Gruppen bakom "NotPetya" kräver lösensumma om 100 Bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Gruppen bakom "NotPetya" kräver lösensumma om 100 Bitcoin

Sedan förra veckans utbrott av NotPetya har ingenting hörts från skaparna. Nu går dock en person ut med en begärd lösensumma på 100 Bitcoin för den privata nyckeln som använts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Räcker med att de tar över Google bara så har hackorganisationen all makt över folket. Förstå lösen, inloggningar, privat data, statistik osv i fel händer.

Det är så här det blir gott folk, jag visste det hela tiden. Man ska inte låta ett bolag bli för stort och få för mycket fotfäste och förtroende, då kan hackers utnyttja det och många människor bli lidande!

Kära medmänniskor, VAR INTE INGOOGLADE! Våga vägra Google! Svara inte på enkäter, delta inte i mystiska undersökningar. Lämna inte ut eder!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

jag visste det hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändå höll du tyst, trots att du kunde blivit snuskigt rik på kuppen?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Räcker med att de tar över Google bara så har hackorganisationen all makt över folket. Förstå lösen, inloggningar, privat data, statistik osv i fel händer.

Det är så här det blir gott folk, jag visste det hela tiden. Man ska inte låta ett bolag bli för stort och få för mycket fotfäste och förtroende, då kan hackers utnyttja det och många människor bli lidande!

Kära medmänniskor, VAR INTE INGOOGLADE! Våga vägra Google! Svara inte på enkäter, delta inte i mystiska undersökningar. Lämna inte ut eder!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har google med det här att göra? Notpetya drabbade främst datorer i Ukraina.

Ochvarför just Google? Varför inte Facebook, Apple, Microsoft eller vilket annat företag som helst som är stort?

Sen får vi också komma ihåg, att det inte går. Det är inte tekniskt möjligt. Som du säger så sitter de stora bolagen på mycket värdefull information om oss alla, det vore en guldgruva. Men ändå har ingen hackergrupp någonsin "tagit över" de stora bolagen på det sätt som du beskriver. Med tanke på hur otroligt lönsamt det vore att göra det så är det ju otroligt att ingen försökt. Så det enda troliga är väl att folk inte lyckas.

Jag tänker dock fortsätta sätta min tillit till "de stora" bolagen? Varför? Jo av samma anledning som jag gärna äter och dricker gott trotts alla förebråenden överallt: Jag har helt enkelt hellre kul med det jag känner till, än oroar mig över det jag inte känner till Jag tycker det finns högre mål i livet än att bli ett så vackert lik som möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

Räcker med att de tar över Google bara så har hackorganisationen all makt över folket. Förstå lösen, inloggningar, privat data, statistik osv i fel händer.

Det är så här det blir gott folk, jag visste det hela tiden. Man ska inte låta ett bolag bli för stort och få för mycket fotfäste och förtroende, då kan hackers utnyttja det och många människor bli lidande!

Kära medmänniskor, VAR INTE INGOOGLADE! Våga vägra Google! Svara inte på enkäter, delta inte i mystiska undersökningar. Lämna inte ut eder!

Skickades från m.sweclockers.com

Livet kan inte vara lätt med sådan paranoia.
Finns ju många människor som tänker som dig och jag tycker synd om dessa (på ett icke nedlåtande sätt).

Jag fortsätter nog att leva som jag gjort och jag har inget problem med att min info är hos MS, Sony, Google.
Jag älskar MS samt Google, jag litar på dom.

Dom gör extremt bra produkter, kan inte tänka mig ett liv utan Windows 10/Android etc.

Permalänk
Inaktiv

Det är tack vare sådan här skit som gör att jag idag kör en virtuell Hyper-V maskin för mina Internet relaterade ändamål med Windows Server 2016 som jag sedan har Malwarebytes Anti-Malware Premium, Windows Defender samt EMET (Enhanced Mitigation Experience Toolkit) till.

Lite overkill för slösurf, betalning av räkningar samt kolla mail men måste man så måste man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det är tack vare sådan här skit som gör att jag idag kör en virtuell Hyper-V maskin för mina Internet relaterade ändamål med Windows Server 2016 som jag sedan har Malwarebytes Anti-Malware Premium, Windows Defender samt EMET (Enhanced Mitigation Experience Toolkit) till.

Lite overkill för slösurf, betalning av räkningar samt kolla mail men måste man så måste man.

Herregud!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det är tack vare sådan här skit som gör att jag idag kör en virtuell Hyper-V maskin för mina Internet relaterade ändamål med Windows Server 2016 som jag sedan har Malwarebytes Anti-Malware Premium, Windows Defender samt EMET (Enhanced Mitigation Experience Toolkit) till.

Lite overkill för slösurf, betalning av räkningar samt kolla mail men måste man så måste man.

Det finns inga måsten förutom 1.välja 2.dö.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Räcker med att de tar över Google bara så har hackorganisationen all makt över folket. Förstå lösen, inloggningar, privat data, statistik osv i fel händer.

Det är så här det blir gott folk, jag visste det hela tiden. Man ska inte låta ett bolag bli för stort och få för mycket fotfäste och förtroende, då kan hackers utnyttja det och många människor bli lidande!

Kära medmänniskor, VAR INTE INGOOGLADE! Våga vägra Google! Svara inte på enkäter, delta inte i mystiska undersökningar. Lämna inte ut eder!

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså... du har inte fel. Men det här typen av argument är av samma typ som "Tänk om en terrorgrupp fick ALLA vapen i världen?"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Räcker med att de tar över Google bara så har hackorganisationen all makt över folket. Förstå lösen, inloggningar, privat data, statistik osv i fel händer.

"bara".

Skrivet av Xaves:

Det är så här det blir gott folk, jag visste det hela tiden. Man ska inte låta ett bolag bli för stort och få för mycket fotfäste och förtroende, då kan hackers utnyttja det och många människor bli lidande!

Det har ju inte hänt ännu!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Cyberbrott måste upp i samma klassning som andra terrorattentat så att det sätts in rätt nivå av metoder för att hitta och neutralisera terroristerna som ligger bakom sånt här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Cyberbrott måste upp i samma klassning som andra terrorattentat så att det sätts in rätt nivå av metoder för att hitta och neutralisera terroristerna som ligger bakom sånt här.

Fast det ligger väl redan nära den nivån? Det är väl få brott som leder till samma typ av internationell människojakt? Problemet är mer att det trots allt är ganska svårt och att brottslingen närmast behöver göra ett misstag för att du ska få upp verkliga spår. På vilket sätt tycker du att det inte sätts in kraftfulla metoder för att komma åt dessa brottslingar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Som du säger så sitter de stora bolagen på mycket värdefull information om oss alla, det vore en guldgruva.
Men ändå har ingen hackergrupp någonsin "tagit över" de stora bolagen på det sätt som du beskriver.

Inte än nej...men när de gör... när de väl gör det gosse!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det är tack vare sådan här skit som gör att jag idag kör en virtuell Hyper-V maskin för mina Internet relaterade ändamål med Windows Server 2016 som jag sedan har Malwarebytes Anti-Malware Premium, Windows Defender samt EMET (Enhanced Mitigation Experience Toolkit) till.

Lite overkill för slösurf, betalning av räkningar samt kolla mail men måste man så måste man.

Hade det inte räckt med en valfri Linux distribution för dessa ändamål? Det kostar inget och du är nog minst lika säker mot attacker som med din nuvarande setup.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Inte än nej...men när de gör... när de väl gör det gosse!

Skickades från m.sweclockers.com

För mig känns det ungefär lika meningslöst som att gå och vänta på en Alieninvasion, bara så du förstår hur avlägsewt det känns.

Om jag var nervös för att storföretagen skulle tas över av hackare så skulle jag alls inte använda någon utrustning som kan koppla upp sig mot internet. Man behöver ju inte ens ha ett konto för att bli spårad utan det räcker att man är inne på en sida som har en "social"-knapp så är man "fast". Hur kul är det? Hur många sidor kan du besöka om du ska undvika allt med "gilla och dela"-knappar? Det blir ju fruktansvärt torftigt.

Hade jag kännt så så hade jag stängt av datorn, dragit ur sladden, sagt upp elräkningen, brännt ner huset, köpt en jävla massa ravioli och grävt ner mig under en stor sten på en ännu vid fläck på kartan, typ. Det går ju inte. Man är inte skyddat någonstans om man tror att de stora bolagen eller att de kan bli hackade är ett hot. Man kan inte leva ett normalt liv... Såtillvida man inte ljuger för sig själv och intalar sig att diverse åtgärder man vidtar skulle vara tillräckligt för att undkomma "hotet", vilket tyvärr också är vad många verkar göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad har google med det här att göra? Notpetya drabbade främst datorer i Ukraina.

Ochvarför just Google? Varför inte Facebook, Apple, Microsoft eller vilket annat företag som helst som är stort?

Sen får vi också komma ihåg, att det inte går. Det är inte tekniskt möjligt. Som du säger så sitter de stora bolagen på mycket värdefull information om oss alla, det vore en guldgruva. Men ändå har ingen hackergrupp någonsin "tagit över" de stora bolagen på det sätt som du beskriver. Med tanke på hur otroligt lönsamt det vore att göra det så är det ju otroligt att ingen försökt. Så det enda troliga är väl att folk inte lyckas.

Jag tänker dock fortsätta sätta min tillit till "de stora" bolagen? Varför? Jo av samma anledning som jag gärna äter och dricker gott trotts alla förebråenden överallt: Jag har helt enkelt hellre kul med det jag känner till, än oroar mig över det jag inte känner till Jag tycker det finns högre mål i livet än att bli ett så vackert lik som möjligt.

Historiskt misslyckade försök är ingen garanti för framtida misslyckade försök
Frågan måste heller inte handla om vackert eller fult lik, utan när man blir ett lik (oavsett om det blir vackert eller ej)

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Historiskt misslyckade försök är ingen garanti för framtida misslyckade försök
Frågan måste heller inte handla om vackert eller fult lik, utan när man blir ett lik (oavsett om det blir vackert eller ej)

Ytterst är det väl en riskanalys man får göra. Men för mig är åtgärderna jag skulle tvingas vidta för att skydda mig mot en eventuell framtida attack inte på långa vägar i paritet med konsekvenserna av en eventuell sådan attack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Hade det inte räckt med en valfri Linux distribution för dessa ändamål? Det kostar inget och du är nog minst lika säker mot attacker som med din nuvarande setup.

Har kört Linux tidigare och gillade det skarpt det ska jag medge men min PI kom till annan användning så jag körde på detta spåret istället med en riktig, lite mer kraftfullare dator.

Dessutom har jag Office 2016 Professional Plus och lite andra applikationer jag kör som inte gör sig så bra på Linux.

Jag känner mig hur säker som helst, dessutom om det mot all förmodan skulle skita sig kan jag alltid återställa den virtuella Hyper-V hårddisken riktigt snabbt och enkelt.

Det kan tyckas att jag krånglar till allt det här men jag känner mig mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Fast det ligger väl redan nära den nivån? Det är väl få brott som leder till samma typ av internationell människojakt? Problemet är mer att det trots allt är ganska svårt och att brottslingen närmast behöver göra ett misstag för att du ska få upp verkliga spår. På vilket sätt tycker du att det inte sätts in kraftfulla metoder för att komma åt dessa brottslingar?

Uppenbarligen inte? I många fall kommer de nog undan eftersom de som jagar dem är inkompetenta eller inte har rätt påtryckningsmedel mot nätoperatörer etc. Inget är omöjligt att dekryptera, och ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Någon vill ju antagligen betala med eller omvandla sina 100 bitcoins någon gång, det borde gå att få någon att ange dem mot en diskret överföring på något tiotal miljoner eller så. Livstids fängelse är inte orimligt för den typen av brott, och då menar jag inte någon urvattnad svensk variant.

Som jag skrev i en annan tråd så är den här problematiken ett bra argument för att fylla internet med dolda kontrollmekanismer där uppkopplade enheters anslutningspunkt kan spåras fysiskt 24/7/365.

Permalänk
Medlem

Personligen så tror jag att både banker och Google hackas då och då men det blir aldrig offentligt då det skulle påverka förtroendet för företaget och folk skulle fly. Ingenting är 100% säker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Det är tack vare sådan här skit som gör att jag idag kör en virtuell Hyper-V maskin för mina Internet relaterade ändamål med Windows Server 2016 som jag sedan har Malwarebytes Anti-Malware Premium, Windows Defender samt EMET (Enhanced Mitigation Experience Toolkit) till.

Lite overkill för slösurf, betalning av räkningar samt kolla mail men måste man så måste man.

Genuint intresserad av vad för mobiltelefon du använder om du är så här paranoid.
Smart TV i hemmet? Någonting som kör android?

Permalänk
Medlem

jobbar på ett av de drabbade företagen. 10 dagar senare och vi har fortfarande inte fått igång vår infrastruktur. Helt jäkla kaos. Nämnvärt kan vara att vi servar över 200 länder i världen och det har drabbat alla delar av företaget...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså... du har inte fel. Men det här typen av argument är av samma typ som "Tänk om en terrorgrupp fick ALLA vapen i världen?"

Den typen av argument används i USA:s antitrust-lagstiftning och EU:s konkurrenslagstiftning. Ingen får bli för stor, för man vet hur det gick på rövarbaronernas tid.

På samma gång slåss politikerna om att själva få skapa en total världsordning med en världsregering och en lag. Man är rädd för företagens totala monopol men inte sitt eget.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

jobbar på ett av de drabbade företagen. 10 dagar senare och vi har fortfarande inte fått igång vår infrastruktur. Helt jäkla kaos. Nämnvärt kan vara att vi servar över 200 länder i världen och det har drabbat alla delar av företaget...

Det är så det blir när företaget inte tar i höjd för dess säkerhet eller dumma arbetare kringgår skydden och sabbar hela infrastrukturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

För mig känns det ungefär lika meningslöst som att gå och vänta på en Alieninvasion, bara så du förstår hur avlägsewt det känns.

Om jag var nervös för att storföretagen skulle tas över av hackare så skulle jag alls inte använda någon utrustning som kan koppla upp sig mot internet. Man behöver ju inte ens ha ett konto för att bli spårad utan det räcker att man är inne på en sida som har en "social"-knapp så är man "fast". Hur kul är det? Hur många sidor kan du besöka om du ska undvika allt med "gilla och dela"-knappar? Det blir ju fruktansvärt torftigt.

Hade jag kännt så så hade jag stängt av datorn, dragit ur sladden, sagt upp elräkningen, brännt ner huset, köpt en jävla massa ravioli och grävt ner mig under en stor sten på en ännu vid fläck på kartan, typ. Det går ju inte. Man är inte skyddat någonstans om man tror att de stora bolagen eller att de kan bli hackade är ett hot. Man kan inte leva ett normalt liv... Såtillvida man inte ljuger för sig själv och intalar sig att diverse åtgärder man vidtar skulle vara tillräckligt för att undkomma "hotet", vilket tyvärr också är vad många verkar göra.

Ett alldeles för förenklat resonemang från din sida.

Det är svårt att undvika att vara uppkopplad eftersom mamma staten med lagstiftning tvingar övergång till IT. Ärenden skall skötas på nätet även om du vill göra det via papper.

Att man skulle bränna ner huset när man vill skydda sitt hus är så dumt att det är pinsamt. Men den som gör det lever ett normalt liv utifrån sin synvinkel. När väl katastrofen kommer är det bara de som klarar sig.

Till och med bibeln säger att de som inte förbereder sig förtjänar att dö.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

jobbar på ett av de drabbade företagen. 10 dagar senare och vi har fortfarande inte fått igång vår infrastruktur. Helt jäkla kaos. Nämnvärt kan vara att vi servar över 200 länder i världen och det har drabbat alla delar av företaget...

Man skall inte lägga alla ägg i samma korg, även om det innebär redundans.
Tänk när den stora solstormen kraschar datorer runt om världen om de inte fått adekvat Faraday-skydd. Jag tror inte laptops plastskal är att jämställa med stationära datorers plåtchassin.

Slås oljepumpar, raffinaderier och annan infrastruktur ut i en sådan situation sitter hela världsbefolkningen med snoppen i taggtråden inom en månad.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Ett alldeles för förenklat resonemang från din sida.

Det är svårt att undvika att vara uppkopplad eftersom mamma staten med lagstiftning tvingar övergång till IT. Ärenden skall skötas på nätet även om du vill göra det via papper.

Att man skulle bränna ner huset när man vill skydda sitt hus är så dumt att det är pinsamt. Men den som gör det lever ett normalt liv utifrån sin synvinkel. När väl katastrofen kommer är det bara de som klarar sig.

https://www.youtube.com/watch?v=KcsLaSBWG9k

Till och med bibeln säger att de som inte förbereder sig förtjänar att dö.

Det här blir bara flummigare och flummigare.

Som jag sa så handlar det för mig om att eventuella konsekvenser av att leva "oskyddat" helt enkelt inte väger upp mot det som krävs för att skydda sig.

Med bränna ner huset syftar jag såklart på att man där har de flesta spåren av sin existens.

Och vad då "till och med bibeln"... Jaha?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det här blir bara flummigare och flummigare.

Som jag sa så handlar det för mig om att eventuella konsekvenser av att leva "oskyddat" helt enkelt inte väger upp mot det som krävs för att skydda sig.

Med bränna ner huset syftar jag såklart på att man där har de flesta spåren av sin existens.

Och vad då "till och med bibeln"... Jaha?

Jag tar det sista först. Redan då hade människor observerat riskerna med att inte förbereda sig att man till och med skrev in historien om syndafloden i sina heliga texter. Varför vaccinerar man sig, har skyddat sex och så vidare? Det är blott en fråga om i hur stor utsträckning man vill skydda sig och i vilket syfte.

De som lever på att samla in andras information vill såklart ha så många användare i sitt hägn som möjligt.

Resten förtydligade du i detta inlägg.

Ha en bra dag.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

Otroligt omogen ton på anti-paranoida personer här.

Exempel tas upp och ni flippar ur totalt.
Det är nästan som att ni tar personligt illa upp och blir kränkta för att en del personer tar till det lilla extra för att skydda sig.

Väx upp.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB