Intel Core i9-7900X "Skylake-X"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Orkar inte ens prata sluta titta på TDP värde. TDP är sämsta som finns titta på.

@Yoshman

Vad sägs om att ni istället tittar på vad TDP är definierat som, och hur det bör tolkas:
"How should an end user measure/estimate “real world” server power?"

- Estimating server power based on a worst case TDP specifications will result in over estimating server power.
- “It is of little value to measure power consumption by only looking at the spec sheets for different components, adding the totals together, because these generally only report the maximum power consumption.

Intel har lagt ett helt argument varför AMDs ACP är mer realistiskt, men de väljer ändå att sätta sitt TDP på så sätt att det representerar maximala för sin CPU. Och nu kommer du och tycker du både ska ignorera Intels egen definition, deras egen tolkning, för ni tycker den är fel?

Detta är inte jag som säger detta. Det är Intel själva ffs.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Vad sägs om att du istället tittar på vad TDP är definierat som, och hur det bör tolkas:
"How should an end user measure/estimate “real world” server power?"

- Estimating server power based on a worst case TDP specifications will result in over estimating server power.
- “It is of little value to measure power consumption by only looking at the spec sheets for different components, adding the totals together, because these generally only report the maximum power consumption.

Intel har lagt ett helt argument varför AMDs ACP är mer realistiskt, men de väljer ändå att sätta sitt TDP på så sätt att det representerar maximala för sin CPU. Och nu kommer du och tycker du både ska ignorera Intels egen definition, deras egen tolkning, för du tycker den är fel?

Ja alltid tyckt den är fel och aldrig i mitt liv kollat på den någonsin utom när jag köper in Xeon för jobbet.

Sen är frågan är 3.3GHz drar den över 200W? eller är det turbo 4GHz?

Är TDP inräknat med Turbo 3.0 eller utan?

Bara undrar.

Intel får säga va dom vill förändrar inte fakta, och jag slutat anpassa mig efter specs för länge sen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

@Yoshman

Vad sägs om att ni istället tittar på vad TDP är definierat som, och hur det bör tolkas:
"How should an end user measure/estimate “real world” server power?"

- Estimating server power based on a worst case TDP specifications will result in over estimating server power.
- “It is of little value to measure power consumption by only looking at the spec sheets for different components, adding the totals together, because these generally only report the maximum power consumption.

Intel har lagt ett helt argument varför AMDs ACP är mer realistiskt, men de väljer ändå att sätta sitt TDP på så sätt att det representerar maximala för sin CPU. Och nu kommer du och tycker du både ska ignorera Intels egen definition, deras egen tolkning, för ni tycker den är fel?

Detta är inte jag som säger detta. Det är Intel själva ffs.

Idag finns långt mer avancerad hantering av effekt i moderna kretsar. Hela idén med saker som "turbo boost" bygger på att man under en kort tid kan låta kretsen dra mer än vad som går att kyla kort.

Sedan Server != klient. Om du tittar på server CPUer är förväntad arbetslast långa tider med riktigt hög CPU-belastning, så här finns inget större värde med turbofrekvenser som gör att kretsen överstiger TDP. För en klient-CPU är det normala korta stunder med latenskritiska uppgifter (SKL-X må bygga på en serverkrets, men den är sedan tweakad mot interaktiva laster + att den även ska klara att tugga under längre tid).

Värdet i att tillåta att effekten passerar TDP är att många interaktiva uppgifter avklaras på väldigt kort tid, hur responsivt systemet upplevs är en direkt funktion av enkeltrådprestanda.

Så långt man kan dra det idag är: faktiskt effekt vid basfrekvensen kommer alltid vara lika med eller mindre än TDP.

Faktiskt effekt vid högsta frekvens kretsen officiellt stödjer kan vara och är allt oftare högre än TDP, i alla fall för klientsystem.

Är ju bara titta på både SKL-X och var enda laptop och mobil CPU: alla dessa överskrider idag sin TDP. Givet tillräckligt bra kylning kan de fortsätta överskrida sin TDP hur länge som helst, vilket också visar att det inte är något annat än kretsens temperatur som styr. Så Intel kan skriva vad de vill, rätt enkelt att se vad som faktiskt gäller med triviala experiment. Mätningar i denna artikel är ännu ett exempel.

BTW: hela poängen med AMDs XFR var ju specifikt att kunna överskrida TDP om kylaren hanterar det. Så där finns ännu ett exempel på att TDP != faktiskt effekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För att kyla Core i9-7900X använde vi oss Corsair H110, som fick jobba något extra vid överklockningen. Processorn (enligt HWinfo) nådde då en temeperatur runt 90 grader. Grilla någon?

Skrivet av Jacob:

Precis som @ClintBeastwood skriver får vi inga testexemplar av Intel längre. Sedan årsskiftet har de rentutav valt att säga upp kontakten med alla medier i Europa, undantaget en handfull.
Vi skriver testet på precis samma sätt som om Intel tillhandahållit processorn, likaså fortsätter vi rapportera om företaget som vanligt. Att de vägrar samarbeta med europeiska medier är dock i lång loppet deras förlust när AMD fortsätter skicka såväl testexemplar som delger oss teknisk information om deras senaste produkter.

Jag förstår problemet att ni inte får testexemplar från Intel längre. Är det orsaken till att resultaten i Civilization VI artiklarna från 11 april 2017, "AMD Ryzen 5 1600X och 5 1500X" och igår 4 juli 2017, "Intel Core i9-7900X "Skylake-X" är i princip identiska?

11 april 2017

Dold text

4 juli 2017

Dold text

Jämför man med den test som gjordes 24 juni 2017 av cumstompcreview https://www.custompcreview.com/reviews/amd-ryzen-1800x-and-17... så verkar ju nyare mjukvara för bl.a. BIOS ha lett till förbättringar för Ryzen.

Vilken version av BIOS för Ryzen har ni testat med?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Skrutto:

Ryzen sågades vid fotknölarna av Sweclockers, men Intel cherrypickar man bra saker, men utelämnar "detaljer" som att processorn genererar värme jämförbar med kärnklyvningsprocesser.
Vad sägs om att i testet inte utelämna temperaturer och vilken exotisk kyllösning ni använde för att inte skapa ett svart hål som slukade allt liv?

Kom igen nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen fick "Utmärkt produkt", det är ju knappast en totalsågning.
Fanns dock några forumtroll som försökte såga den, men det är ju inte testarnas fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Just när det gäller Civ 6 så hade jag tyckt det varit intressant att se resultat från AI Benchmark, dvs testerna som visar snitt tiden för varje turn. FPS är inte så relevant tycker jag för den typen av titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag förstår problemet att ni inte får testexemplar från Intel längre. Är det orsaken till att resultaten i Civilization VI artiklarna från 11 april 2017, "AMD Ryzen 5 1600X och 5 1500X" och igår 4 juli 2017, "Intel Core i9-7900X "Skylake-X" är i princip identiska?

11 april 2017

4 juli 2017

Jämför man med den test som gjordes 24 juni 2017 av cumstompcreview https://www.custompcreview.com/reviews/amd-ryzen-1800x-and-17... så verkar ju nyare mjukvara för bl.a. BIOS ha lett till förbättringar för Ryzen.

Vilken version av BIOS för Ryzen har ni testat med?

är det inte samma som förut. att man bara testa en gång vid lansering och sen inte gör om tester. så förbättringar tack vara bios osv. kommer inte med.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

är det inte samma som förut. att man bara testa en gång vid lansering och sen inte gör om tester. så förbättringar tack vara bios osv. kommer inte med.

Det verkar ju som att det är samma värden. Men de skriver under rubriken "Testsystem, mjukvara och metod"

http://www.sweclockers.com/test/23937-intel-core-i9-7900x-sky...

Citat:

Mjukvaran som används är alltid de senaste drivrutinerna som finns tillgängliga vid testtillfället om ej annat anges. Relevanta versioner och annan information noteras.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bernd_P1:

är det inte samma som förut. att man bara testa en gång vid lansering och sen inte gör om tester. så förbättringar tack vara bios osv. kommer inte med.

Skrivet av sAAb:

Det verkar ju som att det är samma värden. Men de skriver under rubriken "Testsystem, mjukvara och metod"

http://www.sweclockers.com/test/23937-intel-core-i9-7900x-sky...

Det stämmer att det är samma siffror för föregående tester. Det har helt enkelt inte funnits tid att testa om samtliga processorer med respektive uppdatering från förra testet. Testsviten kommer göras om så småningom och kommer då uppdatera allt till sitt nuvarande stadie.

Skrivet av joakim99:

Just när det gäller Civ 6 så hade jag tyckt det varit intressant att se resultat från AI Benchmark, dvs testerna som visar snitt tiden för varje turn. FPS är inte så relevant tycker jag för den typen av titlar.

Vi hade med AI Benchmark tidigare, som sedan började ge väldigt konstiga siffror och var tvungen att kapa det ur testsviten. Sett till resultaten i det här testet misstänker vi att liknande fenomen har spridit sig till vanliga testet. Civ VI kommer högst troligen inte finnas i nästa testsvit.

Permalänk

Utmärkt produkt! Var är den produkten? Vilken soppa Intel hamnat i.... Jim Keller lär mysa gott!

Permalänk
Medlem

Jämfört med 1800X drar den 60% mer ström och ger 30% mer prestanda. Ouch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi hade med AI Benchmark tidigare, som sedan började ge väldigt konstiga siffror och var tvungen att kapa det ur testsviten. Sett till resultaten i det här testet misstänker vi att liknande fenomen har spridit sig till vanliga testet. Civ VI kommer högst troligen inte finnas i nästa testsvit.

Tack för informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Yoshman

Vad sägs om att ni istället tittar på vad TDP är definierat som, och hur det bör tolkas:
"How should an end user measure/estimate “real world” server power?"

- Estimating server power based on a worst case TDP specifications will result in over estimating server power.
- “It is of little value to measure power consumption by only looking at the spec sheets for different components, adding the totals together, because these generally only report the maximum power consumption.

Intel har lagt ett helt argument varför AMDs ACP är mer realistiskt, men de väljer ändå att sätta sitt TDP på så sätt att det representerar maximala för sin CPU. Och nu kommer du och tycker du både ska ignorera Intels egen definition, deras egen tolkning, för ni tycker den är fel?

Detta är inte jag som säger detta. Det är Intel själva ffs.

Skrivet av tvelander:

Ja alltid tyckt den är fel och aldrig i mitt liv kollat på den någonsin utom när jag köper in Xeon för jobbet.

Sen är frågan är 3.3GHz drar den över 200W? eller är det turbo 4GHz?

Är TDP inräknat med Turbo 3.0 eller utan?

Bara undrar.

Intel får säga va dom vill förändrar inte fakta, och jag slutat anpassa mig efter specs för länge sen.

http://ark.intel.com/products/123613/Intel-Core-i9-7900X-X-se...

"Thermal Design Power (TDP) represents the average power, in watts, the processor dissipates when operating at Base Frequency with all cores active under an Intel-defined, high-complexity workload. Refer to Datasheet for thermal solution requirements."

Deras TDP baserat på 3,3 GHz

Sen står det också att det är en "Intel-defined, high-complexity workload" så det skulle lika gärna kunna vara TDP på när man spelar The Sims.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det stämmer att det är samma siffror för föregående tester. Det har helt enkelt inte funnits tid att testa om samtliga processorer med respektive uppdatering från förra testet. Testsviten kommer göras om så småningom och kommer då uppdatera allt till sitt nuvarande stadie.

Vi hade med AI Benchmark tidigare, som sedan började ge väldigt konstiga siffror och var tvungen att kapa det ur testsviten. Sett till resultaten i det här testet misstänker vi att liknande fenomen har spridit sig till vanliga testet. Civ VI kommer högst troligen inte finnas i nästa testsvit.

varför gör man då ingen anmärkning angående detta? att bortförklara med "vi har inte haft tid" ger intrycket att man inte riktig bry sig att AMD har redan förbättrat sin plattform. detta kan då uppfattas som att man vill ge ett bättre intryck av Intel. nåt jag tror ni inte vill göra.

och som andra har redan utpekat. varför pratas det inte om att x299 blir alldeles för varmt?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det stämmer att det är samma siffror för föregående tester. Det har helt enkelt inte funnits tid att testa om samtliga processorer med respektive uppdatering från förra testet. Testsviten kommer göras om så småningom och kommer då uppdatera allt till sitt nuvarande stadie.

Vi hade med AI Benchmark tidigare, som sedan började ge väldigt konstiga siffror och var tvungen att kapa det ur testsviten. Sett till resultaten i det här testet misstänker vi att liknande fenomen har spridit sig till vanliga testet. Civ VI kommer högst troligen inte finnas i nästa testsvit.

Tack för svar!

Nu blir jag nyfiken. Vad innebär "konstiga siffror" och hur har de "spridit sig"?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av adzer:

@flodisar: Allt det där är ju gammal skåpmat, men den leder bra nog iaf för att kunna transportera bort flera hundra watt värme. Så helt fy skam kan det inte vara.

Egentligen när man testar kylare så kanske man inte alls skulle använda en riktig cpu utan ha ett kontrollerat sätt att värma upp en yta lika stor som en cpu värmespridare och se var kylarnas gräns i effekt ligger.

Jo men det är ändå skillnad, och den skillnaden är märkbar - varför bättre/större kylare inte ger bättre kylning i den proportion man annars kunnat förvänta sig.

Hehe, klassiska fysiken är gammal skåpmat, men den maten står sig än som modell i de flesta fall till vardags.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bernd_P1:

varför gör man då ingen anmärkning angående detta? att bortförklara med "vi har inte haft tid" ger intrycket att man inte riktig bry sig att AMD har redan förbättrat sin plattform. detta kan då uppfattas som att man vill ge ett bättre intryck av Intel. nåt jag tror ni inte vill göra.

och som andra har redan utpekat. varför pratas det inte om att x299 blir alldeles för varmt?

Att vi har en testsvit och stannar kvar vid den en tid är standardförfarande. Vi går sällan tillbaka och testar om produkter för att någon aktör gjort fel från början och släppt en halvbakad produkt. Det här gäller lika mycket AMD med Ryzen som Intel med Skylake-X med sina barnsjukdomar då tillverkarna hade för kort om tid att färdigställa sina moderkort och BIOS/UEFI.

Vad menar du med alldeles för varm? Processorn gick stabilt och enligt specifikation i alla våra tester. Den nådde 90 grader vid överklockning, men det är inte för mycket för varken en CPU eller GPU. Vill också tillägga att vi inte har för avsikt att börja ha med temperaturmätningar i CPU-tester, då dessa ofta är direkt missvisande till följd av såväl exemplarvariationer som icke pålitliga temperatursensorer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sAAb:

Tack för svar!

Nu blir jag nyfiken. Vad innebär "konstiga siffror" och hur har de "spridit sig"?

Resultaten vi fick från AI Benchmark var väldigt osammanhängande och stämde inte riktigt med tidigare vändor, eller med hur det rent teoretiskt bör vara.

Och "sprida sig" menar jag med att vanliga benchmark-slingan börjar ge lite udda siffror, som med i9-7900X. Oklart om det beror på plattformen eller spelet än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ni är fullt medveten om att dom andra kostar ~5k va? och dom lär prestera minst lika bra om inte bättre i spel och har 6 kärnor+

Den här i9an är inte tänkt för den gemensamma gaimern precis. Här har du både spelprestanda och betydligt bättre flertrådad prestanda än ryzen.

https://www.inet.se/kategori/998/socket-2066

Ett "OK" moderkort för Ryzen går att hitta för runt tusenlappen, det billigaste 2066 kortet kostar nästan 3000.
När det gäller pris/prestanda och spel är det fortfarande 7700K och Ryzen som ligger i topp

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Resultaten vi fick från AI Benchmark var väldigt osammanhängande och stämde inte riktigt med tidigare vändor, eller med hur det rent teoretiskt bör vara.

Och "sprida sig" menar jag med att vanliga benchmark-slingan börjar ge lite udda siffror, som med i9-7900X. Oklart om det beror på plattformen eller spelet än så länge.

Tack för förklaringen. Jag är dock lite förundrad att ni får "osammanhängande" resultat. Jämför man Tom's Hardwares tester av Civilization VI med custompcreviews tester så ger de direkt jämförbara resultat som alla är rimliga med tanke på "hur det rent teoretiskt bör vara".

För oss som tycker Civilization är ett fantastiskt spel är AI benchmark mer viktig än fps, vilket också lyftes av @joakim99 i ett inlägg även i en annan tråd:

Citat:

När det gäller Civ så visar detta testet det som är mest viktigt för mig, dvs hur lång tid behöver jag vänta på min tur. FPS är mer eller mindre ointressant för min del.

Även om i9-7900X råkar visa oväntade värden idag inser jag inte varför man skall undvika benchmarken framöver (varken AI eller fps) när den fyller en funktion för de som planerar att köpa en processor.

Leverar i9-7900X inte bättre upplevelser idag så är det väl så tills de fått ordning på mjukvaran, vilket naturligtvis skall rapporteras också, när det väl skett.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sAAb:

Tack för förklaringen. Jag är dock lite förundrad att ni får "osammanhängande" resultat. Jämför man Tom's Hardwares tester av Civilization VI med custompcreviews tester så ger de direkt jämförbara resultat som alla är rimliga med tanke på "hur det rent teoretiskt bör vara".

https://img.purch.com/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9SL1EvNjYzMjU0L29yaWdpbmFsL2ltYWdlMDA0LnBuZw==

https://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2017/04/Ryzen-1700x-1800x-Custompcreview-Civ6.jpg

För oss som tycker Civilization är ett fantastiskt spel är AI benchmark mer viktig än fps, vilket också lyftes av @joakim99 i ett inlägg även i en annan tråd:

Även om i9-7900X råkar visa oväntade värden idag inser jag inte varför man skall undvika benchmarken framöver (varken AI eller fps) när den fyller en funktion för de som planerar att köpa en processor.

Leverar i9-7900X inte bättre upplevelser idag så är det väl så tills de fått ordning på mjukvaran, vilket naturligtvis skall rapporteras också, när det väl skett.

Intressant. Kanske bara vi som har fått otur med Civ på något sätt. Kan ta en titt på det senare. Vore trevligt att kunna ha med AI Benchmark också.
Civ-serien har varit allmänt stökig för oss. T.ex så gick Civ Beyond Earth sönder i late game efter en patch, vilken även tog sönder den inbyggda benchen som vi använde i en äldre GPU-svit. Lösningen blev att klona en tidigare SSD som inte hade patchen ännu. Vad jag vet är det ännu inte fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jämfört med 1800X drar den 60% mer ström och ger 30% mer prestanda. Ouch.

I vissa tillämpningar så är det väl betydligt mer än 30% bättre prestanda?

Permalänk
Medlem

trodde denna tråden handlade om skylake-x och inte ryzen,, dom två skall inte jämnföras då skylake-x går upp mot thredripper och den vet vi ju inte hur mycket ström den drar men om det är som man tror 2st 1800x så gånag den med 2 och se , tror inte den blir lätt att kyla den heller , man kan ju inte spekulera för mycket och gnälla på intel när man inte har siffrorna från amd motsvarighet om man säger så , ryzen var ju ett svar på brodwell-e och bör jämnföras med det med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Läs mina kommenterar här: är inte jätteimponerad av HEDT. Läser du mina tidigare inlägg om E-serien skulle du se att jag aldrig haft speciellt mycket till övers för den (läs: rätt mycket sågat den). Tycker SKL-X ändå är den bästa HEDT-plattform som lanserats så här långt givet vad produkten är riktad mot.

Personligen väljer jag ändå något väsentligt mer strömsnålt på skrivbordet, rå beräkningskraft är rena serverplattformar bättre lämpade att ge (och som privatperson kan jag numera få massor av den varan via molnet, får väldigt mycket kraft där innan man når kostnaden av en egen HEDT, då blir kylning och oljud ett NAP).

Däremot gäller fortfarande TDP != effekt.

TDP: klarar ditt system av att kyla denna effekt garanterar tillverkaren att kretsen fungerar på avsett sätt. Det betyder inget annat. Klämmer du dit en kylare som bara fixar 140 W lär systemet dra ner frekvensen, den lär fortfarande hamna väl över basfrekvens givet frekvens/spänningsskalning mot effekt.

Termodynamikens första huvudsats medför att CPUn självklart inte kan utveckla mer effekt än vad som kyls bort. De kylsystem de flesta SKL-X ägare kommer ha lär klara långt över 140 W, kretsen kommer i det läget utveckla mer än TDP i många lägen då den fundamentalt begränsande faktorn är att temperaturen inte får gå över en viss nivå (och temperaturen ökar så länge som kylaren tar bort mindre effekt än som utvecklas).

Men om den drar ned frekvensen så fungerar den inte på avsett sätt. Tror att processorn klarar av att utföra beräkningar på 20 watt också. Så tdp är då 20 watt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HenrikM:

Men om den drar ned frekvensen så fungerar den inte på avsett sätt. Tror att processorn klarar av att utföra beräkningar på 20 watt också. Så tdp är då 20 watt?

Skickades från m.sweclockers.com

Om kylaren klarar av att ta bort minst TDP W innan kretsen når maximal temperatur (kyleffekten ökar linjärt med skillnaden mellan kretsens temperatur och temperatur på luften som trycks in i kylaren) så ska kretsen

  • vara stabil, d.v.s. utföra sina beräkningar på korrekt sätt

  • hålla minst basfrekvens på de CPU-kärnor som är lastade

De flesta kylare är kapabel till klart mer än TDP när kretsen ligger nära sin maximala temperatur, Intels CPUer har idag en maxtemperatur på mellan 95-105°C lite beroende på modell.

Vidare lär man bara komma nära TDP i utvecklad effekt för väldigt speciella arbetslaster när kretsen håller basfrekvens (typ ren AVX2/AVX512+FMA last på alla CPU-trådar), så i praktiken kommer den faktiska frekvensen vara högre även om man bara kyler exakt TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Här finns lite information kring de materialtekniska utmaningarna.

Sammanfattningen nämner bl.a.

"Stop hating on Intel. Intel has some of the best engineers in the world when it comes to metallurgy. They know exactly what they are doing and the reason for conventional thermal paste in recent desktop CPUs is not as simple as it seems.

Micro cracks in solder preforms can damage the CPU permanently after a certain amount of thermal cycles and time. Conventional thermal paste doesn’t perform as good as the solder preform but it should have a longer durability – especially for small size DIE CPUs."

"Conventional thermal paste doesn’t perform as good as the solder preform but it should have a longer durability – especially for small size DIE CPUs"

Märkligt påståenden. Skulle kylpasta ha längre hållbarhet än en lödning??? Och ju mindre löd ytan är desto mindre blir ju också problemet med att materialen ev. har olika utvidgningskoefficienten, dvs. det borde rimligen vara tvärt om. Ju större "size DIE CPU" desto viktigare att använda kylpasta istället för lödning. Tack iaf. Yoshman, ska försöka leta åt källtexten i havet av kommentarer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Det finns inte så mycket att diskutera när det gäller prestandan i professionella applikationer som kan dra nytta av alla kärnor, så därför blir det inte så många inlägg om det. Det är helt enkelt den snabbaste konsumentinriktade CPU:n man kan köpa för det ändamålet, punkt slut.

Xeon är även den långsammare (lägre klockfrekvenser), men använder man datorn för att tjäna sitt levebröd väljer man kanske hellre en lägre klockad Xeon med ECC-support än en överklockad 7900X. Det vore då förödande om CPU:n levererade felaktiga beräkningsresultat eller kraschade just som man håller på att rendera en animation eller koda en video som ska levereras nästa dag.
Så 7900X är ändå lite av en "dyr leksak" och inte en produkt för "professionellt" bruk (professionell i den mening att man tjänar pengar på det man gör).

Nu minns jag ej om denna cpu ej stödde ECC.
ECC är självklart man ska ha, ett problem är att man professionellt konkurrerar emot folk som struntar i detta. Detta leder till att de kan köpa in billigare hårdvaror till sina anställda.
Och den som bryr sig om kvalite får det tufft.
Undra hur många här i tråden som jobbar inom IT där de har ett krav att alla datorer måste ha ECC minne, min gissning är att det nog är 0st. -Det finns fina Xeonlaptops som kostar som det smakar.

Skrivet av Yoshman:

Fast varför välja HEDT om man nu arbetar på datorn? Endera skalar det illa med CPU-kärnor (t.ex. CAD, Maya3D, programutveckling exklusive "rebuld all") och i det läget är i7-7700K minst lika bra. Eller så skalar det lysande med CPU-kärnor och i det läget är en dual-socket Xeon väsentligt snabbare än HEDT.

HEDT är lite som en BMW M5: ett lyxigt raggaråk som absolut går att köra lite racing med och även köra familjen i.

Men det är inte en speciellt optimal familjebil och det är ett skämt som racingbil jämfört med de modeller som är verkligen fokuserar på det. Det betyder inte att vare sig M5 eller HEDT är en dålig produkt, båda är väldigt viktiga för tillverkaren för PR och är övertygad om att HEDT och M5 ägare tendera vara väldigt nöjda med sina produkter.

Man väljer Hept för priset.
Och skalning så gör många applikationer det och många arbetar inte med ett problem i taget, jag själv brukar ha igång runt 4st datorer som arbetar. Jag utför en operation på någon, under tiden arbetar jag på nästa maskin o.s.v.

Så en som arbetar har inget problem att så belasta 50 cores med helt vanliga applikationer som finns att köpa för den som har råd. Med 50 cores så kan dessa ofta vara utsprida på flera datorer i landet. Som jag med mina 12 core i lägenheten som hjälper till när jag är på jobbet.
Att sprida belastning på flera datorer är ofta lika enkelt som att sprida ett jobb på flera vanliga arbetare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tip Top:

trodde denna tråden handlade om skylake-x och inte ryzen,, dom två skall inte jämnföras då skylake-x går upp mot thredripper och den vet vi ju inte hur mycket ström den drar men om det är som man tror 2st 1800x så gånag den med 2 och se , tror inte den blir lätt att kyla den heller , man kan ju inte spekulera för mycket och gnälla på intel när man inte har siffrorna från amd motsvarighet om man säger så , ryzen var ju ett svar på brodwell-e och bör jämnföras med det med

TR har lödd IHS och den är jättelik, förutsättningarna ser bättre ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon999:

"Conventional thermal paste doesn’t perform as good as the solder preform but it should have a longer durability – especially for small size DIE CPUs"

Märkligt påståenden. Skulle kylpasta ha längre hållbarhet än en lödning??? Och ju mindre löd ytan är desto mindre blir ju också problemet med att materialen ev. har olika utvidgningskoefficienten, dvs. det borde rimligen vara tvärt om. Ju större "size DIE CPU" desto viktigare att använda kylpasta istället för lödning. Tack iaf. Yoshman, ska försöka leta åt källtexten i havet av kommentarer.

Glömde ta med länken till citatet, har uppdaterat inlägget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Core i9-7980XE: 18-core / 36-thread, $ 1,999
Core i9-7960X: 16-core / 32-thread, $ 1,699
Core i9-7940X: 14-core / 28-thread, $ 1,399
Core i9-7920X: 12-core / 24-thread, $ 1,199
Core i9-7900X (3.3GHz): 10-core / 20-thread, $ 999
För entusiaster med snävare budgets kommer Intel även att sälja tre nya Core i7 X-serien chips:
Core i7 7820X (3.6GHz), 8-core / 16-tråd, $ 599
Core i7-7800X (3.5GHz), 6-kärna / 12-tråd, $ 389
Core i7-7740X (4.3GHz), 4-kärna / 8-tråd, $ 339

Vem kommer att köpa dessa CPUer 2000USD för 18/36kärnor! Endast 50USD mellan 4 och 6 kärnor där visar även intel att 4kärnor är för budget byggen och bärbart. prestanda dator betyder minst 6kärnor.

Sedan nämner de att nästa cpu som kommer på 10nm kommer att leverera minst +30% de som vill köra Intel väntar på nästa cpu alla vi andra som behöver prestanda nu köper AMD.

källa http://www.pcworld.com/article/3197184/components-processors/...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090