Dell PowerEdge T610 E5620 + Unraid

Permalänk
Medlem

Dell PowerEdge T610 E5620 + Unraid

Jag har precis köpt en gammal Dell T610 som jag ska använda som server och den ska ha en begränsning på 2 GB/disk.
Och de 2 första diskarna måste vara SAS diskar.
Allt enligt manualen..

Planen är att använda Unraid som OS. Kan jag komma runt begränsningen på diskarna på nåt sätt?
Jag vill ha SSD diskar på slot 1+2 och gärna större än 2GB på slot 3-8.

Nån här som har jobbat med T610 eller liknande från Dell?

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad sitter det för RAID kontroller? PERC 6?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Garmanzon: min tanke också. Bara osäker på hur man får ihop det med backpanelen och hotswap för diskarna. Vet inte hur det ser ut. Än. Men den dyker väl upp nästa vecka om DHL gör sitt jobb..
(Jag bad dem att ta loss CPU:kylarna för att inte de skulle knäcka moderkortet. Vet inte hur DHL hanterar datorer.)

@Poitman: hm.. fast om jag kör Unraid så ska jag väl inte använda RAID kontroll korten? Unraid har ju nån sorts SW-RAID istället.
Gissar jag.. detta är min första server...

EDIT: jag vet inte vilket RAID controller som sitter i den idag..

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Tänkt lite till... varför ett RAID kort? Skulle inte ett vanligt 8x SATA kort fungera lika bra? Som tex detta:
Marvell Chipset 8 Ports SATA 6GB PCI Express Controller Card PCI-e to SATA 3.0 converter + NCQ SATA Port Multiplier

RAID finns ju i Unraid mjukvaran och då tror jag inte man ska ha RAID i hårdvaran också. Eller?

NCQ SATA Port Multiplier.. vad är det för nåt?

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Skrivet av TomSH:

Jag har precis köpt en gammal Dell T610 som jag ska använda som server och den ska ha en begränsning på 2 GB/disk.
Och de 2 första diskarna måste vara SAS diskar.
Allt enligt manualen..

Planen är att använda Unraid som OS. Kan jag komma runt begränsningen på diskarna på nåt sätt?
Jag vill ha SSD diskar på slot 1+2 och gärna större än 2GB på slot 3-8.

Nån här som har jobbat med T610 eller liknande från Dell?

Har en t610, det där med att de 2 första diskarna måste vara SAS tror jag inte, åtminstone så är det bara Sata diskar i min.
Vad menar du med "2GB/disk"?
Ssd diskarna kan du koppla direkt i sata portarna på moderkortet.

Skrivet av PointMan:

Vad sitter det för RAID kontroller? PERC 6?

Borde vara det, är det i min iaf.

Skrivet av TomSH:

@Garmanzon: min tanke också. Bara osäker på hur man får ihop det med backpanelen och hotswap för diskarna. Vet inte hur det ser ut än.

@Poitman: hm.. fast om jag kör Unraid så ska jag väl inte använda RAID kontroll korten? Unraid har ju nån sorts SW-RAID istället.
Gissar jag.. detta är min första server...

EDIT: jag vet inte vilket RAID controller som sitter i den idag..

Om du ska ha det där kortet behöver du nya kablar också, sån där kabel finns det 2st av i den.

Och sån där behöver du för att använda det där nya kortet:

SAS/Raid kortet i den borde vara ett Perc 6, om inte då kan det hända att du inte behöver nya kablar om de redan är bytta.
Har inte provat Unraid förr, men angående hårdvaru raid så står det längst ner i inlägget

Skrivet av TomSH:

@Garmzon: Tänkt lite till... varför ett RAID kort? Skulle inte ett vanligt 8x SATA kort fungera lika bra? Som tex detta:
Marvell Chipset 8 Ports SATA 6GB PCI Express Controller Card PCI-e to SATA 3.0 converter + NCQ SATA Port Multiplier

https://ae01.alicdn.com/img/pb/982/002/892/892002982_284.jpg

RAID finns ju i Unraid mjukvaran och då tror jag inte man ska ha RAID i hårdvaran också. Eller?

NCQ SATA Port Multiplier.. vad är det för nåt?

Har inte provat ett sånt kort, men om du ska ha ett sånt kort behöver du dessa kablar:

Tror inte heller att du måste ha hårdvaru raid på kortet, borde gå att använda kortet som ett vanligt kontroller kort också, vilket betyder att du inte alls behöver byta kortet o.dyl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TomSH:

@Garmzon: Tänkt lite till... varför ett RAID kort?

konfiguration tillhörde inte mitt svar.. unraid eller ej, jag förespråkar alltid ZFS.
min Freenas burk drivs av dessa kort i IT mode..

kortet har plats för 4 diskar per port, eller upp till 256 diskar via backplane
du behöver kablar för att det ska fungera...

Permalänk
Medlem

ops.. länkade till fel kort.. det kortet jag tänkte på är 9211-8i

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte fått hem servern från Tyskland än.
Köpt på ebay så inte 100 vad som dyker upp..

Manualen jag hitta på nätet : server-poweredge-t610-tech-guidebook.pdf

2 första diskarna måste vara SAS..
Så här står det in manualen:
For SATA and SAS mixing, two SAS drives (in bay 0 and 1) are supported with the 2.5" or 3.5"
backplane. In this configuration, one pair of drives will be SAS and the remaining six drives will be
SATA.

Vad menar du med "2GB/disk"?" ..
Äh, skrev fel. 2TB skulle det va ju. Dvs en begräsning på max 2TB per disk. Manualen säger..
Form Factor / Capacity / Speed / Type
3.5" / 250GB 500GB, 1TB, 2TB / 7.2K / SATA
(hm.. kan man inte använda 5400rpm då eller? )

SSD diskarna kan du koppla direkt i SATA portarna på moderkortet ..
- hittar ingen bild på moderkortet , jag trodde det bara fanns SAS kontakter, eller menar du SSD med adapterkablage?

.. vilken RAID kontroller? PERC 6?
Enligt manualen finns det ett flertal olika kombinationen, det var inte specat i annonsen på den jag köpte.
Och jag tror inte jag ska använda den pga Unraid mukvaran.

Det jag grubblar mest på nu är hur anslutningen till diskarna ser ut (backplane?) :
Servern kommer med 2 SAS diskar i varsin caddy. Resten av slottarna är tomma.
Det ska va 3,5" slottar. Finns tydligen som 2,5" också.
Tänkte köpa fler caddys på ebay : NEW 3.5" SAS SATA Caddy Tray For Dell PowerEdge T610 (10 pack)

Men om det nu är "hot swap" så borde det finnas en kontakt på en bakpanel som ansluter mot HDD:n.
Och då borde i sin tur bakpanelen vara ansluten till moderkortet. Inte moderkortet direkt till disken, eller?

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Skrivet av TomSH:

Jag har ju inte fått hem servern från Tyskland än.
Köpt på ebay så inte 100 vad som dyker upp..

Manualen jag hitta på nätet : server-poweredge-t610-tech-guidebook.pdf

2 första diskarna måste vara SAS..
Så här står det in manualen:
For SATA and SAS mixing, two SAS drives (in bay 0 and 1) are supported with the 2.5" or 3.5"
backplane. In this configuration, one pair of drives will be SAS and the remaining six drives will be
SATA.

Vad menar du med "2GB/disk"?" ..
Äh, skrev fel. 2TB skulle det va ju. Dvs en begräsning på max 2TB per disk. Manualen säger..
Form Factor / Capacity / Speed / Type
3.5" / 250GB 500GB, 1TB, 2TB / 7.2K / SATA
(hm.. kan man inte använda 5400rpm då eller? )

SSD diskarna kan du koppla direkt i SATA portarna på moderkortet ..
- hittar ingen bild på moderkortet , jag trodde det bara fanns SAS kontakter, eller menar du SSD med adapterkablage?

.. vilken RAID kontroller? PERC 6?
Enligt manualen finns det ett flertal olika kombinationen, det var inte specat i annonsen på den jag köpte.
Och jag tror inte jag ska använda den pga Unraid mukvaran.

Det jag grubblar mest på nu är hur anslutningen till diskarna ser ut (backplane?) :
Servern kommer med 2 SAS diskar i varsin caddy. Resten av slottarna är tomma.
Det ska va 3,5" slottar. Finns tydligen som 2,5" också.
Tänkte köpa fler caddys på ebay : NEW 3.5" SAS SATA Caddy Tray For Dell PowerEdge T610 (10 pack)

Men om det nu är "hot swap" så borde det finnas en kontakt på en bakpanel som ansluter mot HDD:n.
Och då borde i sin tur bakpanelen vara ansluten till moderkortet. Inte moderkortet direkt till disken, eller?

1. Om du ska blanda diskar behöver du ha 2st SAS, men om du vill kan du ju bara ta ut SAS diskarna och lägga in vanliga diskar istället
2. Tänkte lite också att det var en "typo"
3. Kan nog skicka lite bilder om det skulle vara till någon hjälp.

Visa signatur
Permalänk

Här finns bilderna:
http://imgur.com/a/CKHCt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Da_mighty_ajfån Mycket tack!

Googlat och läst och tydligen ska man kunna plugga in en SATA disk i ett SAS backplane (mekaniskt&elektriskt). Men inte tvärt om.
Och då bör det ju gå att trycka in 2x SATA-SSD diskar på 1+2 och fylla resten med (vanliga) SATA-HDD diskar.
Precis som nämnts ovan.. det här med server är helt nytt för mig.

@Da_mighty_ajfån: jag är lite rädd för ljudnivån. Vad är det som stör/låter mest/högst på T610 ? Låter buken som ett reaplan eller skulle man kunna sitta och jobba i samma rum? Nu kommer den troligen att bli förvisad till källaren (kallare och bättre map ljud) . Men hade ju varit intressant om man även kunde använda den för video-rendering också (virtuell maskin då eller?).

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min server från Tyskland igår. Kollade vilket raid-kort det var och det är:
Dell 0DX481 UCP-61 E2K-UCP-61-B Poweredge Perc 6i PCI-e X8 SAS RAID Controller Card
Device Type : Controller (RAID) - Plug-In Card
Interface: PCI-E X8
Connectivity: SAS
Data Transfer Rate : 300 MBPS
Supported Devices : Disk Array (RAID)
Channel Qty : 2
Max Storage Devices Qty : 32
Raid Level : RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 6, RAID 10, RAID 50, RAID 60
ref : pcliquidations.com

Vad jag kan se så är det SATA2 (3MB/s) men det står inget om max 2TB (?) Eller var finns den begränsningen? Och vadå 32 channel qty(?) Kan man koppla in 32 diskar??? Hur gör man det isf ?

Ps. jag bad dem ta av kylflänsarna från CPU:erna vid transporten (ville inte riskera knäcka moderkortet) men hyr mycket kylpasta behöver jag till 2x CPU? 2g?

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem

Hm.. googlat lite och hittat nåt om att PERC(ele..)6/i kan hantera större diskar än 2TB i "unraid mode" .. Nån här som känner till detta?
.. eller kanske bara på SAS6/iR modellen av kortet .. (svårt det här)

Fast detta är återkommande:
IMPORTANT NOTE! Only the Dell H700 and H800 currently support the 3TB drives (H200 will add support later this year) - NO earlier controllers, such as the PERC4/5/6, SAS5/6 (or ANY other Dell controller not mentioned) have this support and in some cases, even though you may be able to see the drive, this has NOT been tested or validated, so possible data loss could be experienced. ONLY use the Dell H700 and H800 with the proper firmware to ensure a tested and validated >2TB solution!
Ref : Dell Perc 6/i and 3TB drives?

Så det kanske lutar åt ett DELL PERC H700 , fast det kortet har bara 3GB/s på SATA (6GB/s på SAS ??? Man vill ju gärna ha 6 om det går..

Och hur vet man vilket controller-kort som funkar i en T610 ?

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2