Orwl är dator i litet format med fokus på säkerhet

Permalänk
Melding Plague

Orwl är dator i litet format med fokus på säkerhet

Efter en längre crowdfunding-period går det nu att förboka datorn Orwl, en säkerhetsfokuserad enhet som utlovar skydd mot alla typer av attacker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Om detta tas bort eller går sönder på något sätt raderar systemet SSD-enhetens krypteringsnyckel och låser denna"

Låter som att det kan finnas risk för exploatering av just denna säkerhetsfunktion då jag gissar att det är en sensor som kontrolleras via mjukvara.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

"Datorn du inte får tappa i backen, för då förlorar du alla filer"

Permalänk
Avstängd

Anmärkningsvärt att den bara har USB Type-C.
Att den inte tycks ha någon USB Type-A?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraxx:

"Datorn du inte får tappa i backen, för då förlorar du alla filer"

Har iofs aldrig tappat en stationär dator i backen så det är nog en risk man kan ta.

Permalänk
Medlem

"Om detta tas bort eller går sönder på något sätt raderar systemet SSD-enhetens krypteringsnyckel och låser denna"

Råkar slå ned datorn på golvet (eftersom den är så liten) och den får en kraftig törn och den får fnatt ett tag. Säg hej då till din data.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

[ORWL] as in George Orwell? mmmm?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

"Om detta tas bort eller går sönder på något sätt raderar systemet SSD-enhetens krypteringsnyckel och låser denna"

Råkar slå ned datorn på golvet (eftersom den är så liten) och den får en kraftig törn och den får fnatt ett tag. Säg hej då till din data.

Kanske en risk vissa är beredda att ta, kan garanterat se användingsområden för detta...

Permalänk
Medlem

Tycker att det verkar som en vettig dator för företag som prioriterar säkerhet. Helt okej pris desdutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Electrix:

"Om detta tas bort eller går sönder på något sätt raderar systemet SSD-enhetens krypteringsnyckel och låser denna"

Låter som att det kan finnas risk för exploatering av just denna säkerhetsfunktion då jag gissar att det är en sensor som kontrolleras via mjukvara.

Finns inga helsäkra system. Särskilt inte från idioti eller användarmisstag

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade var väl inte direkt bluetooth så säker... har de fixat detta?

Kommer denna enhet att klara av buggen i USB protokollet? Dvs... du sätter in en USB sticka, som visar sig ha ett virus, som pga USB kan ha sammanbyggda saker kan utse sig själv att vara vf som helst.

Tror de borde ändra "alla attacker" till "de flesta attacker" iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Orwl väntas lanseras i slutet av augusti och går att förboka via företagets webbplats, där den billigaste modellen kostar motsvarande cirka 7 500 kronor inklusive moms.

7500 kronor inklusive moms? Den billigaste modellen kostar $1699, vilket blir nästan dubbelt så dyrt, och då är inte moms m.m. inräknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sist jag kollade var väl inte direkt bluetooth så säker... har de fixat detta?

Kommer denna enhet att klara av buggen i USB protokollet? Dvs... du sätter in en USB sticka, som visar sig ha ett virus, som pga USB kan ha sammanbyggda saker kan utse sig själv att vara vf som helst.

Tror de borde ändra "alla attacker" till "de flesta attacker" iaf...

Precis, finns inget som någonsin kommer skydda mot alla attacker.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

[ORWL] as in George Orwell? mmmm?

Det var nog redan påtänkt, se prislänken i slutet, 1984 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kommer denna enhet att klara av buggen i USB protokollet? Dvs... du sätter in en USB sticka, som visar sig ha ett virus, som pga USB kan ha sammanbyggda saker kan utse sig själv att vara vf som helst.

Du pratar om "badusb" eller? Eftersom datorn kan köra linux borde det inte vara några problem att skydda sig från det. Linux har en USB authorization feature som kan hindra usb enheter från att användas.

https://www.kernel.org/doc/Documentation/usb/authorization.tx...
https://lwn.net/Articles/241980/

Förutom det finns en an annan äldre lösning som går ut på att sätta /sys/bus/usb/drivers_autoprobe = 0. Om det är satt kommer nya usb enheter visas på usb bussen men drivrutiner kommer inte automatiskt bindas till dom. Användaren kan göra det själv efteråt.

Permalänk
Medlem

Så det ultimata skyddet är att den raderar alla dina filer... var ska jag ha min backup, och bibehålla säkerheten då? För om lösningen på alla mina säkerhetsproblem vore att inte ha alla de filer jag har - då skulle jag väl helt enkelt inte ha dem?

Näru, denna känns sisådär genomtänkt. Möjligen funktionell för personer som är rädda för typ inbrott och liknande fysiska angrepp, snarare än tekniska sådana.

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian:

Känns också som att kryptering och inte ha lösenordet på en post-it-lapp vid datorn räcker mer än gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Precis, finns inget som någonsin kommer skydda mot alla attacker.

Sant! Men denna produkt med Qubes som OS kommer sannolikt så nära det går idag för den pengen!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@Gorian: Du får ha flera där några agerar backup? Tror inte att säkerhetsgrejerna är direkt tänkta att vara riktade mot konsumenter utan kanske mer företag etc där även fysisk säkerhet är prioriterat. Väldigt få "hemanvändare" tänker längre än "Windows sa att jag skulle ta ett säkert password med minst sex bokstäver och en siffra, jag skriver in password1" ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

tja, är väl till för den Paranoida användaren som till varje pris vill skydda sin data, men frågan är väl egentligen hur många det passar in på?

Permalänk
Skrivet av Macatonia:

@Gorian:

Känns också som att kryptering och inte ha lösenordet på en post-it-lapp vid datorn räcker mer än gott.

Det är lugnt, jag har det under tangentbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Du pratar om "badusb" eller? Eftersom datorn kan köra linux borde det inte vara några problem att skydda sig från det. Linux har en USB authorization feature som kan hindra usb enheter från att användas.

https://www.kernel.org/doc/Documentation/usb/authorization.tx...
https://lwn.net/Articles/241980/

Förutom det finns en an annan äldre lösning som går ut på att sätta /sys/bus/usb/drivers_autoprobe = 0. Om det är satt kommer nya usb enheter visas på usb bussen men drivrutiner kommer inte automatiskt bindas till dom. Användaren kan göra det själv efteråt.

Intressant lösning, men problemet är ju att du ändå måste ha en användare som då ska kunna detta. Du måste dessutom blockera USB tangentbord och USB lagring, vilket är lite... svårt. Iaf om du inte vill gimpa hela Orwl enheten.

Problemet är ju att oavsett USB enhet, kan du aldrig se skillnaden i datorn mellan ett "riktigt" tangentbord och ett falskt, tex. Kretsarna är de samma. Du kan även slita ut ett USB tangentbords USB krets och sedan lägga valfri egendesignad krets efter denna.

Tror du tex datorn vet att det är en skivmaskin här? Eller de som hackar dem för att göra en egen gamepad tex? Vad hindrar dig från att göra något mer avancerat? Du har ju 5V drivspänning att göra vf du vill med.

Men det är trevligt att man iaf delvis kan låsa det.

Permalänk
Inaktiv

Ja fast.. om du har ner din dator/surfplatta/telefon/enhet med data lagrat i golvet så den får ’kraftig törn’ så finns alltid risken att data blir otillgänglig eftersom prylar kan gå sönder även utan hightech self destruction mode?

Skrivet av Christley:

"Om detta tas bort eller går sönder på något sätt raderar systemet SSD-enhetens krypteringsnyckel och låser denna"

Råkar slå ned datorn på golvet (eftersom den är så liten) och den får en kraftig törn och den får fnatt ett tag. Säg hej då till din data.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Ja fast.. om du har ner din dator/surfplatta/telefon/enhet med data lagrat i golvet så den får ’kraftig törn’ så finns alltid risken att data blir otillgänglig eftersom prylar kan gå sönder även utan hightech self destruction mode?

Skickades från m.sweclockers.com

Gällande ssder och andra flashminnen så är ju dock den chansen riktigt låg. Att den faller från ett bord hade bara i otroligt sällsynta fall dödat datan. Man måste hjälpa den för att den ska dö.
Denna maskinen kräver ju bara att sensorn lossnar eller så, så är allt kört

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man har för maskin så bör man alltid ha inställningen att om någon har fysisk åtkomst är det game over ur säkerhetssynpunkt. Som exempel här kan någon sätta upp en repeater/duplicering pryl för att hacka, någon byter ut tangentbordet till ett med en keylogger etc... Med tanke på att det förekommit möjligheter att överföra info från datorer medhjälp av fläktar eller hårddsikars spinn som ger ifrån sig ljud och plockas upp av någon mic etc så säkerhet är beroende på hur mycket någon vill åt ens data.