"Från pfSense med squid revers web proxy" till "OPNSense bakom Nginx (reverse web proxy)"

Permalänk
Medlem

"Från pfSense med squid revers web proxy" till "OPNSense bakom Nginx (reverse web proxy)"

Hej,

Har alla servar med egna ip adresser internt, 10.1.10.x ca 3 st.
Dessa vill jag via online och via en annan Nginx server (revere proxy) eller på huvudservern (www1) där domänamnet är knuet,

tex företg.se och de andra ska i proxyn få:
(www)domän.se (loopia dns) <=> router (vad göra?) <=> proxy (Nginx) <=> 10.1.10.101 (www1)
www2.domän.se (loopia dns) <=> router (vad göra?) <=> proxy (Nginx) <=> 10.1.10.102 (www2)
www3.domän.se (loopia dns) <=> router (vad göra?) <=> proxy (Nginx) <=> 10.1.10.103 (www3)

Jag använder just nu pfSense med en revere web proxy (Squid) tillägg till pfSense (en OpenSource router). Vill göra så att en server internt hanterar dessa förfrågningar och behöver därmed göra vad för att det ka fugnera i min router?
Ska börja använda mig av OPNSense istället för pfSense då jag vill ha lite fräschare och mordernare känsla även enklare vilket det verkar vara...
Jag har innan jag började använda pfSenese + reverse web proxy så hade jag en apache med samma funktion, men tänkte att en Nginx ska hantera detta då den är snabbare?

Tacksam för hjälp och svar. Routern ska var en "edge" router och hantera andra saker med som VPN server/klient, DNS, DHCP etc. Detta har jag koll på med inte denna del.
Och såklart, jag hittar inget på Google, men kanske är för trött för att hitta det jag letar efter..

Permalänk
Avstängd

Kolla upp haproxy istället för nginx.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Jag själv använder nginx som reverseproxy hemma, hade tidigare apache men den är jämförelsevis onödigt meckig att sätta upp.
I routern behöver du inte göra något särskilt, sätt upp en port forward till din nginx-server för port 80 och 443.
I Nginx-servern konfar du dina hostar; exempel på en konf för en reverse proxy är (du kan ta bort allt som har med SSL/TLS att göra om du inte vill använda det):

server { listen 443 ssl; ssl_ciphers 'ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256:ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256:ECDHE-R SA-AES256-GCM-SHA384:ECDHE-ECDSA-AES256-GCM-SHA384:DHE-RSA-AES128-GCM-SHA256:DHE -DSS-AES128-GCM-SHA256:kEDH+AESGCM:ECDHE-RSA-AES128-SHA256:ECDHE-ECDSA-AES128-SH A256:ECDHE-RSA-AES128-SHA:ECDHE-ECDSA-AES128-SHA:ECDHE-RSA-AES256-SHA384:ECDHE-E CDSA-AES256-SHA384:ECDHE-RSA-AES256-SHA:ECDHE-ECDSA-AES256-SHA:DHE-RSA-AES128-SH A256:DHE-RSA-AES128-SHA:DHE-DSS-AES128-SHA256:DHE-RSA-AES256-SHA256:DHE-DSS-AES2 56-SHA:DHE-RSA-AES256-SHA:AES128-GCM-SHA256:AES256-GCM-SHA384:AES128-SHA256:AES2 56-SHA256:AES128-SHA:AES256-SHA:AES:CAMELLIA:DES-CBC3-SHA:!aNULL:!eNULL:!EXPORT: !DES:!RC4:!MD5:!PSK:!aECDH:!EDH-DSS-DES-CBC3-SHA:!EDH-RSA-DES-CBC3-SHA:!KRB5-DES -CBC3-SHA'; ssl_prefer_server_ciphers on; ssl_protocols TLSv1 TLSv1.1 TLSv1.2; ssl_certificate /etc/letsencrypt/live/minhuvuddoman.se/fullchain.pem; ssl_certificate_key /etc/letsencrypt/live/minhuvuddoman.se/privkey.pem; ssl_dhparam /etc/nginx/dhparams.pem; ssl_session_cache shared:SSL:10m; server_name unifi.mindoman.se; location / { proxy_pass https://172.16.4.50/; proxy_redirect off; proxy_set_header Host $host; proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr; proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for; } location ~ /.well-known { allow all; root /var/www; } }

pfSense vs. OpnSense låter jag vara osagt. Nya pfSense är betydligt fräschare än tidigare. Jag har aldrig kört OpnSense ska sägas, men det är för att pfSense aldrig har strulat för mig. Bortsett från när jag hittade en bugg i en gammal HP-switch när den pratade LACP, men det är ju HPns fel, bytte till en nyare HP och sen har den lösningen tuffat på i många år

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Bra val med OPNsense!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Hedersmedlem

Det är hyfsat lätt att sätta upp domänhanteringen i Apache tycker jag iaf. Nginx lär ha något liknande?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Seg på att kolla Sweclockers ibland och det slog mig nu att jag måste titta om någon svarat Massa andra projekt på g som slukar min tid.

Tack för alla svar och konfigen (zyberzero)! Jag ska testa när jag kommer hem till Stockholm igen och se om jag kan modernisera min setup. Hoppas på att lättare administrera och mindre krångel med brandväggar vilket jag har haft med pfSense. Hittar inget som kan lösa de problem jag har haft, har även haft två vänner som tittat på problemet, två certifierade Cisco-tekniker

PS, någon som har erfarenhet att lägga webbserverna i ett DMZ? Har noll koll, men antar att jag sätter upp en till router (som ligger i ett annat nät?) för detta? Plz give me some guidance!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ropin:

Tack för era svar!

Seg på att kolla Sweclockers ibland och det slog mig nu att jag måste titta om någon svarat Massa andra projekt på g som slukar min tid.

Tack för alla svar och konfigen (zyberzero)! Jag ska testa när jag kommer hem till Stockholm igen och se om jag kan modernisera min setup. Hoppas på att lättare administrera och mindre krångel med brandväggar vilket jag har haft med pfSense. Hittar inget som kan lösa de problem jag har haft, har även haft två vänner som tittat på problemet, två certifierade Cisco-tekniker

PS, någon som har erfarenhet att lägga webbserverna i ett DMZ? Har noll koll, men antar att jag sätter upp en till router (som ligger i ett annat nät?) för detta? Plz give me some guidance!

Om du kan tänka dig att köra Apache är det busenkelt med vhosts. Finns mer att läsa här.

Då blir efffektivt din Apache någon form av reverse proxy, fast på en enklare nivå. Du kan ju även skicka vidare användare till en annan webserver, som nginx. Så här kan en config se ut:

<VirtualHost *:80> ServerAdmin webmaster@dummy-host.domain.se DocumentRoot "C:/Apache/docs/dummy-host.domain.se" ServerName dummy-host.domain.se ServerAlias www.dummy-host.domain.se ErrorLog "logs/dummy-host.domain.se-error.log" CustomLog "logs/dummy-host.domain.se-access.log" common </VirtualHost> <VirtualHost *:80> ServerAdmin webmaster@dummy-host2.domain.se DocumentRoot "C:/Apache/docs/dummy-host2.domain.se" ServerName dummy-host2.domain.se ErrorLog "logs/dummy-host2.domain.se-error.log" CustomLog "logs/dummy-host2.domain.se-access.log" common </VirtualHost>

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Btw, här är e guide jag skrev för ett tag sen: https://www.techandme.se/set-up-nginx-reverse-proxy/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp med detta. Har nu fått igång det som jag vill ha det.