Bra offsite backup lösning?

Permalänk
Medlem

Bra offsite backup lösning?

Hej,
De är som så att idag har jag följande backup lösning som kör backup till en externHDD som är kopplad till min server.

Macrium reflect gör backup på min laptop varje dag kl 18.
Altaro gör backup på mina Hyper-V VM's var 3:de timme 24/7.
Macrium reflect gör backup på min main/host var 3:de timme 24/7.

Allt detta går till en externHDD, so long so good.

Men jag skulle behöva en offsite backup på denna externaHDD, tänkte att det ev. Skulle göras en backup en gång per natt till offsite lösningen.

Någon som har något bra att rekommendera?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Finns bara en leverantör som är bra i EU, Jottacloud!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Finns bara en leverantör som är bra i EU, Jottacloud!

Okej, går de att ställa in deras klient att endast göra backup en gång per natt?
Vill inte ta upp bandbredd på dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Beroende på datamängd är väl gsuite unlimited rätt så trevligt. Bara att synka med rclone.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Sätt upp en NAS någonstans och kör rsync eller borg backup mot den. Du slipper storebror osv.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv

Varför backar du upp hosten? Jag skulle göra såhär:

Veeam backup av VMs till extern hårddisk/lokal NAS (backup används när du får virus eller fuckar up en maskin).
Replikering till offsite Hyper-V (används ifall din server dör eller om du får inbrott.)

Backa upp laptopen till en VM så sköter resten sig själv.

EDIT: replikering finns inbyggt i Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Varför backar du upp hosten? Jag skulle göra såhär:

Veeam backup av VMs till extern hårddisk/lokal NAS (backup används när du får virus eller fuckar up en maskin).
Replikering till offsite Hyper-V (används ifall din server dör eller om du får inbrott.)

Backa upp laptopen till en VM så sköter resten sig själv.

EDIT: replikering finns inbyggt i Hyper-V

Jag har plex på hosten + transmission.
Har bara 16GB ram m.m så jag kör endast en VM och för att spara på resurser så vill jag inte köra flera VMs då plex+transmission knappast förstör systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Jag har plex på hosten + transmission.
Har bara 16GB ram m.m så jag kör endast en VM och för att spara på resurser så vill jag inte köra flera VMs då plex+transmission knappast förstör systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår, detta är dock starkt emot rekommenderad praxis. Kör du Hyper-V server utan gui klarar sig systemet på 500mb ram. Alla applikationer bör vara i en VM. Med 16gb ram borde du ha gott om uttymme för en till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Jag förstår, detta är dock starkt emot rekommenderad praxis. Kör du Hyper-V server utan gui klarar sig systemet på 500mb ram. Alla applikationer bör vara i en VM. Med 16gb ram borde du ha gott om uttymme för en till.

Problemet egentligen är väll att om jag skulle flytta plex till en Ubuntu VM, hur gör jag då så att den VM får tillgång till min lagring som finns på hdd som är inne i hosten?
Den är ju i NTFS och så vill jag att den ska förbli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Problemet egentligen är väll att om jag skulle flytta plex till en Ubuntu VM.

Off topic, men ett tips: https://www.techandme.se/install-rutorrent-plex-on-a-headless...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Problemet egentligen är väll att om jag skulle flytta plex till en Ubuntu VM, hur gör jag då så att den VM får tillgång till min lagring som finns på hdd som är inne i hosten?
Den är ju i NTFS och så vill jag att den ska förbli.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du ha lagringen på NTFS så går det utmärkt att mappa upp en delad mapp i fstab på Ubuntu.
Tänk dock på att om du får virus på hosten så sänker du troligen alla VMs.

Kan du sluta spamma dina länkar för egen vinning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vill du ha lagringen på NTFS så går det utmärkt att mappa upp en delad mapp i fstab på Ubuntu.
Tänk dock på att om du får virus på hosten så sänker du troligen alla VMs.

Jag har min Nextcloud server liggande på egna VHDX på en helt egen SSD så den är skyddad.
Isf är denna lösning endast mot plex.

Om jag mappar upp den på Ubuntu blir det inte då att den kör genom det virtuella nätverkskortet?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Jag har min Nextcloud server liggande på egna VHDX på en helt egen SSD så den är skyddad.
Isf är denna lösning endast mot plex.

Om jag mappar upp den på Ubuntu blir det inte då att den kör genom det virtuella nätverkskortet?

Det vet jag inte om jag håller med om. Om du "hämtar" några nya filmer till Plex och det är virus i någon och den filen ligger direkt på hosten kan mycket väl hela VHDX-filen bli krypterad, gör du samma sak i en VM är det bara VMen som blir förstörd (därför man använder VM bland annat).

Jo så blir det, men det gör inget eftersom det bara är internt i datorn. Men bäst är såklart att ha en egen VHDX till Plex-VMen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det vet jag inte om jag håller med om. Om du "hämtar" några nya filmer till Plex och det är virus i någon och den filen ligger direkt på hosten kan mycket väl hela VHDX-filen bli krypterad, gör du samma sak i en VM är det bara VMen som blir förstörd (därför man använder VM bland annat).

Jo så blir det, men det gör inget eftersom det bara är internt i datorn. Men bäst är såklart att ha en egen VHDX till Plex-VMen.

Okej, nu förstår jag.
Men min NextCloud VM ligger helt i egna VHDX, men jag förstår hur du menar det blir ändå en säkerhetsrisk.
Men, jag är som sagt privatperson med.
För att jag ska kunna göra så som du skrev så lär jag göra flertal VHDX på närmare 2,7GB styck då jag har lagringsdiskarna på olika HDD's.
Dvs en VHDX för Ubuntu-systemet och sedan två till VHDX på 2,7GB /styck för mina två lagringsdiskar.

Men tack för rekommendationerna.

Har du någon erfarenhet av CrashPlan?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Okej, nu förstår jag.
Men min NextCloud VM ligger helt i egna VHDX, men jag förstår hur du menar det blir ändå en säkerhetsrisk.
Men, jag är som sagt privatperson med.
För att jag ska kunna göra så som du skrev så lär jag göra flertal VHDX på närmare 2,7GB styck då jag har lagringsdiskarna på olika HDD's.
Dvs en VHDX för Ubuntu-systemet och sedan två till VHDX på 2,7GB /styck för mina två lagringsdiskar.

Men tack för rekommendationerna.

Har du någon erfarenhet av CrashPlan?

Varje maskin ska ju ha en egen vhdx, och dessutom är det bra att skilja systemet och datan på två olika vhdx. Flera vhdx är inget problem då det ökar i storlek dynamsikt. Så gör du en med 100GB tar den bara upp så mycket som ligger där.

Det är bra praxis att endast köra Hyper-V på hosten och låta varje VM (som har mycket data) ha två vhdx. På så sätt försvinner inte datan om du måste installera om maskinen om det blir nå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Varje maskin ska ju ha en egen vhdx, och dessutom är det bra att skilja systemet och datan på två olika vhdx. Flera vhdx är inget problem då det ökar i storlek dynamsikt. Så gör du en med 100GB tar den bara upp så mycket som ligger där.

Det är bra praxis att endast köra Hyper-V på hosten och låta varje VM (som har mycket data) ha två vhdx. På så sätt försvinner inte datan om du måste installera om maskinen om det blir nå fel.

Okej, men hur får jag in alla mina filmer m.m från min vanliga hdd (ntfs) in till min nya dynamiska vhdx?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Okej, men hur får jag in alla mina filmer m.m från min vanliga hdd (ntfs) in till min nya dynamiska vhdx?

Kopierar? Precis som mellan två vanliga datorer. Men du kan som sagt mappa en SMB-share i Ubuntu om du föredrar det.

Har lite erfarenhet av CrashPlan. Inget jag skulle använda för att backa up VMs. Titta på Veeam, Rsync och framförallt Offsite Replikering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Kopierar? Precis som mellan två vanliga datorer. Men du kan som sagt mappa en SMB-share i Ubuntu om du föredrar det.

Har lite erfarenhet av CrashPlan. Inget jag skulle använda för att backa up VMs. Titta på Veeam, Rsync och framförallt Offsite Replikering.

Okej isf får jag mappa dom som share då så att jag kan kopiera in min befintliga data till den nya VHDX, jag har ju min data på en lokal NTFS disk och nu ska jag få över den till en VHDX med ext4 så antar att jag får mounta den som share.

Jag kör Altaro som backuplösning för mina VM's men jag tänkt mer använda CrashPlan som en backup av den externaHDD där jag lagrar mina Altaro (vm) backups så att jag får en offsite backup med.

Eller är det smartare att köra en cloning av den externa disken mot en annan externHDD som man endast sätter in i servern när man skall klona?

btwn: finns det något bra program att använda rsync med?
Tänkte mest för dom gånger jag tänkte synca den mapp som har backups till en annan extern disk?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Okej isf får jag mappa dom som share då så att jag kan kopiera in min befintliga data till den nya VHDX, jag har ju min data på en lokal NTFS disk och nu ska jag få över den till en VHDX med ext4 så antar att jag får mounta den som share.

Jag kör Altaro som backuplösning för mina VM's men jag tänkt mer använda CrashPlan som en backup av den externaHDD där jag lagrar mina Altaro (vm) backups så att jag får en offsite backup med.

Eller är det smartare att köra en cloning av den externa disken mot en annan externHDD som man endast sätter in i servern när man skall klona?

btwn: finns det något bra program att använda rsync med?
Tänkte mest för dom gånger jag tänkte synca den mapp som har backups till en annan extern disk?

Du tänker fel och lyssnar ju inte på de råd du får i tråden. Du ska inte använda crashplan. Det är för att backa upp några dokument. För VMs behöver du en inkrementell backup, även offsite. Använd replikering för DR och Veeam/Altaro för backup lokalt.

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Okej, jag kör allt direkt på MS servern nu och endast lite labbmiljö i Hyper-V och använder MS server backup till en externHDD och det fungerar super bra.

Men förklara för mig varför man itne skulle kunna använda crashplan direkt mot en externHDD för att backa upp den?
Då backar den upp allt material som finns därpå och om det är i sin tur backup filer från andra program så lär väll det fungera också eller?

CrashPlan gör ju en exakt kopia på hårddisken i mitt fall den externaHDD.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Om jag gjort en guide, menar du då att jag ska kopiera den guiden till Sweclockers ändå eller? Vad exakt vinner jag på att länka min egen site som inte ens har reklamintäkter?

Jag vet inte hur det är med dig, men jag ogillar att göra dubbelt jobb.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

För att besvara den ursprungliga frågan (innan det blev en intensiv VM debatt ) så har jag i några års tid kört med CrashPlan och där datat är krypterat med en nyckel som bara jag känner till. Har fungerar bra och inte kostar speciellt mkt trots obegränsad datalagring (och det verkar faktiskt som så är fallet också).

Permalänk
Medlem

Jag kör offsite-backup till mina föräldrars hus. En NAS står hos föräldrarna, datan speglas hos mig till filserver/NAS som kör backupen (WebDAV) på natten.
Billigt, driftsäkert och framför allt har jag full kontroll på min data.

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, TS måste bestämma sig om offsiten är i egna händer eller om det ska skickas upp till någon lagringsleverantör.

Jag har inte kört Altaro förut men ser ut att vara lite likt Veeam. Där kan man speca en offsite repository.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@enoch85: Du vill sälja din programvara NetDrive eller vad den heter.

Permalänk
Medlem

@Santrium: Haha nej absolut inte.

Det är väl knappast det jag länkar till heller. OM jag gjort det så har det varit för att det är en bra programvara.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se