna med Coffelake. Intel ville tidigarelägga lanseringen av den. Dock gick inte detta pga moderkortstillverkare. Det måste alltså betyda att dessa cpuer funnits färdiga ett bra tag.

EDIT:
Dock misstänker jag att Coffelake inte kommer att ge oss kunder något större prestanda hopp. Däremot är jag ganska säker på att 4c/8t & 6c/12t cpuer kommer bli mycket billigare.
Mycket bra för oss kunder men tyvärr inte lika bra för AMD som vi alla med handen på hjärtat vet säljer mest på prestanda per krona / underdog kortet / good enough och inte bäst prestanda.

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

borde inte dubbelt så kostsam prolle prestera dubbelt så bra som alla andra.
inte så imponerad alls må jag säga men jag kanske tänker fel i pris prestanda

Massa kärnor gör inte att den presterar magiskt bra i spel.
Kolla testerna i program som 7-Zip,Blender och alla dom där så ser du vart kraften ligger.

Du har alltså jävligt bra spel prestanda och betydligt bättre arbetskapacitet än hos ryzen.

Men ingen cpu för vanliga användare precis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Massa kärnor gör inte att den presterar magiskt bra i spel.
Kolla testerna i program som 7-Zip,Blender och alla dom där så ser du vart kraften ligger.

Du har alltså jävligt bra spel prestanda och betydligt bättre arbetskapacitet än hos ryzen.

Men ingen cpu för vanliga användare precis.

inte tänket jag ville ha fram men om du säger det.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Juste cpu att testa kylare med iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@kaya: Snabbast är den. Sen att den kostar 3 gånger mer än en 7700k som är kanske 1-2% långsammare är en annan sak.

Lite besviken över att det inte fanns några temperaturmätningar vid överklocken men i övrigt var det trevlig läsning.

och förbrukning som alltid är med se http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Kan det vara så att man är livrädd att ge kritik då det är lika med att man inte får några fler system att testa i framtiden. Känslan när man läser är att Intel har ett finger med och styr vad man skriver.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Fin dyr cpu som inte gemeneman kommer köpa, men det jag funderar på dessa intel cpu:s drar ju en massa ström klarar verkligen en 8 pins ge nog med ström till de cpu:s som kommer för en 8 pins ger väl om jag minns rätt runt 235w max? så då lär vissa med bara 8 pins kort få det svårt att möta nyare cpus med fler cores.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

För oss gamers är det här nog det tristaste CPU-släpp på länge. Precis som Threadripper kommer att bli. Vi behöver inte fler kärnor. Vi behöver ökad frekvens. Speltillverkarna är långt ifrån att göra spel som kan hantera fler simultana processer. För att det är svårt att få flera kärnor att göra olika delar av jobbet och sedan sammanföra det hela. Sorry, men så är det

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Måste bara säga att prestandatabellen för Civ 6 ser mycket märklig ut. Är allting verkligen mätt med liknande förhållanden? Konfunderad över hur 4790k kan prestera bättre än 7700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Nej det behövs inte, jacob förklarade angående ryzen att överklockningen utgår från turbo frekvensen och skillnaden mellan turbo 3 frekvensen 4,5 och överklockade 4,7 är endast 0,2.
Varför ska det utgå från turbo 2 istället för turbo 3 på denna processorn?
Turbo 3 är för 2st kärnor precis som turbo läget i ryzen 1800x så jag anser att man då bör utgå från turbo 3 vilket då endast ger en liten överklockning.
https://www.youtube.com/watch?v=vZgpHTaQ10k&feature=youtu.be&...
https://www.youtube.com/watch?v=SujJBPD9V0A&t=3750s

Jag tycker att detta är en bra processor och den klockar bra även om cpu+moderkort är dyrt.
Jag klagar som sagt inte på CPU och hur den klockar utan undrar om metodik.

Va snackar du om? De jämför max turbo frekvens för alla kärnor mot max frekvens för alla kärnor vid överklockning i bägge fallen. Varför blandar du in turbo för 2 kärnor? Isf får ju 1800X negativ överklockningspotential då den kan boosta högre med få kärnor i stock mot OC av samtliga.

Jacobs svar från tidigare diskussion: "Gällande överklockning. Man kan så klart se på det olika, ser att väldigt många utgår från basfrekvensen för att påvisa att vi har fel. Vi utgår oftast ifrån turbofrekvenser när vi talar om marginaler. Där är steget från 3,7 till 4,0 GHz inte särskilt stort. "

3.7... Alltså utgår dom från max frekevens hos samtliga kärnor i ryzen testet, lika mycket som dom utgår från 4Ghz här.