Vid omstart/krash så startar inte datorn, ca 1 timme senare startar den igen

Permalänk
Medlem

Vid omstart/krash så startar inte datorn, ca 1 timme senare startar den igen

Hej,

Jag har ett återkommande problem med en dator.
Som rubriken lyder så lyckas inte datorn starta upp vid omstart förutsatt att den har varit igång ett tag (1h+) alternativt att den hängt sig och/eller krashat. Men ca 1 timme senare så startar datorn igen. Detta är ett kvarstående problem och jag har gjort flera felsökningar men har nu insett att jag inte har den blekaste om vart problemet ligger. Så ni är mitt sista hopp!

Problematiken har funnits sedan den kom från tillverkaren så det är inget som uppstått. Men då det är väldigt omständigt att hålla på och skicka fram och tillbaka till tillverkaren vill jag veta om det är något jag kan göra ev byta ut någon del. Minst av allt kunna konstatera vart felet ligger.

Felsökningar:
memtest x86 hittade 0 errors.
windows diagnostikverktyg hittade inga fel heller.
CPU temperatur ligger konstant mellan 35-40 grader vid "tomgång". Om jag kör stresstest på CPU så uppnår temperaturen 50 grader efter 1 timme.
Vid "tomgång" så ligger CPU usage och Physical memory ganska lågt (under 30%) och vid lättare öppna program så ligger jag fortfarande långt från 100% användning.
Har prövat flera olika nätaggregat.

Exakt modell av datorn (ej hemmabygge) kan jag tyvärr inte ange av onämnda skäl men specifikationerna bör räcka en del hoppas jag :). Datorn har ett externt nätagg, men är fortfarande en stationär dator i teorin.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Celeron J1900, Quad-Core, 2.0 GHz (fanless)
Processorkylare: okänd
Moderkort: Tillverkarens egna
Minne: 4 GB DDR3 RAM
Grafikkort: Intel HD Graphics (inbyggd)
Hårddisk: 80GB SSD (modell SSDSC2BW080A4)
Nätaggregat: extern

Notera även att detta är inte är en unik enhet så det handlar inte om inkompatibla enheter eller dylikt.

Min sista gissning är att det är något fel på själva moderkortet, men jag förstår inte hur det skulle kunna orsaka detta.

Problemet i sig låter för mig som symptom på överhettning, men som tidigare nämnt så är temperaturerna väldigt låga.

Uppskattar all input om vad problemet kan vara.

Tack på förhand!

Mvh,
J

Permalänk
Medlem

Första tanken är att det är nätdelen som håller på bli dålig, men eftersom du är så hemlighetsfull om vad det egentligen är för dator så låter det av specifikationerna att döma som du har fått tag på nån sorts industri-pc mot att du inte pratar högt om det.

I sådana fall kan det mycket väl vara någon sorts överhettningsskydd i den, som hindrar start ifall den är för varm. Den behöver inte kännas varm på ytan eller visa onormalt höga temperaturer. Jag vet detta därför att jag själv har en liknande lösning som beter sig på samma sätt om den inte får tillräcklig ventilation. Kanske finns någon inställning i BIOS att stänga ner vid viss temp?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@MadMantiz: Nätdelen är som sagt extern och jag har testat att byta ut den utan resultat. Enda nätdelen som är intern är den som sitter på moderkortet.

Gällande BIOS, jag har spekulerat i det, men det verkar som att dessa inställningar är låsta då jag inte kan hitta något sådant i BIOS menyerna.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Felet verkar ligga hos en extern enhet vars ström ibland verkar "spika" vilket jag gissar på triggar kretsbrytaren som förblir bruten till all ström försvunnit (inklusive ström lagrad i diverse kondensatorer). Den externa enheten är en form av display (mycket simpel display). Jag har testat att byta ut den externa enheten till en annan av samma modell/hårdvara men felet återuppstår oavsett. Det får mig att misstänka att dessa externa enheter har fabrikationsfel, alternativt att något är inställt på moderkortet som inte riktigt är korrekt anpassat efter den externa enheten (något man kan åtgärda i BIOS kanske?). Jag har nu beställt en ny sådan display av en annan tillverkare som tidigare aldrig fått detta fel. Men jag blir osäker på om det kan bero på något med moderkortet/BIOS/CMOS och att detta återupprepar sig ändå.

Lite bakgrundsinfo: Vi har flera identiska enheter till datorn ifråga med samma display osv som inte tycks få det felet. Men fler och fler har börjat att få det. Så jag börjar undra vad som kan skilja sig så pass som orsakar detta om samtliga har samma hårdvara för den externa displayen.

Utöver det, jag testade (när felet uppstått och datorn inte startade) att dra ut den externa enheten (som är kopplad direkt till moderkortet) och sedan starta datorn och den gick igång direkt. Jag kopplade sedan in den externa enheten igen och sedan startade inte datorn. Så det verkar som att när den externa displayen börjat fela så kan inte datorn starta alls (den ger inte tecken på att den har ström ens).

Är det någon som har lite mer ingående kunskap inom detta område som har någon aning vad exakt som orsakar detta?
Den utbildning jag har inom elektronik och den kunskap jag själv förvärvat mig inom IT hjälper mig inte mycket längre än så här :P.

Uppskattar alla svar!

Permalänk
Medlem

Inte alls sent svar

Tjena,

Om någon uppmärksammat denna tråd så ber jag om ursäkt för att jag aldrig uppdaterade den.

Det visade sig att tillverkaren hade bytt hårdvara på kund-displayen utan att meddela återförsäljaren eller kund (classic) så genom j*kla massa felsökning och svordomar så hittade jag att hårdvaran skiljde sig från tidigare och inte riktigt var kompatibel med moderkortet.
Det slutade med att vi fick ut specialkablar till hårdvaran (kretskort<->moderkort) som hade seriekopplade resistorer för att lösa problemet.