Ark: Survival Evolved prishöjs på Steam – kostar 70 euro

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande med tanke på hur giriga Wildcard är, släppt DLC för 20 EUR under EA när basspelet höll på att falla isär.

ARK är ett av få spel som jag ångrat att jag köpte, fy fan vilken kass utvecklare/utgivare.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

@Hjemrdeil: Aah, det var därför det var så dålig prestanda sist jag testade. Minns dock inte om det var 4790k eller C2Q prollen jag hade. Hoppas det är mer spelbart vid release.
Fast det kanske är som Conan: Exile. Jag hade riktig skitprestanda när jag testade medan andra med sämre eller likvärdiga datorer körde i stadiga 60fps eller mer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Annars är ju late access esset i rockärmen - då är spelet billigt och patchat. Oftast.
Har precis börjat leka med Fallout 4.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Helt rättvist att höja.
Grovt orättvist att en Playstation spelare skulle spara MER pengar än en PC spelare när dom skiter i att köpa det här spelet. Nu blir det rättvist och vi sparar alla €70.
Härligt, nu ska jag bara komma på vad jag ska göra med dom pengarna.

Permalänk
Medlem

Här kan vi snacka om kompispris

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Har nog inte köpt ett ensamt spel för mer än 300kr de senaste 10 åren, tänkte inte börja nu. 700kr känns dock som ett ockerpris, förhoppningsvis köper ingen så de får sänka priset igen. Tycker 50 euro känns rimligt för ett nytt spel.

Permalänk
Hjälpsam

Kanske det kommer att få DX12 redan nu, då får det DX12 endast två år senare än utlovat.
http://wccftech.com/ark-survival-evolved-dx12-patch-performan...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sååå ...Ska man tolka detta som att dom vill inte sälja fler kopior av sitt spel längre?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Sååå ...Ska man tolka detta som att dom vill inte sälja fler kopior av sitt spel längre?

Skulle gissa på att det om inte annat rensar en del av lagren på alternativa spelnyckelister.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det krävs fortfarande ett 1080Ti för att komma över 60 FPS stabilt i 1080P (om man inte springer naken i ett område ingen byggt något i). Hurfan kan de påstå att det är ur early access när det är ett av de sämst optimerade spelen som någonsin gjorts.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Vore en skymf mot alla early access köpare att inte höja priset vid release, speciellt när man lovat det. Sen att spelet är rätt mediokert och att early acces modellen ofta missbrukas av spelutvecklare är en annan sak.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Sötast

Haha, gl hf

De vet nog redan att spelet är ute på hal is så att göra ett sista försök att hiva in pengar och sedan åka på semester i 3 år.

Permalänk
Medlem

kan knappast vara värt ett sånt högt pris, varför så högt ???

Permalänk
Medlem

Inte nog med den här ganska så extrema prishöjningen för ett spel som inte äns officiellt är släppt än (early access) ... Är det någon som noterade priserna i resten av världen?

Pris i Kanada: $66,5 (≈435kr)
Pris i USA: $60 (≈510kr)
Pris i UK: £55 (≈605kr)
Pris i EU: €70 (≈675kr)

Kan också nämnas att €60 ≈ $70 så priserna i USD och Euro känns ganska bakvänt ....

Och innan någon nämner moms och skatter i EU, kom ihåg att Storbritannien har VAT precis som vi i resten av EU (dock något lägre % än här i norden) men ändå kostar ca. 70 kr billigare (£55 ≈ €62,5, ca. €7,5 billigare jämfört med Europriset).

Permalänk
Medlem

Herregud.

Permalänk
Medlem

Det kanske är mycket kemikalier i spelet, helt enkelt.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av bsk!:

Helt rätt. Vore en skymf mot alla early access köpare att inte höja priset vid release, speciellt när man lovat det. Sen att spelet är rätt mediokert och att early acces modellen ofta missbrukas av spelutvecklare är en annan sak.

Eller så hade man man kunnat ge alla Early Access-spelare typ nästkommande 3 DLC's gratis och bibehållit priset?

För spelet är LÅNGT ifrån värt 70Euro...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag tyckte inte ens spelet var värt de 15€ eller vad det nu kostade under de senaster reaorna. 70€ är ju sinnessjukt. Hypen som fanns för spelet är ju över sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Helt rätt. Vore en skymf mot alla early access köpare att inte höja priset vid release, speciellt när man lovat det. Sen att spelet är rätt mediokert och att early acces modellen ofta missbrukas av spelutvecklare är en annan sak.

Fast de sa bara att early access skulle vara billigare, de kunde lika gärna ha höjt det till ett mer överkomligt pris (typ €30-40) och fortfarande ha hållt sitt löfte.

Sedan är ju också faktum att de nästan tredubblade priset för oss Européer det medans spelet fortfarande är i early access helt utan förvarning snarare än att de mer naturligt lägger ökningen i takt med att spelet faktiskt går ur early access och släpps på marknaden som ett färdigt spel.

Hade de valt att köra på direkt (eller iaf ungefärlig) valutaomräkning baserat på USD-priset som nästan alla andra gör så hade det kostat närmare €50 istället för €70 (Vi i EU får betala ca 33% mer än Amerikanarna för en digital utgåva av samma spel). Och innan du nämner VAT/Moms/blabla, för Britterna gick priset upp till £55 vilket motsvarar ca. €62,5 - Nästan en hel hundring billigare omräknat i Svensk valuta trots att de har i princip samma importpriser som resten av EU.

Permalänk
Medlem

Först släpper dom en DLC till ett early access spel och nu höjer dom priset med 42€. Herregud

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Har för mig att dom som ligger bakom Dark and Light har köpt ARK.

Dark and Light
http://store.steampowered.com/app/529180/Dark_and_Light/

Som en del skrivit på steam så tror dom att man går ur Early Access för att satsa på Dark and Light istället!

Jag har haft riktigt roligt i ARK och har betalat lite pengar för det på någon rea.

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Helt rätt, detta spel har mycket som många andra spel saknar.
Och med modd community, absolut klockrent. *thumbs up*

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

Körde spelet på release dagen och till och från efter det fram tills idag, och det är som natt och dag om man talar om optimering. Det gick från att ligga väldigt lågt i FPS till 150+FPS som det är idag, sen kan du inte snacka om "statisk" FPS i survival building spel som ARK/Rust då folk som bygger hus som är 40x40x40 GARANTERAT drar ner vilken dator som helst i FPS oavsett optimeringar.

Spelet i sig är det inget fel på, har inte varit med om ett spel som haft så mycket uppdateringar (varje vecka?). På ett 8 Mbit/s bredband så är ARK det spel jag märkt av mest när det kommer till att behöva ladda hem uppdateringar.

Det nya priset är bara påhitt, kinguin och andra sajter säljer det dock för standard priset tills de själva sänker det igen så ingen är tvingad till att köpa det för 700 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Det kanske är mycket kemikalier i spelet, helt enkelt.

Ha ha perfekt kommentar.

Permalänk
Medlem

Nu äger jag redan spelet men jag betalar inte en spänn över 399kr för något PC-Spel.
Det har jag haft som regel sedan Pentiums intåg i vardagsrummet många herrans år sedan och det kör jag fortfarande på

Permalänk
Medlem

Otroligt dyrt ; för ett spel som är gammalt redan innan det släppts..
Dessutom inte fungerar optimalt ( enligt en kompis som spelat ett bra tag )
att spela som betalande betatestare/ spelare, måste vara otroligt givande...
Men men... ingen bryr sig och för många har för mycket pengar..
~ så spela roll..

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Jaha, tror dom att de kommer sälja ens en tiondel jämfört mot tidigare med det priset?! Dyraste spelet på steam eller? Själv har man tröttnat för ca 2 år sen då😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahahaha, humor! Activision och de andra ligger efter nu.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Det mest pissiga av allt är att EU-zonen behöver betala 15 dollar mer än USA. Med tanke på att Euro är dyrare än USD i dagsläget skulle det ju varit 69.99$ och 59.99€. Jag hatar att EU-zonen får dyrare spel än resten av världen då nya AAA-spel ligger på 59€/$. Dessutom har Sverige mycket dyrare priser på Steam än tex Norge pga att vi är med i EU, trots att vi har en egen valuta. Nu kommer säkert någon komma och säga "Men GoG har ju kronor" - De flesta spelen där bara konverterar sina europris till svenska kronor och spelen är lika dyra där också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Vilken paritet pratar de om?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz